To pracownicy tworzą firmę, a od ich zaangażowania zależy jej sukces. W biznesie, tak jak i w sporcie, zgrany zespół to absolutna podstawa sukcesu. Dlaczego? To proste: tylko działając wspólnie można, wykorzystując potencjał każdego z członków teamu, osiągnąć efekt synergii. Dlatego w nowoczesnych organizacjach budowanie zespołu, kierowanie i zarządzanie zespołem są priorytetami działań podejmowanych przez menadżerów. Dowiedz się jakie kursy zarządzania zespołem oraz szkolenia z budowania i kierowania zespołem mogą pomóc w tworzeniu efektywnie działających zespołów.
Spis treści:
- Budowanie zespołu, kierowanie i zarządzanie zespołem
- Jak budować zespoły? Etapy team buildingu
- Jak kierować zespołem? Kompetencje kierownika
- Szkolenie zarządzanie zespołem, kurs zarządzania zespołem, szkolenie z budowania zespołu i kierowania zespołem
- Dlaczego warto wziąć udział w szkoleniu budowanie i zarządzanie zespołem?
Budowanie zespołu, kierowanie i zarządzanie zespołem
Jednym z podstawowych zadań menedżerów jest budowa zespołów, a następnie kierowanie i zarządzanie zespołami. Proces ten zaczyna się od rekrutacji pracowników posiadających odpowiednie kompetencje, poprzez połączenie pracowników w sprawnie działający zespół, wyznaczenie kierunków działania i planowanie prac, delegowanie wykonania poszczególnych zadań członkom zespołu i kontrolę ich wykonywania, aż po motywowanie zespołu, budowę zaangażowania oraz rozwój zespołu i tworzących go pracownwników. Zarządzanie zespołem wymaga zatem szeregu kompetencji mendżerskich, m.in.:
- umiejętności rekrutacji i selekcji pracowników, którzy posiadają niezbędną wiedzę, umiejętości oraz wpisują się w kulturę organizacyjną,
- wiedzy w jaki sposób grupę ludzi przekształcić w zespół zorientowany wokół osiągania wspólnych celów,
- umiejętności wdrożenia sprawnej komunikacji, która pozwoli na efektywne przekazywanie informacji w zespole,
- wiedzy dotyczącej wytyczania kierunków działania oraz umiejętności przełożenia ich na konkretne działania,
- kompetencji w zakresie delegowania zadań pracownikom, sprawowania nadzoru i kontroli nad ich wykonywaniem,
- umiejętności budowania zaangażowania pracowników oraz motywowania zespołu,
- wiedzy w jaki sposób wzmacniać potencjał pracowników i dbać o ich rozwój zawodowy.
Jak budować zespoły? Etapy team buildingu
Budowanie zespołu to wieloetapowy i rozłożony w czasie proces. Od czego zacząć? Wielu praktyków biznesu odpowiada, że od wyposażenia przyszłego menedżera w odpowiedni poziom wiedzy i umiejętności. Pomóc w tym mogą szkolenia z budowania zespołu, często nazywane też team building. Wielu osobom team building kojarzy się z zespołowymi ćwiczeniami, realizowanymi trochę na serio, a trochę dla rozrywki. Jednakże proces team buildingu to nic innego jak próba utworzenia z grupy ludzi prawdziwego zespołu poprzez zinegrowanie jego członków, pozwolenie na wzajemne poznanie się i wspólne działanie w praktyce. Zanim przejdziemy do budowania zespołu warto jednak poświęcić trochę czasu na kilka zadań:
- ustalenie odpowiedniej liczebności zespołu – zgodnie z badaniami naukowymi, jeden zespół nie powinien liczyć więcej niż 25 osób (większa liczba osób może powodować problemy z komunikacją bezpośrednią i koordynacją realizacji zadań), ale ich liczba powinna być dopasowana do specyfiki zadań. Zbyt mało osób może spowodować przeładowanie pracą, a co za tym idzie – konflikty. Zbyt dużo – nadmierne rozproszenie obowiązków i odpowiedzialność. Chcąc zbudować sprawny zespół powinniśmy zacząć od analizy listy zadań czekających na zespół oraz ich czasochłonności.
- dobór właściwych osób do zespołu – tu ogromną rolę odgrywają nie tylko zasoby wiedzy i kompetencji poszczególnych pracowników, ale również ich osobowości. Przykładowo, zbyt dużo osób o „silnym charakterze” w małej grupie może zwiększać ryzyko powstawania konfliktów. Z drugiej strony brak wewnętrznych liderów może osłabić zaangażowanie teamu. Członków zespołu powinny łączyć wspólne wartości i cele, co pozwoli szybciej osiągnąć efektywność nowo utworzonego zespołu.
Zgodnie z klasyczną teorią budowania zespołu, autorstwa B.W. Tuckmana i M.A.C. Jensena, wyróżnia się pięć etapów team buildingu.
- Formowanie się zespołu. Ten etap zaczyna się, gdy osoby mające ze sobą pracować – czy to przy realizacji konkretnego projektu, czy w ramach jednej komórki organizacyjnej – spotykają się ze sobą po raz pierwszy. Początkowe wrażenie, jakie na sobie wywierają, może się przekładać na późniejsze relacje. Na tym etapie menadżer musi zadbać o to, aby poszczególne jednostki zaczęły identyfikować się z grupą, a więc zaczęły myśleć w kategoriach „my”, a nie „ja”.
- Docieranie się” zespołu. To najbardziej burzliwy okres działalności zespołu, w którym pojawia się coraz silniejszy konflikt interesów, a jednocześnie członkom towarzyszą zniechęcenie i pesymistyczne nastroje. Pojawia się też często bunt i spory. Menadżer musi się wykazać umiejętnością zarządzania konfliktem oraz doprowadzić do tego, by napięcie doprowadziło do konstruktywnych wniosków dla dalszej organizacji pracy.
- Normalizacja. Konflikt przeradza się w konstruktywną rozmowę o zasadach organizacji zespołu. Są wypracowywane wewnętrzne „reguły gry”. Członkowie zespołu coraz lepiej poznają się nawzajem, nabierają do siebie zaufania. Lider na tym etapie powinien stanąć nieco z boku, pozwalając swoim ludziom się zorganizować.
- Wykonanie. To moment, w którym zespół jest całkowicie ukształtowany i pracuje z najwyższą efektywnością.
- Zamknięcie. Piąty etap odnosi się jedynie do zespołów powoływanych do wykonania jednego, konkretnego zadania.
Jak kierować zespołem? Kompetencje kierownika
Menadżer, którego interesuje skuteczne kierowanie zespołami powinien posiadać pewne umiejętności, z których najważniejsze to między innymi:
- umiejętność wyznaczenia dobrze sprecyzowanego celu działania, do którego będzie dążył zespół,
- wysoko rozwinięte umiejętności komunikacji interpersonalnej, jak też wiedzę z zakresu rozwiązywania konfliktów,
- znajomość stylów zarządzania oraz metod wywierania wpływu na członków zespołu,
- kompetencje w zakresie zarządzania czasem pracy, efektywnego podziału ról i obowiązków umożliwiające osiąganie nallepszych efektów i wykorzystania potencjału podległych pracowników,
- umiejętność znalezienia równowagi pomiędzy kontrolą i pracą zespołową, a zapewnieniem członkom zespołu odpowiedniego poziomu autonomii i samodzielności.
Umiejętności kierowania zespołem i pracą ludzi można rozwijać podczas szkolenia z kierowania zespołem. Szkolenie takie może mieć postać tradycyjnego szkolenia składającego się wykładów, prezentacji i ćwiczeń realizowanych w sali szkoleniowej, jak też kursu online czy też praktycznych wartszatów, gdzie zdobywanie wiedzy teoretycznej połączone jest z jej praktycznym przećwiczeniem poprzez udział w pracy grupowej czy w grach symulacyjnych. Szkolenia kierowania zespołem i ludźmi znajdziemy zarówno w dużych miastach, jak i przez Internet.
Szkolenie zarządzanie zespołem, kurs zarządzania zespołem, szkolenie z budowania zespołu i kierowania zespołem
Rola menedżera, jego wiedza i umiejętności praktyczne w procesie budowania zespołu, kierowania i zarządzania zespołem są kluczowe dla osiągnięcia przez zespół wysokiej efektywności. Dlatego menadżerowie chętnie korzystają z kursów menedżerskich poświęconych kierowaniu zespołem, szkoleń z zarządzania zespołami oraz sięgają po szkolenia team building. Warto prześledzić jakie szkolenia, kursy i warsztaty dostępne są na rynku szkoleniowym:
- otwarte szkolenia z zarządzania zespołem - szkolenie otwarte pozwala menedżerom na dołączenie do grupy otwartej i uczestniczenie w jej zajęciach. Dużą zaletą szkoleń otwartych dotyczących zarządzania zespołami jest możliwość uczenia się nie tylko od trenera, ale też od innych uczestników szkolenia. Każdy menedżer w sposób naturalny dysponuje bowiem pewnym stylem komunikacji interpersonalnej i podejściem do zarządzania ludźmi. Uczestnictwo w szkoleniu otwartym pozwala obserwować rozmaite style menedżerskie oraz przećwiczyć zdobytą wiedzę w praktyce. Co ważne, szkolenia otwarte z zarządzania zespołami finansowo są znacznie bardziej dostępne w porównaniu do szkoleń zamkniętych. Stacjonarne szkolenia z zarządzania zespołami znajdziemy głównie w największych miastach, takich jak Wrocław, Poznań, Kraków, Warszawa, Lublin, Bydgoszcz, Katowice, Rzeszów, Szczecin, Łódź czy Toruń.
- zamknięte szkolenia zarządzanie zespołem - organizowane są one na zamówienie konkretnej organizacji, co pozwala na dostosowanie programu tego typu szkolenia do potrzeb konkretnej grupy. Szkolenia zamknięte to również możliwość przeszkolenia dużej grupy menedżerów w umiarkowanym budżecie oraz pełna dowolność co do miejsca i czasu jego realizacji, co pozwala połączyć szkolenie z integracją zespołu.
- kurs zarządzania zespołem online - dostępne są one zarówno jako bezpłatne kursy multimedialne, jak i kursy realizowane na platformach e-learning. Uczestnik po wykupieniu dostępu do tego typu kursu może samodzielnie zdecydować o miejscu, czasie i tempie realizacji poszczególnych partii materiałów, na które składają się z reguły prezentacja multimedialna, nagrania wideo, ćwiczenia do samodzielnego wykonania. Warto jednak zdawać sobie sprawę, że kurs zarządzania zespołem online należy traktować jako wstęp do kierowania ludźmi i źródło podstawowej wiedzy w tym obszarze.
- szkolenie team building w terenie - to odmiana szkolenia przeznaczonego dla zespołów, polega ono z reguły na wyjściu poza swoje codzienne służbowe role, a dzięki temu może integrować członków zespołu, zachęcać do wspólnego działania i poznania siebie na wzajem.
- warsztat kierowania zespołem - warsztaty kierowania zespołem skoncentrowane są niemalże w całości na praktycznym przećwiczeniu umiejętności kierowania zespołami pracowniczymi. Są one niezwykle popularne we wszystkich branżach, gdzie tworzy się często zmieniające się zespoły pracownicze - ich uczestnikami często są na przykład brygadziści czy kierownicy produkcji, liniowi, zmianowi itp.
Szkolenia z kierowania i zarządzania zespołem polecane są zarówno dla osób po raz pierwszy wchodzących w rolę szefa zespołu, jak też osób, które chcą odświeżyć swoje spojrzenie na tematykę zarządzania zespołem oraz poznać zróżnicowane style zarządzania. Dostępność szkoleń i kursów z zarządzania zespołem stale się poprawia dzięki cyfrowej rewolucji w szkoleniach. Coraz więcej szkoleń i kursów realizowanych jest online, zarówno na żywo, jak i w formie kursów e-learningowych.
Popularne szkolenia poświęcone zarządzaniu, kierowaniu i budowie zespołów
Wśród popularnych tematów kursów i szkoleń z zarządzania zespołem znajdziemy między innymi:
- Szkolenie Kierowanie zespołem pracowniczym
- Szkolenie Budowanie zespołu - doskonalenie umiejętności menedżerskich
- Szkolenie Team building: etapy budowania zespołu
- Praca zespołowa i budowanie zespołu
- Współpraca i komunikacja w zespole
- Budowanie i zarządzanie zespołem
- Kurs Efektywne budowanie zespołów
- Szkolenie z zarządzania zespołem rozproszonym
- Kurs zarządzanie zespołem wielopokoleniowym
- Zarządzanie zespołem w zgodzie ze stylem konsultacyjnym
- Zarządzanie zespołem handlowców
- Zarządzanie i kierowanie zespołem projektowym
- Zarządzanie zespołem rozproszonym, zdalnym i wielokulturowym
- Kierowanie zespołem produkcyjnym
- Warsztaty efektywnego kierowania zespołem produkcyjnym dla mistrzów produkcji, brygadzistów i liderów
Dlaczego warto wziąć udział w szkoleniu budowanie i zarządzanie zespołem?
Szkolenia z zarządzania zespołem, kursy i szkolenia budowanie zespołu i kierowanie zespołem polecane są dla każdego menedżera i kierownika, który:
- chce zbudować zespół, na którym będzie mógł polegać,
- dąży do zorganizowania współpracy w sposób pozwalający efektywnie realizować wspólne cele,
- planuje wprowadzić zmiany w organizacji pracy zespołu,
- chce zapewnić efektywną komunikację w zespole, zarówno poziomą, jak i pionową,
- dąży do zbudowania atmosfery współpracy i zapobiega powstawaniu konfliktów i niesnasek,
- pragnie lepiej rozumieć rolę zespołu w organizacji oraz wyznaczać cele indywidualne i zespołowe,
- chce lepiej oceniać kompetencje i motywacje poszczególnych członków zespołu,
- pragnie poznać narzędzia zarządzania ludźmi i techniki wywierania wpływu,
- chce doskonalić swoje umiejętności z zakresu pełnienia roli lidera zespołu,
- dąży do wypracowania synergii poprzez efektywną współpracę członków zespołu,
- chce rozwijać swoje kompetencje przywódcze.