O szkoleniu
Podczas szkolenia zapoznamy Państwa z aktualnymi wymogami w zakresie sporządzania sprawozdania finansowego za 2025 r. w podmiocie leczniczym. Przybliżymy metody wyceny pozycji bilansowych i prezentacji danych w sprawozdaniu, a także optymalizacji pozycji istotnych dla wyniku finansowego. Omówimy także zastosowanie standardów rachunkowości i wytycznych resortu finansów.
• Poznanie schematów i terminów księgowań, harmonogramów zadań i innych narzędzi niezbędnych w procesie prawidłowego przygotowania sprawozdania.
• Omówienie bieżących uwarunkowań prawnych i systemowych w zakresie księgowego zamknięcia roku w podmiocie leczniczym.
• Analiza case study i przekazanie praktycznych informacji dla pracowników merytorycznych i księgowych.
• Uzyskanie odpowiedzi na pytania, możliwość konsultacji kwestii problemowych.
Dyrektorzy finansowi, główni księgowi i pracownicy działów finansowo-księgowych w podmiotach leczniczych oraz inne osoby zainteresowane tematyką szkolenia.
Program szkolenia
1. Formalne aspekty zamknięcia ksiąg rachunkowych oraz sporządzenia rocznego sprawozdania finansowego:
• regulacje prawa bilansowego dla różnych form prowadzenia działalności leczniczej (spółki/SPZOZ),
• sprawozdanie z punktu widzenia jednostki: uproszczenia w ewidencji i sprawozdaniu, większa szczegółowość danych, specyfika prowadzonej działalności,
• krajowe i międzynarodowe standardy rachunkowości oraz sprawozdawczości finansowej – jak i kiedy je stosować?
• rola organów nadzorczych i tworzących,
• e-sprawozdanie w podmiocie leczniczym - uwarunkowania informatyczne i organizacyjne.
2. Polityka rachunkowości, czyli jak przygotować użyteczne sprawozdanie finansowe z uwzględnieniem specyfiki jednostki:
• zasady istotności, memoriału, kasowa, ciągłości – w optyce jednostki sporządzającej sprawozdanie,
• wyłączenia, uproszczenia i uszczegółowienia w ewidencji księgowej i sprawozdaniu finansowym – kiedy, jak i w jakim celu można je stosować?
• plan kont a automatyczne generowanie sprawozdania.
3. Harmonogram prac związanych z księgowym zamknięciem roku 2025.
4. Inwentaryzacja aktywów i pasywów:
• organizacja i dokumentacja procesu inwentaryzacji w jednostce,
• terminarz czynności,
• szczególne kategorie majątkowe w podmiocie leczniczym i zasady ich inwentaryzacji: zapasy materiałów medycznych, obce środki trwałe i zapasy (komisy), środki trwałe w budowie,
• e-inwentaryzacja,
• rozliczenie inwentaryzacji jako warunek jej skutecznego przeprowadzenia.
5. Kategorie o istotnym wpływie na wynik finansowy podmiotu leczniczego, ich wycena i prezentacja w sprawozdaniu:
• przychody za świadczenia niewykonane i nadwykonane,
• korekty przychodów okresu bieżącego i lat ubiegłych,
• dotacje na programy zdrowotne, kształcenie kadr medycznych, remonty i dofinansowanie wynagrodzenia,
• darowizny pieniężne i rzeczowe,
• amortyzacja środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych a wartość istotna środka trwałego,
• kredyty, pożyczki i inne zobowiązania finansowe oraz obsługa zadłużenia,
• rezerwy,
• rozliczenia międzyokresowe przychodów i kosztów.
6. Prezentacja majątku trwałego i obrotowego podmiotu leczniczego:
• wartości niematerialne i prawne,
• środki trwałe,
• zapasy,
• środki pieniężne.
7. Kapitały i fundusze w sprawozdaniu finansowym:
• operacje na kapitale/funduszu podstawowym,
• rozliczenie wyniku finansowego z kapitałem/funduszem zapasowym,
• skutki błędów z lat ubiegłych rozliczane z kapitałem/funduszem własnym.
8. Dodatkowe informacje i wyjaśnienia – zakres wymagany ustawą o rachunkowości a szczegółowość wynikająca z potrzeb jednostki.
9. Badanie i zatwierdzenie sprawozdania finansowego:
• wybór podmiotu uprawnionego do badania sprawozdania finansowego, cel badania i obowiązki podmiotu badanego,
• procedura opiniowania i zatwierdzenie sprawozdania podmiotu leczniczego,
• obowiązki podmiotu leczniczego po zatwierdzeniu sprawozdania.
10. Postępowanie z wynikiem finansowym.
11. Konsultacje w zakresie tematycznym szkolenia.
Czas trwania
10:00 - 15:00
Prelegenci
Doświadczony pracownik administracji samorządowej i państwowej, główny księgowy i menedżer w publicznych podmiotach leczniczych, posiada certyfikat księgowy Ministra Finansów, aktywny członek Stowarzyszenia Księgowych w Polsce, doktorantka Szkoły Głównej Handlowej, wykładowca i autorka publikacji w zakresie finansów publicznych i zarządzania w ochronie zdrowia.
Terminy i miejsca
Zapoznaj się z aktualnymi terminami tego szkolenia bądź zapisz na powiadomienia o nowych terminach.
Rejestracja
- udział w zajęciach
- materiały szkoleniowe w wersji elektronicznej
- certyfikat uczestnictwa
- bezpłatne anulowanie zgłoszenia do 7 dni przed terminem
- konsultacje indywidualne
Brak miejsc. Wypełnij formularz, aby zapytać o nowe terminy.
Termin nieaktualny. Wybierz inny termin powyżej, bądź wypełnij formularz, aby zapytać o planowane nowe terminy.
Najczęściej zadawane pytania
- Nazwa firmy: Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej im. Jerzego Regulskiego
- Ulica i nr: Jelinka 6
- Kod pocztowy: 01-646
- Miejscowość: Warszawa
- Numer NIP: 5220001895
Masz pytania? Napisz do nas
Wypełnij formularz
Dane kontaktowe
Organizator