• Szkolenia zarządzanie czasem: efektywne zarządzanie czasem
Wyszukiwanie wydarzeń
Słowo kluczowe:
Np.: temat, miasto, nazwa organizatora...

• Szkolenia zarządzanie czasem: efektywne zarządzanie czasem

Wyświetlone wszystkie (55)
1
Akademia Biznesu MDDP

Akademia Biznesu MDDP
Progress Project Sp. z o.o.

Progress Project Sp. z o.o.
Effect Group Sp. z o.o.

Effect Group Sp. z o.o.
Perspecta

Perspecta
Perspecta

Perspecta
EMPRIZ Group

EMPRIZ Group

• Szkolenia zarządzanie czasem: efektywne zarządzanie czasem • Szkolenia zarządzanie czasem: efektywne zarządzanie czasem

Wyświetlone wszystkie (55)
1
Zobacz również

Zarządzanie czasem pracy

Konieczność ciągłego brania nadgodzin? Niedotrzymywanie deadline’ów? Życie w ciągłym poczuciu „niedoczasu”? W wielu przypadkach takie problemy można skutecznie wyeliminować, spoglądając bliżej na to, jak wykorzystuje się własny czas pracy. Zastanawiasz się, co możesz zrobić, aby wzmocnić swoją produktywność i sprawniej radzić sobie z obowiązkami zawodowymi? Oto, co możesz zrobić, aby poprawić zarządzanie czasem pracy.

Czym jest zarządzanie czasem pracy?

Zarządzanie czasem pracy jest stosunkowo nowym pojęciem, które pojawiło się w świecie biznesu mniej więcej w latach dziewięćdziesiątych. Nie chodzi w nim wcale o kwestie związane ze sztywnymi regulacjami prawnymi co do liczby godzin, jakie pracownik może poświęcić na obowiązki zawodowe. Kluczowe jest samodzielne organizowanie pracy tak, aby jak najefektywniej wykorzystać każdą minutę i godzinę.
Można więc powiedzieć, że zarządzanie czasem pracy jest umiejętnością jej organizowanie tak, aby być w stanie realizować powierzone zadania:
  • regularnie,
  • na czas,
  • bez stresu i nadmiernej presji,
  • bez marnowania sił.
Należy do niego podejść systemowo i planować zarówno w krótko- jak i długofalowej perspektywie.

Od czego zacząć proces zarządzania czasem pracy?

Zanim poznasz i wdrożysz konkretne zasady organizacji dnia, tygodnia czy miesiąca pracy, zacznij od czegoś prostszego. Obserwuj przez kilka dni – np. przez kolejny tydzień – w jaki sposób pożytkujesz godziny spędzane na wykonywaniu pracy zawodowej. Przyjrzyj się temu:
  • na które codzienne zadania poświęcasz najwięcej czasu,
  • które z nich wymagają od Ciebie największego wysiłku intelektualnego,
  • co przychodzi Ci szybko i bez problemu,
  • co sprzyja Twojej koncentracji na efektywnym wykonywaniu zadań zawodowych (np. praca w ciszy, a może burza mózgów z innymi członkami zespołu przed rozpoczęciem działania?),
  • co rozprasza Twoją uwagę i powoduje, że marnujesz czas? (rozmowy ze współpracownikami „o niczym”? przeglądanie mediów społecznościowych? bałagan na biurku / komputerze?).
Odpowiedzi na te pytania będą początkiem zmian, które pozwolą Ci zwiększyć efektywność działania, a co za tym idzie – satysfakcję z pracy, a przy okazji pomogą odzyskać spokój wewnętrzny.

Na tym etapie warto również wykonać analizę SWOT, a więc określić czynniki wewnętrzne i zewnętrzne, które sprzyjają Twojej efektywnej organizacji czasu pracy oraz jej przeszkadzają. Zrób to w formie pisemnej – wizualizacja ułatwi późniejsze zaplanowanie działania.

3 x S, czyli złote zasady Briana Tracy’ego

Brian Tracy, ekspert w zakresie rozwoju osobistego, którego nie trzeba nikomu przedstawiać, w książce „Zarządzanie czasem” wskazał trzy kluczowe kwestie, od których zależy powodzenie w lepszej organizacji czasu. Są to:
  • samodyscyplina – a zatem wysoki poziom motywacji wewnętrznej do lepszej organizacji działania,
  • samorozwój – a więc nieustanne poszukiwanie rozwiązań, które pozwolą Ci wyeliminować „przeszkadzacze” i przyspieszać efektywne wykonywanie zadań (pamiętaj: szybkość musi się łączyć z jakością, w innym przypadku tę samą pracę będziesz zmuszony zazwyczaj wykonać powtórnie),
  • samokontrola – a zatem korzystanie z narzędzi, które pozwolą Ci nadzorować postęp wykonywanych zadań, np. z kalendarza w wersji papierowej lub elektronicznej albo aplikacji do zarządzania czasem.

Jak lepiej zarządzać czasem?

Kiedy już wiesz, czego potrzebujesz, aby lepiej zarządzać czasem, czas na skorzystanie z konkretnych wskazówek. Oto kilka, które możesz zastosować również w swojej pracy.
  1. Planuj pracę zanim przystąpisz do działania

    Poświęć 5 minut – albo na koniec mijającego dnia pracy, albo na początku tego, który się dopiero rozpoczyna – na stworzenie listy zadań, które stoją przed Tobą. Wypisz je, aby mieć przed oczami wszystko, co chcesz zrobić danego dnia. Dzięki temu będzie Ci łatwiej kontrolować, co już za Tobą, a ile jeszcze do wykonania.
  2. Określaj priorytety

    Po stworzeniu listy zaznacz zadania, które są tego dnia kluczowe. W drugiej kolejności inwestuj czas w te najtrudniejsze i wymagające największego wysiłku – im wcześniej rozpoczniesz ich wykonywanie, tym więcej będziesz miał sił na to, aby je ukończyć. Jeśli to możliwe, od ich wykonania zaczynaj dzień, odsuwając na później te, od których „nie zależy Twoje życie”.
  3. Realistycznie oceniaj swoje możliwości

    Nie wyznaczaj sobie na dzień pracy zbyt wielu zadań do wykonania – w sposób, który przekracza Twoje realne siły i możliwości. Jeśli tak postąpisz, skończy się to albo nadgodzinami, albo stresem związanym z niewykonaniem zadania.
  4. Zaplanuj również przerwy

    Tak, tak! Twój mózg będzie co jakiś czas potrzebował odpoczynku – zwłaszcza, jeśli wykonywałeś zadania wymagające wysokiego poziomu skupienia. Dobrze jest to przewidzieć już na etapie planowania. Zaobserwuj, czy lepiej funkcjonuje Ci się z jedną, dłuższą przerwą, czy z kilkoma krótszymi.
  5. Wyeliminuj czynniki rozpraszające Twoją uwagę

    Przede wszystkim wycisz powiadomienia w telefonie – np. o nowych mailach czy wiadomościach na mediach społecznościowych. Zazwyczaj nie musisz na nie odpowiadać natychmiast – możesz to zrobić na spokojnie w „prywatnym czasie”. Jeśli przeszkadza Ci hałas, a masz taką możliwość, przenieś się do spokojniejszego pomieszczenia albo skorzystaj ze stoperów do uszu.
  6. Weź pod uwagę, że nie wszystko możesz przewidzieć

    Nagła awaria prądu w biurze, spóźniający się na spotkanie kontrahent, przedłużające się spotkanie… na wiele czynników zewnętrznych nie masz wpływu. Przymknij na nie oko, a jednocześnie daj z siebie wszystko – tak, abyś nie mógł sobie zarzucać, że ewentualne opóźnienia wynikają z Twoich zaniedbań.
Systematyczna praca nad zarządzaniem własnym czasem przyniesie wymierne efekty. A jeśli chcesz poznać i przećwiczyć konkretne techniki, przyjrzyj się ofercie szkoleń w tym zakresie.