Branża telekomunikacyjna odpowiada za telefonię stacjonarną i komórkową, a także dostęp do Internetu. W ciągu kilku ostatnich dziesięcioleci rynek ten przeżył poważną transformację – zarówno na świecie, w związku z postępem technologicznym, jak i w Polsce, na skutek przemian ustrojowych i gospodarczych. Przyglądamy się sektorowi komunikacyjnemu, pełnionej przez niego roli oraz wyzwaniom, przed jakimi stoją działające w nim firmy. Sprawdź!
Branża telekomunikacyjna – charakterystyka
Sektor telekomunikacyjny z całą pewnością należy do tych podlegających błyskawicznemu rozwojowi, zarówno w Polsce, jak i na świecie. Powodem jest m.in. jego uzależnienie od postępu technologicznego. Dlatego firmy telekomunikacyjne muszą stale dbać o poszerzanie zakresu swoich usług, by dopasować go do realiów rynkowych oraz wymagań klientów. W Polsce sektor przez wiele lat był zmonopolizowany przez Telekomunikację Polską, a inni operatorzy uzyskali możliwość korzystania z jej infrastruktury dopiero w 2000 roku. Mniej więcej w tym samym czasie dynamicznie zaczęła rozwijać się telefonia komórkowa, która dziś obsługiwana jest przez kilku operatorów strukturalnych oraz kilkudziesięciu wirtualnych. Dzięki wysokiej konkurencyjności tego rynku klienci mogą liczyć na atrakcyjne ceny – Polska należy do krajów UE, w których połączenia mobilne są najtańsze. To między innymi z tego powodu liczba abonentów telefonii komórkowej znacząco przewyższa liczbę abonentów telefonii stacjonarnej.
Telekomunikacja to również wciąż rozwijająca się sieć Internetu, współcześnie tworzona przede wszystkim na bazie światłowodów oraz bezprzewodowych sieci 3G, 4G, a w najbliższej przyszłości także 5G. To właśnie powszechny dostęp do szerokopasmowego Internetu jest kolejnym krokiem w ewolucji branży telekomunikacyjnej.
Telekomunikacja – znaczenie dla gospodarki i biznesu
Obecnie nie sposób wyobrazić sobie rozwiniętej gospodarki bez sprawnej i rozbudowanej sieci telekomunikacyjnej. W czasach, kiedy coraz więcej firm staje w obliczu konieczności zmiany trybu pracy na ten zdalny, ma ona jeszcze większe znaczenie, ponieważ jej istotą jest łączenie ludzi i przesyłanie informacji. Pandemia koronawirusa obnażyła pewne niedostatki rynku telekomunikacyjnego w Polsce, wskazując na niewystarczające rozbudowanie sieci Internetu szerokopasmowego. Pokazała to przede wszystkim konieczność prowadzenia zdalnego nauczania w szkołach. Dlatego w najbliższym okresie sektor telekomunikacyjny z pewnością powinien przeznaczyć spore środki na rozbudowę i doskonalenie infrastruktury.
Znaczenie telekomunikacji dla gospodarki i biznesu jest ogromne, szczególnie w dobie cyfryzacji i automatyzacji wielu usług. Ze względu na dość atrakcyjne ceny w tym sektorze obecnie stawia się raczej na konkurencję pod względem rynku usług dodanych i personalizacji oferty zgodnie z potrzebami klientów (zarówno korporacyjnych, jak i indywidualnych), a także zwiększania przepływu łączy.
Telekomunikacja – przyszłość branży
Klienci mają coraz wyższe wymagania względem firm z branży telekomunikacyjnej, co w połączeniu z jej liberalizacją prowadzi do dużej konkurencji na rynku. Jednocześnie cały czas powstają nowe technologie, które pozwalają na oferowanie usług wyższej jakości w tych samych lub niższych cenach. Stale rośnie również popyt na usługi, szczególnie w zakresie transmisji danych. Przyszłość sektora to więc z całą pewnością dalsza rozbudowa sieci i zapewnienie dostępu do szerokopasmowego Internetu na terenie całego kraju. Obecnie głośno mówi się o wprowadzaniu technologii 5G, która budzi pewne kontrowersje, ale jednocześnie może stanowić ogromny motor napędowy dla globalnej gospodarki ze względu na znacznie większą przepustowość i mniejsze opóźnienia w przesyle danych. Na znaczeniu zyskują też płatności mobilne oraz inne zaawansowane usługi.
Rozwój w sektorze telekomunikacyjnym – szkolenia, kursy i konferencje dla telekomunikacji
Szybki i dynamiczny rozwój branży telekomunikacyjnej wpływa m.in. na zapotrzebowanie na wysoko wykwalifikowaną kadrę. Jednocześnie praca w tym sektorze staje się coraz bardziej atrakcyjna – m.in. ze względu na duże możliwości rozwoju i atrakcyjne zarobki. Popularne stają się szkolenia, kursy czy konferencje branżowe dla telekomunikacji pozwalające pozyskać wiedzę niezbędną do objęcia lub utrzymania pracy w telekomunikacji. Ich szeroki wybór odzwierciedla rozrost tej branży w ostatnich latach i obejmuje takie tematy jak:
- prawo telekomunikacyjne, zmiany w prawie telekomunikacyjnym, prawo dla operatorów TV kablowej,
- architektura sieci telekomunikacyjnych,
- usługi telekomunikacyjne w sieciach 4G i 5G,
- technologia VoIP,
- metody zarządzania projektami, np.: Prince2, Agile, PMBOK,
- ochrona danych osobowych i zastosowanie przepisów RODO,
- marketing internetowy, social media.
Szkolenia często okazują się przydatnym narzędziem dla pracodawców, którzy chcą zadbać o rozwój swoich pracowników i przystosowanie działalności firmy do wymogów rynku. Wiele z nich dostępnych jest w formie otwartej, co pozwala na indywidualne poszerzanie kompetencji osób poszukujących pracy w sektorze.
Konferencjom dla telekomunikacji, a także kursom i szkoleniom warto przyjrzeć się nie tylko z powodu możliwości uzyskania dostępu do sprawdzonej wiedzy i rozwoju umiejętności zawodowych, ale również pod kątem rozwijania sieci kontaktów zawodowych, które w telekomunikacji i innych branżach odgrywają coraz większą rolę.
Listę wydarzeń dedykowanych telekomunikacji, w tym szkoleń, kursów i konferencji, organizowanych w najbliższym czasie w całej Polsce umieściliśmy na górze strony. Umożliwia ona szybkie odnalezienie interesującego nas szkolenia czy konferencji, zapoznanie się z jego programem, sylwetkami prelegentów oraz warunkami udziału oraz zgłoszenie swojego uczestnictwa bezpłatnie poprzez formularz rejestracji online.