O warsztatach
Problem zamykania projektów dotyka wielu Beneficjentów - niestety rozliczenie końcowe projektu nie zamyka „przygody” z projektami. Beneficjent w większości przypadków zobowiązany jest do utrzymania trwałości w odniesieniu do różnych aspektów projektu.
Kontrola na zakończenie obejmuje wiele obszarów projektu i niejednokrotnie Beneficjenci nie wiedzą, czego mają się po niej spodziewać. Dzięki szkoleniu Uczestnicy zyskają większy spokój o wynik kontroli i końcowe potwierdzenie prawidłowości realizacji projektu, zarówno od strony finansowej, jak i merytorycznej.
Cele szkolenia:
- podniesienie kompetencji w zakresie prawidłowego przygotowania do rozliczenia końcowego projektu,
- zapoznanie się z obowiązkami Beneficjenta po zakończeniu projektu,
- nabycie umiejętności oszacowania ryzyka związanego z uchybieniami i nieprawidłowościami w projekcie,
- nabycie umiejętności wyodrębnienia i skupienia na najbardziej ryzykownych obszarach projektu.
- konkretna wiedza oparta o aktualne orzecznictwo i interpretacje instytucji odpowiedzialnych za wdrażanie i kontrole programów UE,
- możliwość skorzystania z indywidualnych konsultacji oraz analiz dotyczących konkretnych projektów,
- spokój o wyniki kontroli na zakończenie projektu.
Adresaci szkolenia:
- pracownicy administracji publicznej i samorządowej,
- pracownicy przedsiębiorstw i innych organizacji odpowiedzialni za rozliczenie końcowe projektów i utrzymanie trwałości.
Program warsztatu
Dzień I
Potwierdzenie wypełnienia obowiązków wynikających z umowy o dofinansowanie projektu współfinansowanego ze środków UE w latach 2014-2020
- prowadzenie wyodrębnionej księgowości
- prowadzenie dokumentacji w sposób zapewniający prawidłową ścieżkę audytu
- dokumentowanie osiągnięcia wskaźników produktu i rezultatu projektu
Wprowadzanie zmian do projektu przed jego zakończeniem
- zmiany zakresu rzeczowego projektu
- zmiana harmonogramu realizacji projektu
- zmiana wartości pozycji budżetowych
- obszary szczególnego ryzyka (zmiana lokalizacji projektu, zmiana podmiotów zarządzających projektem, zmiana zasad rozliczania podatku VAT, zmiana sposobu użytkowania całości lub części infrastruktury objętej wsparciem)
Końcowe rozliczenie finansowe - jak przygotować się do opracowania końcowego wniosku o płatność?
- terminy składania wniosku o płatność
- prawidłowe dokumentowanie zakupu, amortyzacji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych
- kwalifikowalność kosztów wynagrodzenia personelu i osób współpracujących w zależności od rodzaju zaangażowania do projektu (umowa o pracę, dodatek do wynagrodzenia, umowy cywilno-prawne, umowy B2B)
- prawidłowe dokumentowanie kosztów amortyzacji rozliczanych w projekcie
- wyliczenie właściwej wartości i dokumentowanie poniesienia wkładu własnego (wkład finansowy, rzeczowy, amortyzacja, wolontariat)
- dokumentowanie poniesienia poszczególnych form kosztów uproszczonych (stawki jednostkowe, kwoty ryczałtowe, stawki ryczałtowe)
- rozliczenie korekt finansowych, dochodów, zwrot zaliczek, odsetki
Warsztaty
- weryfikacja kwalifikowalności wydatków na podstawie dokumentów rozliczeniowych
- weryfikacja możliwości wprowadzania zmian do projektu na przykładach
Dzień 2
Trwałość projektu w rozumieniu art. 71 rozporządzenia 1303/2013
- definicja trwałości projektu
- przesłanki powodujące naruszenie trwałości projektu
- zaprzestanie działalności produkcyjnej lub przeniesienie jej poza obszar objęty programem;
- zmiana własności elementu infrastruktury, która daje przedsiębiorstwu lub podmiotowi publicznemu nienależne korzyści
- istotna zmiana wpływająca na charakter operacji, jej cele lub warunki wdrażania, która mogłaby doprowadzić do naruszenia jej pierwotnych celów
Obowiązek utrzymania wskaźników produktu i rezultatu
Trwałość instytucjonalna (przekształcenia prawno-własnościowe Beneficjenta)
Trwałość finansowa projektu
- monitorowanie dochodu oraz kosztów kwalifikowalnych w przypadku projektów generujących dochód
- monitorowanie dochodu generowanego wyłącznie podczas wdrażania projektu
Sankcje za naruszenie zasady trwałości projektu w zależności od rodzaju nieprawidłowości
Kontrola na zakończenie projektu
- rodzaje kontroli i uprawnienia kontrolujących
- jak przygotować się do kontroli?
- najczęściej popełniane błędy przez Beneficjentów, które skutkują korektami finansowymi
- warsztaty: weryfikacja nieprawidłowości i uchybień w przykładowej dokumentacji
Zasada siły wyższej i wyjątkowych okoliczności. Kiedy instytucje mogą odstąpić od nakładania korekt finansowych za brak osiągnięcia zakładanych rezultatów projektu?
- możliwości wynikające z Ustawy z dnia 3 kwietnia 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach wspierających realizację programów operacyjnych w związku z wystąpieniem COVID-19 w 2020 r.
- odwołanie od nałożonej korekty finansowej z powołaniem się na siłę wyższą i wyjątkowe okoliczności
Odpowiedzi na pytania zadane przez Uczestników, podsumowanie szkolenia
Czas trwania
I dzień 10.00-16.00
II dzień 9.00-15.00
Prelegenci
Od 2004 r. zaangażowana w pozyskiwanie środków z funduszy UE na inwestycje dla przedsiębiorstw, jednostek samorządu terytorialnego, spółek komunalnych i innych Beneficjentów.
Jest autorką i/lub współautorką ponad stu projektów w ramach różnych programów operacyjnych m.in. w latach 2004-2006 (ZPORR, SPO- WKP, SPO- RZL); 2007-2013 (POIS, POIG, RPO WD, POKL) oraz 2014-2020 (POIS, POIR, POPC, RPO WD, POWER).
Na zlecenie kilkunastu podmiotów zarządzała projektami i rozliczała dotacje zarówno przedsiębiorstw jak i jednostek sektora finansów publicznych. W latach 2013-2016 członek zarządu dużej firmy konsultingowej specjalizującej się w pozyskiwaniu dotacji z UE.
Od 10 lat szkoli wnioskodawców i beneficjentów w zakresie prawidłowego zarządzania projektami, rozliczenia środków, tworzenia aplikacji projektowych, kwalifikowalności kosztów, przygotowania do kontroli. Jest też doradcą w zakresie wdrażania innowacji w przedsiębiorstwach.
Z wykszatałcenia socjolog, ukończyła studia MBA w Wyższej Szkole Bankowej we Wrocławiu.
Terminy i miejsca
To szkolenie nie ma aktualnych terminów. Wyślij zapytanie o nowe terminy bądź zapisz na powiadomienia o nowych terminach.
Warszawa
woj. mazowieckie
Rejestracja
- udział w zajęciach
- materiały szkoleniowe
- certyfikat uczestnictwa (zobacz wzór )
- 5% przy zgłoszeniu min. 2 osób
- 5% przy zgłoszeniu min. 3 osób
- 5% przy zgłoszeniu min. 4 osób
- 5% przy zgłoszeniu min. 5 osób Rozwiń
Wydarzenie nieaktualne. Wypełnij formularz, aby zapytać o nowe terminy.
Organizator

Najczęściej zadawane pytania
- Przesłanie wypełnionego formularza jest zobowiązaniem do zapłaty za szkolenie.
- Płatność powinna być przekazana w formie przedpłaty na konto J.G.Training: BRE BANK S.A. - mBank 38 1140 2004 0000 3002 3360 7883.
- Brak dokonania płatności przed terminem szkolenia nie oznacza rezygnacji z udziału w szkoleniu.
- Rezygnacja z udziału w szkoleniu może być dokonana najpóźniej na 5 dni roboczych przed datą szkolenia, wyłącznie w formie pisemnej. Rezygnacja w późniejszym terminie lub nieobecność na szkoleniu nie zwalnia od dokonania opłaty.
- Organizator zastrzega sobie prawo do odwołania szkolenia z przyczyn od siebie niezależnych i odstąpienia od umowy. W takim przypadku przedpłaty zostaną niezwłocznie zwrócone zgłaszającym a Organizator nie ponosi odpowiedzialności za szkody powstałe z powodu odwołania szkolenia.
- Oświadczamy, że zapoznaliśmy się z warunkami umowy zawartymi w pkt. 1-5 i akceptujemy je.
- Oświadczamy, że jesteśmy umocowani do zawarcia niniejszej umowy w imieniu wskazanego wyżej podmiotu.
Masz pytania? Napisz do nas
