O szkoleniu
Celem szkolenia jest zapoznanie uczestników z aktualnymi i planowanymi zmianami w zakresie podatków CIT, PIT i VAT. Szkolenie ma na celu przygotowanie do prawidłowego wdrożenia zmian legislacyjnych w latach 2026-2027 oraz zminimalizowania ryzyk związanych z nieprawidłowym raportowaniem danych podatkowych.
Szklenie odbywa się w formie stacjonarnej w Szczecinie z transmisją online na platformie Clickmeeting.
Na szkolenie można się zgłosić:
- stacjonarnie - zgłoszenie zapewnia miejsce w sali, materiały wydrukowane i przerwę kawową z poczęstunkiem
- on-line - na podany e-mail, dzień przed szkoleniem, wyślemy link do wejścia na szkolenie i materiały do samodzielnego wydrukowania
Cena udziału w szkoleniu zdalnie jest pomniejszona o koszt druku materiałów szkoleniowych, przerw kawowych i poczęstunku.
Pracownicy działów księgowych, pracownicy biur rachunkowych, właściciele firm i inne osoby chcących poszerzyć swoją wiedzę i umiejętności.
Program szkolenia
I. Planowane zmiany w podatku VAT od 1 października 2026 – omówienie założeń projektu ustawy zmieniającej ustawę z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług
Likwidacja niektórych obowiązków nałożonych na podatników:
likwidacja obowiązku składania odrębnej informacji o dokonanym spisie z natury
likwidacja obowiązku wskazywania w deklaracji podstawy opodatkowania w VAT w przypadku nabycia towarów i usług korzystających ze zwolnienia od podatku,
likwidacja obowiązku zapłaty VAT w ciągu 14 dni od wewnątrzwspólnotowego nabycia środka transportu.
Określenie odrębnej zasady ustalania momentu powstania obowiązku podatkowego dla dostaw towarów oraz świadczenia usług wykonywanych z nakazu organu władzy publicznej lub z mocy prawa w zamian za odszkodowanie.
Rozszerzenie o usługi solidarnej odpowiedzialności nabywcy za zobowiązania podatkowe sprzedawcy
Doprecyzowanie przepisów w zakresie importu towarów o którym mowa w art. 33a ust. 1 ustawy o podatku VAT
Brak możliwości zastosowania 0% stawki VAT na usługi związane bezpośrednio z importem towarów (wykonanie wyroku TSUE z 4 października 2017 r. w sprawie C-273/16 Federal Express Europe)
Wykonanie wyroku TSUE z 25 maja 2023 r. w sprawie C‑114/22 dotyczącego przesłanki odmowy odliczenia naliczonego VAT na skutek uznania czynności za pozorne lub dotknięte nieważnością.
Doprecyzowanie przepisów dotyczących tzw. ulgi na złe długi w przypadku, gdy uprawdopodobnienie nieściągalności wierzytelności następuje przed powstaniem obowiązku podatkowego.
Zaostrzenie przepisów dotyczących rejestracji podatników VAT:
możliwość odmowy rejestracji podatnika do VAT w przypadku braku ustanowienia przedstawiciela podatkowego w momencie składania dokumentów rejestracyjnych w sytuacji gdy na podmiocie ciąży taki obowiązek
możliwość odmowy rejestracji podatnika do VAT do momentu, gdy podmiot wykreślony ze względu na brak złożenia deklaracji nie uzupełni brakujących deklaracji
możliwości wykreślenia z rejestru podatników VAT w sytuacji, gdy jeden przedstawiciel podatkowy zrezygnuje, a nie zostanie ustanowiony kolejny przedstawiciel pomimo takiego obowiązku
wprowadzenie obowiązku wskazywać daty (dni ,,od-do’’) rozpoczęcia i zakończenia wykonywania czynności opodatkowanych w okresie zawieszenia działalności gospodarczej
zmiany w zakresie VAT-R i VAT-Z
Zmiany na białej liście podatników VAT – wprowadzenie funkcjonalności, o którą wnoszą przedsiębiorcy pozwalającej na sprawdzanie statusu podatnika na wybrany dzień, a nie wyłącznie na dzień sprawdzenia podmiotu w wykazie
Wprowadzenie nowej instytucji składu VAT
Nowe zasady dla kas fiskalnych:
kara za brak wyrejestrowania kasy (od 1.10.2026),
zakaz wymiany pamięci fiskalnej w starszych urządzeniach (od 1.07.2027),
nowe regulacje dla kas wirtualnych.
Ograniczenie ochrony split payment
Rewolucyjny wyrok Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 11 lutego 2026 r. w sprawie T‑689/24, w którym Trybunał zakwestionował obowiązującą w Polsce od ponad 30 lat zasadę odliczenia podatku najwcześniej w miesiącu otrzymania faktury
II. Zmiany w VAT od 1 stycznia 2026r. i od 1 lutego 2026
Wyższy limit zwolnienia z VAT – limit zwolnienia podmiotowego z VAT podniesiony z 200 tys. zł do 240 tys. zł. Zasada proporcjonalności nadal będzie obowiązywać w przypadku działalności rozpoczętej w trakcie roku.
Skrócenie podstawowego terminu zwrotu podatku VAT z 60 do 40 dni
Zmiany w korektach in minus z powodu udzielenia obniżki ceny lub rabatu
Zmiany w JPK VAT od 1 lutego 2026 a KSEF
dane raportowane w JPK_VAT a KSeF (numer KSeF oraz nowe kody: oznaczenia NrKsef, OFF, BFK, DI – omówienie broszury informacyjnej Ministerstwa Finansów),
spójność JPK_VAT z KSeF,
jakie dane z JPK mogą być poddawane automatycznej weryfikacji przez fiskusa,
JPK_FV a faktury ustrukturyzowane w KSeF.
III. Planowane zmiany w zakresie podatku PIT i CIT od 1 stycznia 2027 – omówienie najnowszej wersji projektu UD116
Uszczelnienie przepisów dotyczących programów lojalnościowych, programów motywacyjnych i warrantów subskrypcyjnych
Zmiany w Estońskim CIT:
potwierdzenie skuteczności wejścia w estoński CIT (ryczałt) w latach 2022–2026, mimo opóźnionych podpisów sprawozdań,
likwidacja możliwości wejścia w trakcie roku w estoński CIT (wybór wyłącznie od początku roku podatkowego).
rozszerzenie katalogu „ukrytych zysków” – eliminacja przesłanki „związku z prawem do udziału w zysku” i dodanie do katalogu m.in. opłaty za najem/dzierżawę, opłaty licencyjne, wynagrodzenia za usługi niematerialne (doradcze, księgowe, prawne, reklamowe, zarządzania itp.) oraz wynagrodzenie wspólnika z tytułu powtarzających się świadczeń niepieniężnych.
Rozszerzenie katalogu wyłączeń z estońskiego CIT
Zmiany w zakresie minimalnego podatku CIT (modyfikacja w zakresie uproszczonego sposobu ustalania podstawy opodatkowania, wprowadzająca rozróżnienie na tzw. dużych i pozostałych podatników)
IV. Planowane zmiany w zakresie dokumentacji cen transferowych na 2027r. (projekt UDER107)
zliberalizowanie zasad podpisywania Informacji TPR – wprowadzenie możliwości podpisywania informacji przez pełnomocnika
połączenie oświadczenia o rynkowości transakcji z lokalną dokumentacją cen transferowych
zniesienie obowiązku wskazywania w Informacji TPR składanej przez mikro/małego przedsiębiorcę wartości wskaźników finansowych prezentujących sytuację finansową tych podmiotów
doprecyzowanie przepisu dotyczącego tzn. korekt kompensacyjnych cen transferowych.
wprowadzenie obowiązku podpisywania oświadczenia zawartego w Local File podpisane kwalifikowanym, podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym
Doprecyzowanie zasad dotyczących nieodpłatnych i częściowo odpłatnych świadczeń pomiędzy podmiotami powiązanymi, w kontekście obowiązków z zakresu cen transferowych, w szczególności składania oświadczenia o rynkowości cen
wprowadzenie odpowiedzialności za nowy czyn karno skarbowy – za niekompletną lub wadliwą dokumentację Local File
V. Wybrane planowane zmiany w zakresie ordynacji podatkowej od 1 października 2026
Likwidacja kontrowersyjnego przepisu o zawieszeniu biegu terminu przedawnienia w przypadku wszczęcia postępowania kks (art. 70 § 6 pkt 1).
Odejście od obowiązku raportowania krajowych schematów podatkowych (MDR).
Zwiększenie limitu zapłaty podatku za podatnika do 5 tys. zł dla podmiotów obcych
Zwiększenie limitu skorygowania deklaracji z urzędu do 10 tys. zł
Odejście od obowiązku składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w sytuacji, gdy nadpłata wynika z korekty deklaracji
Wprowadzenie nowych przesłanek zawieszenia i przerwania biegu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego
Ugoda podatkowa – nowy pomysł ogłoszony przez Ministerstwo Finansów
VI Zapowiedź przez Ministerstwo Finansów zmian w drugim progu podatkowym PIT oraz nowa stawka podatku PIT
podniesienie pierwszego progu podatkowego w PIT ze 120 do 130 tys. Zł
wprowadzenie nowej 24-procentowej stawki PIT dla osób zarabiających od 130 do 150 tyś
nowe zasady rozliczeń PIT
VII – OKI – Osobiste Konta Inwestycyjne – nowa możliwość inwestowania i oszczędzania
Od 1 stycznia 2027 r. Polacy będą mogli korzystać z Osobistych Kont Inwestycyjnych (OKI) – nowego, dobrowolnego sposobu inwestowania i oszczędzania na preferencyjnych warunkach podatkowych.
Aktywa zgromadzone na OKI o wartości do 100 tys. zł będą zwolnione z podatku od wartości aktywów. W tej kwocie maksymalnie 25 tys. zł może stanowić część oszczędnościowa.
Dochody z aktywów znajdujących się na OKI, w tym zyski kapitałowe, odsetki i dywidendy, nie będą objęte tzw. podatkiem Belki.
Warunki stosowania zwolnień podatkowych
Czas trwania
10.00 – 11.30 – szkolenie (2 godziny lekcyjne)
11.30 – 11.45 – przerwa kawowa
11.45 – 13.15 – szkolenie (2 godziny lekcyjne)
13.15 – 13.30 – przerwa kawowa
13.30 – 15.00 – szkolenie (2 godziny lekcyjne)
Forma zajęć
Prelegenci
Mirela Chomont-Wolak
Radca Prawny, Doradca Podatkowy, wykładowca akademicki, były pracownik organów administracji skarbowej, członek zespołu ekspertów do spraw Karnych Skarbowych przy Krajowej Izbie Doradców Podatkowych, doświadczona trenerka i autorka szkoleń.
Studia ukończyła z wyróżnieniem jako najlepsza absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Szczecińskiego w Szczecinie – rocznik 2010. Absolwentka kierunku „Analiza Ekonomiczna i Controlling przedsiębiorstw” na Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Katedra Controllingu, Analizy Finansowej i Wyceny.
Obecnie prowadzi prywatną praktykę obejmującą obsługę prawną i podatkową klientów indywidualnych, podmiotów gospodarczych oraz jednostek sektora finansów publicznych.
Doświadczenie nabyła w największych kancelariach prawniczych Pomorza Zachodniego oraz firmach audytorsko – księgowych, obsługujących również Urzędy, w tym Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego.
Terminy i miejsca
Zapoznaj się z aktualnymi terminami tego szkolenia bądź zapisz na powiadomienia o nowych terminach.
Szczecin
woj. zachodniopomorskie
Szczecin
woj. zachodniopomorskie
Rejestracja
- zniżkę 5% przy zgłoszeniu za pośrednictwem Eventis.pl (cena standardowa 510 zł)
- udział w zajęciach
- materiały szkoleniowe w wersji papierowej
- certyfikat uczestnictwa
- przerwy kawowe
- bezpłatne anulowanie zgłoszenia do 7 dni przed terminem
- dla opłacających szkolenie w min. 70% ze środków publicznych – VAT zw.
- Rozwiń
Brak miejsc. Wypełnij formularz, aby zapytać o nowe terminy.
Termin nieaktualny. Wybierz inny termin powyżej, bądź wypełnij formularz, aby zapytać o planowane nowe terminy.
- zniżkę 5% przy zgłoszeniu za pośrednictwem Eventis.pl (cena standardowa 400 zł)
- udział w zajęciach
- materiały szkoleniowe w wersji elektronicznej
- certyfikat uczestnictwa
- bezpłatne anulowanie zgłoszenia do 7 dni przed terminem
- dla opłacających szkolenie w min. 70% ze środków publicznych – VAT zw.
- Rozwiń
Brak miejsc. Wypełnij formularz, aby zapytać o nowe terminy.
Termin nieaktualny. Wybierz inny termin powyżej, bądź wypełnij formularz, aby zapytać o planowane nowe terminy.
Najczęściej zadawane pytania
- przesłanie karty zgłoszenia w terminie do 31.08.2026 do firmy FORTIS na e-mail: [email protected]
- wniesienie opłaty za udział w szkoleniu na konto:
FORTIS Ośrodek Szkoleniowo-Seminaryjny
nr r-ku: 71 1140 2004 0000 3802 8440 2402 (mBank S.A.)
2.KFS- po środki należy się zgłosić do PUP właściwego ze względu na miejsce prowadzenia działalności.
3.Bony
- Nazwa firmy: FORTIS Ośrodek Szkoleniowo Seminaryjny Katarzyna Majewska
- Ulica i nr: Jagiellońska 86/6
- Kod pocztowy: 70-437
- Miejscowość: Szczecin
- Numer NIP: 8512511417
Masz pytania? Napisz do nas
Wypełnij formularz
Dane kontaktowe
Organizator