Seminarium

Strategiczne zarządzanie zakupami w procesie budowy wartości firmy

O seminarium

Celem szkolenia jest przygotowanie Uczestników do optymalnego zarządzania procesami zakupowymi.
Po ukończeniu szkolenia Uczestnik będzie potrafił m.in.:

Ocenić wpływ funkcji zakupowej na wyniki finansowe i wartość firmy,
Wdrożyć narzędzia zarządzania obszarem zakupów
Podjąć konkretnie działania w kierunku redukcji wydatków i optymalizacji kosztów w przedsiębiorstwie,
Obliczyć potencjał oszczędności w firmie oraz ustali priorytety dzięki poznanym metodom i technikom.
Opracować strategię zakupów.
Dodatkowo uczestnik rozwinie zdolność samokształcenia się i rozstrzygania dylematów zawodowych w zakresie strategicznego zarządzania zakupami.
Dlaczego warto wziąć udział?

Kluczowe korzyści

  • Poznanie wpływu funkcji zakupowej w budowie konkurencyjności przedsiębiorstw.
  • Rozwój umiejętności w zakresie: zarządzania procesem zakupów, zarządzaniem portfelem zakupów, dostawców i zapasów, formułowania celów i strategii zakupowych.
  • Poznanie wpływu funkcji zakupowej na poprawę wyników finansowych firmy.
  • Opanowanie głównych KPI w zarządzaniu zakupami.
  • Nabycie umiejętności doboru KPI’ów do oceny skuteczności działań zakupowych.
  • Opanowanie kluczowych narzędzi wspierających doskonalenie procesów zakupowych.
  • Opanowanie metodyki budowy strategii zakupów.
Kto powinien wziąć udział?

Kadra zarządzająca i kierownicza w firmach, menedżerowie uczestniczący w realizacji zakupów, członkowie rad nadzorczych.

Program seminarium

Pierwszy dzień (9.00 - 17.00)

Przegląd technik i narzędzi

Wprowadzenie: cele seminarium, poznanie się Uczestników i test wprowadzający.

Które czynniki tworzą wartość w przedsiębiorstwie? Identyfikacja kluczowych dźwigni wzrostu przedsiębiorstwa.

Jak ocenić sprawność i efektywność funkcji zakupowej w przedsiębiorstwie. Przegląd narzędzi i technik analitycznych.

  • Struktura/ kategorie zakupów i optymalizacja.
  • Narzędzia analizy: Drzewo kategorii zakupowych; ABC/XYZ, Pareto; Macierz Kraljica; Ekonomia skali, a liczba dostawców i indeksów.

Ocena portfolio dostawców – baza dostawców.

  • Pozycjonowanie dostawców.
  • Kryteria wyboru i oceny dostawców.
  • Ocena warunków współpracy. – Ćwiczenie
  • Ryzyka współpracy z dostawcą i zarządzanie ryzykiem
  • Zagrożenie logistyczne, zagrożenie jakościowe, zagrożenie biznesowe, zagrożenie – monopolistyczna pozycja dostawcy, zagrożenie – siła wyższa.

Zapasy i ich optymalizacja w procesie zakupów.

  • Narzędzia i techniki do analizy i optymalizacji zapasów (ABC, XYZ).
  • Analiza koszty zapasów w procesie zakupów. – Ćwiczenie
  • Mierniki DOS i zarządzanie OLD STOCK, FIFO, GEMBA (idź aby zobaczyć).
  • Projektowanie zapasu dla wybranych produktów (produkty szybko rotujące, ryzyko długich łańcuchów, dostępność, zapasy bezpieczeństwa).
  • VMI, Just in Time, minimalne wielkości zamówienia (MOQ) a optymalizacja zapasu – zarządzanie zapasami przez kupców.
  • Prognozy i plany – różnice i mechanizmy.

Techniki i narzędzia oceny potencjału oszczędności kosztowych i cash flow.

  • Potencjał oszczędności i sposoby ich osiągania. – Ćwiczenie
  • Cost /Value Analysis surowców, zakupów strategicznych.
  • TCO.
  • Zarządzanie terminami płatności.
  • Bonusy i rabaty retro.

Podsumowanie dnia.

 

Drugi dzień (9.00 - 17.00)

Strategia zakupów

Powtórzenie i utrwalenie zagadnień omawianych pierwszego dnia.

Analiza SWOT i diagnoza funkcji zakupowej.

Jak poprawić funkcjonowanie obszaru zakupów? – Ćwiczenie

Strategia zakupów.

  • Misja działu zakupów w organizacji.
  • Cele i KPI długoterminowe i operacyjne. – Ćwiczenie
  • Plan i harmonogram działań optymalizujących procesy zarządzania zakupami. Business Excellence Model.
  • Monitoring strategii: dokumentacja uzyskanych oszczędności, monitorowanie KPI kontynuacja procesu ciągłego doskonalenia, inicjowanie projektów, Lean&Six Sigma między różnymi jednostkami. – Przykłady z firm

Jak poprawić efektywność zakupów?

  • Miejsce zakupów w organizacji i struktura działu zakupów. – Ćwiczenie
  • Zarządzanie kategorią zakupową.
  • Procurement Value Engineering.
  • Jakie kompetencje rozwijać aby osiągnąć cele? Zespoły i ich kompetencje – Case
  • Nowoczesne rozwiązania w procesie zarządzania zakupami (platformy, licytacje).

Organizacja polityki zakupów. Jak unikać błędów we wdrożeniu polityki zakupowej?

  • Zakres polityki zakupowej.
  • Najczęstsze błędy przy formułowaniu regulaminu zakupowego.
  • Dobre praktyki przy tworzeniu regulaminu zakupowego: podział praktyk zakupowych ze względu na wpływ na wynik finansowy oraz koncentrację działań.
  • Opracowywanie RFQ – zapytania ofertowego, tworzenie zespołu negocjacyjnego, określenie bazy dostawców do negocjacji…). – Ćwiczenie
  • Proces negocjacji – kroki w procesie, BATNA.
  • Protokoły negocjacji, umowy handlowe, NDA, OWZ, OWS.

Podsumowanie zajęć.

Czas trwania

2 dni

Prelegenci

Cytat

Jacek Jarmuszczak

Trener biznesu, praktyk we Francuskim Instytucie Gospodarki Polska, specjalizuje się w zagadnieniach związanych z zarządzaniem zakupami. Ekspert w dziedzinie aukcji elektronicznych, negocjacji zakupowych, budowania relacji z dostawcami oraz e-systemów zarządzania zakupami. Posiada praktyczne doświadczenia w zakresie wdrażania i usprawniania narzędzi elektronicznych wspierających obszar zakupów (Ocena Dostawcy, Zarządzanie Kontraktami, Obieg Zapotrzebowań Wewnętrznych, Aukcje Elektroniczne). Wielomiesięczne kontrakty w Europie Zachodniej, USA, Azji oraz praca w centralnych strukturach globalnej korporacji, dostarczyły ogromnego doświadczenia w zarządzaniu biznesem o charakterze międzykulturowym. W trakcie swojej ponad 15 letniej kariery negocjował kontrakty o łącznej wartości przekraczającej 3,5 miliarda EUR.

Karierę zawodową rozpoczynał jako kupiec w branży FMCG w polskich przedsiębiorstwach, dla których negocjował kontrakty zakupowe z dostawcami z całego świata – głównie korzystając z elektronicznych platform przetargowych. Dla globalnego koncernu, lidera w swoim sektorze i dobrze znanej marki Philips Lighting, jako Strategic Buyer tworzył strategię zakupów dla obszaru Europy oraz prowadził negocjacje z kluczowymi dostawcami. Był Kierownikiem Działu Zakupów Elektronicznych w Carlsberg Group, gdzie przeprowadzał przetargi dla wszystkich zakładów Carlsberg na całym świecie. Prcaował także w Danfoss A/S jako Global Category Manager.

Łącznie przeprowadził ponad 200 szkoleń dla takich firm jak: ArcelorMittal, ADM, Air Liquide, Atos, Beko, Browin, BRW, Cargill, Carlsberg, Ikea, KGHM, LG, Lotos, Manuli Ekobal, NBP, Orbit One, ORLEN, OTCF (4F), PadmaArt, PGE, Porta, Siemens, Sits, Tarkett, VCorrect, Valeo, ZF TRW.

Wybrane osiągnięcia:

  • Jako kierownik zakupów elektronicznych dla Carlsberg przeprowadził przeszło 600 przetargów dla wszystkich spółek Carlsberg na całym świecie na zakupy kategorii direct i indirect; największy z nich opiewał na kwotę 1,5 mld euro. Współtworzył politykę zakupową w firmie Carlsberg, w tym procedury postępowań przetargowych, szablony CBD, TCO.
  • Stworzył strategiczny plan zakupów oraz w ciągu 6 miesięcy wprowadził 14 projektów optymalizacyjnych dla wszystkich zakładów Philips Lighting zlokalizowanych w Indiach. Projekty przyniosły w sumie 8 mln euro oszczędności.
  • Wprowadził koncepcję Vendor Managed Inventory realizowaną równolegle z Consignment Stock, które przyniosły 350 tys. euro oszczędności oraz spowodowały redukcję zapasów do poziomu 4%; po sukcesie, koncepcja ta została wprowadzona w większości zakładów Philips na całym świecie.
  • W 2009 r. uzyskał przeszło pół miliona euro oszczędności w trakcie jednych tylko negocjacji; było to w trakcie zorganizowanego „Dnia Dostawcy”, na który przyjechało 100 największych dostawców Philips. Wynik ten był najwyższym spośród wszystkich negocjacji przeprowadzonych tego dnia.

Gdzie i kiedy

Warszawa 25 - 26 listopada 2021
Hotel Radisson Blu Sobieski

Warszawa

Artura Zawiszy 1

woj. mazowieckie

Zapisz się

Cena standardowa
za osobę
3250 PLN
+23% VAT
Cena zawiera:
  • udział w zajęciach
  • materiały szkoleniowo-konferencyjne
  • certyfikat uczestnictwa
Zapisz się

Organizator

Francuski Instytut Gospodarki Polska Sp. z o.o.
02-032 Warszawa
ul. Filtrowa 75/5
woj. mazowieckie
Francuski Instytut Gospodarki Polska jest firmą ekspercką, której misją jest: „Wspierać najwyższą kadrę zarządzającą w osiąganiu przełomowych wyników poprzez edukację, doradztwo oraz nadzór nad realizacją projektów biznesowych w oparciu o &b...
FAQ

Najczęściej zadawane pytania

Prosimy o przejście do sekcji Zapisz się, aby wypełnić formularz zgłoszenia w wydarzeniu. Po jego wysłaniu organizator skontaktuje się celem potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia i przekazania szczegółów organizacyjnych.

Prosimy o wypełnienie formularza zgłoszenia dostępnego na górze strony. Po jego otrzymaniu skontaktujemy się, aby potwierdzić zgłoszenie i przekazać wszystkie informacje organizacyjne.


Kontakt

Masz pytania? Napisz do nas

Wypełnij formularz

Uzupełnij pole
Wybierz termin wydarzenia
Uzupełnij pole
Uzupełnij pole
Uzupełnij wiadomość
Potwierdź, że nie jesteś botem.
Musisz zaakceptować regulamin.

Dane kontaktowe

Francuski Instytut Gospodarki Polska Sp. z o.o.
02-032 Warszawa ul. Filtrowa 75/5
Darmowy biuletyn informacyjny

Zapisz się do newslettera i otrzymuj powiadomienia o nowych wydarzeniach!