Umiejętności interpersonalne w wielu sytuacjach okazują się równie przydatne jak „twarde” kompetencje. Wykorzystujemy je zarówno w życiu zawodowym, jak i osobistym. Dlatego na popularności zyskują szkolenia interpersonalne umożliwiające rozwój tej sfery naszego zycia. Dowiedz się, dlaczego warto się nimi zainteresować.
Co to są umiejętności interpersonalne?
Umiejętności interpersonalne, zdolności interpersonalne czy kompetencje interpersonalne nazywane również społecznymi to zbiór cech wykorzystywanych w relacjach z innymi ludźmi w dążeniu do tworzenia i utrzymywania relacji oraz osiągania określonych celów. Należą one do kompetencji „miękkich”, czyli związanych z psychiką, określonymi postawami oraz zachowaniem w konkretnych sytuacjach. Umiejętności interpersonalne przykłady:
-
skuteczna komunikacja interpersonalna,
-
aktywne słuchanie oraz zrozumiałe wypowiadanie się,
-
empatia i rozbudowana inteligencja emocjonalna,
-
budowanie relacji i współpraca w zespole,
-
zdolność adaptacji (elastyczność),
-
negocjacje i osiąganie porozumienia
-
perswazja i wywieranie wpływu,
-
motywowanie innych oraz samomotywacja,
-
kultura osobista i takt,
-
prowadzenie prezentacji i wystąpień publicznych,
-
otwartość na różnorodność i inne punkty widzenia,
W związku z istotą zdolności interpersonalnych są one trudne do zdefiniowania czy zmierzenia, jednak wielokrotnie wykazano, że okazują się niezwykle przydatne w codziennym życiu – zarówno w życiu prywatnym, jak i zawodowym. Co więcej, badania wskazują, że osoby odnoszące największe sukcesy w biznesie niekoniecznie wykazują się ponadprzeciętną inteligencją logiczną (IQ), jednak w wielu przypadkach mają wysoko rozwiniętą inteligencję emocjonalną (EQ), która ściśle wiąże się z umiejętnościami interpersonalnymi.
Kompetencje interpersonalne a praca
Miejsce pracy, szczególnie to znajdujące się w środowisku biurowym, to zazwyczaj obszar, w którym trzeba umiejętnie nawigować w kontekście relacji z innymi ludźmi. Mowa tu o współpracownikach, przełożonych, podwładnych, a także np. klientach czy dostawcach. Często umiejętności z zakresu adaptacji, komunikacji, negocjacji i pokrewnych dziedzin to klucz do sprawnego wykonywania swoich obowiązków. Swoboda w pracy zespołowej czy przekazywaniu swoich pomysłów może zapewnić uznanie zarówno wśród kolegów, jak i szefów, wpływając na ich decyzje dotyczące rozszerzania kompetencji czy też awansu. Z kolei na stanowiskach kierowniczych niezbędna jest asertywność i umiejętność kierowania zespołem.
Cechą dobrego szefa z pewnością jest też sprawne rozwiązywanie konfliktów. W zasadzie na każdym szczeblu kariery umiejętności interpersonalne są więc bardzo ważne. Co więcej, pracodawcy coraz częściej zwracają uwagę właśnie na kompetencje miękkie kandydatów i to, czy swoim charakterem oraz sposobem bycia pasują do obecnego zespołu. Wychodzą bowiem z założenia, że wiedzę teoretyczną czy techniczne umiejętności można rozwinąć poprzez szkolenia. W związku z tym nietrudno zauważyć, że umiejętności interpersonalne mają ogromne znaczenie w życiu zawodowym, ale co ważne, okazuje się że również umiejeętności interpersonalne można rozwijać w drodze szkoleń czy treningu.
Co to są szkolenia interpersonalne?
Jak ćwiczyć umiejętności interpersonalne? Pomóc w tym mogą szkolenia interpersonalne oraz szkolenia miękkie, które dają możliwość na rozwinięcie bezcennych kompetencji i wykształcenie w sobie nowych nawyków, które pomogą w pracy. Dzięki nim można również nauczyć się skuteczniejszego korzystania z już posiadanych zasobów. Sprawia to, że szkolenie interpersonalne zapewnia wiele korzyści dla pracownika jako jednostki, ale również dla całej organizacji. Jego program może być uniwersalny, to znaczy dostosowany do potrzeb osób działających w różnych branżach, ale również bardziej specyficzny, odpowiadający na potrzeby konkretnego zespołu.
Szkolenia interpersonalne organizowane są online oraz we wszystkich większych miastach - ich oferta jest szczególnie bogata w miastach takich jak Warszawa, Kraków, Poznań, Katowice, Wrocław, Lublin, Rzeszów, Poznań, Szczecin, Toruń czy Gdańsk. Ich uczestnikiem może być każda osoba, która chce poszerzyć w ten sposób swoje kompetencje (szkolenia otwarte). Szkolenia online realizowane mogą być zarówno na żywo, jak też w formacie kursów e-learning.
Firmy inwestujące w swoich pracowników coraz częściej decydują się również na organizację szkoleń zamkniętych o tej tematyce. Dzięki temu ich zakres może być ściśle dopasowany do potrzeb konkretnego zespołu.
Ceny szkoleń interpersonalnych zaczynają się już od 1 000 zł za dwudniowe szkolenie od osoby. Niższymi cenami charakteryzują się wszelkiego typu kursy interpersonalne realizowane w formie e-learningu, ceny niektórych z nich zaczynają się od około 100 zł. Pomiędzy kursami e-learning, a stacjonarnymi szkoleniami z umiejętności interpersonalnych kształtują się ceny szkoleń online realizowanych na żywo - ze względu na brak konieczności wynajmu sali szkoleniowej czy też zapewnienia wyżywienia uczestnikom szkolenia są one tańsze od tradycyjnych szkoleń stacjonarnych.
Podsumowanie
Umiejętności interpersonalne to zestaw miękkich kompetencji, które wykorzystujemy w relacjach z innymi ludźmi: w trakcie komunikacji z nimi, budowania i utrzymywania relacji oraz osiągania określonych celów społecznych. Jak jeszcze nazywane są umiejętności interpersonalne? Inne nazwy stosowane w obiegu to: zdolności interpersonalne, kompetencje interpersonalne, zdolności społeczne, umiejętności społeczne, kompetencje miękkie. Co to są szkolenia interpersonalne? Są to szkolenia, których celem jest rozwój interpersonalny uczestników, a więc rozwinięcie posiadanych przez nich zdolności społecznych. Przykłady umiejętności interpersonalnych to między innymi: umiejętność sprawnej komunikacji międzyludzkiej, umiejętność rozwiązywania konfliktów, asertywność itp.