O szkoleniu
Celem szkolenia jest zapoznanie uczestników z aktualnymi i planowanymi zmianami w zakresie podatków CIT, PIT i VAT, ze szczególnym uwzględnieniem nowych obowiązków sprawozdawczych, takich jak JPK_CIT, JPK_PIT oraz wdrożenie obowiązkowego KSeF. Szkolenie ma na celu przygotowanie do prawidłowego wdrożenia zmian legislacyjnych w latach 2025–2026 oraz zminimalizowania ryzyk związanych z nieprawidłowym raportowaniem danych podatkowych.
Po szkoleniu uczestnik zna najważniejsze zmiany w CIT, PIT i VAT na lata 2025–2026. Wie, jak przygotować firmę do JPK_CIT, JPK_PIT i KSeF. Rozumie wpływ nowych przepisów na ewidencje, raportowanie i kontrole. Potrafi ocenić i dostosować obszary działalności do nowych wymagań oraz zapobiegać sankcjom.
Pracownicy działów księgowych, pracownicy biur rachunkowych, właściciele firm i inne osoby chcących poszerzyć swoją wiedzę i umiejętności.
Program szkolenia
I. Zmiany w podatku dochodowym od osób prawnych od 1 stycznia 2025r – JPK-CIT – nowy obowiązek sprawozdawczy od 2025 r. i w latach następnych 2026-2027
Podstawy prawne wprowadzenia zmian i ich uzasadnienie
Harmonogram wprowadzania zmian w latach 2025-2026 – jak przygotować się praktycznie do realizacji nowego obowiązku sprawozdawczego?
Podmioty zwolnione z obowiązku raportowania JPK_CIT
Sankcje za niewdrożenie nowych obowiązków
Czy obligatoryjny roczny JPK_CIT znosi obowiązek przesyłania na żądanie JPK_CIT w trakcie roku?
Czy trzeba zmieniać zakładowy plan kont i politykę rachunkowości aby wdrożyć nowe przepisy?
Rodzaje kont podlegających raportowania
Powiązanie JPK_CIT z systemem KSEF, JPK_VAT i elektronicznymi sprawozdaniami finansowymi (kwestia porównywalności danych)
Prezentacja struktur JPK_KR_PD oraz JPK_ST_KR
Omówienie rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie dodatkowych danych o które trzeba uzupełniać księgi rachunkowe od 2025 r., celem wypełnienia obowiązku obligatoryjnego raportowania – kiedy księgi należy uzupełnić dodatkowo o:
dane identyfikacyjne kontrahenta podatnika (numer identyfikacji podatkowej, o ile został nadany)
w przypadku faktur stanowiących dowód księgowy – numer identyfikujący fakturę w Krajowym Systemie e-Faktur, o ile został nadany,
znaczniki identyfikujące konta ksiąg (znaczniki podatkowe i bilansowe)
dane potwierdzające nabycie, wytworzenie lub wykreślenie z ewidencji środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej
różnice między wynikiem podatkowym a bilansowym podatnika
Czy w ramach JPK_CIT trzeba raportować dane o kontach „nieaktywnych” (na których brak salda w danym okresie sprawozdawczym)?\
Możliwość podziału plików struktury JPK_KR_PD na mniejsze części
Ewidencja środków trwałych i wartości niematerialnych w JPK CIT:
Podstawowe zasady prowadzenia ewidencji,
typy różnic pomiędzy wynikiem bilansowym i podatkowym (tj. różnice stałe oraz różnice przejściowe)
co z wieloletnią amortyzacją – jak pozyskać niezbędne ale historyczne dane do uzupełnienia, które na moment wprowadzenia do ewidencji ŚT i WNiP nie były wymagane?
Czy nowe dane podaje się w odniesieniu do poszczególnych transakcji ujętych w księgach rachunkowych czy zbiorczo?
Czy dane potwierdzające nabycie, wytworzenie lub wykreślenie z ewidencji środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej podaje się w odniesieniu do poszczególnych WNiP czy zbiorczo?
Jakie księgi należy uzupełnić w zakresie realizacji nowego obowiązku? (różnica pomiędzy zmianami w Księdze Głównej i księgach pomocniczych a schemami JPK),
gdzie należy kwalifikować przychody zwolnione (jako NPP czy PNPO)?
Co w przypadku, gdy pomiędzy datą przekazania, a datą zatwierdzenia SF w księgach zajdą zmiany wpływające na podatek dochodowy?
II. Zmiany w zakresie JPK_PIT od 2026r:
Terminy wejścia w życie nowych przepisów
Nowe rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie prowadzenia elektronicznej podatkowej książki przychodów i rozchodów
Omówienie struktur logicznych:
JPK_PKPiR (JPK_podatkowa książka przychodów i rozchodów)
JPK_EWP (JPK ewidencja przychodów)
JPK_ST (JPK środki trwałe i wartości niematerialne i prawne)
Obowiązki sprawozdawcze i terminy składania poszczególnych struktur JPK
Zasady dokonywania korekt
Sankcje za błędne lub nieterminowe złożenie JPK
III. Zmiany w podatku VAT od 2026r – przygotowanie do zmian w zakresie obowiązkowego KseF od 2026 r.
Terminy wejścia w życie obowiązkowego KSEF
Zasady działania nowego KSEF
Nowa struktura FA(3)
Certyfikaty bezpieczeństwa
Offline24
Aplikacja mobilna KSEF
Ułatwienia przy wystawianiu faktur masowych
Faktury VAT RR
Faktury dla konsumentów
Podatnicy „wykluczeni cyfrowo”
Odroczenie do 31.12.2026 r.:
– możliwości wystawiania faktur z kas rejestrujących,
– brak kar za błędy związane z fakturowaniem za pośrednictwem KSeF,
– brak obowiązku podawania numeru KSeF w płatnościach za e-faktury (również tych wykonanych w mechanizmie podzielonej płatności (MPP).
IV. Zmiany w podatku VAT od 1 kwietnia 2025r.
Brak obowiązku integracji kas online z terminalem płatniczym
V. Najnowsze pakiety deregulacyjne zmiany od 1 stycznia 2026r.:
Wydłużone vacatio legis – nowe przepisy Ordynacji podatkowej zakładają, że niekorzystne zmiany dla podatników będą wchodzić w życie po minimum sześciu miesiącach od ich uchwalenia.
Wyższy limit zwolnienia z VAT – limit zwolnienia podmiotowego z VAT zostanie podniesiony z 200 tys. zł do 240 tys. zł. Zasada proporcjonalności nadal będzie obowiązywać w przypadku działalności rozpoczętej w trakcie roku.
Likwidacja obowiązku publikowania strategii podatkowej – duzi podatnicy CIT zostaną zwolnieni z obowiązku przygotowywania i publikowania strategii podatkowej, co ma ograniczyć ich obciążenia administracyjne.
VI. Wybrane planowane zmiany od 1 stycznia 2026 w zakresie ordynacji podatkowej
Likwidacja kontrowersyjnego przepisu o zawieszeniu biegu terminu przedawnienia w przypadku wszczęcia postępowania kks (art. 70 § 6 pkt 1).
Odejście od obowiązku raportowania krajowych schematów podatkowych (MDR).
Zwiększenie limitu zapłaty podatku za podatnika do 5 tys. Zł dla podmiotów obcych
Zwiększenie limitu skorygowania deklaracji z urzędu do 10 tys. Zł
Odejście od obowiązku składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w sytuacji, gdy nadpłata wynika z korekty deklaracji
VII. Zmiany dotyczące samochodów w 2026r.
Obowiązujące limity do końca 2025
Zmiany od 2026 roku – limity uzależnione od emisji CO2
Rozliczenie leasingu i najmu
Przepisy przejściowe
Czas trwania
10.00-15.00
Forma zajęć
Prelegenci
Radca Prawny, Doradca Podatkowy, wykładowca akademicki, były pracownik organów administracji skarbowej, członek zespołu ekspertów do spraw Karnych Skarbowych przy Krajowej Izbie Doradców Podatkowych, doświadczona trenerka i autorka szkoleń. Studia ukończyła z wyróżnieniem jako najlepsza absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Szczecińskiego w Szczecinie – rocznik 2010. Absolwentka kierunku „Analiza Ekonomiczna i Controlling przedsiębiorstw” na Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Katedra Controllingu, Analizy Finansowej i Wyceny. Obecnie prowadzi prywatną praktykę obejmującą obsługę prawną i podatkową klientów indywidualnych, podmiotów gospodarczych oraz jednostek sektora finansów publicznych. Doświadczenie nabyła w największych kancelariach prawniczych Pomorza Zachodniego oraz firmach audytorsko – księgowych, obsługujących również Urzędy, w tym Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego.
Terminy i miejsca
Zapoznaj się z aktualnymi terminami tego szkolenia bądź zapisz na powiadomienia o nowych terminach.
70-419 Szczecin
pl. Rodła 10
woj. zachodniopomorskie
Rejestracja
- udział w zajęciach
- materiały szkoleniowe w wersji papierowej
- certyfikat uczestnictwa
- przerwy kawowe
- bezpłatne anulowanie zgłoszenia do 7 dni przed terminem
Brak miejsc. Wypełnij formularz, aby zapytać o nowe terminy.
Termin nieaktualny. Wybierz inny termin powyżej, bądź wypełnij formularz, aby zapytać o planowane nowe terminy.
- udział w zajęciach
- materiały szkoleniowe w wersji elektronicznej
- certyfikat uczestnictwa
- bezpłatne anulowanie zgłoszenia do 7 dni przed terminem
Brak miejsc. Wypełnij formularz, aby zapytać o nowe terminy.
Termin nieaktualny. Wybierz inny termin powyżej, bądź wypełnij formularz, aby zapytać o planowane nowe terminy.
Najczęściej zadawane pytania
- przesłanie karty zgłoszenia w terminie do 5.11.2025 do firmy FORTIS na e-mail: szkolenia@fortis.szczecin.pl
- wniesienie opłaty za udział w szkoleniu na konto:
FORTIS Ośrodek Szkoleniowo-Seminaryjny
nr r-ku: 71 1140 2004 0000 3802 8440 2402 (mBank S.A.)
- Nazwa firmy: FORTIS Ośrodek Szkoleniowo Seminaryjny Katarzyna Majewska
- Ulica i nr: Jagiellońska 86/6
- Kod pocztowy: 70-437
- Miejscowość: Szczecin
- Numer NIP: 8512511417
Masz pytania? Napisz do nas

Wypełnij formularz
Dane kontaktowe
Organizator
