O szkoleniu
Uwaga:
- możliwy udział w konferencji z zakwaterowaniem lub bez i w pojedynczych dniach
- koszt pobytu wraz z wyżywieniem w pokoju 2-osobowym wynosi 1360 zł netto od osoby
- istnieje możliwość wydłużenia pobytu lub przyjazdu z osobą towarzyszącą
- pokój jednoosobowy za dopłatą (prosimy o kontakt telefoniczny w tej sprawie)
- prosimy o kontakt poprzez formularz kontaktowy w celu uzyskania szczegółowych informacji
- główni księgowi
- samodzielni księgowi
- pracownicy działów księgowości i biur rachunkowych
- doradcy podatkowi
- pracownicy działów finansowych
Program szkolenia
dzień 1: Podatek VAT z uwzględnieniem zmian w 2023 r., KSeF oraz zmiany na 2024 rok
Program:
- KSeF - faktura ustrukturyzowana
- Co to jest KSeF i do czego ma służyć?
- Zasady wystawiania faktur w KSeF? (oprogramowanie),
- KSeF - czy to oznacza brak faktur papierowych?
- Pojęcie faktury ustrukturyzowanej wystawianej w ramach KSeF;
- Kto może wystawiać faktury w KSeF? Uprawnienia – kto komu i jakie uprawnienia związane w wystawianiem faktur w KSeF można przekazać?
- Wystawienie, otrzymanie i przesłanie faktury ustrukturyzowanej;
- Wysyłka wsadowa i interaktywna – czym się różnią?
- Uwierzytelnienia faktury ustrukturyzowanej;
- Akceptacja odbiorcy e-faktur i faktur ustrukturyzowanych;
- Czy osoba prywatna lub kontrahent zagraniczny może dostać fakturę ustrukturyzowaną?
- Jak można podejrzeć fakturę w KSeF?
- Faktury pro forma, uproszczone, noty korygujące a system KSeF;
- Co się dzieje, gdy nie udało się wystawić faktury w KSeF?
- Jak wygląda korygowanie sprzedaży w przypadku wystawiania faktur w KSeF?
- Korzyści związane z wystawianiem faktur ustrukturyzowanych;
- Odpowiedzialność wystawiającego, pobierającego faktury,
- Kto i w jakich terminach będzie zobowiązany do wystawiania faktur w KSeF?
- Procedury przy korektach zmniejszających podstawę opodatkowania ( przypadki w jakich sprzedający winien posiadać potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę),
- Kursy walut a faktury ustrukturyzowane,
- Postępowanie w przypadku awarii KSeF,
- Kary za brak rejestracji faktury w KSeF,
- Oznaczanie płatności za faktury.
- SLIM VAT 3
- zmiana limitu sprzedaży dla małego podatnika,
- kurs waluty w przypadku korekt dotyczących faktur wystawionych w walucie obcej,
- likwidacja obowiązku posiadania faktury zakupowej przy WNT,
- nowe zasady ustalania współczynnika tymczasowego w przypadku działalności mieszanej,
- możliwość rezygnacji z korekty rocznej, przy spełnieniu określonych warunków,
- zmiana warunków 15-dniowego zwrotu VAT dla tzw. podatników bezgotówkowych,
- zmiany zasad dla wiążących informacji,
- obniżanie sankcji VAT oraz wprowadzenie uznaniowości (naczelnik urzędu skarbowego będzie decydował o wysokości sankcji podatkowej),
- JPK w 2023 roku - wybrane zagadnienia
- ewidencjonowanie paragonów z NIP do kwoty 450 zł oraz biletów za przejazdy,
- korekta ewidencji lub deklaracji a „czynny żal”,
- korekta JPK na wezwanie urzędu,
- Prawo do odliczenia VAT:
- zasady i terminy rozliczania podatku naliczonego,
- przypadki w jakich nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego,
- możliwość (przy spełnieniu określonych warunków) odliczenia podatku naliczonego od zakupionych usług noclegowych,
- gastronomia, catering a odliczenie VAT – zasada stałości (wyrok TSUE), usługi turystyki
- zasada neutralności (wyrok TSUE),
- należyta staranność, dobra wiara a rozliczenie podatku naliczonego.
- VAT – samochody, wybrane problemy
- przypadki w jakich przysługuje prawo do odliczenia całości podatku naliczonego,
- zasady prowadzenia ewidencji przebiegu,
- korekta podatku naliczonego związane ze zmianą przeznaczenia pojazdu
- zgłoszenie Vat-26.
- Ulga na złe długi, sprzedaż nieruchomości:
- termin w jakim sprzedający uprawdopodabnia nieściągalność wierzytelności,
- warunki korzystania z ulgi na złe długi,
- obowiązki nabywcy,
- ulga na złe długi a termin płatności,
- wyroki TSUE w sprawie warunków umożliwiających zastosowanie ulgi,
- sprzedaż nieruchomości – opcja opodatkowania
- zmiany obowiązujące od 01.10.2021r.
- wyrok TSUE w zakresie pierwszego zasiedlenia,
- Biała lista, split payment, odpowiedzialność solidarna a limit 15000:
- limit 15000 dla celów odpowiedzialności solidarnej, split payment oraz „białej listy”, wartość faktury a wartość transakcji,
- potrącenie, kompensata a split payment,
- sposób zapłaty split payment i „biała lista”,
- rozliczenia podatnika z agencją celną,
- możliwości w zakresie weryfikowania wiarygodności kontrahenta,
- Transakcje wewnątrzwspólnotowe (wybrane zagadnienia)
- warunki jakie należy spełnić aby można było uznać, iż doszło do przemieszczenia towarów,
- wykaz dokumentów potwierdzających przemieszczenie towarów do innego państwa członkowskiego,
- rola informacji podsumowującej,
- Eksport i import towarów oraz zaliczka w eksporcie, import usług, zakup towarów gdzie podatnikiem jest nabywca:
- rozliczanie zaliczki w eksporcie towarów (warunek wywozu towarów w terminie 6 miesięcy, sytuacje w jakich termin ten nie obowiązuje),
- eksport pośredni i bezpośredni,
- terminy rozliczenia eksportu w przypadku braku dokumentów potwierdzających wywóz towarów poza UE,
- warunki spełnienie których umożliwia rozliczenie importu towarów w trybie uproszczonym,
- schematy dla importu usług i ZT-K,
- Nieodpłatne świadczenia:
- darowizna towarów (próbki, towary niskiej wartości, alkohol),
- nieodpłatne świadczenie usług,
- dokumentacja,
- Pozostałe zmiany w podatku VAT na 2024 rok.
- Przegląd orzecznictwa i interpretacji w zakresie podatku VAT.
- Dyskusja – odpowiedzi na pytania słuchaczy.
dzień 2: Podatek dochodowy od osób prawnych CIT w 2023 roku - zamknięcie roku 2023 oraz zmiany na 2024 rok
Program:
- Ustalenie prawa do stawki 9% CIT za 2023 r.:
- problem prawidłowej identyfikacji przychodów podatkowych, do oceny spełnienia warunków stosowania stawki,
- uwaga na faktoring wierzytelności,
- uwaga na wyłączenia z prawa do stawki 9% (przekształcenia, podziały i aporty)
- pułapki i najczęściej popełniane błędy.
- Korekta przychodów i kosztów podatkowych
- moment korekty,
- szczególne zasady korekty cen transferowych w kontekście zmian przepisów w 2022 r.
- różnice między podejściem rachunkowym i podatkowym.
- Koszty pośrednie jako koszty podatkowe:
- ustalenie charakteru kosztów i moment ich potrącenia,
- różnice między ujęciem księgowym i podatkowym.
- Rozliczenie kosztów podatkowych z tytułu składek ZUS płatnika:
- skutki zmian wprowadzonych w 2023 r.
- ujęcie składek od wynagrodzeń należnych jeszcze za 2022 r., czyli kiedy w kosztach podatkowych 2023 r. rozliczymy składki z 14 list płac,
- korekta kosztów z tytułu składek zapłaconych po terminie.
- Koszty finansowania dłużnego – stosowania art. 15c CIT:
- sposób ustalenia limitu
- metodyka ustalenia kosztów wyłączonych z kosztów podatkowych
- praktyczne skutki nowelizacji z 2022 r.
- Rozliczenie kosztów usług niematerialnych wyłączonych z kosztów podatkowych w poprzednich latach, czyli przepisy przejściowe w zakresie likwidacji art. 15e CIT.
- Nieściągalne wierzytelności jako koszty podatkowe
- Ulga na złe długi w zeznaniu rocznym:
- obowiązki i prawa podatników
- odwrócenie ulgi z poprzednich lat – praktyczne przykłady,
- ulga na złe długi czy zaliczanie wierzytelności do kosztów podatkowych – kryteria wyboru danego rozwiązania.
- Wypłata dywidendy w kontekście zmian w podatku u źródła wprowadzonych w 2022 r. i 2023 r.:
- kiedy należy zatrzymać podatek do zwrotu,
- zasady stosowania możliwych uproszczeń.
- Spółka komandytowa jako płatnik podatku od wypłaconego zysku:
- odliczenie CIT spółki od podatku wspólnika,
- zwolnienie u komandytariusza,
- rozliczenie zaliczek pobranych na dywidendę w trakcie roku podatkowego – praktyczne przykłady i problemy.
- Opodatkowanie przerzuconych dochodów:
- zasady ustalenia podatku
- wyłączenia z obowiązku stosowania przepisów o przerzuconych dochodach
- Obowiązki dużych podatników.
- Pytania i odpowiedzi, dyskusja.
dzień 3: Bilans 2023 - sprawozdania finansowe za 2023 roK
Program:
- Wprowadzenie
- Zamknięcie roku obrotowego – z uwzględnieniem zmian w ustawie o rachunkowości w latach 2021 - 2023.
- Jednostki objęte postanowieniami ustawy w pełnym i niepełnym zakresie,
- Składniki i reguły sporządzania rocznego sprawozdania finansowego,
- Harmonogram prac - kluczowe daty dla rocznego sprawozdania finansowego,
- Elektroniczna forma sprawozdania finansowego – XML oraz XBRL
- Badanie rocznego sprawozdania finansowego,
- Zatwierdzanie rocznego sprawozdania finansowego,
- Publikacja rocznego sprawozdania finansowego po zmianach w KRS
- Przechowywanie rocznego sprawozdania finansowego,
- Odpowiedzialność za roczne sprawozdanie finansowe .
- Podpis elektroniczny pod sprawozdaniem finansowym po zmianach 2022
- Sprawozdanie finansowe za 2023 rok - struktura oraz elementy sprawozdania finansowego
- Wprowadzenie
- Założenie kontynuacji działalności w obecnych czasach.
- Wpływ wojny w Ukrainie
- Wpływ COVID-19
- Wpływ rosnącej inflacji na sytuację finansową jednostki
- Ujawnianie wydarzeń po dniu bilansowym
- Wartości szacunkowe ujmowane w sprawozdaniu za 2023 rok
- Wpływ niepewności na ujawnienia w sprawozdaniu finansowym
- Założenie kontynuacji działalności w obecnych czasach.
- Bilans
- Struktura bilansu
- Zasady wyceny
- Układ bilansu na tle regulacji MSSF / MSR
- Wpływ pandemii na wycenę aktywów – ryzyko utraty wartości
- Rachunek zysków i strat
- Struktura rachunku zysków i strat
- Wariant porównawczy a kalkulacyjny
- Ujmowanie przychodów a zasada współmierności
- Pozostałe przychody oraz koszty operacyjne
- Przychody oraz koszty finansowe
- Rachunek przepływów pieniężnych
- Struktura
- Obowiązek sporządzania
- Metoda pośrednia oraz bezpośrednia
- Rodzaje przepływów pieniężnych
- Analiza rachunku przepływów pieniężnych jako źródło informacji na temat kondycji finansowej jednostki
- Wykorzystanie cash flow do diagnozy stanu rozwoju przedsiębiorstwa w kontekście macierzy BCG
- Identyfikacja ryzyka zagrożenia kontynuacji działalności
- Zestawienie zmian w kapitale własnym
- Dodatkowe informacje i objaśnienia
- Wprowadzenie
- Inwentaryzacja
- Terminy przeprowadzenia
- Metody inwentaryzacji
- Spis z natury
- Potwierdzenie sald
- Weryfikacja dokumentów
- Rozliczenia inwentaryzacji
- Wycena
- Podatek odroczony w sprawozdaniu finansowym
- Przyczyny wykazywania podatku odroczonego
- Regulacje ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych na tle regulacji bilansowych
- Zasada ostrożnej wyceny
- Różnice trwałe oraz przejściowe w podatku odroczonym
- Metoda wynikowa oraz bilansowa ustalania podatku odroczonego
- Wartość podatkowa aktywów
- Wartość podatkowa zobowiązań
- Case study – przykłady ustalania podatku odroczonego
- Prezentacja podatku odroczonego w sprawozdaniu finansowym
- Środki trwałe w ujęciu rachunkowym oraz podatkowym:
- Wycena wartości bilansowej oraz podatkowej środków trwałych:
- Cena nabycia oraz koszt wytworzenia
- Środki trwałe w budowie
- Ewidencja podatkowa oraz bilansowa środków trwałych
- Nabycie środków trwałych niskocennych
- Przyjęcie środka trwałego do użytkowania
- Nakłady ponoszone po dacie przyjęcia środka trwałego
- Remonty
- Modernizacje oraz ulepszenia w aspekcie prawa podatkowego oraz bilansowego
- Ujęcie kosztów finansowania zewnętrznego – odsetki od kredytu inwestycyjnego
- Odłączenie części składowej środka trwałego
- Amortyzacja środków trwałych
- Tabela amortyzacyjna podatkowa oraz bilansowa
- Zasady dokonywania odpisów amortyzacyjnych i ich wpływ na optymalizację obciążeń podatkowych
- Okres użyteczności ekonomicznej środków trwałych
- Metody amortyzacji
- Weryfikacja okresu użyteczności
- Stawka amortyzacyjna a okres użytkowania
- Wpływ przyjętych rozwiązań w zakresie amortyzacji na podatek odroczony
- Zakończenie okresu amortyzacji
- Likwidacja środka trwałego.
- Wycena wartości bilansowej oraz podatkowej środków trwałych:
- Leasing w Polsce na tle regulacji Międzynarodowych Standardów Rachunkowości (Krajowy Standard Rachunkowości nr 5 na tle MSSF 16 Leasing)
- Podstawowe definicje
- Leasing finansowy oraz operacyjny – różnice
- Aspekty prawa podatkowego
- Kierunki zmian regulacji międzynarodowych na przykładzie polskich spółek giełdowych
- Podział raty leasingowej na część kapitałową oraz odsetkową
- Amortyzacja środków trwałych w leasingu
- Prezentacja i ujawnianie informacji w sprawozdaniu finansowym
- Case study – przykłady
- Dyskusja i zakończenie.
Czas trwania
Akcja BILANS 2023 oraganizowana przez ESALszkolenial zaprasza Państwa do Zakopanego i do nowego hotelu Radisson Blu NA KONFERENCJĘ BILANSOWĄ. Urokliwe miejsce, przyjazny hotel i praktyczne szkolenia dotyczące przygotowania do rozliczeń podatkowych i bilansowych za 2023 rok oraz zmian w podatkach w 2023 roku i projetowanych na 2024 rok. Po zajęciach możliwość skorzystania z wszystkich udogodnień hotelu, w szczególności z centrum SPA i wszystkiego co oferuje magiczne Zakopane.
Prelegenci
Prawnik, absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego, od 2003 r. posiada licencję doradcy podatkowego (nr wpisu 09887). W latach 2001- 2007 pracownik i wykładowca Instytutu Studiów Podatkowych Modzelewski i Wspólnicy – Audyt Sp. z o.o. Obecnie członek zarządu w spółce doradztwa podatkowego Meritum Doradcy Podatkowi Sp. z o.o. oraz członek władz okręgowych Stowarzyszenia Księgowych w Polsce.
Specjalizacja: podatki dochodowe w szczególności w działalności gospodarczej, audyty podatkowe, związek rachunkowości i prawa podatkowego, postępowania przed organami podatkowymi oraz sądami administracyjnymi.
Wieloletni wykładowca (od 2002r.) dla praktyków podatkowych oraz księgowych, również na kursach dla Głównych księgowych i Biegłych rewidentów w SKwP; autorka publikacji z dziedziny prawa podatkowego. Stały współpracownik firmy ESAL.
Wieloletni pracownik organów podatkowych. W okresie pracy w Izbie Skarbowej we Wrocławiu trener Ministra Finansów z zakresu podatku VAT, integracji europejskiej, komunikacji oraz zarządzania zasobami ludzkimi w administracji.
Trenerem z zakres podatku VAT jest od samego początku jego obowiązywania (ponad 25 lat) i w tym czasie przeprowadził ponad 3 tysiące szkoleń i wykładów z zakresu podatku od towarów i usług, których uczestnikami byli pracownicy organów podatkowych, doradcy podatkowi, pracownicy pionów ekonomiczno – księgowych podmiotów prowadzących działalność gospodarczą oraz jednostek samorządu terytorialnego.
Autor lub współautor publikacji związanych z problematyką podatku VAT. Jest osobą wysoce komunikatywną o ogromnym doświadczeniu i nie kwestionowanej wiedzy. Stały współpracownik naszej firmy.
Biegły rewident (nr. 13567), trener z zakresu rachunkowości, Partner w dużej spółce audytorskiej. Doświadczenie zawodowe zdobywał w ogólnopolskiej firmie audytorskiej, gdzie był odpowiedzialny przede wszystkim za całość prac związanych z badaniem sprawozdań finansowych. Posiada doświadczenie w zakresie badania sprawozdań finansowych zgodnie z Ustawą o Rachunkowości jak i Międzynarodowymi Standardami Rachunkowości (MSR/MSSF) oraz w realizacji zleceń z zakresu wyceny przedsiębiorstw. Brał również udział w sporządzaniu pakietów konsolidacyjnych. Autor artykułów (m.in. Rzeczpospolita) oraz publikacji z zakresu rachunkowości, współpracownik naszej firmy.
Terminy i miejsca
To szkolenie nie ma aktualnych terminów. Wyślij zapytanie o nowe terminy bądź zapisz na powiadomienia o nowych terminach.
34-500 Zakopane
Bulwary Słowackiego 1
woj. małopolskie
Rejestracja
- udział w zajęciach
- materiały szkoleniowe
- certyfikat uczestnictwa
- przerwy kawowe
- bezpłatne anulowanie zgłoszenia do 7 dni przed terminem
- konsultacje indywidualne
- Rozwiń
- 5.78% przy zgłoszeniu min. 2 osób
- 5.78% przy zgłoszeniu min. 3 osób
- 5.78% przy zgłoszeniu min. 4 osób
- 5.78% przy zgłoszeniu min. 5 osób Rozwiń
Wydarzenie nieaktualne. Wypełnij formularz, aby zapytać o nowe terminy.
Najczęściej zadawane pytania
- Ceny zawiera koszt konferencji bez pobytu.
Koszt pobytu wraz z wyżywieniem w hotelu w pokoju 2-osobowym wynosi 1360 zł netto od osoby, dopłata do pokoju płatna dodatkowo.
- Płatność za szkolenie należy dokonać wg zgłoszenia, na 7 dni przed datą rozpoczęcia szkolenia – dotyczy szkoleń wraz z zakwaterowaniem oraz na 3 dni przed datą rozpoczęcia szkolenia – dotyczy szkoleń stacjonarnych bez zakwaterowania, online po potwierdzeniu szkolenia przez organizatora.
- Oświadczam, iż zapłatę za udział w szkoleniu, według wyżej określonych warunków płatności, dokonana zostanie na konto ESAL Business Promotion Office sp. z o.o. Wrocław, ul.Boczna 12: mBANK o/ Wrocław 95 1140 2004 0000 3502 7603 8486.
- Uczestnik może wycofać się z udziału w szkoleniu wraz z zakwaterowaniem bez ponoszenia kosztów, jeśli na 10 dni przed datą rozpoczęcia szkolenia prześle listownie (e-mail z potwierdzeniem dostarczenia) lub faksem (z potwierdzeniem odbioru) pisemną rezygnację. Po tym terminie zgłaszający zapłaci 75% należnej kwoty. Nie zgłoszenie się na szkolenie lub rezygnacja w terminie późniejszym niż na 3 dni przed szkoleniem nie zwalnia z dokonania zapłaty w pełnej wysokości.
- Uczestnik może wycofać się z udziału w szkoleniu bez zakwaterowaniem nie ponosząc kosztów, jeśli na 3 dni przed datą rozpoczęcia szkolenia prześle listownie (e-mail z potwierdzeniem dostarczenia) lub faksem (z potwierdzeniem odbioru) pisemną rezygnację. Po tym terminie zgłaszający zapłaci 75% należnej kwoty. Nie zgłoszenie się na szkolenie lub rezygnacja w terminie późniejszym niż na 1 dzień przed szkoleniem nie zwalnia z dokonania zapłaty w pełnej wysokości.
- ESAL Business Promotion Office zastrzega sobie prawo do ewentualnej zmiany terminu szkolenia z przyczyn losowych niezależnych od organizatora lub nie osiągnięcia minimalnej grupy uczestników. W przypadku zaistnienia takiej sytuacji każdy z uczestników zostanie wcześniej powiadomiony.
- Gdyby szkolenie nie odbyło się organizator – ESAL Business Promotion Office zobowiązuje się w terminie 10 dni roboczych zwrócić pełną kwotę wpłaconą przez zgłaszającego .
- Państwa dane osobowe będą przetwarzane w zakresie związanym z wykonaniem usługi (w szczególności możliwe jest ich przekazanie do hotelu w celu rezerwacji noclegów i innych usług hotelowych) i ewentualną dyspozycją handlową. Warunki przetwarzania zawarte są w Polityce prywatności dostępnej na naszej stronie.
- Nazwa firmy: ESAL Business Promotion Office Sp. z o.o.
- Ulica i nr: Boczna 12
- Kod pocztowy: 50-502
- Miejscowość: Wrocław
- Numer NIP: 8992781386