O seminarium
Cele seminarium to:
Przekonanie uczestników, że znajomość finansów w firmie jest im potrzebna do podejmowania efektywnych decyzji.
Zaznajomienie uczestników szkolenia z wpływem procesów decyzyjnych na sytuację finansową i płynność przedsiębiorstwa.
Przekazanie wiedzy z analizy płynności finansowej przedsiębiorstwa.
Pokazanie, jak zarządzać płynnością finansową w czasie kryzysu.
Poznanie zasad oceny projektów inwestycyjnych i sposobów ich finansowania
Zaznajomienie z technikami prognozowania budżetu i kosztów oraz sytuacji finansowej przedsiębiorstwa.
Korzyści dla organizacji i uczestników
- Zwiększenie świadomości finansowej uczestników szkolenia, zapoznanie ich z terminologią finansową oraz jej utrwalenie poprzez ćwiczenia
- Zrozumienie informacji finansowych i sposobów ich wykorzystania
- Zrozumienie wpływu podejmowanych decyzji na płynność finansową i wartość przedsiębiorstwa
- Nabycie umiejętności analizy rzeczywistej sytuacji finansowej przedsiębiorstwa i ryzyka związanego z jego funkcjonowaniem
- Poznanie zasad i metod budżetowania, kontroli kosztów, praktycznych aplikacji narzędzi controllingu
- Większa świadomość odpowiedzialności za prawidłowość sprawozdań finansowych
- Nabycie umiejętności oceny (wyceny) projektów inwestycyjnych i ich wpływu na wskaźniki finansowe przedsiębiorstwa
- Nabycie umiejętności analizy płynności finansowej przedsiębiorstwa i technik zarządzania nimi
- Nabycie umiejętności efektywnej komunikacji z osobami z działów finansowych
- Kierownicy projektów
- Menedżerowie
- Właściciele firm
- Dyrektorzy ds. personalnych
- Dyrektorzy ds. marketingu
- Dyrektorzy ds. sprzedaży
- Osoby, dla których znajomość zagadnień związanych z finansami jest niezbędna do podejmowania odpowiedzialnych decyzji i rozumienia ich skutków finansowych dla całego przedsiębiorstwa
Program seminarium
1. DZIEŃ
1. Zarządzanie płynnością finansową
- Płynność finansowa w przedsiębiorstwie jako podstawowy cel krótkoterminowy w finansach przedsiębiorstw
- Płynność finansowa a równowaga finansowa
- Płynność w ujęciu statycznym i dynamicznym
- Strategie płynności finansowej w przedsiębiorstwie
- Metody wskaźnikowe oceny płynności
- Badanie powiązań pomiędzy kapitałem obrotowym i zapotrzebowaniem na kapitał
- Analiza dynamicznego ujęcia płynności na podstawie wpływów i wydatków w cash flow,
- Płynność finansowa a zarządzanie cyklem operacyjnym w przedsiębiorstwie
- Metody optymalizacji aktywów bieżących (zapasy, należności, inwestycje krótkoterminowe)
- Optymalizacja krótkoterminowych źródeł finansowania o charakterze nieodsetkowym (kredyty kupieckie) i odsetkowym (kredyty bankowe)
2. Zarządzanie kosztami i rentownością
- Powstawanie kosztów i przychodów w przedsiębiorstwie
- Kryteria podziału i systematyzacja kosztów dla celów sprawozdawczych i zarządczych
- Ewidencja kosztów w rachunkowości
- Koszty na potrzeby decyzyjne
- Rachunki kosztów
- Kalkulacje kosztów i ceny transferowe jako podstawa wyceny powiązań międzywydziałowych
- Sprawozdawcze i niesprawozdawcze formy prezentacji informacji kosztowych
- Decentralizacja przedsiębiorstwa na potrzeby budżetowania
- Budżetowanie kosztów – istota i formy tworzenia budżetów
- Budżetowanie kosztów bezpośrednich, pośrednich i ogólnych
- Analiza odchyleń jako forma kontroli realizacji budżetów
3. Ustalanie prognoz finansowych krótkoterminowych – przykład
- Budżetowanie kosztów działalności podsta
- Budżetowanie przychodów w przedsiębiorstwie
- wowej, pomocniczej i kosztów ogólnych
- Budżet bilansu
- Budżet rachunku zysków i strat
- Budżet przepływów finansowych operacyjnych, inwestycyjnych i finansowych
2. DZIEŃ
1. Analiza opłacalności i zarządzanie efektywnością projektów inwestycyjnych
- Realizacja projektów inwestycyjnych jako element finansów długookresowych
- Rodzaje projektów inwestycyjnych
- Kapitalizacja i dyskontowanie jako techniki szacowania zmian wartości pieniądza w czasie wykorzystywane w modelach oceny projektów inwestycyjnych
- Metody oceny opłacalności realizacji projektów inwestycyjnych
- Metody dynamiczne oceny inwestycji
- Szacowanie przepływów finansowych w projektach inwestycyjnych
- Szacowanie kosztów kapitałów do dyskontowania przepływów (WACC – średnioważony koszta kapitałów),
- Szacowanie okresu prognozy i wartości rezydualnej w projektach inwestycyjnych
- Uwzględnianie i analiza ryzyka w projektach inwestycyjnych
- Przykłady oceny projektów inwestycyjnych
2. Wzrost wartości przedsiębiorstwa jako podstawowy cel długoterminowy w finansach przedsiębiorstw
- Istota wartości przedsiębiorstwa dla interesariuszy jako podstawowy cel strategicznego zarządzania
- Koncepcja zarządzania wartością przedsiębiorstwa
- Czynniki kreowania wartości przedsiębiorstwa w obszarach materialnych i niematerialnych
- Zarządzanie marżami operacyjnymi
- Inwestycje w aktywa trwałe i obrotowe
- Optymalizacja kosztów kapitałów przedsiębiorstwa
- Efektywność opodatkowania zysków kapitałowych
- Metody realizacji wartości przez interesariuszy
- Metody oceny kreowania wartości przedsiębiorstwa dla interesariuszy (np. EVA)
- Wielowymiarowe systemy oceny oparte na obszarach materialnych i niematerialnych (np. BSC)
- Wzrost wartości przedsiębiorstwa poprzez fuzje i przejęcia
- Case study
Czas trwania
Prelegenci

dr Krzysztof Świeszczak – wykładowca
Doktor nauk ekonomicznych, adiunkt na Katedrze Bankowości w Instytucie Finansów na Uniwersytecie Łódzkim. Absolwent tej uczelni na kierunku: Finanse i Bankowość. Wcześniej był doradcą ds. bankowości prywatnej w ING Bank Śląski, a następnie asystentem ww. katedry na UŁ.
Laureat pierwszej w Polsce edycji światowego konkursu „Etyka w Finansach – Nagroda Robina Cosgrove”, organizowanego przez Komisję Etyki Bankowej przy Związku Banków Polskich (temat nagrodzonej pracy: „Doradca bankowy jako pierwsze ogniwo relacji pomiędzy bankiem i klientem w kontekście problemu etyki w skali mikro”).
Był wykonawcą ze strony Wydziału Ekonomiczno-Socjologicznego następujących umów o współpracy:
- zawartej pomiędzy Fundacją Banku Zachodniego WBK S.A. z siedzibą w Warszawie a Wydziałem Ekonomiczno-Socjologicznym w ramach programu Santander Universidades (tytuł projektu: Włączenie bankowe jako kluczowy standard w realizacji koncepcji silver economy w województwie łódzkim);
- zawartej pomiędzy Bankiem Handlowym w Warszawie S. A. a Wydziałem Ekonomiczno-Socjologicznym (badanie rynkowe oraz technologiczne pod kątem stworzenia rozwiązania do wykorzystania w pracach badawczo-rozwojowych).
Uczestniczył w projekcie współfinansowanym przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i Budżetu Państwa w ramach Poddziałania 8.2.1 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki – stypendium D-RIM.
Jest autorem i współautorem wielu publikacji naukowych; prelegent na konferencjach krajowych i międzynarodowych. Jego zainteresowania zawodowe obejmują takie dziedziny wiedzy, jak rynek kapitałowy, sektor bankowy, etyka w finansach, przedsiębiorczość i private banking. Członek Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego.
dr hab. Arkadiusz Kustra
Dyrektor Programowy Centrum Eksperckiego - Finanse i Ład Korporacyjny, członek Rady Programowej IBD Business School
senior konsultant/ wykładowca
Ekspert z zakresu szeroko rozumianych finansów przedsiębiorstw, rachunkowości finansowej, matematyki finansowej, wyceny przedsiębiorstw i pozyskiwania finansowania. Z dużym sukcesem prowadzi warsztaty i szkolenia dla zarządów i wyższej kadry menedżerskiej, w tym zajęcia na kursie dla kandydatów na członków rad nadzorczych z tematów: zarządzanie w przedsiębiorstwie oraz wprowadzenie do rachunkowości zarządczej i controllingu. Doradza przy opracowywaniu systemów controllingu i planowania finansowego.
Doktor nauk technicznych. Adiunkt na AGH i w Wyższej Szkole Zarządzania i Finansów. Konsultant ds. rozwiązań w zakresie controllingu w Jastrzębskiej Spółce Węglowej oraz w zakresie controllingu i rachunkowości zarządczej w przedsiębiorstwie Polontex w Częstochowie, kierownik ds. merytorycznych studiów podyplomowych „Zarządzanie międzynarodowymi przedsięwzięciami górniczymi” dla KGHM Polska Miedź SA. Doradca ekonomiczny rady nadzorczej firmy Trapez Carbo Sp. z o.o. w Krakowie. Posiada uprawnienia samodzielnego księgowego oraz uprawnienia głównego księgowego.
Beata Bartoszewska – senior trener
Absolwentka Uniwersytetu Łódzkiego, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny. Praktyk biznesu, konsultant i doświadczony trener.
Specjalizuje się m. in. w prowadzeniu szkoleń z zakresu zarządzania finansami, zarządzania podmiotami gospodarczymi, budowy biznesplanów przedsięwzięć dla MSP, a także zarządzania zasobami ludzkimi – budowa zespołu, komunikacja, analiza potrzeb szkoleniowych. Opracowuje projekty doradcze z wykorzystywania źródeł finansowania, w tym pomocowych, a także w zakresie procedur wnioskowania o zewnętrzne środki oraz procedur dotyczących zamówień publicznych.
Rejestracja
- udział w zajęciach
- materiały szkoleniowo-konferencyjne
- certyfikat uczestnictwa
Termin nieaktualny. Wybierz inny termin powyżej, bądź wypełnij formularz, aby zapytać o planowane nowe terminy.
Organizator

Najczęściej zadawane pytania
Zachęcamy do wypełnienia i przesłania formularza zgłoszenia dostępnego na górze strony szkolenia. Po jego odebraniu skontaktujemy się z Państwem celem potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia i przekazania szczegółów organizacyjnych.
- Chcesz wiedzieć więcej? Napisz do nas! lub zadzwoń!
Masz pytania? Napisz do nas
