Zarządzanie płynnością finansową

O szkoleniu

Celem szkolenia jest zaprezentowanie problematyki zarządzania płynnością finansową z uwzględnieniem strategicznego i długofalowego znaczenia kapitału pracującego i płynności finansowej w przedsiębiorstwie.

Szkolenie skoncentrowane jest na przystępnym przybliżeniu działania mechanizmów towarzyszących zarządzaniu płynnością finansową, które wpływają na wyniki i dokonania przedsiębiorstwa oraz mają znaczenie dla przyszłego i długofalowego sukcesu przedsiębiorstwa. Dogłębne zrozumienie złożoności procesów pieniężnych zachodzących w trakcie zarządzania kapitałem pracującym jest kluczowe dla menedżerów finansowych jak i niefinansowych. Strategiczne konsekwencja decyzji w zakresie płynności finansowej są w trakcie szkolenia przedstawione w sposób przystępny również dla osób, które na co dzień zajmują się pozafinansową sferą zarządzania przedsiębiorstwem.

Jest to szkolenie prowadzone z perspektywy finansowej, a nie sprawozdawczej, prawniczej lub podatkowej. Szkolenie buduje wiedzę i umiejętności z zakresu finansowego patrzenia na firmę i jej procesy. Celem szkolenia jest przekazanie mocno osadzonej w nowoczesnej teorii – użytecznej praktycznie wiedzy i wykształcenie podstawowych umiejętności w zakresie skutecznego zastosowania kluczowych technik i narzędzi zarządzania gotówką, ze szczególnym uwzględnieniem nowoczesnego podejścia do zarządzania płynnością finansową, rachunku przepływów pieniężnych istotnych od strony finansowej i podejmowania decyzji wpływających na przepływy pieniężne.

Dlaczego warto wziąć udział?

Korzyści dla Uczestników szkolenia:

  • Usprawnienie decyzji dotyczących procesów wpływających na tworzenie strategii zarządzania gotówką, zapasami, należnościami, kosztów finansowych i niefinansowych oraz rentowności
  • Zapoznanie się z prezentacją podstaw problematyki zarządzania płynnością finansową. Poznanie elementów fundamentalnych dla prawidłowego zarządzania kapitałem pracującym
  • Wzrost wrażliwości pracowników zaangażowanych w proces sprzedaży, projektowania, konstruowania, zaopatrzenia, oraz przedstawicieli niefinansowej kadry kierowniczej na wpływ ich decyzji w wzrost wartości przedsiębiorstwa
  • Zrozumienie mechanizmów związanych z nowoczesnym zarządzaniem płynnością finansową i wartością zachodzących w przedsiębiorstwie produkcyjnym

 

Uczestnicy będą wdrażać i pogłębiać umiejętności:

  • zarządzania środkami pieniężnymi, doboru właściwego modelu zarządzania gotówką w zależności od sytuacji (4 modele zarządzania gotówką - każdy na inną okazję) w przedsiębiorstwie
  • oceniania przyszłych potrzeb gotówkowych i dodatkowych niezbędnych środków z wykorzystaniem budżetu środków pieniężnych w przedsiębiorstwie
  • szacowania wolnych przepływów pieniężnych w przedsiębiorstwie
  • brania pod uwagę w decyzjach ryzyka i niepewności w decyzjach związanych z doborem strategii zarządzania kapitałem pracującym w przedsiębiorstwie
  • doboru strategii inwestowania w kapitał pracujący w przedsiębiorstwie w zależności od specyfiki przedsiębiorstwa
  • doboru najodpowiedniejszej strategii finansowania kapitału pracującego w przedsiębiorstwie w zależności od charakterystyk biznesu
  • odpowiedniej wyceny decyzji w zakresie polityki kredytu kupieckiego i zarządzania należnościami w przedsiębiorstwie - metoda pośrednia i bezpośrednia (uproszczona i przyrostowa)
  • najlepszego z punktu widzenia interesów przedsiębiorstwa zarządzania zapasami materiałów i surowców do produkcji, zapasów produkcji w toku, zapasów wyrobów gotowych z uwzględnieniem metody ABC, modeli EOQ i VBEOQ, modeli POQ i VBPOQ
Kto powinien wziąć udział?
  • Finansowej i niefinansowej kadry zarządzającej przedsiębiorstwem
  • Pracowników decyzyjnych mający wpływ na operacje w przedsiębiorstwach nastawionych na wynik ekonomiczny i pracowników mających pośredni lub bezpośredni wpływ na strategiczne decyzje w organizacjach nonprofit i for-profit
  • Małych i średnich przedsiębiorców i ich pracowników chcących zrozumieć jak poprawić produktywność i efektywność decyzji i działań w procesie funkcjonowania firmy
  • Szkolenie pomocne może być również dla menedżerów wyższego i średniego szczebla, podejmujących decyzje dotyczące bezpieczeństwa finansowego, należności, kosztów zapasów i cyklu operacyjnego, a także specjalistów tworzących i administrujących systemem controllingu i budżetowania gotówki (strategicznego zarządzania środkami pieniężnymi)
  • Szkolenie z założenia jest prowadzone w sposób przystępny dla osób, które na co dzień zajmują się innymi zagadnieniami niż gotówka, treasury management, zarządzanie skarbem, planowanie finansowe, sprawozdawczość, rachunkowość i finanse

Program szkolenia

MODUŁ I. DZIESIĘĆ KROKÓW BUDOWANIA WARTOŚCI PRZEDSIĘBIORSTWA A STRATEGIE ZARZĄDZANIA PŁYNNOŚCIĄ

  1. Strategiczny cel zarządzania przedsiębiorstwem z finansowego punktu widzenia. Wpływ decyzji w zakresie płynności na CR (przychody ze sprzedaży), Operating Cycle (cykl operacyjny), Assets (aktywa), AP (zobowiązania wobec dostawców), Capital invested (kapitał zaangażowany), Capital structure (struktura kapitału), FCF (prognozowane wolne przepływy pieniężne), IRR (próg rentowności strategii przedsiębiorstwa), Cost of Capital (koszt kapitału) oraz na przyrost bogactwa właścicieli przedsiębiorstwa
  2. Tworzenie wartości przedsiębiorstwa w warunkach ryzyka i niepewności, wolne przepływy pieniężne, ryzyko operacyjne i ryzyko finansowe, koszt kapitału
  3. Cykl operacyjny w przedsiębiorstwie, wpływ elementów cyklu operacyjnego w przedsiębiorstwie na wielkość zapotrzebowania na kapitał pracujący i na wyniki przedsiębiorstwa
  4. Cykl zapasów i jego wpływ na poziom kapitału pracującego zamrożonego w zapasach przedsiębiorstwa a konsekwencje dla strategicznych wyników przedsiębiorstwa
  5. Cykl należności oraz jego wpływ na poziom kapitału zamrożonego w należnościach zapasów i konsekwencje tego dla budowania wartości przedsiębiorstwa
  6. Wpływ ryzyka operacyjnego na wielkość buforu środków pieniężnych i wielkości kapitału pracującego zamrożonego w operacyjnych środkach pieniężnych
  7. Wpływ wielkości środków zamrożonych w kapitale pracującym na generowanie gotówki i na wartość przedsiębiorstwa
  8. Model FLIEM opisujący wpływ zarządzania płynnością na wartości przedsiębiorstwa, ilustracja z wykorzystaniem podejścia: dziesięciu kroków tworzenia wartości przedsiębiorstwa
  9. Rozpoznawanie elementów związanych z zarządzaniem kapitałem pracującym i próba określenia ich wpływu na wielkość gotówkowych przychodów ze sprzedaży (CR), na EBIT, NOPAT, na wielkość wolnych przepływów pieniężnych (FCF), na poziom ryzyka biznesowego, na poziom stopy kosztu kapitału finansującego przedsiębiorstwo oraz na wartość przedsiębiorstwa

MODUŁ II. STRATEGIE ZARZĄDZANIA KAPITAŁEM PRACUJĄCYM I DECYZJE KSZTAŁTUJĄCE PŁYNNOŚĆ FINANSOWĄ W PRZEDSIĘBIORSTWIE

  1. Wpływ poziomu aktywów bieżących, wielkości kapitału pracującego i zaangażowania środków w płynność finansową (płynność krótkoterminowa, płynność długoterminowa, płynność aktywów, płynność rynku, płynność finansowa przedsiębiorstwa) na wyniki przedsiębiorstwa
  2. Relacje między znaczeniami płynności
  3. Płynność jako nadwyżka kapitału pracującego nad zapotrzebowaniem na kapitał pracujący
  4. Poziom aktywów bieżących a zyskowność przedsiębiorstwa
  5. Aktywa płynne w przedsiębiorstwie a wartość płynności. Wewnętrzna wartość płynności w porównaniu z rynkową wartością płynności. Praktyczne konsekwencje modelu wewnętrznej wartości płynności

MODUŁ III. KRÓTKOTERMINOWE ZARZĄDZANIE FINANSOWE I STRATEGIE ZARZĄDZANIA KAPITAŁEM PRACUJĄCYM

  1. Odpowiedź na zapotrzebowanie na kapitał pracujący (obrotowy) netto (Net Working Capital, dalej: NWC) w przedsiębiorstwie, poziom NWC
  2. Model FLIEM wariant 1: Wybór strategii inwestowania w aktywa płynne: strategia elastyczna inwestowania w kapitał pracujący (NWC), strategia restrykcyjna inwestowania w kapitał pracujący (NWC). Przypadek przedsiębiorstwa o niewielkiej wrażliwości na ryzyko braku płynności
  3. Model FLIEM wariant 2: Wybór strategii inwestowania w aktywa płynne: strategia elastyczna inwestowania w kapitał pracujący (NWC), strategia restrykcyjna inwestowania w kapitał pracujący (NWC). Przypadek przedsiębiorstwa o podwyższonej wrażliwości na ryzyko braku płynności
  4. Model FLIEM wariant 3: Wybór strategii finansowania aktywów płynnych: agresywna strategia finansowania NWC, strategia konserwatywna finansowania NWC. Przypadek przedsiębiorstwa o niewielkiej wrażliwości na ryzyko braku płynności
  5. Model FLIEM wariant 4: Wybór strategii finansowania aktywów płynnych: agresywna strategia finansowania NWC, strategia konserwatywna finansowania NWC. Przypadek przedsiębiorstwa o podwyższonej wrażliwości na ryzyko braku płynności
  6. Całościowe studium przypadku modelu FLIEM: Jak dokonać wyboru między strategią agresywno-restrykcyjną, strategią agresywno-elastyczną, konserwatywno-restrykcyjną a konserwatywno-elastyczną
  7. Rozpoznawanie składników związanych z zarządzaniem NWC i wycena ich wpływu na wielkość gotówkowych wolnych przepływów pieniężnych (FCF), na poziom ryzyka biznesowego, na poziom stopy kosztu kapitału finansującego przedsiębiorstwo oraz na wartość przedsiębiorstwa

MODUŁ IV. ZARZĄDZANIE ZAPASAMI W PRZEDSIĘBIORSTWIE

  1. Potrzeba utrzymywania zapasów w przedsiębiorstwie
  2. Zapasy materiałów i surowców, zapasy produkcji w toku, zapasy wyrobów gotowych
  3. Okres konwersji zapasów, rotacja zapasów
  4. Metoda ABC w doborze podejścia do zarządzania zapasami
  5. Model ekonomicznej partii dostawy (EOQ), model ukierunkowanej na wartość przedsiębiorstwa ekonomicznej wartości dostawy (VBEOQ), model produkcyjnej partii dostawy (POQ), model ukierunkowanej na wzrost wartości przedsiębiorstwa produkcyjnej partii dostawy (VBEOQ)
  6. Koszty utrzymywania i zamawiania zapasów i ich wpływ na wolne przepływy pieniężne, na ryzyko przedsiębiorstwa, koszt kapitału i na wartość przedsiębiorstwa
  7. Minimalny zapas - wyznaczanie minimalnego zapasu bezpieczeństwa
  8. Dobieranie sposobów zarządzania zapasami optymalizującego wpływ na wielkość gotówkowych wolnych przepływów pieniężnych (FCF), wpływ na poziom ryzyka biznesowego, konsekwencje dla poziomu stopy kosztu kapitału finansującego przedsiębiorstwo oraz na wartość przedsiębiorstwa

MODUŁ V. ZARZĄDZANIE KREDYTEM KUPIECKIM (ZARZĄDZANIE NALEŻNOŚCIAMI) W PRZEDSIĘBIORSTWIE

  1. Ocena należności przedsiębiorstwa
  2. Metody optymalizowania okresu spływu należności
  3. Prognozowanie konsekwencji zmian w poziomie należności
  4. Polityka opustów cenowych w przedsiębiorstwie
  5. Potencjalne ryzyka i korzyści z outsourcingu w zarządzaniu należnościami: wady i zalety faktoringu należności
  6. Strategie przedsiębiorstwa wobec odbiorców w zakresie udzielania kredytu kupieckiego
  7. Dobór odpowiedniej wielkości parametrów kredytu kupieckiego i optymalizowanie inwestycji w należności z uwzględnieniem ich wpływu na wielkość gotówkowych wolnych przepływów pieniężnych (FCF), na poziom ryzyka biznesowego, na poziom stopy kosztu kapitału finansującego przedsiębiorstwo oraz na wartość przedsiębiorstwa

MODUŁ VI. CASH MANAGEMENT: ZARZĄDZANIE ŚRODKAMI PIENIĘŻNYMI PRZEDSIĘBIORSTWA

  1. Motywy utrzymywania środków pieniężnych w przedsiębiorstwie
  2. Modele zarządzania środkami pieniężnymi, min.: model Baumola (Baumola-Alaisa-Tobina - BAT), model Beranka, model Millera-Orra, model Stone’a
  3. Krótkoterminowe taktyczne wyrównywanie poziomu chwilowej płynności: budżet środków pieniężnych (preliminarz gotówki)
  4. Wybór odpowiedniego modelu zarządzania środkami pieniężnymi w zależności od charakteru przepływów pieniężnych w przedsiębiorstwie i optymalizowanie inwestycji w środki pieniężne z uwzględnieniem ich wpływu na wielkość gotówkowych wolnych przepływów pieniężnych (FCF), na poziom ryzyka biznesowego, na poziom stopy kosztu kapitału finansującego przedsiębiorstwo oraz na wartość przedsiębiorstwa

Czas trwania

I dzień: 10:00-16:00, II dzień: 09:00-15:00

Szczegółowy harmonogram do uzgodnienia

Prelegenci

Grzegorz Michalski

Specjalista z zakresu finansów przedsiębiorstw, profesor nadzwyczajny Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu w Instytucie Nauk Ekonomicznych Wydziału Inżynieryjno-Ekonomicznego, ekspert I stopnia do oceny merytorycznej projektów w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata 2007-2013.

Specjalista z zakresu finansów przedsiębiorstw, profesor nadzwyczajny Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu w Instytucie Nauk Ekonomicznych Wydziału Inżynieryjno-Ekonomicznego, ekspert I stopnia do oceny merytorycznej projektów w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata 2007-2013. Autor wielu naukowych i praktycznych publikacji, w tym książek: Leksykon zarządzania finansami, Strategiczne zarządzanie płynnością finansową, Krótkoterminowe zarządzanie kapitałem (razem z W. Pluta), Tajniki finansowego sukcesu (razem z K. Prędkiewicz), Płynność finansowa w małych i średnich przedsiębiorstwach, Strategie finansowe przedsiębiorstw, Wprowadzenie do zarządzania finansami przedsiębiorstwa, Ocena kontrahenta na podstawie sprawozdań finansowych i innych. Jako trener przede wszystkim ukierunkowuje uczestników na sposób rozumienia głównych idei związanych z tematem szkolenia, łącząc je z prostotą i jasnością przekazu i jak najwyższym poziomem merytorycznym. Także autor otwartych i zamkniętych seminariów, warsztatów i szkoleń z zakresu zarządzania finansami, zarządzania płynnością finansową, controllingu finansowego, analizy finansowej kontrahenta, finansowego studium wykonalności, oceny i analizy ryzyka i opłacalności projektów inwestycyjnych.

Wykształcenie:

  • Profesor Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu (2015)
  • Doktor habilitowany finansów, bankowości i inwestycji (2014)
  • Doktor nauk ekonomicznych (2002)
  • Magister – specjalizacja finanse i bankowość (1998)
  • Technik, tartacznictwo i wyroby drzewne (1993)

Obszary specjalizacji:

  • Zarządzanie finansami
  • Finanse menedżerskie
  • Zarządzanie płynnością finansową
  • Kapitał pracujący netto,
  • Strategie zarządzania gotówką,
  • Zarządzanie skarbem (treasury management),
  • Ukierunkowane na tworzenie wartości zarządzanie kapitałem obrotowym (value-based working capital management).

Terminy i miejsca

Zapoznaj się z aktualnymi terminami tego szkolenia bądź zapisz na powiadomienia o nowych terminach.

To wydarzenie dostępne jest na zamówienie. Termin i miejsce przeprowadzenia zajęć uzgodnisz z organizatorem po złożeniu zamówienia. Organizator przeprowadza zajęcia: stacjonarnie i/lub online

Rejestracja

Szkolenie w siedzibie Klienta
za grupę do 12 os.
8 640
+23% VAT
Cena zawiera:
  • udział w zajęciach
  • materiały szkoleniowe
  • certyfikat uczestnictwa (zobacz wzór )
  • wsparcie poszkoleniowe Trenera
  • Do podanej ceny szkolenia  zostaną doliczony koszty logistyczne uzależnione od lokalizacji miejsca szkolenia.
  • W przypadku chęci realizacji szkolenia poza siedzibą firmy, na Państwa życzenie, przedstawimy kilka propozycji obiektów w których mogłoby się ono odbyć.
  • Rozwiń
Zapisz się
FAQ

Najczęściej zadawane pytania

Prosimy o przejście do sekcji Zapisz się, aby wypełnić formularz zgłoszenia w wydarzeniu. Po jego wysłaniu organizator skontaktuje się celem potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia i przekazania szczegółów organizacyjnych.

Prosimy o wypełnienie formularza zgłoszenia dostępnego na górze strony. Po jego otrzymaniu skontaktujemy się, aby potwierdzić zgłoszenie i przekazać wszystkie informacje organizacyjne.

Jeżeli jesteś zainteresowany podniesieniem kompetencji swoich pracowników zachęcamy do skorzystania z dofinansowania do szkoleń.

REALIZUJEMY SZKOLENIA W RAMACH BAZY USŁUG ROZWOJOWYCH.

Podczas wypełniania formularza rejestracji zaznacz opcję "Oświadczam, że udział będzie finansowany ze środków publicznych, proszę o wystawienie faktury z zerową stawką VAT."

Jeśli potrzebujesz zarejestrować organizatora w wewnętrznym systemie zamówień możesz zrobić to na dwa sposoby. W trakcie wypełniania zgłoszenia w polu Uwagi przekaż tą informację - opiekun szkolenia skontaktuje się w celu dopełnienia formalności. Możesz to również zrobić samodzielnie z użyciem poniższych danych:
  • Nazwa firmy: Avenhansen Sp. z o.o.
  • Ulica i nr: ul. Podłącze 31
  • Kod pocztowy: 30-218
  • Miejscowość: Kraków
  • Numer NIP: 6772295062

Najszybszym sposobem kontaktu z organizatorem i uzyskania dodatkowych informacji jest wypełnienie formularza kontaktowego. Możesz też zadzwonić do organizatora.
Kontakt

Masz pytania? Napisz do nas

Wypełnij formularz

Uzupełnij pole
Uzupełnij pole
Wybierz termin wydarzenia
Uzupełnij pole
Uzupełnij pole
Uzupełnij wiadomość
Potwierdź, że nie jesteś botem.
Musisz zaakceptować regulamin.

Dane kontaktowe

Avenhansen Sp. z o.o.
30-218 Kraków, Polska ul. Podłącze 31

Organizator

Avenhansen Sp. z o.o.
30-218 Kraków, Polska
ul. Podłącze 31
woj. małopolskie
Jesteśmy profesjonalną firmą szkoleniową. Nasz profesjonalizm opiera się na wiedzy o prowadzeniu firmy szkoleniowej i umiejętnościach obsługi naszych Klientów. To również otwartość na informacje płynące do nas z zewnątrz, umiejętność słuchania naszyc...
Powiadomienia o nowych terminach

Zapisz się, aby otrzymywać powiadomienia o nowych terminach tego wydarzenia!