Choć zawód sekretarki czy asystentki prezesa lub zarządu (także sekretarza czy asystenta) może się wydawać mało skomplikowany, w rzeczywistości na osobie pełniącej taką funkcję spoczywają ważne obowiązki. Dlatego powinna ona nieustannie poszerzać kompetencje – tak, aby jakość jej pracy była wizytówką firmy, wzmacniała jej pozytywny wizerunek, a także wspierała codzienną realizację procesów biznesowych przedsiębiorstwa. Jakie szkolenia dla sekretarek, sekretarzy, systentek i asystentów pomogą podnieść kwalifikacje personelu w sekretariacie?
Spis treści:
- Sekretarka, sekretarz
- Czego oczekuje się od pracownika sekretariatu?
- Jakie szkolenia dla sekretarek i asystentek i asystentów warto rozważyć?
- Gdzie znaleźć szkolenia dla sekretarek?
- Ciekawe szkolenia dla sekretarek, dla asystentek i asystentów
Sekretarka, sekretarz
Kim jest sekretarka lub sekretarz? Jaką rolę w firmie pełnią sekretarka lub sekretarz? Sekretarka lub sekretarz to osoba, która pracuje w biurze i zajmuje się wykonywaniem bardzo szeroko pojętych zadań administracyjnych, najczęściej związanych z pracą przełożonego – np. prezesa, dyrektora, zarządu czy kierownika działu. Sam zakres zadań jest zróżnicowany i w dużej mierze uzależniony od specyfiki funkcjonowania organizacji, jednak do grupy częstych obowiązków należą:
- prowadzenie kalendarza osoby przełożonej – wyznaczanie godzin spotkań i ustalanie kwestii organizacyjnych z nimi związanych,
- organizacja dokumentacji biurowej – np. przygotowywanie umów i zleceń do podpisu dla przełożonego, weryfikacja ich poprawności, kompletacja niezbędnych dokumentów,
- bieżące przyjmowanie interesantów – np. klientów i kontrahentów, którzy odwiedzają siedzibę,
- odbieranie i wykonywanie połączeń telefonicznych,
- sporządzanie notatek ze spotkań odbywanych przez przełożonego,
- organizacja posiedzeń zarządu oraz rady nadzorczej oraz protokołowanie posiedzeń,
- zarządzanie bieżącą pracą sekretariatu, biura zarządu itp.,
- zapewnianie przekąsek oraz napojów na spotkania i narady.
Osoba na tym stanowisku pełni również funkcje reprezentacyjne.
Czego oczekuje się od pracownika sekretariatu?
Z uwagi na szerokie (i zmieniające się) spektrum obowiązków, jakie spoczywają na pracowniku sekretariatu, równie rozległe są oczekiwania w zakresie kompetencji jakie powinien posiadać sekretarz lub sekretarka. Sekretarka, sekretarz, asystentka i asystent powinny być osobą:
- biegle posługującą się komputerem oraz oprogramowaniem i sprzętem biurowym – zwłaszcza programami biurowymi z pakietu Office czy urządzeniami takimi jak kserokopiarka czy skaner,
- o przyjaznej aparycji i wysokiej kulturze osobistej,
- o wysokich kompetencjach komunikacyjnych, w tym komunikacji interpersonalnej,
- o doskonałych zdolnościach organizacyjnej,
- z szeroką wiedzą z zakresu biurowo-administracyjnego, wykazująca zdolności do nieustannego poszerzania kompetencji, jak również wysoce „elastyczna” i dyspozycyjna.
W wielu przypadkach przydatna będzie również znajomość języków obcych oraz dobra opientacja prawna.
Jakie szkolenia dla sekretarek, asystentek i asystentów warto rozważyć?
W uzyskaniu i nieustannym podnoszeniu kompetencji osobom pracującym na takich stanowiskach pomagają rozmaite szkolenia dla sekretarek i asystentek. Możliwe jest zarówno uczestnictwo w szkoleniach otwartych, jak i zamkniętych – są one często organizowane przez duże korporacje. A w jakim zakresie warto poszerzać kompetencje? Oto kluczowe obszary.
Etykieta i savoir-vivre w biznesie. W świecie biznesu obowiązuje wiele niepisanych zasad, które często determinują, czy kontrahenci podejmą ze sobą współpracę. W jaki sposób witać gości? Jakich zwrotów grzecznościowych użyć w przygotowywanej korespondencji? Jak w kulturalny sposób prowadzić rozmowę telefoniczną? Jakie są podstawowe zasady komunikacji międzykulturowej? Na jakie gesty warto uważać? Na te pytania powinna znać odpowiedź każda dobra sekretarka. Odpowiednie szkolenie pozwoli poznać zasady etykiety w biznesie nie tylko w teorii, ale i przećwiczyć je w praktyce.
Szkolenia z zakresu komunikacji interpersonalnej. Clou pracy sekretarki jest komunikacja – nie tylko z przełożonymi, ale także z innymi pracownikami managementu oraz członkami zespołu, a także z osobami z zewnątrz: klientami, kontrahentami, interesantami. Nierzadko zdarzają się wymagające sytuacje – np. trudni klienci, którzy zachowują się agresywnie i podnoszą różnego rodzaju roszczenia. Pracownik sekretariatu powinien poznać techniki, które pozwolą skutecznie „rozbroić” takie sytuacje i efektywnie obsłużyć każdą osobę, a także zachować się asertywnie w większości sytuacji tego wymagających.
Zarządzanie czasem. Perfekcyjna organizacja pracy – swojej, jak i przełożonego – to dla sekretarki wymóg konieczny. Szkolenia z zarządzania czasem ułatwią ustalenie właściwej kolejności realizacji zadań, optymalizację kalendarza własnego oraz szefa, jak również podniosą efektywność wykonywanych obowiązków.
Język obcy biznesowy. Nawet jeśli sekretarka dobrze zna język obcy, ten, którym posługuje się świat biznesu różni się od używanego ogólnie. Odpowiednie szkolenia językowe dla sekretarek pozwolą poznać kluczowe pojęcia i zwroty niezbędne w komunikacji firmowej – np. podczas wysyłania maili służbowych czy w trakcie telefonicznych rozmów o tematyce handlowej.
Autoprezentacja. Wizerunek osoby zasiadającej w sekretariacie ma znaczenie dla sposobu, w jaki odbierana jest firma. Ważna jest nie tylko aparycja, ale i to, czy sekretarka przestrzega biznesowego dress-code’u oraz dba o odpowiednią mowę ciała. Szkolenia dla asystentek i asystentów o takiej tematyce pomogą poprawić prezencję.
Media relations. Zadania asystentki czy sekretarki dość często wkraczają w sferę PR-u. Przygotowywanie informacji do mediów lub pracowników, odpowiadanie na trudne pytania zadawane przez dziennikarzy… dyplomatyczne zachowania oraz świadome kreowanie wizerunku organizacji są od niej również oczekiwane.
To oczywiście tylko kilka typów szkoleń dla pracownika sekretariatu. Może on również poszerzać swoje kompetencje w innych obszarach, nie tylko tych określanych jako miękkie.
Gdzie znaleźć szkolenia dla sekretarek?
Szkolenia i kursy dla sekretarek, asystentów i asystentek zarządu, a także office manager'ów można znaleźć w większości dużych miast. W ostatnich tygodniach miasta, w których tego typu szkolenia były organizowane to m.in.: Warszawa, Kraków, Wrocław, Łódź, Katowice, Gdańsk, Bydgoszcz czy Lublin. Szkolenia dla sekretarek coraz częściej organizowane są również online, w tym szkolenia ze specjalizacją, np.: szkolenia dla sekretarek szkolnych czy medycznych, szkolenia dla sekretarek w urzędzie... Rozwija się również oferta kursów online realizowanych na platformach e-learning - ich zaletą jest możliwość realizacji programu zajęć w dogodnym dla uczestnika czasie. Może on wiele razy wracać do materiałów, co pozwala poszerzać kometencje nawet przy nieregularnym czasie pracy.
Ciekawe szkolenia dla sekretarek, dla asystentek i asystentów
Baza zawiera zarówno szkolenia dla sekretarek online, jak i stacjonarne, a także szkolenia dla asystentek i asystentów biur zarządów i rad nadzorczych. Najczęściej pojawiające się w ofercie tytuły szkoleń i kursów dla sekretarek i asystentek to:
- Szkolenie dla sekretarek i asystentek zarządów i rad nadzorczych
- Kurs online Wirtualna Asystentka
- Akademia Profesjonalnej Asystentki i Sekretarki
- Profesjonalna obsługa sekretariatu - warsztat dla sekretarek i asystentów
- Profesjonalny sekretariat w urzędzie - szkolenie dla sekretarek w instytucjach publicznych
- Nowoczesne metody i narzędzia pracy w sekretariacie
- Szkolenie Organizacja pracy sekretariatu i biura zarządu
- Kurs Office Manager, zarządzanie sekretariatem i obsługa sekretariatu
- Kurs sekretarki medycznej, kurs sekretarki szkolnej
- Kurs na sekretarkę i asystentkę online z certyfikatem
- Szkolenie Profesjonalna Asystentka i Sekretarka Zarządu i Rady Nadzorczej
- Profesjonalny sekretariat i biuro zarządu - kurs sekretarki biurowej
- Szkolenie Wirtualna Asystentka i Asystent Zarządu
