Sebastian Nowak

eCommerce – jakie umiejętności rozwijać, aby znaleźć pracę i odnieść sukces w tej branży?

Edytowany: 25.03.2021
Przewiń do bazy szkoleń i konferencji

Branża eCommerce to jeden z niewielu „wygranych” okresu pandemii, która przyspieszyła jej i tak bardzo dynamiczny rozwój. Sprawia to, że coraz więcej osób interesuje się pracą w tej dziedzinie. Czy eCommerce jest dla każdego? Co trzeba umieć lub wiedzieć, by zajmować się sprzedażą przez Internet? W jaki sposób się rozwijać, by odnieść sukces w tej branży?

Branża eCommerce – dlaczego warto?

Dynamiczny rozwój branży eCommerce jest niezaprzeczalny. W ostatnich latach ten rynek sukcesywnie się powiększał na całym świecie, również w Polsce. W 2004 roku zaledwie 5% Polaków dokonało przynajmniej jednego zakupu w Internecie. W 2019 roku odsetek ten wynosił już ponad 50%. Przez ten czas znacząco zmieniło się również postrzeganie internetowego handlu. Zaczął być uważany za bezpieczny i wygodny. Wiele osób docenia też możliwość łatwego wyszukania najatrakcyjniejszych ofert, a więc realnej oszczędności pieniędzy.

Wraz z nadejściem pandemii branża eCommerce poczyniła ogromny skok rozwojowy. Zgodnie z danymi GUS sprzedaż detaliczna przez Internet wzrosła w marcu i kwietniu 2020 roku o kilkadziesiąt procent względem lutego tego samego roku, a istotny wzrost dynamiki sprzedaży można było zaobserwować w większości gałęzi e-handlu. Nic więc dziwnego, że obecnie da się zauważyć duże zapotrzebowanie na specjalistów eCommerce. Co więcej, nie ma podstaw, by sądzić, że obecna tendencja jest jedynie chwilowa – najprawdopodobniej wielu konsumentów na stałe zmieni sposób robienia zakupów i zostanie stałymi klientami internetowych sklepów czy te sieci handlowych.

Praca w eCommerce – czy to coś dla Ciebie?

Handel internetowy jest zajęciem dość uniwersalnym. W przeciwieństwie do niektórych zawodów nie wymaga specjalnych uprawnień czy wyjątkowo skomplikowanej wiedzy technicznej. Teoretycznie częścią branży eCommerce może się stać każdy, kto ma dostęp do komputera z Internetem i umie się nimi posługiwać. Natomiast nie każdy sprawdzi się w tej dziedzinie. Najlepsi specjaliści eCommerce nie tylko niezwykle sprawnie poruszają się w internecie, ale również cechują się znajomością marketingu czy konkretnych systemów komputerowych. Pracownikowi tej branży z pewnością przydadzą się predyspozycje takie jak:

  • komunikatywność,
  • zdolność do rozwiązywania konfliktów,
  • umiejętność pracy pod presją,
  • zdolności analityczne,
  • chęć do ciągłego uzupełniania swojej wiedzy i poszerzania horyzontów,
  • zainteresowania związane z informatyką, nowymi technologiami, marketingiem internetowym, obsługą klienta, rozwojem produktów cyfrowych itp.
Co musisz umieć, by pracować w eCommerce?

Predyspozycje to oczywiście zaledwie początek. Nie ma możliwości, by zostać specjalistą eCommerce bez pewnych konkretnych umiejętności. Jeśli chcesz aplikować na stanowisko w dowolnej firmie zajmującej się handlem internetowym, powinieneś przede wszystkim:

  • być zaznajomiony z obszarem eCommerce – znać rynek i trendy, mieć doświadczenie w sprzedaży internetowej;
  • znać najważniejsze platformy handlowe typu marketplace – np. Allegro, Amazon, OLX i inne;
  • znać główne niezależne platformy sprzedażowe takie jak Woocomerce, Prestashop, Magento i inne – jeśli sklep pracuje w oparciu o jedną z nich, będzie konieczna jej gruntowna znajomość;
  • umieć posługiwać się narzędziami analitycznymi dla eCommerce, np. Google Analytics itp.;
  • znać pakiet Office, a szczególności obsługę arkuszy kalkulacyjnych Excel;
  • znać przynajmniej w podstawowym stopniu HTML, zasady budowania i działania stron internetowych;
  • mieć doświadczenie z systemami CMS, chociażby z Wordpressem;
  • mieć podstawowe umiejętności związane z tworzeniem czy obróbką grafiki, a także rozumieć zasady copywritingu i webwritingu;
  • orientować się w zagadnieniach związanych z SEO i SEM, w tym rozumieć zasady działania programów reklamowych takich jak Google Ads, Facebook Ads itp.;
  • znać się na marketingu internetowym i umieć korzystać z najpopularniejszych narzędzi pozwalających oceniać ruch na stronie internetowej, ścieżki konwersji, a także szacować wielkość rynku;
  • mieć doświadczenie w pracy z systemami i strategiami CRM (Customer Relationship Management);
  • znać przynajmniej podstawowe zagadnienia z obszaru UX i CX, jak również umieć współpracować bądź prowadzić warsztaty Design Thinking itp.;
  • znać sposoby mierzenia i kontroli satysfakcji klientów;
  • wiedzieć jak wygląda proces tworzenia produktów cyfrowych oraz posiadać umiejętność zarządzania projektami zgodnie z nowoczesnymi metodykami Agile;
  • znać język angielski (a najlepiej również inne języki obce).

Jak widać, jest tego całkiem dużo. To dlatego, że w konkurencyjnej branży wcale nie tak łatwo odnieść sukces. Oczywiście zaczynając pracę w eCommerce, nie trzeba się wykazywać wszystkimi z powyższych umiejętności, natomiast każda z nich na pewno będzie dużym atutem. Jak je rozwijać? Możesz samodzielnie ćwiczyć, czytać, interesować się nowinkami z branży. Kompleksowe przeszkolenie zapewnią Ci zaś kursy skierowane do obecnych i potencjalnych pracowników branży eCommerce. Programów tego typu jest naprawdę dużo i dotyczą w zasadzie wszystkich aspektów działalności w handlu internetowym. Może to być świetna inwestycja, która pomoże Ci zdobyć pracę w perspektywicznej branży.

Sebastian Nowak

Sebastian Nowak

Redaktor Eventis.pl

Zajmuję się tematyką nowoczesnych technologii w biznesie, między innymi z zakresu marketingu internetowego (SEM, SEO, copywriting, systemy analityczne dla eCommerce), a także tematami specjalistycznych umiejętności zawodowych niezbędnych na stanowiskach specjalistów i menedżerów.

Polecane wydarzenia

Akademia Marketingu ATRIUM

Specjalista SEO. Optymalizacja i pozycjonowanie stron WWW w Google

  • Online, 22 - 23 listopada 2021
  • już od 981 PLN
Zapisz się
Akademia Marketingu ATRIUM

Content marketing i SEO - narzędzia i dobre praktyki

  • Online, 13 - 14 grudnia 2021
  • już od 1215 PLN
Zapisz się