Należności w jednostkach budżetowych

O szkoleniu

Podczas proponowanego szkolenia, krok po kroku, przeanalizujemy podstawowe zasady związane z funkcjonowaniem należności w obszarze ewidencji, klasyfikacji, sprawozdawczości i windykacji, ze szczególnym podkreśleniem aspektów praktycznych.

Dlaczego warto wziąć udział?

• Uporządkujesz i uzupełnisz wiedzę w zakresie różnych, często trudnych lub niestandardowych sytuacji ewidencyjnych, spotykanych przy naliczaniu oraz dochodzeniu należności w jednostkach budżetowych.

• Poznasz istotę oraz praktyczne aspekty efektywnego opracowania pomocnych przepisów wewnętrznych dla uporządkowania funkcjonowania należności w jednostce.

• Dowiesz się, czy prawidłowo ujmujesz należności w sprawozdaniach budżetowych i finansowych, szczególnie po zmianie przepisów w tym zakresie.

• Poznasz odpowiedzi na pytania:

 Dlaczego tak ważne jest jednoznaczne ustalenie ścieżki przypisowej należności?

 Czy przedawnienie należności następuje zawsze z końcem roku? Jaka powinna być procedura w jednostce związana z ujmowaniem księgowym przedawnienia należności?

 Dla jakich należności nie nalicza się odsetek za zwłokę, jeżeli wysokość odsetek nie przekraczałaby trzykrotności wartości opłaty pobieranej przez operatora wyznaczonego w rozumieniu ustawy Prawo pocztowe za traktowanie przesyłki listowej jako przesyłki poleconej?

 Czy zawsze trzeba ustalać odpisy aktualizujące należności?

 Na jakim paragrafie ująć należy karę naliczoną wykonawcy za nieterminowe wykonanie robót?

 Jak ujmować księgowo i w sprawozdawczości należności sporne? 

 Dlaczego istotne jest prawidłowe ustalenie pomocy publicznej?

 Dlaczego nadpłaty nie mogą być ujmowane na koncie 245?

 Kiedy należy przypisać koszty upomnienia?

 Jakie dane zawiera upomnienie, a jakie tytuł wykonawczy?

 Czy windykacja niepodatkowych należności publicznoprawnych różni się od ścieżki windykacji należności cywilnoprawnych?

 Jak należy wykazywać dochody wykonane w sprawozdaniu budżetowym Rb-27S w roku 2025 po zmianach?

Kto powinien wziąć udział?

Pracownicy działów księgowości w jednostkach budżetowych.

Program szkolenia

1. Ewidencja należności i dochodów budżetowych – zasady i terminy, w tym m.in.:

• należności krótkoterminowe i długoterminowe,

• przypisy, odpisy – właściwe dokumenty,

• dochody nieprzypisane,

• nadpłaty,

• zaległości,

• przedawnienia,

• należności sporne i wątpliwe.

2. Dochody związane z realizacją zadań zleconych jst ustawami.

3. Naliczanie, ewidencja i dochodzenie odsetek od należności – terminy, zasady.

4. Odpisy aktualizujące należności – ustalanie prawdopodobieństwa otrzymania należności wątpliwej - zasady, ewidencja.

5. Udzielenie ulg w spłacie należności budżetowych – zasady i ewidencja:

• umorzenie należności,

• odroczenie terminu płatności,

• rozłożenie zaległości na raty,

• pomoc publiczna – podstawowe zasady.

6. Windykacja należności – krok po kroku - ewidencja:

• upomnienie, tytuł wykonawczy – należności publicznoprawne,

• koszty upomnienia – moment przypisu, zasady, 

• wezwanie do zapłaty, sądowy nakaz zapłaty, wniosek egzekucyjny – należności cywilnoprawne,

• rekompensata za koszty odzyskiwania należności cywilnoprawnych – istota, zasady naliczania, 

• kontrahent w likwidacji, upadłości,

• postanowienia komornicze,

• zakończenie postępowania egzekucyjnego,

• wykorzystanie lub rozwiązanie odpisu aktualizującego należności,

• koszty egzekucji.

7. Najczęstsze problemy klasyfikacji budżetowej dochodów, z uwzględnieniem ostatnich zmian przepisów w tym zakresie.

8. Należności i dochody budżetowe – problemy sprawozdawczości budżetowej, również po zmianach i z zakresu operacji finansowych.

9. Inwentaryzacja należności – terminy, zasady:

• potwierdzanie sald,

• weryfikacja.

10. Należności i dochody w sprawozdaniach finansowych.

11. Pytania i odpowiedzi.

Czas trwania

10:00 - 14:00

Prelegenci

Praktyk, wieloletni skarbnik miasta i gminy. Doświadczony szkoleniowiec i doradca w zakresie finansów publicznych, rachunkowości budżetowej dla wielu ośrodków edukacyjnych oraz jednostek sektora finansów publicznych na terenie kraju - przeprowadziła ponad 2 700 szkoleń dla ponad 65 000 osób. Ekspert występujący na spotkaniach Forów Skarbników, działających przy FRDL. Autorka wielu artykułów w prasie specjalistycznej.

Terminy i miejsca

Zapoznaj się z aktualnymi terminami tego szkolenia bądź zapisz na powiadomienia o nowych terminach.

Szkolenie będzie się odbywało na platformie ZOOM. Najlepiej korzystać z przeglądarki Chrome.

Rejestracja

Cena standardowa
449
zwolnione z vat
Cena zawiera:
  • udział w zajęciach
  • materiały szkoleniowe w wersji elektronicznej
  • certyfikat uczestnictwa
  • bezpłatne anulowanie zgłoszenia do 7 dni przed terminem
  • konsultacje indywidualne
Zapisz się
FAQ

Najczęściej zadawane pytania

Prosimy o przejście do sekcji Zapisz się, aby wypełnić formularz zgłoszenia w wydarzeniu. Po jego wysłaniu organizator skontaktuje się celem potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia i przekazania szczegółów organizacyjnych.

Krajowy Fundusz Szkoleniowy

Podczas wypełniania formularza rejestracji zaznacz opcję "Oświadczam, że udział będzie finansowany ze środków publicznych, proszę o wystawienie faktury z zerową stawką VAT."

Jeśli potrzebujesz zarejestrować organizatora w wewnętrznym systemie zamówień możesz zrobić to na dwa sposoby. W trakcie wypełniania zgłoszenia w polu Uwagi przekaż tą informację - opiekun szkolenia skontaktuje się w celu dopełnienia formalności. Możesz to również zrobić samodzielnie z użyciem poniższych danych:
  • Nazwa firmy: Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej im. Jerzego Regulskiego
  • Ulica i nr: Jelinka 6
  • Kod pocztowy: 01-646
  • Miejscowość: Warszawa
  • Numer NIP: 5220001895

Najszybszym sposobem kontaktu z organizatorem i uzyskania dodatkowych informacji jest wypełnienie formularza kontaktowego. Możesz też zadzwonić do organizatora.
Kontakt

Masz pytania? Napisz do nas

Wypełnij formularz

Uzupełnij pole
Uzupełnij pole
Wybierz termin wydarzenia
Uzupełnij pole
Uzupełnij pole
Uzupełnij wiadomość
Przeciągnij plik tutaj lub kliknij, żeby dodać.
Potwierdź, że nie jesteś botem.
Musisz zaakceptować regulamin.

Dane kontaktowe

Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej im. Jerzego Regulskiego
01-646 Warszawa, Polska Jelinka 6

Organizator

Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej im. Jerzego Regulskiego
01-646 Warszawa, Polska
Jelinka 6
woj. mazowieckie
18 września 1989 roku inicjatorzy prac nad ustawą o samorządzie terytorialnym: Jerzy Regulski, Andrzej Celiński, Jerzy Stępień, Aleksander Paszyński i Walerian Pańko powołali do życia Fundację, która miała czuwać nad odradzającą się samorządnością te...
Powiadomienia o nowych terminach

Zapisz się, aby otrzymywać powiadomienia o nowych terminach tego wydarzenia!