Badania i rozwój: znajdź wydarzenia merytoryczne dla komórek B+R!

  • Znajdź szkolenia, kursy, konferencje i webinary poświęcone tematyce B+R
  • Sprawdź program, informacje o prelegentach i warunkach uczestnictwa
  • Zgłoś swój udział wypełniając formularz rejestracji online

Badania i rozwój: 56

  • już od 882 zł
882 zł
  • już od 2 279 zł
2 279 zł
  • już od 1 348 zł
1 348 zł
  • już od 1 348 zł
1 348 zł
  • już od 1 599 zł
1 599 zł
  • już od 2 090 zł
2 090 zł
  • już od 1 586 zł
1 586 zł
  • już od 1 050 zł
1 050 zł
  • już od 5 335 zł
5 335 zł
  • już od 572 zł
572 zł
  • już od 1 890 zł
1 890 zł
  • już od 2 000 zł
2 000 zł
  • już od 1 075 zł
1 075 zł
  • już od 870 zł
870 zł
  • już od 3 200 zł
3 200 zł
Artykuł

Jak inwestować w rozwój komórek odpowiedzialnych za badania i rozwój?

Działy Badań i Rozwoju (B+R) mają szczególne znaczenie w firmach związanych z nowymi technologiami. Ich zadaniem jest dostarczanie narzędzi niezbędnych do powstania i aktualizacji zaawansowanego technologicznie produktu. Dowiedz się, jak wygląda praca w dziale B+R i jakie czeka je przyszłość. Sprawdź również listę obejmującą przydatne szkolenia dla pracujących w obszarze badań i rozwoju (Research&Development).

Czym jest dział B+R?

Dział B+R (Badania i Rozwój) to obszar w organizacji, który skupia się na przeprowadzaniu badań naukowych i pracach rozwojowych mających na celu tworzenie nowych produktów, procesów lub usług, poprawę istniejących rozwiązań, oraz zdobywanie nowej wiedzy. Dział B+R jest kluczowym elementem innowacyjności i postępu w firmach, przemysłach, a także w sektorze publicznym.

Oto kilka głównych aspektów, którymi zajmuje się dział B+R:

  1. Badania naukowe: Pracownicy działu B+R przeprowadzają badania naukowe, które mogą obejmować szeroki zakres dziedzin, w zależności od branży i celów organizacji. Badania te mają na celu zdobycie nowej wiedzy, zrozumienie zjawisk, oraz rozwijanie teorii.

  2. Rozwój produktów i usług: Dział B+R zajmuje się także pracami rozwojowymi, które prowadzą do stworzenia nowych produktów, usług lub ulepszenia istniejących. To obejmuje projektowanie, prototypowanie, testowanie i wprowadzanie innowacyjnych rozwiązań na rynek.

  3. Innowacje procesowe: Oprócz produktów, B+R zajmuje się również innowacjami w obszarze procesów. To może obejmować optymalizację procesów produkcyjnych, wprowadzanie nowych technologii czy automatyzację.

  4. Zarządzanie własnością intelektualną: Dział B+R skupia się na ochronie wyników swojej pracy poprzez zarządzanie patentami, prawami autorskimi i innymi formami własności intelektualnej.

  5. Transfer technologii: Pracownicy działu B+R często zajmują się transferem technologii z laboratoriów do praktycznych zastosowań w firmie. To proces przenoszenia wyników badań do produkcji lub wdrożenia.

  6. Współpraca zewnętrzna: Działy B+R często nawiązują współpracę z uczelniami, instytutami badawczymi, innymi firmami czy sektorami publicznymi, aby wymieniać wiedzę, doświadczenia i zasoby.

  7. Zarządzanie projektem: Dział B+R często zarządza projektami badawczo-rozwojowymi, co wymaga umiejętności planowania, koordynacji zespołu, alokacji zasobów i monitorowania postępów.

Dział B+R jest kluczowy dla przedsiębiorstw dążących do utrzymania konkurencyjności na rynku, poprzez tworzenie nowoczesnych, efektywnych i innowacyjnych rozwiązań.

 

Dział B+R po angielsku nazywa się R&D, co jest skrótem od "Research and Development". W niektórych kontekstach można również spotkać się z terminem "Innovation Department" lub "Innovation and Technology Department", które również odnoszą się do działu zajmującego się badaniami i rozwojem.

Jak pracuje dział badań i rozwoju?

Obecnie na rynku niemal każdego dnia pojawiają się nowe, innowacyjne produkty odpowiadające na konkretne potrzeby i pragnienia konsumentów. Dlatego, aby zachować konkurencyjność, trzeba stale dbać o atrakcyjność i „świeżość” swojej oferty. Bardzo ważne jest jednak jej dopasowanie do trendów i przede wszystkim oczekiwań odbiorców. W tym zakresie niezwykle pomocny jest dział badań i rozwoju, nazywany również działem B+R lub z angielska R&D (Research & Development).

To właśnie dział B+R analizuje potrzeby użytkowników w celu wprowadzenia innowacyjnych rozwiązań. Opracowuje też koncepcje nowych produktów, rozwija je i testuje, aż do etapu stworzenia prototypu. Ważnym elementem działalności działu jest też kontrola i podnoszenie jakości zgodnie z wewnętrznymi i zewnętrznymi standardami oraz normami. Dzięki stałemu monitorowaniu rynku i szybkiemu wdrażaniu zmian możliwe jest dynamiczne reagowanie na oczekiwania klientów firmy. To dlatego rola działu B+R jest tak znacząca.

Badania i rozwój to przyszłość

Wszystko wskazuje na to, że innowacyjne podejście do produkcji i biznes oparty na stałym udoskonalaniu oferty będą rosnąć w siłę. To dlatego działy badań i rozwoju powstają w coraz większej liczbie firm, choć Polska pod tym względem stale pozostaje w tyle za wieloma rozwiniętymi krajami. Warto pamiętać, że nieustanna praca nad produktem połączona z analizą potrzeb konsumenckich pozwala zachować konkurencyjność i atrakcyjność oferty nawet na bardzo nasyconym rynku.

Bardzo ważna jest organizacja pracy działu B+R i jego umiejscowienie w strukturze organizacyjnej przedsiębiorstwa. Kluczowa jest ścisła współpraca z działem sprzedaży, dzięki której można otrzymywać informacje z pierwszej ręki na temat potrzeb klientów. Zespół odpowiadający za badania i rozwój powinien zaś być pełen entuzjastów innowacji i osób zdolnych do wykraczania swoimi procesami myślowymi poza utarte schematy.

Praca w dziale B+R – wymagania dla kandydatów

Ze względu na to, że działy badań i rozwoju zyskują na znaczeniu, rosną również wymagania co do kandydatów na tego rodzaju stanowiska. Stanowią one połączenie tzw. kompetencji twardych i miękkich. Od pracowników sektora B+R oczekuje się najczęściej:

  • wykształcenia wyższego (z dziedziny zarządzania, ekonomii lub związanego z branżą, w której działa firma – np. IT, produkcja),
  • znajomości produktów lub usług z danego sektora, w tym procesu produkcyjnego,
  • wiedzy na temat tworzenia nowych produktów lub usług,
  • doświadczenia badawczo-rozwojowego,
  • wiedzy związanej z systemami i normami jakości, przeprowadzaniem audytów,
  • znajomości języków obcych (szczególnie w dużych, międzynarodowych firmach),
  • umiejętności analitycznych,
  • kreatywności, innowacyjności,
  • zdolności do nieschematycznego myślenia,
  • umiejętności pracy w grupie,
  • zdolności komunikacyjnych,
  • umiejętności dot. rozwiązywania problemów,
  • zdolności organizacyjnych.

Oczywiście dokładny zakres wymagań, jak również obowiązków członka zespołu zajmującego się badaniami i rozwojem zależy od branży, w jakiej działa firma, a także jej konkretnych potrzeb. Pracownik działu B+R często ma też przed sobą liczne ścieżki rozwoju, prowadzące nawet do najwyższych stanowisk w strukturze przedsiębiorstwa (np. dyrektora zarządzającego czy dyrektora generalnego). Może również liczyć na dość wysokie zarobki – szczególnie jeśli uda mu się awansować na kierownika działu B+R.

Rozwój pracowników działu B+R – szkolenia R&D

Do pracy w dziale B+R może przygotowywać zarówno praktyczne doświadczenie, jak i wiedza zdobyta na studiach czy specjalistycznych kursach. Na rynku nie brakuje szkoleń skierowanych do osób zainteresowanych pracą w dziedzinie badań i rozwoju, a także opracowanych w celu poszerzania kompetencji już działających w branży specjalistów. Polecane kursy, szkolenia i warsztaty mogą obejmować między innymi:

Warto również rozważyć kursy z zarządzania innowacjami i transferem technologii oraz szkolenia dotyczące komercjalizacji wyników badań. Warsztaty dotyczące kreatywnego myślenia i rozwiązywania problemów mogą być pomocne w podniesieniu efektywności prowadzonych prac badawczo-rozwojowych. Wreszcie należy wziąć pod uwagę kursy dostosowane do konkretnego obszaru działalności B+R, np. biotechnologii, nanotechnologii, czy energetyki oraz szkolenia dotyczące etycznych aspektów prowadzenia badań naukowych i rozwojowych.

Jak inwestować w rozwój komórek odpowiedzialnych za badania i rozwój?
Bądź na bieżąco

Ostatnie artykuły, poradniki oraz newsy

Strategia marketingowa od A do Z w małej firmie online
31 października 2024
Strategia marketingowa od A do Z w małej firmie online

Wielu właścicieli niewielkich biznesów uważa, że nie potrzebują strategii, jednak dobrze przemyślany plan działań marketingowych pozwala na efektywne docieranie do klientów, budowanie rozpoznawalności marki i generowanie sprzedaży.

Czytaj więcej
Co to jest CRM oraz system CRM i jakie korzyści oferują?
29 października 2024
Co to jest CRM oraz system CRM i jakie korzyści oferują?

Dowiedz się co to jest CRM, jakie funkcjonalności posiada system CRM oraz jakie korzyści może przynieść wdrożenie strategii i systemu CRM w przedsiębiorstwie.

Czytaj więcej
Migracja do SAP Business One: jak przygotować firmę do wdrożenia systemu ERP?
28 października 2024
Migracja do SAP Business One: jak przygotować firmę do wdrożenia systemu ERP?

Migracja do systemu ERP to krok, który może zrewolucjonizować sposób zarządzania przedsiębiorstwem i wpływający na efektywność operacyjną, zarządzanie zasobami i optymalizację procesami biznesowymi.

Czytaj więcej
Top konferencje UX, CX, Design Thinking...
19 lipca 2021
Top konferencje UX, CX, Design Thinking...

Sprawdź jakie konferencje dotyczące UX, CX, Service Design czy Design Thinking warto rozważyć w 2021 roku. Poszerzaj horyzonty, zdobywaj nową wiedzę i nawiązuj kontakty!

Czytaj więcej
Badania i rozwój: szkolenia, kursy i konferencje

Zapisz się na powiadomienia o nowych wydarzeniach z kategorii B+R!