Poznaj Lean: od zarządzania po procesy produkcyjne

Szczupłe zarządzanie, znane jako lean, to filozofia doskonalenia organizacji poprzez eliminację marnotrawstwa i koncentrację na tym, co naprawdę tworzy wartość dla klienta. W jej ramach wyróżnia się dwa główne nurty – Lean Management, dotyczący zarządzania i organizacji pracy, oraz Lean Manufacturing, skupiony na usprawnianiu procesów produkcyjnych. Oba podejścia, choć różne w zastosowaniu, łączy wspólny cel: zwiększenie efektywności działania firmy.

Co to jest lean?

Lean to w skrócie filozofia oraz zestaw narzędzi i technik, które skupiają się na eliminacji marnotrawstwa, maksymalizacji wartości i ciągłym doskonaleniu procesów.

  • Lean management to sposób myślenia, który kładzie nacisk na współpracę i angażuje wszystkich w organizacji w celu zwiększenia efektywności, redukcji kosztów i napędzania zysków.

  • Lean manufacturing to zastosowanie zasad Lean w procesie produkcyjnym, w celu redukcji marnotrawstwa, zwiększenia wydajności i poprawy jakości.

Udowodniono, że Lean jest skuteczny, a wiele organizacji doświadczyło znacznej poprawy wydajności i oszczędności kosztów. Dzięki skupieniu się na ciągłym doskonaleniu, nic dziwnego, że Lean szybko staje się podejściem stosowanym w działalności biznesowej. Jeśli więc szukasz sposobu na osiągnięcie przewagi w świecie biznesu, to Lean jest drogą, którą należy podążać!

Sprawdź szkolenia, kursy i warsztaty LEAN

Czym jest Lean Management?

Co to jest Lean Management? Tłumacząc Lean Management na język polski, można tę koncepcję nazwać szczupłym zarządzaniem. W codziennym użyciu często spotykamy sam skrót, czyli Lean. Lean polega na wdrażaniu w przedsiębiorstwie takich przekształceń funkcjonalnych i organizacyjnych, które pozwolą jak najlepiej dostosować przedsiębiorstwo do warunków, jakie panują na rynku i zapobiec marnotrawstwu wywoływanemu najczęściej przez:

  • niepotrzebne zapasy (zapasy większe niż potrzebne minimum),

  • nadprodukcję (wytwarzanie z wyprzedzeniem, gdy nie ma jeszcze popytu na produkt lub utrzymywanie środków na świadczenie usług, które jeszcze nie zostały zamówione),

  • błędy oraz wady jakościowe,

  • oczekiwanie (zbyt długa bezczynność pracowników, maszyn, surowców),

  • nadmierne przetwarzanie (stosowanie zbyt zaawansowanych narzędzi i technologii do wytworzenia produktu),

  • niepotrzebny transport (zbędne przemieszczanie surowców i gotowych wyrobów),

  • niepotrzebny ruch (zbędny wysiłek fizyczny pracowników),

  • niewykorzystany potencjał pracowników.

Zwykle powodem marnowania jest zła organizacja pracy oraz brak standardów obowiązujących w przedsiębiorstwie. W koncepcji Lean Management dąży się do tego, by wszyscy członkowie organizacji nauczyli się rozpoznawać marnotrawstwa, zapobiegać im i eliminować je. Lean Management to proces stopniowy i nieustający, który prowadzi do zracjonalizowania całej organizacji oraz jej interakcji z otoczeniem i prowadzi do tego, by relacje wewnątrz i na zewnątrz firmy były pozytywne. Jego nadrzędnym celem i efektem jest uzyskanie jak najwyższej produktywności personelu i jak najwyższej jakości produktów, dzięki maksymalizacji usprawnień w obrębie całej organizacji i procesów, jakie w niej zachodzą oraz minimalizacji marnotrawstwa. Odbywa się to poprzez “wyszczuplanie”, “wysmuklanie” i “odchudzanie” przedsiębiorstwa, które jest możliwe dzięki wprowadzaniu zmian, a często wręcz cięć m.in. w:

  • działaniu firmy,

  • strukturze majątku firmy,

  • sposobach zarządzania,

  • przygotowaniu zawodowym pracowników,

  • kształtowaniu postaw pracowników.

Koncepcję tę stosuje się często podczas przeprowadzania restrukturyzacji w firmach, ale wiele przedsiębiorstw wybniera ją jako podstawowy sposób zarządzania organizacją. Dzieje się tak zwłaszcza w przedsiębiorstwach z sektora usługowego (głównie bankowości, HoReCa, przewozy lotnicze), w służbie zdrowia, logistyce i łańcuchach dostaw, motoryzacji, budownictwie, szkolnictwie wyższym, ale też w instytucjach sektora publicznego oraz bardzo często w sektorze technologii informatycznych i wytwarzaniu oprogramowania.

Do najbardziej znanych technik i narzędzi Lean Managementu należą:

  • Kanban,

  • KPI (kluczowe wskaźniki efektywności),

  • metoda 5W (metoda 5 razy dlaczego - Kaizen),

  • przyczynowo-skutkowy diagram Ishikawy,

  • Six Sigma, chociaż nie jest częścią lean, to jest często łączona ze szczupłym zarządzaniem.

Dalsza część artykułu pod listą wydarzeń

 

Lean TWI Summit 2026 - Konferencja Lean, Leadership, AI dla Produkcji i Usług

  • już od 1 341 zł
  • od 1 341 zł
Zapisz się

Szkolenie Lean Six Sigma Green Belt

  • już od 5 500 zł
  • od 5 500 zł
Zapisz się
J.G.Training

Lean Management – jak efektywnie zarządzać nowoczesnym przedsiębiorstwem. Szkolenie warsztatowe

  • już od 1 990 zł
  • od 1 990 zł
Zapisz się
Międzynarodowy Instytut Szkoleń Specjalistycznych IIST

Gospodarka magazynowa zgodnie z Lean Logistic czyli nowoczesne zarządzanie zapasami i doskonalenie procesów magazynowych.

  • już od 2 124 zł
  • od 2 124 zł
Zapisz się
 

Pochodzenie Lean Management

Koncepcja Lean Management wywodzi się z branży wytwórczej, z sektora motoryzacyjnego. Zapoczątkowana została przez model produkcyjny Toyota Production System (TPS), zastosowany po II wojnie światowej w Japonii w Toyota Motor Company. Za “ojca” TPS uznaje się Taiichi Ōno, japońskiego inżyniera i menedżera z Toyoty. Podejście TPS oparto na elastyczności, utrzymywaniu najwyższej jakości, eliminowaniu marnotrawstwa zasobów oraz nieustannym doskonaleniu organizacji. Filarami systemu były dwa innowacyjne rozwiązania, które zastosowano w Toyocie i które pozwoliły firmie produkować wysokiej jakości samochody, przy jednoczesnym zmniejszeniu wykorzystywanych zasobów:

  • Just in Time - system dostaw materiałów i półproduktów dokładnie na czas, dzięki któremu podaż zaspokaja popyt;

  • Jidoka (Autonomation) - autonomizacja systemów produkcyjnych, dzięki której możliwe jest wykrywanie oraz eliminacja błędów i odstępstw od ustalonych standardów.

Ten nowy system produkcyjny pozwolił Toyocie zyskać przewagę konkurencyjną. Z czasem kolejne japońskie firmy z sektora motoryzacyjnego zaczęły ją wdrażać. Były to m.in. Hino Motors, Nissan, Mazda orz Daihatsu. Przez długie lata o TPS słyszano wyłącznie w Japonii. Przełom nastąpił w 1977 roku, gdy czterej menedżerowie Toyoty napisali artykuł do czasopisma “International Journal of Production Research”, w którym porównali bezkonkurencyjną wydajność pracy w Toyocie z wydajnością pracy u konkurencji w Stanach Zjednoczonych, Szwecji i Niemczech.

Pojęcia Lean Management, a w zasadzie termin Lean Production (który stanowi rozszerzenie koncepcji Lean Managementu) po raz pierwszy użył John Krafcik w opublikowanym w 1988 roku artykule w “Sloan Management Review”, w którym opisał badanie International Motor Vehicle Program (IMVP) i porównał system produkcyjny w Toyocie do systemu produkcji masowej, stosowanej w większości przedsiębiorstw. Jednak to dopiero w 1990 roku Lean Management upowszechnił się na całym świecie. W tym czasie grupa badaczy z Massachusetts Institute of Technology – James Womack, Daniel Jones i Daniel Roos – opublikowała książkę “The Machine That Changed the World”, w którym opisała drugi etap programu badawczego IMVP, który realizowano w latach 1985-1989. Udowodniono w niej, że wyższa konkurencyjność japońskich koncernów motoryzacyjnych spowodowane jest wdrożeniem systemu produkcyjnego, który opracowała Toyota.

Lean Management – zalety

Lean Management ma zdecydowanie ogromną ilość zalet, które sprawiają, że warto tę koncepcję wdrażać w przedsiębiorstwach. Wśród najważniejszych należy wymienić to, że:

  • pozwala na redukcję kosztów prowadzenia działalności i poprawić cash flow;

  • pozwala zwiększyć elastyczność i szybkość dostosowywania się przedsiębiorstwa do wymagań klientów i zmian popytu;

  • pozwala zwiększyć produktywność przedsiębiorstwa;

  • pozwala poprawić jakość wytwarzanych produktów oraz świadczonych usług;

  • pozwala skrócić czas realizacji zamówień;

  • pozwala skrócić czas projektowania i wprowadzania na rynek nowości w asortymencie;

  • pozwala podwyższać kwalifikacje pracowników;

  • pozwala poprawić bezpieczeństwo i higienę pracy, a także zmniejszyć liczbę wypadków w pracy;

  • pozwala ograniczyć negatywny wpływ przedsiębiorstwa na środowisko.

Lean Management – wady

W przypadku Lean Managementu ciężko mówić o wadach. Występują jednak bariery, które sprawiają, że wdrożenie takiego rozwiązania może być w niektórych organizacjach o wiele trudniejsze. Oto one:

  • najwyższe kierownictwo nie chce zaangażować się we wdrażania koncepcji Lean Management i nie wiąże jej ze strategicznymi celami przedsiębiorstwa;

  • członkowie organizacji traktują Lean Management, jako zbiór narzędzi, nie rozumiejąc, że w koncepcji chodzi o coś więcej – mianowicie o wprowadzanie trwałych zmian w kulturze przedsiębiorstwa;

  • w przedsiębiorstwie występują duże różnice kulturowe;

  • w firmie nie zostają utworzone standardy skutecznego wdrażania Lean Managementu i wszyscy członkowie organizacji nie zostają z nimi zapoznani;

  • pracownicy stawiają opór we wdrażaniu Lean Managementu, bojąc się zmian, nie ufając kierownictwu lub mając negatywne doświadczenia z wprowadzania podobnych rozwiązań w przeszłości.

Przyczyny popularności Lean Management

Lean Management stosuje się w celu rozwiązania problemu marnotrawstwa w przedsiębiorstwach. Cykle produkcyjne przebiegające według tej koncepcji są krótkie i zintegrowane, a zdolności produkcyjne maksymalnie wykorzystywane. Minimalizacja zapasów pozwala zmniejszyć zapotrzebowanie na powierzchnię magazynową. Wprowadzone standardy i plan działania prowadzą do terminowości w postępie prac oraz do nawiązania się partnerskiej współpracy z dostawcami. Nie tylko oczekiwania klientów są spełniane w maksymalnym stopniu, ale również dąży się do utrzymania satysfakcji pracowników na jak najwyższym poziomie.

Poprzez nieustający proces doskonalenia w nurcie Lean Managementu, firma jest w stanie wygenerować w olbrzymie oszczędności zasobów – nie tylko finansowych – a także wypracować sobie dobre relacje wewnątrz organizacji i z otoczeniem zewnętrznym, w tym z dostawcami surowców i klientami końcowymi. Pracownicy czują się docenieni, dzięki czemu dają z siebie coraz więcej, generując dla przedsiębiorstwa same korzyści.

Lean Manufacturing

Co to jest lean Manufacturing? Jak już wspomnieliśmy pojęcie lean management powstało w branży produkcyjnej i wciąż stanowi podstawową metodę zarządzania efektywnością produkcji w wielu koncernach produkcyjnych na świecie. Jego wprowadzenie pozwala na uzyskanie wzrostu wydajności podejmowanych działań w połączeniu z nieustannym podnoszeniem jej jakości. W przypadku wykorzystania koncepcji Lean do zarządzania produkcją mówimy właśnie o Lean manufacturing czyli po polsku o „szczupłej” lub „zwinnej” produkcji.

Kluczowe zasady związane z lean manufacturing to:

  • standaryzacja pracy – a więc wprowadzenie stałych i powtarzalnych procedur w tylu obszarach, w ilu jest to możliwe,

  • eliminacja zbędnych czynności i działań – tych, które nie wpływają na realizację założonych celów ani nie wnoszą wartości dodanej do organizacji,

  • optymalizacja zarządzania zasobami – wyeliminowanie marnowania, m.in. przez zastosowanie systemu produkcji Just-In-Time,

  • wdrożenie ciągłej kontroli jakości – odbywającej się na każdym etapie procesu produkcyjnego,

  • decentralizacja procesów decyzyjnych – a zatem kolegialne podejmowanie decyzji tak, aby na kierunek działania mieli wpływ eksperci w danej dziedzinie (np. w procesie wypracowywania procedur związanych z utrzymaniem ruchu w fabryce powinni wziąć udział zarówno członkowie kadry zarządzającej, jak i pracownicy odpowiedzialni za operowanie maszynami, ich serwisowanie i całościowe utrzymanie ruchu itp.),

  • stała inwestycja w rozwój kompetencji i szkolenia pracowników – tak, aby zapewnić im dostęp do narzędzi umożliwiających możliwie najlepsze wykonywanie powierzonych zadań produkcyjnych.

Osobom zainteresowanym szczupłą produkcją polecamy również szkolenia Lean manufacturing: PPAP APQP, SMED, TPM, 5s czy FMEA

Ostatnie artykuły

Dialog konkurencyjny i konsultacje rynkowe w zamówieniach publicznych
10 listopada 2025
Dialog konkurencyjny i konsultacje rynkowe w zamówieniach publicznych

Dowiedz się, czym są dialog konkurencyjny i konsultacje rynkowe w zamówieniach publicznych. Poznaj zasady ich stosowania, korzyści dla zamawiających i wykonawców oraz praktyczne wskazówki wynikające ze szkoleń specjalistycznych.

Czytaj więcej
Rozporządzenie REACH – czym jest, kogo dotyczy i jak uzyskać certyfikat REACH?
10 listopada 2025
Rozporządzenie REACH – czym jest, kogo dotyczy i jak uzyskać certyfikat REACH?

Poznaj najważniejsze informacje o rozporządzeniu REACH – czym jest, kogo dotyczy i jak uzyskać certyfikat REACH. Dowiedz się, jakie obowiązki mają firmy w związku z dyrektywą.

Czytaj więcej
Transport odpadów – przepisy, obowiązki i zasady bezpiecznego przewozu odpadów
7 listopada 2025
Transport odpadów – przepisy, obowiązki i zasady bezpiecznego przewozu odpadów

Transport odpadów, w tym odpadów niebezpiecznych, podlega ścisłym regulacjom prawnym. Poznaj podstawy prawne transportu odpadów, obowiązki przedsiębiorców oraz zasady bezpiecznego i zgodnego z przepisami przewozu w Polsce i UE.

Czytaj więcej
Konwencja CMR – kluczowe zasady międzynarodowego przewozu drogowego
7 listopada 2025
Konwencja CMR – kluczowe zasady międzynarodowego przewozu drogowego

Konwencja CMR to fundament międzynarodowego transportu drogowego towarów. Określa prawa i obowiązki przewoźników, nadawców i odbiorców, a także reguluje odpowiedzialność za przewożony ładunek.

Czytaj więcej