O szkoleniu
Podczas proponowanego szkolenia, krok po kroku, przeanalizujemy podstawowe zasady związane z funkcjonowaniem należności w obszarze ewidencji, klasyfikacji, sprawozdawczości i windykacji, ze szczególnym podkreśleniem aspektów praktycznych.
• Uporządkujesz i uzupełnisz wiedzę w zakresie różnych, często trudnych lub niestandardowych sytuacji ewidencyjnych, spotykanych przy naliczaniu oraz dochodzeniu należności w jednostkach budżetowych.
• Poznasz istotę oraz praktyczne aspekty efektywnego opracowania pomocnych przepisów wewnętrznych dla uporządkowania funkcjonowania należności w jednostce.
• Dowiesz się, czy prawidłowo ujmujesz należności w sprawozdaniach budżetowych i finansowych, szczególnie po zmianie przepisów w tym zakresie.
• Poznasz odpowiedzi na pytania:
Dlaczego tak ważne jest jednoznaczne ustalenie ścieżki przypisowej należności?
Czy przedawnienie należności następuje zawsze z końcem roku? Jaka powinna być procedura w jednostce związana z ujmowaniem księgowym przedawnienia należności?
Dla jakich należności nie nalicza się odsetek za zwłokę, jeżeli wysokość odsetek nie przekraczałaby trzykrotności wartości opłaty pobieranej przez operatora wyznaczonego w rozumieniu ustawy Prawo pocztowe za traktowanie przesyłki listowej jako przesyłki poleconej?
Czy zawsze trzeba ustalać odpisy aktualizujące należności?
Na jakim paragrafie ująć należy karę naliczoną wykonawcy za nieterminowe wykonanie robót?
Jak ujmować księgowo i w sprawozdawczości należności sporne?
Dlaczego istotne jest prawidłowe ustalenie pomocy publicznej?
Dlaczego nadpłaty nie mogą być ujmowane na koncie 245?
Kiedy należy przypisać koszty upomnienia?
Jakie dane zawiera upomnienie, a jakie tytuł wykonawczy?
Czy windykacja niepodatkowych należności publicznoprawnych różni się od ścieżki windykacji należności cywilnoprawnych?
Jak należy wykazywać dochody wykonane w sprawozdaniu budżetowym Rb-27S w roku 2025 po zmianach?
Pracownicy działów księgowości w jednostkach budżetowych.
Program szkolenia
1. Ewidencja należności i dochodów budżetowych – zasady i terminy, w tym m.in.:
• należności krótkoterminowe i długoterminowe,
• przypisy, odpisy – właściwe dokumenty,
• dochody nieprzypisane,
• nadpłaty,
• zaległości,
• przedawnienia,
• należności sporne i wątpliwe.
2. Dochody związane z realizacją zadań zleconych jst ustawami.
3. Naliczanie, ewidencja i dochodzenie odsetek od należności – terminy, zasady.
4. Odpisy aktualizujące należności – ustalanie prawdopodobieństwa otrzymania należności wątpliwej - zasady, ewidencja.
5. Udzielenie ulg w spłacie należności budżetowych – zasady i ewidencja:
• umorzenie należności,
• odroczenie terminu płatności,
• rozłożenie zaległości na raty,
• pomoc publiczna – podstawowe zasady.
6. Windykacja należności – krok po kroku - ewidencja:
• upomnienie, tytuł wykonawczy – należności publicznoprawne,
• koszty upomnienia – moment przypisu, zasady,
• wezwanie do zapłaty, sądowy nakaz zapłaty, wniosek egzekucyjny – należności cywilnoprawne,
• rekompensata za koszty odzyskiwania należności cywilnoprawnych – istota, zasady naliczania,
• kontrahent w likwidacji, upadłości,
• postanowienia komornicze,
• zakończenie postępowania egzekucyjnego,
• wykorzystanie lub rozwiązanie odpisu aktualizującego należności,
• koszty egzekucji.
7. Najczęstsze problemy klasyfikacji budżetowej dochodów, z uwzględnieniem ostatnich zmian przepisów w tym zakresie.
8. Należności i dochody budżetowe – problemy sprawozdawczości budżetowej, również po zmianach i z zakresu operacji finansowych.
9. Inwentaryzacja należności – terminy, zasady:
• potwierdzanie sald,
• weryfikacja.
10. Należności i dochody w sprawozdaniach finansowych.
11. Pytania i odpowiedzi.
Czas trwania
10:00 - 14:00
Prelegenci
Praktyk, wieloletni skarbnik miasta i gminy. Doświadczony szkoleniowiec i doradca w zakresie finansów publicznych, rachunkowości budżetowej dla wielu ośrodków edukacyjnych oraz jednostek sektora finansów publicznych na terenie kraju - przeprowadziła ponad 2 700 szkoleń dla ponad 65 000 osób. Ekspert występujący na spotkaniach Forów Skarbników, działających przy FRDL. Autorka wielu artykułów w prasie specjalistycznej.
Terminy i miejsca
Zapoznaj się z aktualnymi terminami tego szkolenia bądź zapisz na powiadomienia o nowych terminach.
Rejestracja
- udział w zajęciach
- materiały szkoleniowe w wersji elektronicznej
- certyfikat uczestnictwa
- bezpłatne anulowanie zgłoszenia do 7 dni przed terminem
- konsultacje indywidualne
Brak miejsc. Wypełnij formularz, aby zapytać o nowe terminy.
Termin nieaktualny. Wybierz inny termin powyżej, bądź wypełnij formularz, aby zapytać o planowane nowe terminy.
Najczęściej zadawane pytania
- Nazwa firmy: Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej im. Jerzego Regulskiego
- Ulica i nr: Jelinka 6
- Kod pocztowy: 01-646
- Miejscowość: Warszawa
- Numer NIP: 5220001895
Masz pytania? Napisz do nas
Wypełnij formularz
Dane kontaktowe
Organizator