Wyszukiwanie wydarzeń
Słowo kluczowe:
Np.: temat, miasto, nazwa organizatora...

Szkolenia wywieranie wpływu 2020

Wyświetlone wszystkie (27)
1
ATL Achievement Through Learning Sp. z o.o.

ATL Achievement Through Learning Sp. z o.o.
HIGH5 Training Group

HIGH5 Training Group
AVENHANSEN Sp. z o.o.

AVENHANSEN Sp. z o.o.
Effect Group Sp. z o.o.

Effect Group Sp. z o.o.
Effect Group Sp. z o.o.

Effect Group Sp. z o.o.
Progress Project Sp. z o.o.

Progress Project Sp. z o.o.
Perspecta

Perspecta
EMPRIZ Group

EMPRIZ Group

Szkolenia wywieranie wpływu 2020 Szkolenia wywieranie wpływu 2020

Wyświetlone wszystkie (27)
1
Zobacz również

Wywieranie wpływu i techniki perswazji

Perswazja czy wywieranie wpływu to określenia, które nie wywołują zbyt dobrych skojarzeń, jednak ich stosowanie wcale nie musi być czymś złym. Tego rodzaju techniki są czymś, co wiele osób, często nieświadomie, wykorzystuje każdego dnia. Mają one również ogromne znaczenie w biznesie – ich odpowiednie stosowanie pozwala pozyskać klientów, a także zadbać o udaną współpracę z pracownikami. Dowiedz się więcej o wywieraniu wpływu i technikach perswazji mających zastosowanie dla przedsiębiorców.

Czym jest perswazja, wywieranie wpływu?

Ujmując rzecz najprościej, techniki perswazji to narzędzia służące do przekonywania innych do swoich racji i poglądów. To prawdziwa sztuka, która może opierać się zarówno na tzw. twardych argumentach czy logice, jak i na odwołaniu do emocji czy uczuć. Perswazja łączy się więc nierozerwalnie z wywieraniem wpływu na innych i komunikacją interpersonalną – nakłanianiu ich do przyjęcia pewnych postaw lub podjęcia określonych działań. To metody, które każdy stosuje w życiu codziennym – dotyczy to nawet dzieci, które starają się wymusić na opiekunach pewne zachowania np. płaczem. Z kolei rodzice dzięki wykorzystaniu perswazji uczą swoje dzieci właściwego zachowania i kształtują ich światopogląd. Jednocześnie należy wyraźnie oddzielić techniki perswazji czy wywieranie wpływu od manipulacji.

Perswazja a manipulacja

To pojęcia zbliżone, które często uważane są za synonimy, jednak perswazja i manipulacja zasadniczo się różnią – przede wszystkim celem i pobudkami.

Przy użyciu perswazji przekonujemy innych do swoich racji w dobrej wierze i bez szkody dla nich. Wykorzystywane techniki odnoszą się do uświadomienia rozmówcy pewnych prawd i mają na celu skłonienie go do podjęcia samodzielnej, świadomej decyzji.

Techniki manipulacji mają zaś na celu nakłonienie konkretnej osoby lub osób do podjęcia decyzji korzystnej dla manipulanta, ale już niekoniecznie dla manipulowanego. W tym celu często omija się niewygodne fakty, wykorzystuje półprawdy lub wręcz stosuje kłamstwo.

Wywieranie wpływu wcale nie musi być więc nieetyczne – wystarczy unikać manipulacji, a stosować odpowiednio dobrane techniki perswazji. Warto również pamiętać, że nie są one tożsame z propagandą, agitacją czy indoktrynacją

Techniki perswazji, które pomogą Ci w biznesie

Jednym z najlepszych pól do wykorzystania technik perswazji są negocjacje handlowe czy techniki sprzedaży stanowiące niemal kwintesencję działalności biznesowej. Można je jednak również wykorzystać w sprzedaży towarów czy usług oraz w zarządzaniu personelem. Jakie techniki są najpopularniejsze?
  • Reguła wzajemności – bazuje na naturalnej potrzebie odwzajemnienia przyjaznego gestu. To technika bardzo często stosowana w biznesie – to dzięki jej skuteczności firmy tak chętnie wykorzystują różnego rodzaju gadżety reklamowe czy darmowe próbki. Wykorzystują ją również handlowcy, proponując kontrahentom przed rozpoczęciem negocjacji różnego rodzaju benefity lub np. zapraszając ich na kolację.
  • Zasada zaangażowania i konsekwencji bazuje na potrzebie bycia postrzeganym jako ktoś, kto trzyma się swojego zdania. Jak wykorzystuje się to w praktyce? Np. poprzez oferowanie wersji próbnych programów komputerowych, usług, serwisów. Można wykorzystać tę zasadę również do kierowania pracą zespołu, angażując pracowników do podziału zadań. Wykazano, że znacznie chętniej wykonują oni swoje obowiązki, jeśli czują, że brali udział w podejmowaniu decyzji.
  • Zasada społecznego dowodu słuszności odnosi się do postrzegania rzeczy popularnych jako tych dobrych i pożądanych. W negocjacjach często wystarczy nadmienić o klientach, którzy skorzystali z oferty, dzięki czemu rozmówca, nie chcąc poczuć się wyobcowanym, przystanie na Twoje warunki.
  • Reguła sympatii wykorzystuje fakt, że w naturalny sposób czujemy się powiązani z osobami, które są do nas podobne i które po prostu lubimy. Dlatego nawiązanie relacji na gruncie prywatnym przed rozpoczęciem negocjacji zakupowych lub wręcz szybka wzmianka o hobby rozmówcy czy innej ważnej dla niego rzeczy pozwala zdobyć jego przychylność.
  • Reguła autorytetu ma duże zastosowanie m.in. w reklamie. Znana lub ceniona osoba widziana z określonym przedmiotem czy korzystająca z danej usługi natychmiast zwiększa zainteresowanie nimi. W negocjacjach biznesowych można ją wykorzystać, powołując się np. na współpracę z renomowanymi partnerami.
  • Reguła niedostępności stanowi niejako odwrotność reguły społecznego dowodu słuszności. W tym przypadku przyjmuje się, że to, co niedostępne dla ogółu, jest najlepsze i najbardziej pożądane. Dlatego świetną metodą marketingową jest np. wypuszczanie krótkich serii produktów – jeśli bowiem coś szybko się wyprzedaje, musi to oznaczać, że jest dobre.
Wywieranie wpływu na innych nie musi być trudne, ale wymaga praktyki. Warto też zauważyć, że niektórzy mają do tego większe predyspozycje od innych. Jeżeli interesuje Cię poprawa skuteczności w kontaktach z innymi (nie tylko z klientami, ale również np. ze współpracownikami), być może warto zdecydować się na szkolenie z technik perswazji.