Pomoc de minimis – warunki dopuszczalności oraz zasady udzielania pomocy de minimis

O szkoleniu

Na szkoleniu omawiamy zagadnienia: pomoc de minimis, pułap pomocy de minimis, jedno przedsiębiorstwo, powiązania, organ publiczny, kumulacja pomocy de minimis.

Pomoc de minimis, w przeciwieństwie do pomocy publicznej, nie ma narzuconego konkretnego celu, lecz została wyodrębniona na podstawie kwoty, przyczyniając się tym samym do zmniejszenia obciążeń administracyjnych związanych z jej udzielaniem. Pomoc de minimis, pomimo ograniczonej kwoty, jest w wymiarze ilościowym najpopularniejszym rodzajem pomocy udzielanej w Polsce.

Najbardziej charakterystyczną cechą pomocy de minimis jest jej maksymalny pułap, liczony w okresie 3 kolejnych lat podatkowych w odniesieniu do jednego przedsiębiorstwa.

Należy także pamiętać, że pojęcie jednego przedsiębiorstwa w rozumieniu pomocy de minimis ma szersze znaczenie i w niektórych przypadkach za jedno przedsiębiorstwo można uznać kilka odrębnych podmiotów, które łączą określone zależności lub relacje.

Cel szkolenia:
Kompleksowe omówienie zagadnień związanych z pomocą de minimis, warunków dopuszczalności udzielania pomocy de minimis, a także wyjaśnienie kiedy oraz w jaki sposób należy stosować pojęcie jednego przedsiębiorstwa.
Dlaczego warto wziąć udział?

Na szkoleniu odpowiemy na pytania i wyjaśnimy m.in. następujące zagadnienia:

  • dotyczące pojęcia jednego przedsiębiorstwa,
  • relacji, które wpływają na kumulowanie pomocy de minimis w przypadku kilku, pozornie odrębnych podmiotów,
  • określania ex ante wartości pomocy de minimis, w celu uczynienia jej przejrzystą.
Kto powinien wziąć udział?

Adresaci szkolenia:

  • Pracownicy Instytucji Zarządzających oraz Instytucji Pośredniczących Programami Operacyjnymi.
  • Pracownicy jednostek samorządu terytorialnego oraz organów administracji centralnej.
  • Pracownicy jednostek budżetowych oraz jednostek sektora finansów publicznych.

Program szkolenia

  1. Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1407/2013 r. w z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis.
  2. Relacje pomocy de minimis określonej w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1407/2013 r. z pozostałymi rodzajami pomocy de minimis.
  3. Przeznaczenie pomocy de minimis oraz wykluczenia.
  4. Okres referencyjny dla pomocy de minimis oraz dopuszczalny pułap.
  5. Funkcjonalność aplikacji SUDOP i SRPP.
  6. Wpływ pojęcia jednego przedsiębiorstwa na dopuszczalność pomocy de minimis wraz z wyjątkami: praktyczne przykłady wskazujące na relacje pomiędzy przedsiębiorcami oraz źródła pozyskiwania danych.
  7. Relacje bezpośrednie oraz pośrednie.
  8. Relacje, które nie mają wpływu na pułap pomocy de minimis.
  9. Wspólnotowa definicja organu publicznego.
  10. Ćwiczenia na rzeczywistych przykładach – wyłącznie w przypadku szkoleń zamkniętych.
  11. Dzień udzielenia pomocy de minimis.
  12. Określanie wartości pomocy de minimis, z uwzględnieniem specyficznych form, takich jak instrumenty zwrotne oraz ulgi w spłacie zobowiązań: wzory oraz arkusze pomocnicze.
  13. Postępowanie w przypadku zmiany w wartości udzielonej pomocy de minimis.
  14. Procedury związane z udzielaniem pomocy de minimis: omówienie wzorów oświadczeń, formularza oraz zaświadczenia związanego z pomocą de minimis.
  15. Zasady kumulacji pomocy de minimis: do pułapu oraz do tych samych kosztów kwalifikowanych.
  16. Zmiana formy prawnej prowadzonej działalności gospodarczej w kontekście pułapu pomocy de minimis.
  17. Udzielenie pomocy de minimis niezgodnie z warunkami rozporządzenia Komisji (UE) nr 1407/2013 – określenie podstawy prawnej oraz wysokości pomocy do zwrotu.
  18. Wymogi związane z przygotowaniem programu udzielania pomocy de minimis oraz postępowanie w przypadku udzielania pomocy de minimis poza programem.
  19. Pytania, dyskusja, wyjaśnianie wątpliwości.

Czas trwania

09.00-15.00

Prelegenci

Praktyk w zakresie pomocy publicznej z doświadczeniem nabytym w takich instytucjach jak: Ministerstwo Gospodarki, Grupa Doradcza Sienna czy Agencja Rozwoju Pomorza S.A.

Posiada doświadczenie w zakresie praktycznego przygotowywania programów pomocy w ramach wyłączeń grupowych, jest specjalistą zakresie pomocy horyzontalnej (działalność badawczo-rozwojowa, kapitał podwyższonego ryzyka, zatrudnienie, szkolenia) oraz regionalnej pomocy inwestycyjnej i pomocy de minimis (doświadczenie praktyczne związane realizacją OP Przedsiębiorczość).

W ramach obowiązków zawodowych uczestniczył w procedurze notyfikacji pomocy publicznej w komisji europejskiej oraz w trybie oceny wykonalności wniosków o dofinansowanie przedsiębiorców oraz iob. Doradca MRR w zakresie pomocy publicznej w PO Kapitał Ludzki oraz Innowacyjna Gospodarka.

Od klilku lat prowadzi szkolenia z zakresu pomocy publicznej w kontekście RPO dla pracowników urzędów marszałkowskich (także dla instytucji pośredniczących), PO KL - dla pracowników urzędów marszałkowskich oraz wojewódzkich urzędów pracy, ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy - dla pracowników Powiatowych Urzędów Pracy. Jest również wykładowcą na kilku kierunkach studiów podyplomowych.

Autor artykułów do ogólnopolskich dzienników oraz współautor specjalistycznych publikacji i opracowań z zakresu pomocy publicznej.

Gdzie i kiedy

Online 27 czerwiec 2022

Gdzie i kiedy

Online 15 wrzesień 2022

Rejestracja

Cena standardowa
za osobę
690
+23% VAT
Cena zawiera:
  • udział w zajęciach
  • materiały szkoleniowo-konferencyjne
  • certyfikat uczestnictwa (zobacz wzór)
Dostępne zniżki:
  • 5% przy zgłoszeniu min. 2 osób
  • 5% przy zgłoszeniu min. 3 osób
  • 5% przy zgłoszeniu min. 4 osób
  • 5% przy zgłoszeniu min. 5 osób
  • Rozwiń
Zapisz się

Organizator

J.G.Training
02-548 Warszawa
Olesińska 21
woj. mazowieckie
Misja Misją J.G.Training jest pomoc pracownikom firm i instytucji w zdobywaniu wiedzy, informacji i umiejętności, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania podmiotów gospodarczych. Obszary, z których szkolimy Tematyka naszych szkoleń dot...
FAQ

Najczęściej zadawane pytania

Prosimy o przejście do sekcji Zapisz się, aby wypełnić formularz zgłoszenia w wydarzeniu. Po jego wysłaniu organizator skontaktuje się celem potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia i przekazania szczegółów organizacyjnych.

  1. Przesłanie wypełnionego formularza jest zobowiązaniem do zapłaty za szkolenie.
  2. Płatność powinna być przekazana w formie przedpłaty na konto J.G.Training: BRE BANK S.A. - mBank 38 1140 2004 0000 3002 3360 7883.
  3. Brak dokonania płatności przed terminem szkolenia nie oznacza rezygnacji z udziału w szkoleniu.
  4. Rezygnacja z udziału w szkoleniu może być dokonana najpóźniej na 5 dni roboczych przed datą szkolenia, wyłącznie w formie pisemnej. Rezygnacja w późniejszym terminie lub nieobecność na szkoleniu nie zwalnia od dokonania opłaty.
  5. Organizator zastrzega sobie prawo do odwołania szkolenia z przyczyn od siebie niezależnych i odstąpienia od umowy. W takim przypadku przedpłaty zostaną niezwłocznie zwrócone zgłaszającym a Organizator nie ponosi odpowiedzialności za szkody powstałe z powodu odwołania szkolenia.
  6. Oświadczamy, że zapoznaliśmy się z warunkami umowy zawartymi w pkt. 1-5 i akceptujemy je.
  7. Oświadczamy, że jesteśmy umocowani do zawarcia niniejszej umowy w imieniu wskazanego wyżej podmiotu.

Wymagany komputer z dostępem do internetu.

Kontakt

Masz pytania? Napisz do nas

Wypełnij formularz

Uzupełnij pole
Wybierz termin wydarzenia
Uzupełnij pole
Uzupełnij pole
Uzupełnij wiadomość
Potwierdź, że nie jesteś botem.
Musisz zaakceptować regulamin.

Dane kontaktowe

J.G.Training
02-548 Warszawa Olesińska 21
Powiadomienia o nowych terminach

Zapisz się, aby otrzymywać powiadomienia o nowych terminach tego wydarzenia!