Międzynarodowe Reguły Handlu Incoterms® 2020 to zbiór kluczowych zasad regulujących przebieg transakcji handlowych na polu międzynarodowym. Przepisy te obejmują kluczowe kwestie związane z odpowiedzialnością za ładunek i przebieg jego dostawy – wskazując jasno, która ze stron, sprzedający czy kupujący, przejmuje na siebie obowiązki na poszczególnych etapach realizacji transakcji. Dowiedz się więcej na ich temat.
Kogo obowiązują reguły Incoterms® 2020?
Warto już na początku jasno podkreślić, że Incoterms to zwyczaje handlowe, a więc zespół ogólnie przyjętych reguł, których stosowanie nie jest obligatoryjne. Jednak mimo że Międzynarodowe Warunki Handlowe są fakultatywne, stosuje się do nich zdecydowana większość przedsiębiorstw na całym świecie.
Z czego wynika popularność Incoterms? Przede wszystkim z faktu, że sporządzane na ich podstawie kontrakty handlowe są przejrzyste i pozwalają na efektywną współpracę na linii sprzedawca – kupujący.
Co istotne, Incoterms® 2020 obowiązują tylko importera i eksportera, a więc strony transakcji. Należy też zwrócić uwagę, że pierwszeństwo wobec tych warunków dostaw mają przepisy prawa krajowego i międzynarodowego.
Jakie dokładnie kwestie regulują Incoterms® 2020?
Incoterms® 2020 jest kolejną wersją zbioru reguł dotyczących międzynarodowej wymiany handlowej. Ich historia sięga roku 1936, a najnowszy zestaw zasad, na jakich będą realizowane kontrakty handlowe na rynkach światowych, wejdzie w życie 1 stycznia 2020 roku.
Najnowsza edycja, podobnie jak poprzednie, reguluje szczegółowo kwestie związane z tym, na którą stronę transakcji spada odpowiedzialność za:
- organizację poszczególnych etapów przygotowania towaru i jego dostawy, włącznie z załadunkiem i rozładunkiem,
- bezpieczeństwo ładunku oraz jego ubezpieczenie,
- organizację i koordynację realizacji kwestii formalnych związanych z transportem – tj. m.in. z formalnościami przy odprawie celnej.
Jak można się domyślić, kontrakty handlowe, z uwagi na swoją różnorodność, mogą wymagać różnych zasad przenoszenia ryzyka i odpowiedzialności między sprzedającym oraz kupującym. Autorzy reguł Incoterms® 2020 przewidzieli to, przygotowując aż 11 reguł handlowych, spośród których można wybrać. Umowy handlowe zawierane na rynku dużych korporacji czy podmiotów międzynardowych w znacznej mierze stosują się do zasad Incoterms.
Grupy reguł Incoterms® 2020
W Incoterms® 2020, podobnie jak w poprzedniej wersji tego dokumentu, zaprezentowano 11 różnych reguł handlowych, które pozwalają realizować kwestie związane z transportem, spedycją i logistyką w różnych scenariuszach. Można je podzielić na cztery grupy, oznaczone kolejno literami C, D, E i F. I tak:
Grupa C to zbiory reguł typu Main Carriage Paid, co oznacza, że na sprzedającym spoczywa zawarcie umowy przewozu oraz koszty z nim związane, a także dokonanie odprawy eksportowej. Moment nadania towaru jest tym, w którym ryzyko przechodzi na kupującego. W tej grupie wyróżnia się reguły:
- CPT - Przewoźne opłacone do... określonego miejsca przeznaczenia
- CIF - Koszt, ubezpieczenie i fracht... określony port przeznaczenia
- CIP - Przewoźne i ubezpieczenie opłacone do... określonego miejsca przeznaczenia.
Grupa D to reguły zakładające, że sprzedawca jest zobowiązany do dostarczenia towarów na własny koszt i odpowiedzialność do uzgodnionego miejsca (należącego lub nienależącego do kupującego – może to być również np. terminal czy port morski). W znowelizowanej wersji 2020 w tej grupie wyróżnia się reguły:
- DPU - Dostarczone do miejsca z rozładunkiem… (określone miejsce przeznaczenia) – to nowa kategoria, która zastępuje wcześniejszą DAT
- DAP - Dostarczone do miejsca… (określone miejsce przeznaczenia)
- DDP - Dostarczone, cło opłacone… (określone miejsce przeznaczenia)
Grupa E - w tym przypadku sprzedający udostępnia nabywcy towar w określonym miejscu, a kupujący przejmuje na siebie pełne ryzyko i odpowiedzialność od rozpoczęcia załadunku. Można wyróżnić tu jedną regułę – EXW Od zakładu… (określone miejsce).
Grupa F - zgodnie z tymi regułami na sprzedawcy spoczywa odpowiedzialność za uiszczenie eksportowej opłaty celnej, ale już koszty samego transportu i jego ubezpieczenia spoczywają na kupującym. W tej grupie wyróżnia się reguły:
- FCA - Dostarczone do przewoźnika… (określone miejsce)
- FAS - Dostarczone wzdłuż burty statku… (określony port załadunku)
- FOB - Dostarczone na statek… (określony port załadunku).
Warto wiedzieć, że część spośród omówionych reguł ma zastosowanie dla wszystkich gałęzi i środków transportu, a część – wyłącznie do transportu wodnego, transportu morskiego i śródlądowego. W tej pierwszej grupie znajdują się reguły EXW, FCA, CPT, CIP, DAP, DPU i DDP, a w drugiej – FAS, FOB, CFR oraz CIF.
Znajomość zwyczajów handlowych obowiązujących przy transakcjach międzynarodowych pozwala efektywnie realizować kontrakty z partnerami z wielu krajów. Dlatego tak ważne jest uzyskanie szczegółowej wiedzy na temat Incoterms 2020 – np. podczas szkoleń specjalistycznych dla branży TSL.
Reguły Handlowe INCOTERMS 2020 - spis reguł wraz z ich zasadami:
- EXW (Ex Works) - zasady reguły:
- Eksporter nie ponosi żadnych kosztów transportu i cła.
- Rola eksportera polega i kończy się na wydaniu towaru z magazynu.
- Organizacja trasportu oraz pokrycie jego kosztów, a także kosztów ubezpieczenia leży po stronie importera.
- Przekazanie ryzyka następuje w chwili udostępnienia towaru kupującemu na terenie posesji sprzedającego.
- FCA (Free Carier Agreement) - zasady reguły:
- Incoterm FCA ma zastosowanie do każdego rodzaju transportu.
- Eksporter odpowiada za dostarczenie towaru po odprawie celnej do przewoźnika w określonej lokalizacji.
- Koszty związane organizacją transportu i ubezpieczenia od momentu dostarczenia do lokalizacji w całości pokrywa importer.
- Przekazanie ryzyka również następuje w chwili przekazania towaru wskazanemu przewoźnikowi.
- FOB (Free on Board) - zasady reguły:
- Eksporter pokrywa wszystkie koszty dowozu towaru do portu wyjściowego, odprawy celnej oraz koszty portowe. Wszystkie zozostałe opłaty leżą po stronie importera.
- Przekazanie ryzyka na odbiorcę następuje w chwili, gdy towar przekroczy burtę bądź wejdzie na pokład docelowego środka transportu.
- CFR (Cost and Freight) - zasady reguły:
- Sprzedający pokrywa koszty transportu do portu docelowego.
- Przekazanie ryzyka na odbiorcę następuje w chwili, gdy towar przekroczy burtę statku.
- CIF (Cost Insurance Freight) - zasady reguły:
- Wszystkie koszty aż do portu docelowego leżą po stronie ekportera. Obejmuje to koszty dowozu, odprawy celnej, koszty portowe, koszty ubezpieczenia.
- Pomimo kosztów po stronie eksportera, w regule tej przekazanie ryzyka następuje na odbiorcę już przy załadunku na statek.
- CPT (Carriage Paid To) - zasady reguły:
- Sprzedający opłaca transport do określonego miejsca przeznaczenia.
- Przekazanie ryzyka na osbiorcę następuje w chwili przekazania towarów pierwszemu przewoźnikowi.
- Można zauważyć podobieństwo CPT do CFR, jednak w CFR mamy do czynienia jedynie z transportem morskim.
- CIP (Carriage and Insurance Paid) - zasady reguły:
- Sprzedający ponosi koszty transportu oraz ubezpieczenia do określonego miejsca przeznaczenia.
- Przekazanie ryzyka na kupującego następuje w chwili przekazania towarów pierwszemu przewoźnikowi.
- Reguła CIP jest odpowiednikiem CIF, nie musi jednakze dotyczyć transportu morskiego.
- DAP (Delivered at Place) - zasady reguły:
- Eksporter pokrywa wszystkie koszty transportu w formule "od drzwi do drzwi" do punktu wskazanego przez importera.
- Importer natomiast pokrywa wszystkie koszty odprawy celnej i cła.
- Przekazanie ryzyka następuje w chwili udostępnienia towaru nabywcy we wskazanym przez niego punkcie.
- DDP (Delivery Duty Paid) - zasady reguły:
- Wszystkie koszty transportu i cła leżą po stronie eksportera.
- Importer opłaca jedynie podatki w kraju dostawy.
- Przekazanie ryzyka następuje w chwili udostępnienia towarów nabywcy we wskazanym przez niego punkcie.
- DPU (Delivery at Place Unloaded) - zasady reguły:
- Eksporter ponosi zarówno koszty i ryzyka do momentu, gdy oddaje towar do dyspozycji importera we wskazanym przez niego punkcie, i co ważne po wyładunku ze środka transportu.
- Importer dokonuje odprawy importowej.
- Reguła ta zastąpiła dawną regułę DAT.
Szkolenia Incoterms® 2020, kursy Incoterms w 2021 roku
Otoczenie gospodarcze w transporcie, spedycji, logistyce i handlu międzynarodowym ulega dynamicznym przeobrażeniom. Za zmianami biznesowej rzeczywistości muszą nadążać również prawo, w tym prawo przewozowe oraz branżowe zwyczaje, stąd też pojawienie się zaktualizowanych zasad Incoterms. Ich znaczna złożoność może nastręczać pracownikom przedsiębiorstw pewnych trudności, dlatego warto rozważyć udział w specjalistycznych szkoleniach i kursach, kórych celem jest zapoznanie ze zmianami. W trakcie szkoleń omawiane są najistotniejsze praktyczne zagadnienia z zakresu międzynarodowego prawa kontraktowego, sposobów układania stosunków z kontrahentami zagranicznymi, jak też najczęściej popełnianych błędów w umowach.
O znaczeniu sprawnego handlu i trasnportu miedzynarodowego przekonaliśmy się jako społeczeństwa w trakcie panedmii koronawirusa. Wiele łańcuchów dostaw przestało funkcjonować z pożądaną niezawodnością. Reguły INCOTERMS 2020® pomagają w utrzymaniu sprawnego obiegu towarowego. Jeśli więc nasza firma zajmuje się handlem międzynarodowym, importem lub eksportem, transportem i spedycją międzynarodową, to potrzebujemy na pokładzie specjalistów, którzy będą doskonale rozumieć zasady Incoterms. Warto zainwestować w wiedzę zespołu poprzez odpowiednie i cykliczne szkolenia i kursy pozwalające śledzić zmiany w regułach, a także zdobyć i przećwiczyć umiejętność ich stosowania w praktyce. Oferta szkoleń i kursów Incoterms 2020 stale się poszerza, co ważne, wiele z nich dostępnych jest w postaci szkoleń i kursów online - co pozwala zoptymalizować koszt inwestycji w wiedzę i zwiększa dostępność do wiedzy bez względu na to, w jakim regionie prowadzimy działalność.
Rodzaj warsztatów, kursów i szkoleń INCOTERMS 2020®
Na rynku dostępnych jest kilka typów szkoleń, kursów i warsztatów poświęconych Incoterms:
- otwarte szkolenia stacjonarne INCOTERMS 2020® - zajęcia realizowane są w sali szkoleniowej, co stwarza możliwość bezpośredniego kontaktu z trenerenm oraz innymi uczestnikami szkolenia. Pozwala to na zadawanie pytań, uzyskanie indywidualnych konsultacji, a także wymianę doświadczeń między uczestnikami oraz nawiązywanie kontaktów zawodowych. Szkolenia stacjonarne wciąż uchodzą za najefektywniejszą formę nauki dzięki pełnemu zaangażowaniu w zajęcia. Oferta tego typu szkoleń i warsztatów najbogatsza jest w dużych miastach takich jak Warszawa, Wrocław, Poznań, Łódź, Kraków, Katowice, Rzeszów, Gdańsk, Bydgoszcz, Lublin, Toruń czy Białystok.
- szkolenia Incoterms online prowadzone na żywo - szkolenia tego typu realizowane są na platformach do wideokonferencji, co również pozwala na bliski kontakt z prowadzącym i zadawanie pytań. Dodatkową zaletą tego typu szkoleń jest ich wysoka dostępność, brak konieczności odbywania podróży służbowych oraz cena. Ceny szkoleń online z Incoterms są niższe niż ich tradycyjnych odpowiedników.
- kursy online multimedialne poświęcone Incoterms - oferta tego typu kursów poświęconych Incoterms jest wciąż ograniczona. Kursy tego typu polegają na uzyskaniu dostępu do wcześniej nagranych materiałów wideo oraz ćwiczeń na platformach do e-learning. Zaletą tego typu kursów online jest możliwość realizacji programu zajęć we własnym tempie i dogodnym terminie. Istotną wadą jest fakt, że nie mamy możliwości bezpośredniego zadawania pytań i uzyskania szybkiej odpowiedzi na wątpliwości.
Życzymy samych udanych szkoleń i kursów z Incoterms 2020!
