Pełnienie funkcji menedżera wiąże się z nieustannym kontaktem z ludźmi – nie tylko z pozostałymi członkami zespołu kierowniczego, ale także z podwładnymi, kontrahentami i otoczeniem zewnętrznym firmy. Dlatego tak ważna jest autoprezentacja. Co zrobić, aby wywrzeć pozytywne wrażenie i sprawić, by pozostało na dłużej? Jak rozwijać umiejętność skutecznej autoprezentacji? Dowiedz się czym jest autoprezentacja i poznaj zasady oraz techniki autoprezentacji w trakcie szkolenia autoprezentacja.
Spis treści:
- Autoprezentacja
- Pierwsze wrażenie, czyli jak cię widzą, tak cię piszą
- Co daje dobra autoprezentacja?
- Jak się zaprezentować, aby wywrzeć pozytywne wrażenie?
- Kurs autoprezentacji, szkolenie autoprezentacja
- Program szkolenia autoprezentacja
Autoprezentacja
Co to jest autoprezentacja? Autoprezentacja w ujęciu psychologicznym jest sposobem, w jaki człowiek komunikuje otoczeniu zewnętrznemu, kim jest. Ale nie tylko. Odpowiednie gesty, zachowania czy postawy mogą być też sposobem na wejście w rolę – niczym aktor – i pokazanie się takim, jakim chce się być widzianym. To bardzo istotna informacja i dowód na to, że każdy z nas może kreować swój wizerunek tak, aby zostać odebranym pozytywniej.
Elementami, które mają wpływ na autoprezentację są:
- wygląd zewnętrzny – choć uroda ma znaczenie, istotne są również styl ubioru i w przypadku kobiet makijażu, ogólna schludność, typ uczesania, dobrane dodatki i akcesoria,
- postawa ciała – wyprostowana mówi zupełnie co innego niż przygarbiona,
- sposób gestykulacji – pozwala często ocenić typ osobowości (spokojny i stonowany czy ekstrawertyczny?),
- inne elementy komunikacji niewerbalnej – takie jak mimika, sposób stania czy siedzenia, sposób ściskania ręki partnerowi etc.,
- komunikacja werbalna – styl i sposób wysławiania się, sposób prowadzenia rozmowy, prawidłowa emisja głosu.
Więcej o autoprezentacji dowiesz się z artykułu Autoprezentacja: co to jest autoprezentacja, zasady skutecznej autoprezentacji.
Pierwsze wrażenie, czyli jak cię widzą, tak cię piszą
Choć często można usłyszeć, że książki nie ocenia się po okładce, w rzeczywistości pierwsze wrażenie odgrywa kluczową rolę w komunikacji. Jest ważne zarówno w relacjach towarzyskich, jak i profesjonalnych. W świecie biznesu – a zwłaszcza przy podejmowaniu pierwszego kontaktu z potencjalnym klientem czy partnerem – często decyduje o tym, czy transakcja dojdzie do skutku lub jaki styl negocjacji handlowych przyjmie druga strona. Dlatego nie można go lekceważyć.
Warto też pamiętać o efekcie aureoli – zjawisku z zakresu psychologii społecznej. Zgodnie z opinią ekspertów, pierwsze wrażenie, jakie wywarła dana osoba, utrwala się w pamięci i odbija się na dalszych relacjach – albo pozytywnie, albo negatywnie. To wystarczające argumenty, które przekonują, że o autoprezentację trzeba dbać bezwarunkowo i każdego dnia.
Co daje dobra autoprezentacja?
Jak pokazuje powyższa analiza, autoprezentacja jest de facto działaniem z obszaru public relations i kreowania wizerunku. Umiejętnie zaplanowane działania sprawiają, że:
- zwraca się w pozytywny sposób uwagę otoczenia – to istotne zwłaszcza na spotkaniach networkingowych czy konferencjach branżowych,
- budzi się szacunek i poważanie – osoba o dobrej prezencji ma większe szanse, by być potraktowaną jako poważny partner biznesowy,
- uzyskuje się przewagę w negocjacjach i wszelkich kontaktach biznesowych,
- wzbudza się pozytywne odczucia, które – dzięki wspomnianemu efektowi aureoli – dają „dodatkowe punkty” przy każdym spotkaniu,
- zyskuje się większe szanse na skuteczność działań perswazyjnych – np. związanych ze sprzedażą.
Jak się zaprezentować, aby wywrzeć pozytywne wrażenie?
Chcąc korzystnie się zaprezentować, warto:
- Zastanowić się nad tym, jakie wrażenie i na kim chce się wywrzeć. Inny sposób autoprezentacji będzie odpowiedni dla prawnika, który chce pozyskać klientów ze świata „wielkiego biznesu”, a inny dla menadżera w firmie IT.
- Zadbać o stworzenie odpowiedniego zestawu garderoby biznesowej. Należy pamiętać, że nowoczesny dress code nie jest tak restrykcyjny jak jeszcze kilka lat temu. Dlatego warto pozwolić sobie na odrobinę ekstrawagancji i wyrazistości – tak, aby stylizacja nabrała charakteru (ale nadal w zgodzie z obowiązującymi na spotkaniach biznesowych regułami).
- Poćwiczyć przed lustrem wypowiadanie się – zaobserwować, jak prezentuje się mimika, gesty i postawa. Samodzielnie lub pod okiem specjalisty można popracować nad ich poprawą – tak, aby prezencja wywierała bardziej pozytywne wrażenie.
- Sięgnąć po techniki relaksacyjne – pomogą przełamać stres, który negatywnie odbija się na pierwszych kontaktach, na zamkniętych spotkaniach, a zwłaszcza podczas wystąpień publicznych.
Kurs autoprezentacji, szkolenie autoprezentacja
Dobrym rozwiązaniem pozwalającym poznać i zrozumieć tajniki skutecznej autoprezentacji oraz tego jak postrzegają nas inni są profesjonalne i ciekawe szkolenia i warsztaty praktyczne z autoprezentacji. W ich trakcie, pod okiem eksperta z obszaru kreowania wizerunku, będzie można przećwiczyć kluczowe elementy spotkania i wypracować naturalne nawyki, które zwiększą wiarygodność i pozytywny odbiór. Jak zawsze praktyka czyni mistrza. Można również rozważyć internetowy kurs autoprezentacji, który na pewno pozwoli nam zrozumieć podstawy efektywnego kreowania wizerunku i wywierania wpływu na otoczenie. Kursy autoprezentacji dostępne są w cenie już od kilkudziesięciu złotych, a zajęcia prowadzone są w formie nagrań wideo oraz prezentacji online. Jeśli nasz budżet szkloleniowy pozwala, warto zastanowić się nad szkoleniem stacjonarnym, znajdziemy je głównie w dużych miastach. Prym w zakresie szkoleń z autoprezentacji wiedzie Warszawa, ale oferty takie są też dostępne w miastach takich jak Kraków, Poznań, Lublin, Szczecin, Gdańsk, Łódź, Katowice czy Wrocław.
Program szkolenia autoprezentacja
Nie ma jednego uniwersalnego programu szkolenia autoprezentacja, jednakże w znacznej większości kursów, warsztatów i szkoleń poświęconych efektywnej autoprezentacji znajdziemy zagadnienia takie jak:
- Zasady kreacji własnego wizerunku
- Skuteczna komunikacja werbalna: co i jak mówić...
- Komunikacja niewerbalna: rola mowy ciała, niespójność słów i mowy ciała...
- Stres i trema: techniki radzenia sobie ze stresem i tremą, przygotowanie do wystąpień publicznych...
- Poznaj siebie: diagnoza mocnych i słabych stron w autoprezentacji, przełamywanie schematów zachowań...
- Wizerunek osobisty: budowa wizerunku, psychologiczne aspekty postrzegania ludzi, wygląd i ubiór, rozwijanie charyzmy
- Znaczenie głosu: emisja głosu, praca głosem, prawidłowe oddychanie...
- Technologia: wykorzystanie narzędzi do autoprezentacji, praca z kamerą, media społecznościowe, kontakty z mediami...
Z programem szkoleń i kursów z autoprezentacji zapoznać się można na górze strony, gdzie zgromadzone zostały informacje o nadchodzących wydarzeniach rozwojowych z tematyki autoprezentacji!
