Umiejętności miękkie w niektórych sytuacjach okazują się znacznie bardziej przydatne niż „twarde” kompetencje. Szczególnie umiejętności interpersonalne związane z popularnym pojęciem inteligencji emocjonalnej są kluczowym elementem dla osiągnięcia sukcesu zawodowego lub biznesowego, co potwierdziły badania. Dlatego na popularności zyskują szkolenia interpersonalne umożliwiające rozwój w tym zakresie. Dowiedz się, dlaczego warto się nimi zainteresować.
Czym są umiejętności interpersonalne?
Umiejętności interpersonalne nazywane również społecznymi to zbiór cech wykorzystywanych w relacjach z innymi ludźmi w dążeniu do tworzenia i utrzymywania relacji oraz osiągania określonych celów. Należą one do kompetencji „miękkich”, czyli związanych z psychiką, określonymi postawami oraz zachowaniem w konkretnych sytuacjach. Wśród umiejętności interpersonalnych można wymienić m.in. zdolność do:- nawiązywania kontaktu z innymi,
- komunikacji: uważnego słuchania, a także nadawania, przemawiania,
- zarządzania przekazem niewerbalnym i werbalnym,
- negocjacji,
- rozwiązywania konfliktów,
- pracy zespołowej,
- asertywności,
- wywierania wpływu,
- delegowania uprawnień,
- adaptacji społecznej.
Zdolności interpersonalne a praca
Miejsce pracy, szczególnie to znajdujące się w środowisku biurowym, to zazwyczaj obszar, w którym trzeba umiejętnie nawigować w kontekście relacji z innymi ludźmi. Mowa tu o współpracownikach, przełożonych, podwładnych, a także np. klientach czy dostawcach. Często umiejętności z zakresu adaptacji, komunikacji, negocjacji i pokrewnych dziedzin to klucz do sprawnego wykonywania swoich obowiązków. Swoboda w pracy zespołowej czy przekazywaniu swoich pomysłów może zapewnić uznanie zarówno wśród kolegów, jak i szefów, wpływając na ich decyzje dotyczące rozszerzania kompetencji czy też awansu. Z kolei na stanowiskach kierowniczych niezbędna jest asertywność i umiejętność kierowania zespołem.Cechą dobrego szefa z pewnością jest też sprawne rozwiązywanie konfliktów. W zasadzie na każdym szczeblu kariery umiejętności interpersonalne są więc bardzo ważne. Co więcej, pracodawcy coraz częściej zwracają uwagę właśnie na kompetencje miękkie kandydatów i to, czy swoim charakterem oraz sposobem bycia pasują do obecnego zespołu. Wychodzą bowiem z założenia, że wiedzę teoretyczną czy techniczne umiejętności można rozwinąć poprzez szkolenia. W związku z tym nietrudno zauważyć, że umiejętności interpersonalne mają ogromne znaczenie w życiu zawodowym, ale co ważne, okazuje się że również umiejeętności interpersonalne można rozwijać w drodze szkoleń czy treningu.
Na czym polegają szkolenia interpersonalne i po co się je organizuje?
Szkolenia interpersonalne to szansa na rozwinięcie bezcennych kompetencji i wykształcenie w sobie nowych nawyków, które pomogą w pracy. Dzięki nim można również nauczyć się skuteczniejszego korzystania z już posiadanych zasobów. Sprawia to, że szkolenie interpersonalne zapewnia wiele korzyści dla pracownika jako jednostki, ale również dla całej organizacji. Jego program może być uniwersalny, to znaczy dostosowany do potrzeb osób działających w różnych branżach, ale również bardziej specyficzny, odpowiadający na potrzeby konkretnego zespołu. Tematyka tego rodzaju szkoleń może być zróżnicowana i obejmować m.in.:- zasady skutecznej komunikacji interpersonalnej,
- efektywną pracę w zespole,
- zarządzanie stresem,
- asertywność,
- zarządzanie zespołem,
- wystąpienia publiczne.
Szkolenia interpersonalne, w tym te z komunikacji, bywają organizowane bardzo często we wszystkich większych miastach. Ich uczestnikiem może być każda osoba, która chce poszerzyć w ten sposób swoje kompetencje (szkolenia otwarte). Firmy inwestujące w swoich pracowników coraz częściej decydują się również na organizację szkoleń zamkniętych o tej tematyce. Dzięki temu ich zakres może być ściśle dopasowany do potrzeb konkretnego zespołu.
