Baza szkoleń i kursów z rozwoju kreatywności!

  • Kalendarz kursów i szkoleń z rozwoju kreatywności w całej Polsce
  • Program zajęć, sylwetki prelegentów, ceny uczestnictwa
  • Zgłoszenia przyjmujemy online!
szkolenia z rozwoju kreatywności
Artykuł

Kreatywność: rozwijaj kreatywność na szkoleniach, kursach i warsztatach z kreatywności!

Kreatywność uchodzi za jedną z najbardziej pożądanych cech w biznesie, zwłaszcza w dziedzinach związanych z rozwiązywaniem problemów, tworzeniem nowych produktów czy też w działalności marketingowej i promocyjnej. Co ciekawe, okazuje się że kreatywność można pobudzać i rozwijać. Służą temu między innymi profesjonalne szkolenia z kreatywności, a także liczne kursy i warsztaty z rozwoju kreatywności.

Kreatywność - definicja

Termin kreatywność wywodzi się od łacińskiego terminu creare, który w wolnym tłumaczeniu to „rodzenie, stwarzanie”. Creator zaś oznacza twórcę. Kreatywność możemy natomiast rozumieć jako zdolność do tworzenia nowych rozwiązań – jest to zarówno proces umysłowy obejmujący powstawanie idei i ich konceptualizację, jak też działanie zmierzające do wytworzenia oryginalnego dzieła. Potocznie najczęściej mówimy, że kreatywność to umiejętność tworzenia czegoś nowego, w dużej mierze unikalnego, odmiennego od już istniejących rozwiązań.

Z pojęciem kreatywności blisko powiązane jest pojęcie kreatywnego myślenia (potocznie twórcze myślenie), czyli takiego myślenia, które pozwala uzyskać oryginalne rozwiązania. Co ważne, kreatywne myślenie możemy stymulować, w tym poprzez zastosowanie technik kreatywnego myślenia, takich jak:

Kreatywność to umiejętność, której można się nauczyć i ją rozwijać. Do przykładowych technik i narzędzi w procesie kreatywnym należą:

  • burza mózgów,
  • technika porównań,
  • technika skojarzeń,
  • technika syntetyczna,
  • technika 635,
  • technika Philips 66 (Buzz Session),
  • technika delficka,
  • technika odwracania problemu,
  • technika morfologiczna,
  • technika ukierunkowanych poszukiwań,
  • techniki Walta Disneya, Da Vinci…

Co ciekawe, kreatywność podlega również mierzeniu i badaniu. Jak badać kreatywność? Służą do tego wyspecjalizowane testy, a jednym z powszechnie stosowanych jest test Torrancea (Torrance Test Of Creative Thinking, TTCT). W teście tym wyniki ocenia się pod względem:

  1. płynności, czyli liczby sensownych odpowiedzi,
  2. giętkości, czyli różnorodności odpowiedzi,
  3. oryginalności, czyli statystycznej rzadkości występowania odpowiedzi,
  4. staranności, czyli szczegółowości odpowiedzi.
Jak pobudzać myślenie kreatywne? Szkolenia kreatywność, kursy i warsztaty rozwoju kreatywności.

Pobudzaniu myślenia kreatywnego służyć mogą specjalistyczne szkolenia z kreatywności, kreatywnego rozwiązywania problemów, kursy dotyczące wykorzystania technik kreatywnego myślenia oraz praktyczne warsztaty poświęcone rozwojowi kreatywności.

Listę szkoleń kreatywnych oraz warsztatów z kreatywnego myślenia oraz kursów poświęconych technikom kreatywnego myślenia znajdziemy na górze strony. W jednym miejscu staraliśmy się zgromadzić jak najwięcej ofert szkoleń z rozwoju kreatywności organizowanych przez dziesiątki różnych firm szkoleniowych i innych organizatorów warsztatów i kursów. Pozwala to szybko porównać szkolenia kreatywne między sobą, zapoznać się z programem szkoleń z twórczego myślenia oraz cenami, dzięki czemu możemy wybrać szkolenie nie tylko odpowiadające najlepiej na nasze potrzeby, ale też w atrakcyjnej cenie. Obecnie szkolenia z kreatywności i twórczego myślenia znajdziemy zarówno w największych miastach w Polsce (prym wiodą Warszawa, Kraków, Gdańsk, Poznań, Wrocław, Katowice, Łódź oraz Lublin), jak też online, przez sieć Internet.

Zgłoszenie udziału w szkoleniach z kreatywności możliwe jest poprzez nasz darmowy formularz rejestracji online. Wystarczy go wypełnić, aby zgłoszenie całkowicie bezpłatnie trafiło do organizatora kursu czy szkolenia.

W programie szkoleń z kreatywności i innowacyjności omawiane są zagadnienia takie jak:

  • czym jest kreatywność i innowacyjność,
  • myślenie lateralne i wertykalne, myślenie konwergencyjne i dywergencyjne,
  • techniki myślenia kreatywnego, twórcze myślenie w praktyce,
  • metody kreatywne: design thinking, creative problem solving, PDCA (cykl Deminga), Looping, Metoda Kepner-Tregoe, Model Revolution In Creativity…
  • jak wspierać rozwój kreatywności w przedsiębiorstwie,
  • bariery kreatywności i innowacyjności.
Kreatywność w pracy

Przeglądając współczesne oferty pracy możemy odnieść wrażenie, że kreatywność jest jedną z najbardziej pożądanych cech na rynku pracy. W wielu ogłoszeniach pracodawcy twierdzą, że poszukują pracownika kreatywnego, innowacyjnego, wykazującego się inicjatywą i nieszablonowym myśleniem. Co ciekawe wymagania takie znajdziemy w opisie wielu stanowisk pracy, które uchodzą za powtarzalne i schematyczne. Czy rzeczywiście kreatywność jest tak potrzebna w biznesie?

Bez wątpienia kreatywność oraz kreatywne myślenie nie przeszkadzają w pracy, jednakże oczekiwanie że każdy pracownik będzie twórczym wizjonerem bez wątpienia nie jest potrzebna, a nawet byłaby szkodliwa z punktu widzenia zapewnienia zespołom różnorodności i uniwersalności. Każdy zespół potrzebuje bowiem do skutecznego działania zarówno wizjonerów, jak i realistów oraz osób nastawionych na budowanie relacji międzyludzkich czy niezawodną realizację powtarzalnych, a czasami nawet rutynowych zadań. Kult kreatywności, który obserwujemy w ogłoszeniach o pracę, wydaje się zatem pewną modą.

Warto również pamiętać, że kreatywność wymaga odpowiednich warunków: świeżość umysłu wynikająca z odpowiedniego odpoczynku, możliwość poznawania wielu koncepcji i rozwiązań z różnorodnych dziedzin pozwalająca na budowanie nowych rozwiązań na zasadzie porównania, analogii czy skojarzeń, czy też czas niezbędny na wykluwanie i rozwój nowych idei, to jedne z kluczowych czynników sprzyjających kreatywności.

W biznesie znajdziemy oczywiście obszary wymagające wysokich umiejętności kreatywnych, a w pobudzeniu kreatywnego myślenia oraz zastosowaniu technik kreatywnego myśłenia pomogą nam szkolenia z rozwoju kreatywności, kursy i warsztaty kreatywne. Obszary wymagające wysokich umiejętności kreatywnych to między innymi:

  • obszary związane z tworzeniem nowych produktów, gdzie wykorzystywane są rozmaite metody wspierające pracę kreatywną (np. design thinking),
  • dziedziny związane z marketingiem, reklamą, promocją i komunikowaniem się, które w dużej mierze opierają się na twórczym przedstawianiu idei i produktów, tworzeniem komunikatów reklamowych czy treści,
  • wszelkie dziedziny kreatywne, takie jak grafika, fotografia, branże muzyczna, filmowa, rozrywkowa czy gamingowa,
  • wszystkie inne obszary, w których mamy do czynienia z koniecznością rozwiązywania złożonych problemów (zobacz creative problem solving).
Cytaty dotyczące kreatywności
Problemem nie jest tworzenie nowych koncepcji, tylko pozbywanie się starych.
John Maynard Keynes
Jeżeli koncepcja od samego początku nie jest szalona, nie ma dla niej żadnej nadziei.
Albert Einstein
Kreatywność jest wyjściem poza wyobraźnię, bo wymaga, żeby daną rzecz rzeczywiście wykonywać, a nie tylko myśleć o niej.
Ken Robinson
Nie można wyczerpać kreatywności. Im więcej jej używasz, tym więcej jej masz.
Maya Angelou
Tworzenie z prostego rzeczy skomplikowanych jest dość powszechne, natomiast tworzenie prostego z rzeczy skomplikowanych jest kreatywnością.
Charles Mingus
Człowiek z nowymi pomysłami jest wariatem, dopóki nie odniesie sukcesu.
Mark Twain
Kreatywność: rozwijaj kreatywność na szkoleniach, kursach i warsztatach z kreatywności!
Szkolenia rozwoju kreatywności

Zapisz się, aby otrzymywać powiadomienia o nowych szkoleniach i warsztatach z rozwoju kreatywności!