O szkoleniu
O traumie relacyjno-rozwojowej i cierpieniu, które bywa niezbywalnym etapem w drodze do zdrowienia, ale też o odporności psychicznej i wzroście potraumatycznym.
W zdrowym rozwoju, wspierana pomieszczaniem i mentalizowaniem psychika dziecka tworzy powiązania, czyli integruje swoje części. Przy adekwatnych do wieku wyzwaniach oraz w towarzystwie emocjonalnej opieki – afekt, doznania fizyczne oraz funkcje poznawcze korzystają z wewnętrznego potencjału do integracji.
Używając terminu trauma wczesnodziecięca czy trauma relacyjno-rozwojowa mam na myśli skumulowane niekorzystne doświadczenia, które miały miejsce w trakcie rozwoju dziecka oraz działy się w ramach relacji przywiązania. Gdy reakcje na traumę miały miejsce w trakcie rozwoju układu nerwowego i mózgu, to zakorzeniają się w trwałej dysregulacji psychofizycznej. Mózg dziecka rozwija się na bazie pierwszych doświadczeń, które zawierają się potem w pamięci niejawnej, a taka trauma skutkuje rozwojem tzw. „mózgu przetrwania”. Traumatyczny rozwój nie istnieje jako przeszłość danej osoby, lecz jest trwałą dysregulacją w teraźniejszości, którą nazywamy złożonym zespołem stresu pourazowego (cPTSD). Łączy on cechy zaburzenia stresowego pourazowego z ich utrwaleniem na poziomie głębszych struktur. Skutkuje to odczuwaniem lęku i beznadziei; obrazem JA opartym na wstydzie i nienawiści do siebie; trudnym do regulacji afektem oraz reaktywnymi zaburzeniami przywiązania.
Tego rodzaju trauma czyni dziecko samotnym w psychofizycznych stanach, których samodzielnie nie jest ono w stanie regulować. Z powodu niemożności dzielenia z opiekunem silnych pobudzeń dochodzi do „rozdarcia”, czyli ich odłączenia i pofragmentowania. Te oddysocjowane cząstki stają się trochę jak wewnętrzne osierocone istnienia, których tkanką jest nie posiadające reprezentacji w umyśle, nie przeżyte cierpienie. Te części pozostają niedorozwinięte bo na gruncie dysocjacyjnego „wygnania” rozwój jest nie możliwy. Wszystko pozostaje tam w stanie afektywnie wulkanicznym i wywiera zakłócający wpływ na struktury, które poszły w rozwoju dalej. Bo warto dodać, że dysocjacja ma również za zadanie chronić rozwój. W psychice istnieją struktury, które się rozwijały – części służące przetrwaniu (Franz Rupert) albo części związane z normalnym życiem (Janina Fisher). Traumatyczna progresja rozwoju (Ferenczi) czasem bywa imponująca. Dzieci, które doświadczyły trudnych sytuacji, aby przetrwać i radzić sobie, mogą szybciej rozwijać rożne umiejętności – np zdolność rozumienia złożonych sytuacji, zdolność do radzenia sobie z trudnościami, wybitna empatia. Odnajdziemy zatem pozornie wysoko funkcjonującą osobę, która wewnętrz jest podzielona i skrywa pokłady rozpaczy, przerażenia, gniewu, lęku i wstydu. Pomoc w transformowaniu tego „nieprzeżytego cierpienia” jest bardzo ważna, gdyż niezintegrowane napiera na ego, wnosząc do życia lęk przed załamaniem i szaleństwem.
Nie jest proste przeniknąć taką skomplikowaną strukturę – na wierzchu dobrze radzącą sobie, opartą o normalne stany świadomości, a w „podszewce” zawierające bezimienną grozę, pozbawioną świadomej reprezentacji. Powrót do tych warstw psychiki oznacza konieczność zanurzenia się w regresywne stany. Jak w psychoterapii docierać do zdysocojowanego doświadczenia?
Pomocna może być teoria dezintegracji pozytywnej Kazimierza Dąbrowskiego, który uważał, że należy niejako pozwolić by pewna struktura uległa dezintegracji, by móc następnie składać nową jakość. Tu dezintegracja pozytywna wyraża korzystne rozluźnienie struktury psychicznej, gdzie rozbicie jest czynnikiem sprzyjającym rozwojowi. Poziom integracji wtórnej może przynieść autonomie, autentyczność i większą samoświadomość.
Proponuję namysł nad autentycznym zaangażowaniem, dzieleniem bólu „na dwoje” i psychobiologicznym dostrojeniem, czyli tym, co ważne do relacyjnego przekształcenia afektu potraumatycznego. Przyświecają mi nauki Nevilla Symingtona, który uważał, że: „tylko wtedy można otworzyć się przed drugą osobą, jeśli znajdujemy się w obecności osoby – w obecności osoby mój stan rozbicia będzie powracał do zdrowia. W obecności maski lub tego co D.W. Winnicott nazywał Fałszywym Self dezintegruję się lub pozostaję w stanie rozpadu.”
Do cierpliwego i dostrojonego towarzyszenia w przezwyciężaniu skutków traumy rozwojowej pomocna będzie wiedza z zakresu neurobiologii, teorii przywiązania oraz dogłębnego rozumienia mechanizmów dysocjacji. Rozumienie dysocjacji, jako naturalnej predyspozycji adaptacyjnej do traumy, jest kluczowe do cierpliwego integrowania zranionych, dziecięcych części pacjenta.
Charakterystyka odbiorców: psychoterapeuci, psycholodzy, pedagodzy, terapeuci mogą być różnych modalności – ciekawi tematu, z otwartym umysłem.
Program szkolenia
Historia badań nad traumą i dysocjacją – Janet, Freud, Ferenczi i Jung,
Czym jest złożone PTSD?
- Trauma relacyjno-rozwojowa
- Trauma transgeneracyjna
Wpływ stresu na układ hormonalny, na układ odpornościowy oraz układ neurologiczny.
Zróżnicowane reakcje AUN (pobudzenie i wycofanie) na zagrożenie (Peter Levine) oraz podstawy teorii poliwagalnej (Stephen Porges)
Neurosekwencyjny rozwój mózgu – wpływ traumy relacyjno-rozwojowej na rozwój mózgu i układu nerwowego; temat pamięci niejawnej (Alan Schore, Daniel Siegel, Bruce Perry, Antonio Damasio),
Teoria przywiązania – neurobiologia ufnego i nieufnego przywiązania – regulujący bądź dysregulujący charakter wczesnej więzi z opiekunem./ Neurobiologia przywiązania a struktura osobowości/ Neurobiologia przywiązania a dysocjacja/ Neurobiologia przywiązania a integracja ciało/umysł,
Mechanizmy dysocjacyjne i pofragmentowanie wewnętrznego świata jako spuścizna po traumie relacyjno – rozwojowej
Długoterminowa psychoterapia relacyjna – w stronę regulacji i ufności. Czy możliwe jest odzyskanie zdolności do bezpiecznego ufnego przywiązania ?
Proponuje dwie superwizje w ostatnim bloku każdego dnia (informacje podstawowe o pacjencie i zapis jednej sesji do dwóch stron).
Czas trwania
22-23 luty 2025 r. (sobota, niedziela)
Szkolenie odbywać się będzie w godzinach: sobota 09:00 – 16:00, niedziela 9:00 – 16:00. To dwa dni, w łącznym wymiarze 16 godzin dydaktycznych. W ostatnim bloku każdego dnia obędzie się superwizja grupowa.
Prelegenci
Joanna Chmarzyńska-Golińska – certyfikowana psychoterapeutka psychoanalityczna, superwizorka i terapeutka szkoleniowa Polskiego Towarzystwa Psychoterapii Psychoanalitycznej; psychotraumatolożka i superwizorka Polskiego Towarzystwa Psychotraumatologii; nauczycielka w Psychoanalitycznej Szkole Psychoterapii w Trójmieście; autorka wykładów, artykułów i szkoleń – szczególnie w temacie złożonej traumy relacyjnej.
Terminy i miejsca
To szkolenie nie ma aktualnych terminów. Wyślij zapytanie o nowe terminy bądź zapisz na powiadomienia o nowych terminach.
61-568 Poznań
Wierzbięcice 18/5
woj. wielkopolskie
Rejestracja
- udział w zajęciach
- materiały szkoleniowe w wersji elektronicznej i papierowej
- certyfikat uczestnictwa
- przerwy kawowe
Wydarzenie nieaktualne. Wypełnij formularz, aby zapytać o nowe terminy.
Najczęściej zadawane pytania
REGULAMIN SZKOLEŃ
Organizowanych przez Centrum Psychoterapii Integralnej Sp. z o. o.
1. Centrum Psychoterapii Integralnej Sp. z o. o., zwany w treści Organizatorem organizuje i prowadzi szkolenia zgodnie
z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa.
2. Jednostką Organizatora odpowiedzialną za prowadzenie i organizację szkoleń jest CPI TRAINING dalej jako Organizator.
3. Przyjęcie na szkolenie następuje na podstawie kolejności zgłoszeń, spełnienia wymaganych kryteriów. Zgłoszenie oznacza
zamówienie usługi szkoleniowej przez wypełnienie formularza oraz dokonanie wpłaty. W niektórych przypadkach
Organizator zastrzega sobie prawo do pobierania od osób uczestniczących przedpłaty określonej przy opisie danego
szkolenia.
4. Osoba kandydująca, przystępująca do szkolenia ma obowiązek uiścić opłatę za szkolenie w terminie wyznaczonym przez
Organizatora, nie później niż w ciągu trzech (3) dni roboczych od daty dokonania zgłoszenia. Osoba kandydująca która
dokona zgłoszenia a nie dokona wpłaty w wyznaczonym terminie zostaje zapisana na listę rezerwową osób uczestniczących
w szkoleniu.
5. Wpłaty należy dokonywać w walucie PLN przelewem na rachunek bankowy: Centrum Psychoterapii Integralnej Sp. z o. o.
ul. Ślusarska 6/3, 61-778 Poznań mbank 52 1140 2004 0000 3602 8317 9575 w tytule podając numer zamówienia lub
imię i nazwisko osoby uczestniczącej +nazwa szkolenia.
6. W przypadku rezygnacji ze szkolenia na dwadzieścia-dziewięć (29) dni lub mniej dni kalendarzowych przed terminem
szkolenia lub w przypadku niepojawienia się punktualnie na szkolenie, osobie kandydującej/uczestniczącej, nie przysługuje
zwrot opłaty za szkolenie. W szczególnych przypadkach możliwe jest uczestniczenie w kolejnej edycji szkolenia lub
uczestniczenie w innym szkoleniu z oferty Organizatora na podstawie wpłaty dokonanej na poczet szkolenia, z którego
osoba kandydująca była zmuszony zrezygnować.
7. W przypadku rezygnacji ze szkolenia na trzydzieści (30) dni kalendarzowych lub więcej dni kalendarzowych przed
szkoleniem osoba kandydująca otrzymuje zwrot 100 % kwoty wpłaconej na rzecz szkolenia.
8. Faktury – wystawiane są na zakończenie szkolenia.
9. Organizator jak również osoby prowadzące zajęcia mają prawo zweryfikować obecność osób uczestniczących podczas
zajęć. W wypadku nieobecności osoby, która podpisała się na liście obecności Organizator/prowadzący mają prawo
zaznaczyć to na liście obecności. W takim wypadku będzie to traktowane tożsamo z brakiem podpisu na liście obecności.
Organizator/prowadzący zajęcia mają prawo sprawdzać listę obecności podczas szkoleń online - brak reakcji ze strony
uczestnika będzie traktowany jak nieobecność podczas zajęć.
10. W przypadku szkoleń prowadzonych w formie online, osoba uczestnicząca powinna podpisać się swoim imieniem oraz
pierwszą literą nazwiska lub imieniem i pełnym nazwiskiem. Podpisanie się w sposób uniemożliwiający identyfikację będzie
traktowany jak nieobecność podczas zajęć.
11. Osoba uczestnicząca która ukończyła szkolenie, otrzymuje zaświadczenie / certyfikat / dyplom potwierdzający uczestnictwo
w szkoleniu. Zaświadczenie o ukończeniu zajęć jest wystawiane na podstawie obecności na całych zajęciach/cyklu zajęć.
Zastrzegamy sobie prawo odmowy wystawienia zaświadczenia/certyfikatu/dyplomu przy niespełnieniu przez osobę
uczestniczącą w zajęciach powyższego warunku. Formalnie jest to brak podpisu na liście obecności (osobno za każdy dzień
zajęć) lub braku udziału podczas zajęć on line - brak zalogowania się, wyłączona kamera, niewłaściwe podpisanie (patrz
punkt. 10.).
12. Osoba która ukończyła szkolenie może uzyskać bezpłatnie jeden (1) duplikat zaświadczenia.
13. W przypadku szkoleń online certyfikat/zaświadczenie/dyplom wydawane są w formie elektronicznej. Na prośbę osoby która
ukończyła szkolenie może otrzymać certyfikat w formie papierowej, przesyłany listem poleconym za dodatkową opłatą
uzależnioną od kosztów przesyłki.
14. Organizator zastrzega sobie prawo do odwołania szkolenia najpóźniej na trzy (3) dni kalendarzowe przed terminem realizacji
z powodu zgłoszenia zbyt małej ilości kandydatów. W takiej sytuacji zobowiązany jest wyłączenie do zwrotu w całości
wpłaconej kwoty lub po uzyskaniu akceptacji płatnika, przeniesienia dokonanej wpłaty na następny wyznaczony termin
szkolenia lub inne szkolenie z oferty Organizatora.
15. W przypadku odwołania szkolenia przez Organizatora jest on wyłączenie zobowiązany do zwrotu wniesionej przez osobę
kandydującą / płatnika opłaty za szkolenie i nie jest on odpowiedzialny za jakiekolwiek szkody powstałe na skutek odwołania
szkolenia.
16. Szkolenia online mogą być nagrywane. Informacja taka zawarta jest przy opisie danego szkolenia. Osoba biorąca udział
oświadcza, że przyjmuje do wiadomości, że w ramach nagrania może zostać utrwalony/ zapisany wizerunek takiej i osoby, wyraża ona
zgodę na nieodpłatne wykorzystanie swojego wizerunku utrwalonego w ramach uczestnictwa w danym szkoleniu. Zgoda dotyczy
w szczególności wykorzystania wizerunku w nagraniach ze szkolenia - przekazywanych uczestnikom danego szkolenia oraz materiałach
promocyjnych, na stronie www.cpi.poznan.pl oraz w mediach społecznościowych. Zgoda na wykorzystanie wizerunku nie jest
ograniczona czasowo. Wyrażenie zgody na wykonanie zdjęcia i wykorzystanie wizerunku zgodnie z powyższym zakresem pozostaje
całkowicie dobrowolne.
17. Wszelkie kwestie dotyczące warunków zgłoszenia, udziału, braku możliwości udziału spóźnień, kwestii technicznych itp.
kwestii osoba uczestnicząca w szkoleniu lub kandydująca zobowiązuje się ustalać mailowo przez przesłanie wiadomości
mail na adres szkolenia@cpi.poznan.pl lub telefonicznie +48 576 244 001.
18. Regulamin wchodzi w życie od dnia 1 stycznia 2023 r.
- Nazwa firmy: Centrum Psychoterapii Integralnej Sp. z o. o.
- Ulica i nr: Wierzbięcice 18/5
- Kod pocztowy: 61-568
- Miejscowość: Poznań
- Numer NIP: 7831869520
Masz pytania? Napisz do nas

Wypełnij formularz
Dane kontaktowe
Organizator
