Firma działa tak sprawnie, jak skutecznie jest zarządzana. Efektywne planowanie działań połączone z umiejętną organizacją pracy, nadzorem nad nią i dbaniem o płynną realizację procesów, czy też zarządzaniem zespołami to tylko ułamek zadań, jakie wykonuje menedżer. Kim dokładnie jest manager, jakie zadania przed nim stoją i jakie kompetencje sprzyjają pełnieniu takiej funkcji? Jakie szkolenia dla menedżerów oraz kursy menedżerskie pomagają rozwijać te kompetencje?
Spis treści:
- Kim jest menedżer?
- Szkolenia dla managerów, kursy menedżerskie
- Gdzie znaleźć szkolenie dla menedżerów?
- Certyfikowane szkolenia menedżerskie
- Program szkolenia dla managerów, kursu managerskiego
- Najważniejsze role menedżerskie
- Kluczowe umiejętności menedżerskie
Kim jest menedżer?
Polskie słowo „menedżer” pochodzi od angielskiego czasownika „manage”, który oznacza „zarządzać / kierować”. I choć w języku polskim mamy słowo „kierownik”, to zdaje się, że nie jest ono tożsame z menedżerem. Pod pojęciem menedżer rozumiemy taką osobę w organizacji, której głównymi zadaniami są między innymi planowanie i podejmowanie decyzji, organizowanie, przewodzenie, motywowanie i kontrolowanie. Przeczytaj więcej na ten temat w artykule Kim jest menedżer?
Głównym zadaniem menedżera jest oczywiście szeroko pojęte zarządzanie. Może mieć ono zróżnicowany zakres i być realizowane na różnych poziomach:
- menedżer liniowy – zakres jego odpowiedzialności obejmuje przede wszystkim kierowanie pracami niewielkiego zespołu (np. brygadzista),
- menedżer obszaru – to z reguły stanowisko specjalistyczne utworzone do zarządzania merytorycznego danym obszarem (np. Brand Manager, którego zadaniem jest zarządzanie rozwojem marki),
- menedżer wyższego szczebla – są to osoby zajmujące się zarządzaniem na przykład dużym działem firmy (finansowym czy marketingu),
- menedżer zarządzający – tego typu określenia używa się z reguły do określenia dyrektora zarządzającego czy prezesa.
W uproszczeniu możemy powiedzieć, że za menedżera uznajemy każdą osobę, która jest odpowiedzialna za podejmowanie decyzji i wytycza kierunki działania podległych jej osób bez względu na oficjalną nazwę stanowiska. Samo słowo menedżer również nie jest jedynym używanym w praktyce zarządzania. Równie często możemy spotkać się z pisownią taką jak menadżer, manager, menager itp.
Szkolenia dla managerów, kursy menedżerskie
Wybierając szkolenie czy kurs dla managera warto zacząć od analizy potrzeb szkoleniowych. Ustalić jakie obszary wymagają rozwoju, uzupełnienia luk kompetencyjnych i rozwinięcia postaw mendżerskich. Dopiero po przeprowadzonej analizie powinniśmy rozpocząć poszukiwanie szkoleń, warsztatów lub kursów wspomagających rozwój osobisty menedżera. Zupełnie inne szkolenie wybierzemy dla młodych i początkujących managerów (First Time Manager), a inne dla menedżera, który potrzebuje odświeżyć wiedzę, zyskać energię do działania i zwalczyć rutynę, która w tego typu pracy pojawia się dosyć często. Szukając dobrych szkoleń menegrów warto przede wszystkim porównywać oferty od różnych organizatorów i trenerów - w tym celu warto przeanalizować program zajęć, metody szkoleniowe stosowane w ich trakcie, a także zapoznać się z sylwetkami samych prelegentów i trenerów. Ich doświadczenie praktyczne oraz umiejętność przekazywania wiedzy będą jednym z kluczowych elementów decydujących o satysfakcji z odbytego kursu czy szkolenia. Porównywać powinniśmy oczywiście również ceny i warunki uczestnictwa - w cenie szkolenia czy kursu często otrzymujemy również konsultacje indywidualne, możliwość wzięcia udziału w egaminie końcowym i uzyskania certyfikatu. Certyfikowane szkolenia dla managerów cieszą się coraz większym zainteresowaniem i docenieniem ze strony pracodawców, zwłaszcza gdy uzyskanie certyfikatu obwarowane jest zdaniem egzaminu kończącego szkolenie menedżerskie.
Gdzie znaleźć szkolenie dla menedżerów?
Większość szkoleń dla managerów organizowanych jest w dużych miastach, prym wiodą: Warszawa, Kraków, Łódź, Wrocław, Poznań, Katowice, Szczecin, Lublin, Gdańsk, Bydgoszcz oraz Rzeszów. Corasz szersza jest również oferta kursów i szkoleń managerskich online - nie każdą z ról menedżerskich da się jednak rozwijać skutecznie podczas zajęć online. Najlepiej w tej kwestii sprawdza się intensywny trening mendżerski prowadzony na żywo. Ciekawym wyborem mogą być też certyfikowane szkolenia menedżerskie - potwierdzają one nie tylko uczestnictwo w szkoleniu, ale też praktyczne umiejętności menedżerskie.
Na rynku szkoleniowym dostępnych jest również szereg szkoleń dla managerów w danej dziedzinie, najpopularniejsze z nich to:
- szkolenia dla HR managerów
- kursy dla managerów hoteli, restauracji i gastronomii
- szkolenia dla office managerów
- szkolenia dla project managerów (kierownik projektu)
- szkolenia dla product managerów
- szkolenia dla fleet managerów (zobacz szkolenia dla TSL)
- szkolenia dla key account managerów
- kursy dla menedżerów kultury
- szkolenia dla managerów sprzedaży
- trening menedżerski., program menedżerski.
Szkolenia menedżerskie mogą przybierać rozmaitą formę - mogą to być tradycyjne wykłady, trening menedżerski, czyli warsztatowa forma zajęć, ale z powodzeniem w ofercie firm szkoleniowych znajdziemy również managerskie szkolenia i kursy online - często pozwalają one uczestnikowi zadecydować jak szybko i kiedy realizuje kolejne porcje materiału szkoleniowego. Szkolenia dla managerów obejmują również cały szerego metod coachingowych, które w rozwijaniu umiejętności przywódczych często okazują się niezwykle skuteczne. Warto zrwócić uwagę, że szkolenie dla menedżerów znajdziemy pod różnymi, bliskoznacznymi nazwami. Najczęściej spotykane to: kurs managera, szkolenie dla managera, kurs menedżerski, szkolenie menedżerskie, szkolenie managerskie, kurs managerski itp. Bez względu na nazwę oferują one podobny program zajęć. Coraz częściej organizatorzy szkoleń managerskich decydują się również na łączenie ich w specjalistyczne ścieżki rozwojowe pod nazwami takimi jak akademia menedżera, akademia menedżera MŚP, program menedżerski itp. Akademia menedżera jest więc cyklem szkoleń, w trakcie których omawiane są rozmaite zagadnienia i rozwijane kompetencje menedżerskie, co pozwala kompleksowo rozwijać umiejętności menedżerów. Akademia menedżera wymaga jednak poświęcenia znacznej ilości czasu oraz stosunkowo dużej inwestycji finansowej.
Certyfikowane szkolenia menedżerskie
Czym jest certyfikowane szkolenie menedżerskie? To rodzaj szkolenia, którego zadaniem jest nie tylko wyposażyć menedżera w odpowiednie kompetencje, ale też potwierdzać je na rynku pracy. Istnieje kilka rodzajów certyfikowanych szkoleń i kursów menedżerskich. Certyfikat organizatora jest powszechną formą dokumentowania udziału w szkoleniu, ale jego wartość jest adekwatna do marki organizatora. Akredytowane szkolenia dla menedżerów z certyfikatem to z kolei szkolenia organizowane prze lokalnego organizatora, ale zgodnie z metodologią szkoleniową partnera akredytującego. To on odpowiada za ułożenie programu szkolenia oraz audyt jakości, a następnie wyraża zgodę na wystawienie uznanego, z reguły miedzynarodowego, certyfikatu potwierdzającego udział w szkoleniu. Ogromna większość tego typu szkoleń wymaga zdania oficjalnego egzaminu na koniec szkolenia, aby być uprawnionym do otrzymania certyfikatu. Ostatnim rodzajem certyfikowanych szkoleń menedżerskich są szkolenia przygotowujące do zatrudnienia w zawodzie. Pozwalają one uzyskać certyfikat na druku MEN, potwierdzający przygotowanie zawodowe. Organizator takiego szkolenia zobowiązany jest zarejestrować się w Rejestrze Instytucji Szkoleniowych MEN i przechodzić okresowe audyty jakości oraz spełniać odpowiednie kryteria formalne.
Program szkolenia dla managerów, kursu managerskiego
W zależności od wybranego szkolenia czy kursu menedżerskiego w programie zajęć znajdziemy rozmaite zagadnienia przydatne na stanowisku kierowniczym. Najczęściej omawiane zagadnienia podczas szkoleń dla managerów czy akademii menadżera to między innymi:
- kluczowe kompetencje menedżerskie,
- budowanie autorytetu managera,
- efektywna komunikacja interpersonalna - w zespole i z pracownikami,
- zasady budowania i zarządzania zespołem,
- delegowanie zadań, wyznaczanie celów i egzekwowanie obowiązków,
- motywowanie pracowników i budowanie zaangażowania,
- inteligencja emocjonalna,
- udzielanie informacji zwrotnej (feedback),
- trudne rozmowy i zwalanianie pracowników,
- trening asertywności menedżerskiej.
Najważniejsze role menedżerskie
Menedżer pełni w organizacji wiele ról. Znaczenie obecności i jakości pracy kadry zarządzającej precyzyjnie opisał prof. Henry Mintzberg w książce „The Nature of Managerial Work”. Wyróżnił on trzy kluczowe obszary, w których obecność menedżera ma kluczowe znaczenie.
Managerskie role interpersonalne
Są związane bezpośrednio z kontaktem z ludźmi: zarówno zewnętrznymi, jak i wewnątrz organizacji. W tym obszarze można wyróżnić rolę:
- reprezentanta organizacji (dotyczy to zwłaszcza menedżerów wyższych szczebli),
- przywódcy i lidera, który motywuje i wytycza kierunki działania,
- pośrednika na poziomie międzyludzkim, międzyzespołowym oraz międzyorganizacyjnym.
Polecane szkolenia: zarządzanie zespołem, przywództwo.
Role informacyjne menedżera
Zgodnie z nazwą, dotyczą wszystkiego, co powiązane z komunikacją i przekazywaniem danych. W tym obszarze można wyróżnić role:
- rzecznika (w kontaktach zewnętrznych z otoczeniem biznesowym, medialnym, społecznym i samorządowym),
- propagatora (a zatem osoby, która przekazuje zespołowi kluczowe informacje),
- obserwatora-specjalisty (odpowiedzialnego za nieustanne śledzenie informacji rynkowych powiązanych z działalnością organizacji, aby wykorzystać je w praktyce).
Szkolenia dla managerów wspierające rozwój ról informacyjnych to między innymi: komunikacja interpersonalna, sztuka prezentacji, wywieranie wpływu.
Role decyzyjne menadżerów
To te, z którymi najczęściej utożsamia się zadania powierzane menadżerom. Chodzi o podejmowanie decyzji na podstawie zebranych samodzielnie i pozyskanych od zespołu danych. W tym obszarze można wyróżnić role:
- przedsiębiorcy – wiąże się z poszukiwaniem nowych rozwiązań i sposobów działania, wprowadzaniem innowacji i udoskonaleń, które prowadzą do rozwoju organizacji i wzrostu pozycji na rynku,
- osoby przeciwdziałającej zakłóceniom – jest związana z tłumieniem wszelkich konfliktów (zwłaszcza wewnętrznych) strajków oraz likwidacją wszelkich przeszkód komunikacyjnych i technicznych, które uniemożliwiają prawidłowe działanie,
- dysponenta zasobów – jest związana z zarządzaniem budżetem firmy oraz szeroko pojętym majątkiem,
- negocjatora – powiązana z kontaktami zewnętrznymi z kontrahentami czy partnerami biznesowymi, ale także mediacjami w sporach o charakterze wewnętrznym.
Polecane szkolenia rozwijające role decyzyjne menagerów: budżetowanie, negocjacje handlowe.
Kluczowe umiejętności menedżerskie
Sam przegląd ról menedżera w organizacji pokazuje dobitnie, jak wielka odpowiedzialność spoczywa na każdej osobie, której zadaniem jest zarządzanie. Aby poradzić sobie z wykonywaniem tych zadań, menedżer musi mieć nie tylko wiedzę fachową, związaną z niszą biznesową, w której działa jego firma, ale także zestaw kompetencji związanych z organizacją pracy własnej, jak i zarządzaniem innymi. Jakich?
Umiejętność zarządzania sobą w czasie
Związana zarówno z efektywnym planowaniem realizacji zadań, ustalania priorytetów, jak i delegowania pracy na podwładnych. Rozwijać tą umiejętność mogą pomóc szkolenia z zarządzania czasem.
Kompetencje interpersonalne
Praca menedżera to przede wszystkim praca z ludźmi. Umiejętności jasnego przekazywania poleceń, prowadzenia partnerskiego dialogu, motywowania i inspirowania, a także rozwiązywania konfliktów (zwłaszcza pionowych, na linii management – pracownicy) to fundament dobrego zarządzania. W celu rozwoju tych kompetencji warto rozważyć szkolenia z budowania zespołu i kierowania zespołem.
Zdolności analityczne
Umiejętności myślenia strategicznego, sprawnej analizy informacji docierających do menadżera z różnych źródeł i szybkiego podejmowania taktycznych decyzji oraz przewidywania ich konsekwencji to kolejne kompetencje, które warto stale poszerzać.
I najważniejsze: dobry menedżer nie przestaje się nigdy rozwijać. Nieustannie poszukuje nowych sposobów na to, aby jeszcze lepiej pełnić funkcję „człowieka orkiestry” w hierarchii firmy i wytyczać nowe kierunki działania zespołu.