Szkolenia ITIL pozwalają poznać najlepsze światowe praktyki i trendy zarządzania usługami IT – od organizacji wytwarzania oprogramowania oraz organizację wsparcia IT, poprzez automatyzację, wdrożenie procesów ciągłego doskonalenia i nauki, zarządzanie relacjami biznesowymi, aż po IT governance, zapewnienie bezpieczeństwa i niezawodności. Dowiedz się czym jest ITIL i dlaczego warto rozważyć certyfikację ITIL?
Co to jest ITIL?
ITIL® to najpopularniejszy na świecie zbiór praktyk do zarządzania usługami IT.
Skrót ITIL® rozwija się jako Information Technology Infrastructure Library i oznacza bibliotekę najlepszych praktyk dotyczących budowy i zarządzania organizacją IT. Jej zaczątki powstały w latach 80. w Wielkiej Brytanii na zlecenie tamtejszego rządu dostrzegającego potrzebę uporządkowania zarządzania usługami IT. Pochodzenie ITIL podobne jest więc do metodyki zarządzania projektami Prince2, która również powstała na zlecenie brytyjskiego rządu w podobnym okresie.
Aktualnie ITIL jest globalnym standardem mającym na celu pomóc organizacjom zwiększać wartość usług IT poprzez silne skoncentrowanie na współtworzeniu wartości dodanej i rozwiązywaniu prawdziwych problemów biznesowych. Zadaniem ITIL jest więc poprawiać konkurencyjność organizacji poprzez dostarczanie usług cyfrowych jak najpełniej dostosowanych do potrzeb biznesu. Standard ten wykorzystywany jest przez setki czołowych przedsiębiorstw oraz organizacji, w tym między innymi: BP, Airbus, Microsoft, CERT, 3M, Spotify, Walt Disney…
Aktualnie ITIL jest znakiem towarowym firmy AXELOS, która jest też właścicielem znaku Prince2. Zarówno ITIL, jak i Prince2 są powszechnie wykorzystywane przez przedsiębiorstwa prywatne oraz instytucje publiczne w ponad 150 krajach w celu poprawy umiejętności, wiedzy i kompetencji pracowników, standardów zarządzania oraz efektywności organizacji.
ITIL 1, 2, 3, 4
Pierwsza wersja ITIL została opublikowana w 1989 roku. ITIL w wersji 1 opierał się na cyklu plan-do-check-act (PDCA) popularnie nazywanym cyklem Deminga. Kolejna wersja ITIL, czyli v2 pojawiła się wraz z wydaniem podręczników Service Support i Service Delivery, a wersja v3 objęła swoim zakresem pełen cykl życia usługi IT wprowadzając wsparcie w zarządzaniu aplikacjami, infrastrukturą i operacjami. 18 lutego 2019 ukazała się ostatnia aktualizacja biblioteki ITIL 4, która odpowiada na współczesne wymagania biznesowe i technologiczne. Całość biblioteki została zorganizowana w moduły opisane w podręczniku ITIL 4 Foundation. Popularność ITIL 4 wzmacniają również liczne szkolenia i kursy ITIL oraz program certyfikacji dla specjalistów IT, którego zadaniem jest popularyzować bibliotekę i zapewnić wysokie standardy jej użytkowania.
ITIL® 4: szkolenia i kursy certyfikowane
Popularność ITIL zarówno w sektorze prywatnym, jak i publicznym oraz możliwość wypracowania przez organizację wyższej efektywności dzięki zastosowaniu dobrych praktyk wchodzących w skład biblioteki ITIL powodują, że coraz więcej specjalistów IT interesuje się certyfikacją ITIL.
Aktualny schemat certyfikacji obejmuje:
- ITIL® 4 Foundation – pierwszy krok w procesie certyfikacji ukierunkowany jest na początkujących specjalistów w zakresie ITIL. ITIL Foundation stanowi wprowadzenie do ITIL 4, a jego celem jest zapoznanie uczestników szkolenia z modelem operacyjnym w zakresie tworzenia, dostarczania i ciągłego doskonalenia cyfrowych produktów.
- ITIL® Managing Professional (MP) – to kurs przeznaczony dla ekspertów i managerów IT, którzy posiadają już rozbudowaną wiedzę z zakresu usługowego zarządzania IT. Warunkiem udziału w tym kursie jest posiadanie certyfikatu ITIL® Expert lub minimum 17 punktów zdobytych w ramach egzaminów ITIL® w wersji 3. Do zdobycia tytułu ITIL Managing Professional niezbędne jest ukończenie oprócz podstawowego szkolenia dodatkowych 4 szkoleń:
- ITIL Specialist: Create, Deliver & Support,
- ITIL Specialist: Drive Stakeholder Value,
- ITIL Specialist: High Velocity IT,
- ITIL Strategist: Direct, Plan & Improve.
- ITIL® Strategic Leader (SL) – to kurs pomagający zbudować umiejętności niezbędne w budowie ciągle doskonalącej się organizacji IT, omawia wpływ metod pracy Agile i Lean na organizację pracy, a także zasady i dobre praktyki tworzenia strategii cyfrowych i IT. Moduł ten składa się z dwóch szkoleń (Strateg i Lider), a uzyskanie tytułu Lidera Strategicznego ITIL 4 oznacza, że doskonale rozumie on jak IT wpływa na biznes i jaka jest rola technologii w strategii biznesowej. Kursy uprawniające do uzyskania certyfikatu na poziomie ITIL Strategic Leader to:
- ITIL Strategist: Direct, Plan & Improve,
- ITIL Leader: Digital & IT Strategy.
Co daje certyfikat ITIL?
Certyfikat ITIL® potwierdza praktyczne umiejętności z zakresu zarządzania usługami IT. Ich wartość zarówno dla pracownika, jak i organizacji jest znaczna, a badania pokazujące wysokość wynagrodzenia oferowanego praktykom posiadającym certyfikat ITIL wskazują, że mogą oni liczyć na średnio wyższe wynagrodzenie niż kandydaci nie posiadający certyfikatu.
Oczywiście osiągnięcie wyższego wynagrodzenia nie jest zależne jedynie od posiadania certyfikatu, ale też od doświadczenia zawodowego i potwierdzenia w praktyce posiadanych umiejętności. Certyfikację ITIL należy więc traktować jako narzędzie rozwoju osobistego i zawodowego, a nie sposób na osiągnięcie wyższego wynagrodzenia.
Gdzie szukać szkoleń ITIL® 4?
Szkolenia, kursy i warsztaty poświęcone ITIL® 4 znajdziemy głównie w dużych miastach. Prym w tym względzie wiedzie Warszawa, ale szkolenia ITIL znajdziemy też w miastach takich jak Katowice, Kraków, Łódź, Wrocław, Poznań i Gdańsk. Aktualnie kursy ITIL realizowane są również bardzo często w formule hybrydowej, zwanej też blended learning, która łączy zajęcia zarówno w sali szkoleniowej z zajęciami online, realizowanymi przez sieć Internet.
Kursy ITIL, w tym szkolenia certyfikowane i akredytowane, które kończyć się mogą podejściem do egzaminu, znaleźć można na górze strony. Wszystkie szkolenia posiadają informacje o terminie i miejscu realizacji, czasie trwania, programie zajęć, życiorysy prelegentów prowadzących zajęcia oraz warunki uczestnictwa i ceny. Po wybraniu kursu czy szkolenia ITIL najlepiej dopasowanego do naszych potrzeb możemy zarejestrować nasze uczestnictwo w szkoleniu poprzez formularz rejestracji online.