Każdy człowiek, firma, instytucja, a nawet produkt ma jakiś wizerunek – niezależnie od tego, czy o niego dba. Nie wszyscy zdają sobie z tego sprawę, ale to właśnie on często ma ogromny wpływ na sukces. W końcu „jak cię widzą, tak cię piszą”! Dlaczego wizerunek jest tak ważny? W jaki sposób może przyczynić się do sukcesu? Jak sprawić, by pracował na Twoją korzyść?
Czym jest wizerunek i dlaczego jest tak istotny?
Czym jest wizerunek? To sposób, w jaki dany podmiot jest postrzegany przez tzw. świat zewnętrzny. W biznesie to przede wszystkim konsumenci, klienci, partnerzy biznesowi, pracownicy, media czy konkurencja. Na wizerunek składa się wiele czynników – zarówno skojarzenia wizualne (np. w przypadku firmy kolory, logo, a w przypadku ludzi wygląd, ubiór), jak i różnego rodzaju wyobrażenia, oczekiwania i odczucia, które są subiektywne. Wpływa na niego przede wszystkim sposób komunikacji ze światem – reklamy, autopromocji. Ważna jest osobowość, kultura, misja, strategia i wszelkie zasady, jakimi kieruje się dana organizacja czy osoba oraz sposoby, jakimi próbuje się wyróżnić.
Od wizerunku zależy bardzo wiele – współcześnie to właśnie on w znacznej mierze decyduje o sukcesie. Kompetencje, doświadczenie czy atrakcyjna oferta również są ważne, ale na pewno nie najważniejsze. Dlatego kreowanie wizerunku powinno być jednym z głównych zadań każdej firmy i organizacji, która chce znaleźć się na szczycie. Warto zadbać również o swój osobisty wizerunek, który na pewno pomoże Ci zdobyć lepszą pozycję na rynku pracy lub w biznesie.
Jak dbać o wizerunek firmy?
Na wizerunek firmy składa się bardzo wiele czynników. Warto pamiętać, że zwykle buduje się go miesiącami, a nawet latami. Jego zniszczenie jest natomiast znacznie łatwiejsze – czasami wystarczy jeden fałszywy ruch, aby organizacja na zawsze straciła to, co tak sumiennie sobie wypracowała. Najważniejsze elementy wizerunku firmy lub wytworzonej przez nią marki to:
- identyfikacja wizualna – wszystkie elementy graficzne, w tym logo, wzór opakowań, hasło reklamowe, kolory, czcionki, szata graficzna strony internetowej itp.; muszą być spójne, przyjemne dla oka i łatwe do zapamiętania;
- komunikacja z otoczeniem – począwszy od nazwy firmy, jej misji czy hasła reklamowego, a skończywszy na treści reklam czy sposobie prowadzenia dialogu z klientami;
- kultura organizacyjna – wyznawane wartości, przestrzegane normy, relacje wewnątrz i na zewnątrz firmy, stosowany język, prezentowane zachowania itp.;
- znajomość i zaufanie do marki – budowane poprzez wszystkie działania firmy (jakość usług, obsługę klienta itp.).
Działania w kierunku budowania i poprawy wizerunku należy prowadzić od samego początku funkcjonowania firmy. Obecnie biznesy mają dostęp do szerokiego spektrum działań (m.in. z zakresu marketingu internetowego, content marketingu czy zarządzania marką), które nie są kosztowne, a mogą być bardzo skuteczne.
Wizerunek osobisty – recepta na sukces
Rozpatrując kwestię wizerunku w biznesie, na pewno nie można zapomnieć o wizerunku osobistym. Takie cechy jak styl bycia i komunikacji z otoczeniem, autorytet, sposób autoprezentacji, a nawet ubiór i styl niesamowicie wpływają na to, jak jesteśmy postrzegani. To zaś przekłada się na autorytet, poważanie czy też po prostu sympatię. Warto podkreślać to, co wyróżnia Cię wśród innych i dbać o spójność swojego przekazu. Dzięki temu będziesz postrzegany jako poważny, zmotywowany człowiek, a także ktoś, kto po prostu wie, co robi. To dlatego największe sukcesy nie zawsze odnoszą ci, którzy najwięcej wiedzą czy potrafią. Znacznie częściej przypada on w udziale tym, którzy po prostu wiedzą, jak się „sprzedać”.
Wizerunek w biznesie – dowiedz się więcej
Jak dbać o wizerunek w biznesie – swój własny czy też swojej organizacji? Niektórzy mają do tego naturalny talent, ale większość osób nabywa te umiejętności. W jaki sposób? Poprzez doświadczenie, obserwację, a także szkolenia z budowania wizerunku. Dobrze zorganizowany kurs na ten temat pomoże Ci zdobyć niezbędną wiedzę i przećwiczyć metody komunikacji czy autoprezentacji, a także wystąpień publicznych czy prowadzenia prezentacji. To propozycja dla wszystkich tych, którzy dopiero wkraczają do świata biznesu i chcą poznać rządzące nim zasady, a także dla tych, którzy mimo doświadczenia nie do końca radzą sobie z kreowaniem wizerunku. Szkolenie to niewielka inwestycja, która może przynieść ogromne zyski. Dlatego z pewnością warto ją podjąć.