Arkadiusz Maraski

Branża eCommerce – jakie umiejętności rozwijać, aby znaleźć pracę w eCommerce?

Branża eCommerce to jeden z niewielu „wygranych” okresu pandemii, która przyspieszyła jej i tak bardzo dynamiczny rozwój. Sprawia to, że coraz więcej osób interesuje się pracą w tej dziedzinie. Czy eCommerce jest dla każdego? Co trzeba umieć lub wiedzieć, by zajmować się sprzedażą przez Internet? W jaki sposób się rozwijać, by odnieść sukces w tej branży?

Spis treści:

  1. Branża eCommerce
  2. Branża e-Commerce – dlaczego warto?
  3. Praca w eCommerce – czy to coś dla Ciebie?
  4. Co warto umieć, by pracować w e-Commerce?

Branża eCommerce

Co to jest branża eCommerce? Branża eCommerce to inaczej handel internetowy. W skład branży eCommerce wchodzą sklepy internetowe, a także platformy marketplace, portale aukcyjne, platformy do organizacji przetargów online, serwisy ogłoszeniowe, internetowe kluby zakupowe, porównywarki internetowe, serwisu zakupów grupowych, a także aplikacje do sprzedaży przez telefon itp. W skład branży e-commerce wchodzą wszystkie rodzaje działalności, w których sprzedaż oraz zamówienie towarów i usług odbywa się online, przez Internet. Sama płatność, dostawa towaru bądź realizacja usługi nie muszą, ale mogą odbyć się online. 

Pojęcie e-commerce pochodzi od angielskiego zwrotu "electronic commerce", czyli właśnie handel elektroniczny. Zamiennie stosuje się też nazwy e-handel, e-biznes oraz rozmaite formy zapisu, takie jak eCommerce, e-commerce itp.

 

J.G.Training

Prawne fundamenty działalności e-commerce. Obowiązki, ryzyka i dobre praktyki

  • już od 1 990 zł
  • od 1 990 zł
Zapisz się
J.G.Training

E-commerce a prawa konsumenta – jak unikać sporów i radzić sobie z reklamacjami

  • już od 1 190 zł
  • od 1 190 zł
Zapisz się

Social Media - Facebook, Instagram, reklama Meta

  • już od 806 zł
  • od 806 zł
Zapisz się
Akademia KFK

Social Media dla Biznesu

  • już od 1 503 zł
  • od 1 503 zł
Zapisz się
 

Branża e-Commerce – dlaczego warto?

Dynamiczny rozwój branży eCommerce jest niezaprzeczalny. W ostatnich latach branża e-commerce sukcesywnie się powiększa na całym świecie, również w Polsce. W 2004 roku zaledwie 5% Polaków dokonało przynajmniej jednego zakupu w Internecie. W 2019 roku odsetek ten wynosił już ponad 50%. Przez ten czas znacząco zmieniło się również postrzeganie internetowego handlu. Zaczął być uważany za bezpieczny i wygodny. Wiele osób docenia też możliwość łatwego wyszukania najatrakcyjniejszych ofert, a więc realnej oszczędności pieniędzy.

Wraz z nadejściem pandemii branża eCommerce poczyniła ogromny skok rozwojowy. Zgodnie z danymi GUS sprzedaż detaliczna przez Internet wzrosła w marcu i kwietniu 2020 roku o kilkadziesiąt procent względem lutego tego samego roku, a istotny wzrost dynamiki sprzedaży można było zaobserwować w większości gałęzi e-handlu. Nic więc dziwnego, że obecnie da się zauważyć duże zapotrzebowanie na specjalistów eCommerce. Co więcej, nie ma podstaw, by sądzić, że obecna tendencja jest jedynie chwilowa – najprawdopodobniej wielu konsumentów na stałe zmieni sposób robienia zakupów i zostanie stałymi klientami internetowych sklepów czy te sieci handlowych.

Sprawdż kursy i szkolenia eCommerce

Praca w eCommerce – czy to coś dla Ciebie?

Handel internetowy jest zajęciem dość uniwersalnym. W przeciwieństwie do niektórych zawodów nie wymaga specjalnych uprawnień czy wyjątkowo skomplikowanej wiedzy technicznej. Teoretycznie częścią branży eCommerce może się stać każdy, kto ma dostęp do komputera z Internetem i umie się nimi posługiwać. Natomiast nie każdy sprawdzi się w tej dziedzinie. Najlepsi specjaliści eCommerce nie tylko niezwykle sprawnie poruszają się w internecie, ale również cechują się znajomością marketingu czy konkretnych systemów komputerowych. Pracownikowi tej branży z pewnością przydadzą się predyspozycje takie jak:

  • komunikatywność,
  • zdolność do rozwiązywania konfliktów,
  • umiejętność pracy pod presją,
  • zdolności analityczne,
  • chęć do ciągłego uzupełniania swojej wiedzy i poszerzania horyzontów,
  • zainteresowania związane z informatyką, nowymi technologiami, marketingiem internetowym, obsługą klienta, rozwojem produktów cyfrowych itp.

Co warto umieć, by pracować w e-Commerce?

Predyspozycje to oczywiście zaledwie początek. Nie ma możliwości, by zostać specjalistą eCommerce bez pewnych konkretnych umiejętności. Jeśli chcesz aplikować na stanowisko w dowolnej firmie zajmującej się handlem internetowym, warto przede wszystkim:

  • zaznajomić się z obszarem eCommerce – znać rynek i trendy, mieć doświadczenie w sprzedaży internetowej;
  • znać najważniejsze platformy handlowe typu marketplace – np. Allegro, Amazon, OLX i inne;
  • znać główne niezależne platformy sprzedażowe takie jak Woocomerce, Prestashop, Magento i inne – jeśli sklep pracuje w oparciu o jedną z nich, będzie konieczna jej gruntowna znajomość;
  • umieć posługiwać się narzędziami analitycznymi dla eCommerce, np. Google Analytics itp.;
  • znać pakiet Office, a szczególności obsługę arkuszy kalkulacyjnych Excel;
  • znać przynajmniej w podstawowym stopniu HTML, zasady budowania i działania stron internetowych;
  • mieć doświadczenie z systemami CMS, chociażby z Wordpress;
  • mieć podstawowe umiejętności związane z tworzeniem czy obróbką grafiki, a także rozumieć zasady copywritingu i webwritingu;
  • orientować się w zagadnieniach związanych z SEO i SEM, w tym rozumieć zasady działania programów reklamowych takich jak Google Ads, Facebook Ads itp.;
  • znać się na marketingu internetowym i umieć korzystać z najpopularniejszych narzędzi pozwalających oceniać ruch na stronie internetowej, ścieżki konwersji, a także szacować wielkość rynku;
  • mieć doświadczenie w pracy z systemami i strategiami CRM (Customer Relationship Management);
  • znać przynajmniej podstawowe zagadnienia z obszaru UX i CX, jak również umieć współpracować bądź prowadzić warsztaty Design Thinking itp.;
  • znać sposoby mierzenia i kontroli satysfakcji klientów;
  • wiedzieć jak wygląda proces tworzenia produktów cyfrowych oraz posiadać umiejętność zarządzania projektami zgodnie z nowoczesnymi metodykami Agile;
  • znać język angielski (a najlepiej również inne języki obce).

Jak widać, jest tego całkiem dużo. To dlatego, że w konkurencyjnej branży wcale nie tak łatwo odnieść sukces. Oczywiście zaczynając pracę w eCommerce, nie trzeba się wykazywać wszystkimi z powyższych umiejętności, natomiast każda z nich na pewno będzie dużym atutem. Jak je rozwijać? Możesz samodzielnie ćwiczyć, czytać, interesować się nowinkami z branży. Kompleksowe przeszkolenie zapewnią Ci zaś kursy skierowane do obecnych i potencjalnych pracowników branży eCommerce. Programów tego typu jest naprawdę dużo i dotyczą w zasadzie wszystkich aspektów działalności w handlu internetowym. Może to być świetna inwestycja, która pomoże Ci zdobyć pracę w perspektywicznej branży.

Arkadiusz Maraski

Arkadiusz Maraski

Redaktor Eventis.pl

Specjalizuję się w obszarach marketingu, reklamy i promocji, sprzedaży, obsługi klienta i e-commerce. Piszę na tematy związane z negocjacjami, technikami sprzedaży, marketingiem internetowym (SEM, SEO, Social Media, CRM), CX i UX. Obszary mojej specjalizacji wynikają zarówno z mojego zainteresowania trendami w tych silnie zmieniających się branżach, jak umiejętnością łączenia kreatywności z analizą danych, które są szczególnie ważne w nowoczesnym marketingu i sprzedaży.

Ostatnie artykuły

Kursy językowe dla firm: jak podejść efektywnie do szkoleń językowych pracowników?
30 października 2025
Kursy językowe dla firm: jak podejść efektywnie do szkoleń językowych pracowników?

Szkolenia i kursy językowe dla firm są niezwykle popularne i spotykane w wielu firmach. Nie wszystkie jednak przynoszą spodziewane efekty. Jak zaplanować szkolenia z języka angielskiego w firmie, aby przynosiły rzeczywisty rozwój umiejętności?

Czytaj więcej
Ile kosztuje skok ze spadochronem?
28 października 2025
Ile kosztuje skok ze spadochronem?

Skok ze spadochronem to niezapomniane przeżycie pozwalające poczuć skok adrenaliny i krew buzującą w żyłach. Dowiedz się, jaka jest cena skoku ze spadochronem i jak się na niego przygotować. 

Czytaj więcej
Jak edukacja o cyberbezpieczeństwie chroni przed oszustwami online
27 października 2025
Jak edukacja o cyberbezpieczeństwie chroni przed oszustwami online

Liczba cyberataków rośnie z roku na rok. Większość bazuje na braku podstawowej wiedzy ofiar o zagrożeniach cyfrowych. Dlatego to edukacja o cyberbezpieczeństwie stanowi pierwszą linię obrony przed oszustwami internetowymi.

Czytaj więcej
Asertywność w pracy – jak być asertywnym w pracy zawodowej?
20 października 2025
Asertywność w pracy – jak być asertywnym w pracy zawodowej?

Asertywność pozwala wyrażać opinie i potrzeby w sposób szczery, ale respektujący innych. W pracy pozwala komunikować oczekiwania, stawiać granice i przyjmować krytykę bez stresu. Jak jednak być asertywnym w pracy?

Czytaj więcej