Branża eCommerce to jeden z niewielu „wygranych” okresu pandemii, która przyspieszyła jej i tak bardzo dynamiczny rozwój. Sprawia to, że coraz więcej osób interesuje się pracą w tej dziedzinie. Czy eCommerce jest dla każdego? Co trzeba umieć lub wiedzieć, by zajmować się sprzedażą przez Internet? W jaki sposób się rozwijać, by odnieść sukces w tej branży?
Spis treści:
- Branża eCommerce
- Branża e-Commerce – dlaczego warto?
- Praca w eCommerce – czy to coś dla Ciebie?
- Co warto umieć, by pracować w e-Commerce?
Branża eCommerce
Co to jest branża eCommerce? Branża eCommerce to inaczej handel internetowy. W skład branży eCommerce wchodzą sklepy internetowe, a także platformy marketplace, portale aukcyjne, platformy do organizacji przetargów online, serwisy ogłoszeniowe, internetowe kluby zakupowe, porównywarki internetowe, serwisu zakupów grupowych, a także aplikacje do sprzedaży przez telefon itp. W skład branży e-commerce wchodzą wszystkie rodzaje działalności, w których sprzedaż oraz zamówienie towarów i usług odbywa się online, przez Internet. Sama płatność, dostawa towaru bądź realizacja usługi nie muszą, ale mogą odbyć się online.
Pojęcie e-commerce pochodzi od angielskiego zwrotu "electronic commerce", czyli właśnie handel elektroniczny. Zamiennie stosuje się też nazwy e-handel, e-biznes oraz rozmaite formy zapisu, takie jak eCommerce, e-commerce itp.
Branża e-Commerce – dlaczego warto?
Dynamiczny rozwój branży eCommerce jest niezaprzeczalny. W ostatnich latach branża e-commerce sukcesywnie się powiększa na całym świecie, również w Polsce. W 2004 roku zaledwie 5% Polaków dokonało przynajmniej jednego zakupu w Internecie. W 2019 roku odsetek ten wynosił już ponad 50%. Przez ten czas znacząco zmieniło się również postrzeganie internetowego handlu. Zaczął być uważany za bezpieczny i wygodny. Wiele osób docenia też możliwość łatwego wyszukania najatrakcyjniejszych ofert, a więc realnej oszczędności pieniędzy.
Wraz z nadejściem pandemii branża eCommerce poczyniła ogromny skok rozwojowy. Zgodnie z danymi GUS sprzedaż detaliczna przez Internet wzrosła w marcu i kwietniu 2020 roku o kilkadziesiąt procent względem lutego tego samego roku, a istotny wzrost dynamiki sprzedaży można było zaobserwować w większości gałęzi e-handlu. Nic więc dziwnego, że obecnie da się zauważyć duże zapotrzebowanie na specjalistów eCommerce. Co więcej, nie ma podstaw, by sądzić, że obecna tendencja jest jedynie chwilowa – najprawdopodobniej wielu konsumentów na stałe zmieni sposób robienia zakupów i zostanie stałymi klientami internetowych sklepów czy te sieci handlowych.
Sprawdż kursy i szkolenia eCommerce
Praca w eCommerce – czy to coś dla Ciebie?
Handel internetowy jest zajęciem dość uniwersalnym. W przeciwieństwie do niektórych zawodów nie wymaga specjalnych uprawnień czy wyjątkowo skomplikowanej wiedzy technicznej. Teoretycznie częścią branży eCommerce może się stać każdy, kto ma dostęp do komputera z Internetem i umie się nimi posługiwać. Natomiast nie każdy sprawdzi się w tej dziedzinie. Najlepsi specjaliści eCommerce nie tylko niezwykle sprawnie poruszają się w internecie, ale również cechują się znajomością marketingu czy konkretnych systemów komputerowych. Pracownikowi tej branży z pewnością przydadzą się predyspozycje takie jak:
- komunikatywność,
- zdolność do rozwiązywania konfliktów,
- umiejętność pracy pod presją,
- zdolności analityczne,
- chęć do ciągłego uzupełniania swojej wiedzy i poszerzania horyzontów,
- zainteresowania związane z informatyką, nowymi technologiami, marketingiem internetowym, obsługą klienta, rozwojem produktów cyfrowych itp.
Co warto umieć, by pracować w e-Commerce?
Predyspozycje to oczywiście zaledwie początek. Nie ma możliwości, by zostać specjalistą eCommerce bez pewnych konkretnych umiejętności. Jeśli chcesz aplikować na stanowisko w dowolnej firmie zajmującej się handlem internetowym, warto przede wszystkim:
- zaznajomić się z obszarem eCommerce – znać rynek i trendy, mieć doświadczenie w sprzedaży internetowej;
- znać najważniejsze platformy handlowe typu marketplace – np. Allegro, Amazon, OLX i inne;
- znać główne niezależne platformy sprzedażowe takie jak Woocomerce, Prestashop, Magento i inne – jeśli sklep pracuje w oparciu o jedną z nich, będzie konieczna jej gruntowna znajomość;
- umieć posługiwać się narzędziami analitycznymi dla eCommerce, np. Google Analytics itp.;
- znać pakiet Office, a szczególności obsługę arkuszy kalkulacyjnych Excel;
- znać przynajmniej w podstawowym stopniu HTML, zasady budowania i działania stron internetowych;
- mieć doświadczenie z systemami CMS, chociażby z Wordpress;
- mieć podstawowe umiejętności związane z tworzeniem czy obróbką grafiki, a także rozumieć zasady copywritingu i webwritingu;
- orientować się w zagadnieniach związanych z SEO i SEM, w tym rozumieć zasady działania programów reklamowych takich jak Google Ads, Facebook Ads itp.;
- znać się na marketingu internetowym i umieć korzystać z najpopularniejszych narzędzi pozwalających oceniać ruch na stronie internetowej, ścieżki konwersji, a także szacować wielkość rynku;
- mieć doświadczenie w pracy z systemami i strategiami CRM (Customer Relationship Management);
- znać przynajmniej podstawowe zagadnienia z obszaru UX i CX, jak również umieć współpracować bądź prowadzić warsztaty Design Thinking itp.;
- znać sposoby mierzenia i kontroli satysfakcji klientów;
- wiedzieć jak wygląda proces tworzenia produktów cyfrowych oraz posiadać umiejętność zarządzania projektami zgodnie z nowoczesnymi metodykami Agile;
- znać język angielski (a najlepiej również inne języki obce).
Jak widać, jest tego całkiem dużo. To dlatego, że w konkurencyjnej branży wcale nie tak łatwo odnieść sukces. Oczywiście zaczynając pracę w eCommerce, nie trzeba się wykazywać wszystkimi z powyższych umiejętności, natomiast każda z nich na pewno będzie dużym atutem. Jak je rozwijać? Możesz samodzielnie ćwiczyć, czytać, interesować się nowinkami z branży. Kompleksowe przeszkolenie zapewnią Ci zaś kursy skierowane do obecnych i potencjalnych pracowników branży eCommerce. Programów tego typu jest naprawdę dużo i dotyczą w zasadzie wszystkich aspektów działalności w handlu internetowym. Może to być świetna inwestycja, która pomoże Ci zdobyć pracę w perspektywicznej branży.