• Szkolenia autoprezentacja, kursy z autoprezentacji
Wyszukiwanie wydarzeń
Słowo kluczowe:
Np.: temat, miasto, nazwa organizatora...

• Szkolenia autoprezentacja, kursy z autoprezentacji

Wyświetlone wszystkie (43)
1
EDU-SKILLS SZKOLENIA

EDU-SKILLS SZKOLENIA
Progress Project Sp. z o.o.

Progress Project Sp. z o.o.
Perspecta

Perspecta
Centrum Organizacji Szkoleń i Konferencji SEMPER

Centrum Organizacji Szkoleń i Konferencji SEMPER

• Szkolenia autoprezentacja, kursy z autoprezentacji • Szkolenia autoprezentacja, kursy z autoprezentacji

Wyświetlone wszystkie (43)
1
Zobacz również

Autoprezentacja

Pełnienie funkcji menedżera wiąże się z nieustannym kontaktem z ludźmi – nie tylko z pozostałymi członkami zespołu kierowniczego, ale także z podwładnymi, kontrahentami i otoczeniem zewnętrznym firmy. Dlatego tak ważna jest autoprezentacja. Co zrobić, aby wywrzeć pozytywne wrażenie i sprawić, by pozostało na dłużej? Oto najważniejsze informacje.

Pierwsze wrażenie, czyli jak cię widzą, tak cię piszą

Choć często można usłyszeć, że książki nie ocenia się po okładce, w rzeczywistości pierwsze wrażenie odgrywa kluczową rolę w komunikacji. Jest ważne zarówno w relacjach towarzyskich, jak i profesjonalnych. W świecie biznesu – a zwłaszcza przy podejmowaniu pierwszego kontaktu z potencjalnym klientem czy partnerem – często decyduje o tym, czy transakcja dojdzie do skutku lub jaki styl negocjacji handlowych przyjmie druga strona. Dlatego nie można go lekceważyć.

Warto też pamiętać o efekcie aureoli – zjawisku z zakresu psychologii społecznej. Zgodnie z opinią ekspertów, pierwsze wrażenie, jakie wywarła dana osoba, utrwala się w pamięci i odbija się na dalszych relacjach – albo pozytywnie, albo negatywnie. To wystarczające argumenty, które przekonują, że o autoprezentację trzeba dbać bezwarunkowo i każdego dnia.

Czym właściwie jest autoprezentacja?

Autoprezentacja w ujęciu psychologicznym jest sposobem, w jaki człowiek komunikuje otoczeniu zewnętrznemu, kim jest. Ale nie tylko. Odpowiednie gesty, zachowania czy postawy mogą być też sposobem na wejście w rolę – niczym aktor – i pokazanie się takim, jakim chce się być widzianym. To bardzo istotna informacja i dowód na to, że każdy z nas może kreować swój wizerunek tak, aby zostać odebranym pozytywniej.

Elementami, które mają wpływ na autoprezentację są:
  • wygląd zewnętrzny – choć uroda ma znaczenie, istotne są również styl ubioru i w przypadku kobiet makijażu, ogólna schludność, typ uczesania, dobrane dodatki i akcesoria,
  • postawa ciała – wyprostowana mówi zupełnie co innego niż przygarbiona,
  • sposób gestykulacji – pozwala często ocenić typ osobowości (spokojny i stonowany czy ekstrawertyczny?),
  • inne elementy komunikacji niewerbalnej – takie jak mimika, sposób stania czy siedzenia, sposób ściskania ręki partnerowi etc.,
  • komunikacja werbalna – styl i sposób wysławiania się, sposób prowadzenia rozmowy.

Co daje dobra autoprezentacja?

Jak pokazuje powyższa analiza, autoprezentacja jest de facto działaniem z obszaru public relations i kreowania wizerunku. Umiejętnie zaplanowane działania sprawiają, że:
  • zwraca się w pozytywny sposób uwagę otoczenia – to istotne zwłaszcza na spotkaniach networkingowych czy konferencjach branżowych,
  • budzi się szacunek i poważanie – osoba o dobrej prezencji ma większe szanse, by być potraktowaną jako poważny partner biznesowy,
  • uzyskuje się przewagę w negocjacjach i wszelkich kontaktach biznesowych,
  • wzbudza się pozytywne odczucia, które – dzięki wspomnianemu efektowi aureoli – dają „dodatkowe punkty” przy każdym spotkaniu,
  • zyskuje się większe szanse na skuteczność działań perswazyjnych – np. związanych ze sprzedażą.

Jak się zaprezentować, aby wywrzeć pozytywne wrażenie?

Aby korzystnie się zaprezentować, warto:
  1. Zastanowić się nad tym, jakie wrażenie i na kim chce się wywrzeć. Inny sposób autoprezentacji będzie odpowiedni dla prawnika, który chce pozyskać klientów ze świata „wielkiego biznesu”, a inny dla menadżera w firmie IT.
  2. Zadbać o stworzenie odpowiedniego zestawu garderoby biznesowej. Należy pamiętać, że nowoczesny dress code nie jest tak restrykcyjny jak jeszcze kilka lat temu. Dlatego warto pozwolić sobie na odrobinę ekstrawagancji i wyrazistości – tak, aby stylizacja nabrała charakteru (ale nadal w zgodzie z obowiązującymi na spotkaniach biznesowych regułami).
  3. Poćwiczyć przed lustrem wypowiadanie się – zaobserwować, jak prezentuje się mimika, gesty i postawa. Samodzielnie lub pod okiem specjalisty można popracować nad ich poprawą – tak, aby prezencja wywierała bardziej pozytywne wrażenie.
  4. Sięgnąć po techniki relaksacyjne – pomogą przełamać stres, który negatywnie odbija się na pierwszych kontaktach, na zamkniętych spotkaniach, a zwłaszcza podczas wystąpień publicznych.
Dobrym rozwiązaniem jest też skorzystanie ze szkoleń i warsztatów praktycznych. W ich trakcie, pod okiem eksperta z obszaru kreowania wizerunku, będzie można przećwiczyć kluczowe elementy spotkania i wypracować naturalne nawyki, które zwiększą wiarygodność i pozytywny odbiór. Jak zawsze praktyka czyni mistrza.