Najnowsze zmiany dotyczące jednostek pomocniczych, funduszu sołeckiego i przewodniczących organów wykonawczych jednostek pomocniczych gminy

O szkoleniu

Wrześniowa nowelizacja ustawy wprowadza zmiany zwiększające atrakcyjność funduszu sołeckiego, zwiększając wsparcie finansowe z budżetu państwa, wydłużając stałość uchwały o utworzeniu funduszu i umożliwiając realizację wspólnych projektów przez sąsiednie sołectwa. Celem tych zmian jest ułatwienie stosowania tego narzędzia przez mieszkańców i zwiększenie liczby gmin korzystających z funduszu, który pozwala na realizację inwestycji poprawiających życie mieszkańców. Proponowane szkolenie ma na celu przede wszystkim przygotować uczestników do pewnego i zgodnego z prawem wdrożenia zmian w zakresie jednostek pomocniczych, funduszu sołeckiego oraz umocnić pozycję przewodniczących organów wykonawczych zgodnie z nowelizacją ustawy z 12.09.2025 r. o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz ustawy o funduszu sołeckim.

Dlaczego warto wziąć udział?
  • Poznasz charakter prawny i zadania Konwentu przewodniczących organów wykonawczych jednostek pomocniczych (JP) oraz dowiesz się jak zaprojektować sposób jego funkcjonowania w gminie.

  • Dowiesz się jak przygotować projekt zarządzenia o utworzeniu Konwentu: zakres, elementy obligatoryjne, tryb działania, obsługa, dokumentacja.

  • Poznasz zasady naliczania diet i zwrotu kosztów podróży przewodniczących organów wykonawczych JP oraz poprawnie je rozliczać.

  • Dowiesz się, jak utworzyć i zaplanować prace Młodzieżowej Rady jako jednostki pomocniczej: tryb powołania, statut/regulamin, relacje z innymi ciałami partycypacyjnymi.

  • Poznasz obowiązki gminy w zakresie obowiązkowego OC i NNW członków organu wykonawczego JP, w tym minimalny zakres ochrony i organizację zamówienia.

  • Dowiesz się jak sporządzić i ewidencjonować upoważnienia dla przewodniczących organów wykonawczych JP do zawierania umów (zakres, limity, kontrola zarządcza, odpowiedzialność).

  • Poznasz zasady procedowania wniosków do funduszu sołeckiego po zmianach: ocena dopuszczalności, odrzucenie całości/części, komunikacja z sołectwem, terminy.

  • Nauczysz się planować zadania w budżecie gminy dla innych niż sołectwa jednostek pomocniczych oraz powiązać je z WPF i planem finansowym.

  • Nabędziesz umiejętność mini malowania ryzyka nadzorczego (rozstrzygnięcia nadzorcze Wojewody czy RIO) i spornych (skargi, wnioski, odwołania) związane z nowymi regulacjami.

Kto powinien wziąć udział?
  • Wójtowie/burmistrzowie/prezydenci i sekretarze.

  • Skarbnicy, a także księgowi.

  • Sołtysi i przewodniczący zarządów osiedli.

  • Radni Gmin i komisji.

  • Pracownicy merytoryczni np. z biur rady.

Program szkolenia

1. Konwent przewodniczących organów wykonawczych jednostek pomocniczych gminy – zasady tworzenia i funkcjonowania:

• Charakter prawny.

• Tryb tworzenia.

• Elementy zarządzenia o utworzeniu konwentu.

• Diety i zwrot kosztów podróży przysługujących przewodniczącym organów wykonawczych jednostek pomocniczych za udział w posiedzeniach konwentu.

2. Młodzieżowa rada jednostki pomocniczej – ramy prawne funkcjonowania i zakres zadań:

• Tryb tworzenia.

• Zadania.

3. Obligatoryjne ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej i od następstw nieszczęśliwych wypadków członków organu wykonawczego jednostki pomocniczej.

4. Upoważnienie przewodniczącego organu wykonawczego jednostki pomocniczej do zawierania umów.

5. Zmiany dotyczące funduszu sołeckiego:

• Odrzucenie przez wójta wniosku albo poszczególnych przedsięwzięć uchwalonych przez zebranie wiejskie.

• Zmiany terminów przy procedowaniu nad wnioskiem zebrania wiejskiego.

• Możliwość wyodrębnienia w budżecie gminy środków na przedsięwzięcia przewidziane do realizacji w innych niż sołectwo jednostkach pomocniczych.

• Inne zmiany w procedowaniu realizacji zadań z funduszu sołeckiego.

6. Pytania, na które odpowiemy w trakcie szkolenia:

Konwent przewodniczących organów wykonawczych JP:

- Czym w świetle nowelizacji jest Konwent: organem pomocniczym wójta, ciałem doradczym, czy forum współpracy i jakie ma kompetencje?

- Czy utworzenie Konwentu jest obowiązkowe, a jeśli nie, kiedy jest racjonalne (kryteria decyzji)?

- Kto inicjuje i kto organizuje Konwent? Jak wygląda jego skład, przewodniczenie i obsługa administracyjna?

- Jakie elementy musi zawierać zarządzenie o utworzeniu Konwentu (cele, tryb pracy, protokołowanie, jawność, RODO)?

- Jak ustalić zasady i wysokość diet oraz zwrotów kosztów podróży za udział w posiedzeniach Konwentu?

- Jak dokumentować posiedzenia i rekomendacje Konwentu, aby miały praktyczną wartość i „odporność” na kontrolę?

Młodzieżowa rada jednostki pomocniczej:

- Kto i w jakim trybie wnioskuje o powołanie Młodzieżowej Rady JP i jakimi aktami ją ustanawiamy (uchwała/zarządzenie, regulamin/statut)?

- Jak ułożyć relacje Młodzieżowej Rady JP z młodzieżową radą gminy i radą gminy (uniknięcie dublowania kompetencji)?

Ubezpieczenia OC i NNW członków organu wykonawczego JP:

- Kogo obejmuje obowiązek ubezpieczenia (sołtys, przewodniczący zarządu osiedla, zastępcy, członkowie zarządu)?

- Jaki powinien być minimalny zakres ochrony (OC w związku z pełnieniem funkcji, NNW w drodze na posiedzenia, wydarzenia itp.) i jakie wyłączenia są niedopuszczalne?

- Kto jest ubezpieczającym i z jakich środków opłaca się składkę? Czy potrzebny jest przetarg/rozeznanie rynku?

- Jak postępować w razie szkody/wypadku — dokumenty, terminy, odpowiedzialność gminy a odpowiedzialność osobista?

Upoważnienie przewodniczącego organu wykonawczego JP do zawierania umów:

- Jak sformułować upoważnienie: zakres przedmiotowy, limity kwotowe, obszary wyłączone, okres obowiązywania, odwołanie?

- Kiedy wymagana jest kontrasygnata skarbnika lub akceptacja radcy prawnego — i jak to ująć w procedurze?

- Jak prowadzić rejestr upoważnień i kontroli wewnętrznej (ślad audytowy, odpowiedzialność, zgodność z polityką zakupową gminy)?

Fundusz sołecki — nowe rozwiązania i terminy:

- Jak ocenić wniosek zebrania wiejskiego i kiedy wójt może odrzucić wniosek w całości albo poszczególne przedsięwzięcia (przesłanki, uzasadnienie)?

- Jak wyglądają nowe terminy i etapy procedowania: złożenie, weryfikacja, odrzucenie, korekta, ujęcie w projekcie budżetu, realizacja?

7. Podsumowanie szkolenia. Pytania od Uczestników.

Czas trwania

09:00 - 13:00

Prelegenci

Doktor nauk prawnych, adiunkt w Katedrze Prawa Administracyjnego i Nauki Administracji na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego, specjalizuje się w zakresie: prawa samorządu terytorialnego, prawa pracy w samorządzie terytorialnym, etyki pracownika samorządowego, dostępu do informacji publicznej, podmiotów leczniczych i ochrony zdrowia, gospodarki komunalnej oraz innych zagadnień dotyczących samorządu terytorialnego i prawa administracyjnego. Autor wielu publikacji z zakresu prawa administracyjnego i samorządu terytorialnego, w tym współautor Encyklopedii Samorządu Terytorialnego, komentarzy do ustawy o samorządzie gminnym (2014, 2023)., Wieloletni ekspert i wykładowca Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej, Prezes Zarządu Stowarzyszenia Edukacji Administracji Publicznej.

Terminy i miejsca

To szkolenie nie ma aktualnych terminów. Wyślij zapytanie o nowe terminy bądź zapisz na powiadomienia o nowych terminach.

Szkolenie będzie się odbywało na platformie ZOOM. Najlepiej korzystać z przeglądarki Chrome.

Rejestracja

Cena standardowa
449
zwolnione z vat
Cena zawiera:
  • udział w zajęciach
  • materiały szkoleniowe w wersji elektronicznej
  • certyfikat uczestnictwa
  • bezpłatne anulowanie zgłoszenia do 7 dni przed terminem
  • konsultacje indywidualne
Zapisz się
FAQ

Najczęściej zadawane pytania

Prosimy o przejście do sekcji Zapisz się, aby wypełnić formularz zgłoszenia w wydarzeniu. Po jego wysłaniu organizator skontaktuje się celem potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia i przekazania szczegółów organizacyjnych.

Krajowy Fundusz Szkoleniowy

Podczas wypełniania formularza rejestracji zaznacz opcję "Oświadczam, że udział będzie finansowany ze środków publicznych, proszę o wystawienie faktury z zerową stawką VAT."

Jeśli potrzebujesz zarejestrować organizatora w wewnętrznym systemie zamówień możesz zrobić to na dwa sposoby. W trakcie wypełniania zgłoszenia w polu Uwagi przekaż tą informację - opiekun szkolenia skontaktuje się w celu dopełnienia formalności. Możesz to również zrobić samodzielnie z użyciem poniższych danych:
  • Nazwa firmy: Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej im. Jerzego Regulskiego
  • Ulica i nr: Jelinka 6
  • Kod pocztowy: 01-646
  • Miejscowość: Warszawa
  • Numer NIP: 5220001895

Najszybszym sposobem kontaktu z organizatorem i uzyskania dodatkowych informacji jest wypełnienie formularza kontaktowego. Możesz też zadzwonić do organizatora.
Kontakt

Masz pytania? Napisz do nas

Wypełnij formularz

Uzupełnij pole
Uzupełnij pole
Wybierz termin wydarzenia
Uzupełnij pole
Uzupełnij pole
Uzupełnij wiadomość
Przeciągnij plik tutaj lub kliknij, żeby dodać.
Potwierdź, że nie jesteś botem.
Musisz zaakceptować regulamin.

Dane kontaktowe

Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej im. Jerzego Regulskiego
01-646 Warszawa, Polska Jelinka 6

Organizator

Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej im. Jerzego Regulskiego
01-646 Warszawa, Polska
Jelinka 6
woj. mazowieckie
18 września 1989 roku inicjatorzy prac nad ustawą o samorządzie terytorialnym: Jerzy Regulski, Andrzej Celiński, Jerzy Stępień, Aleksander Paszyński i Walerian Pańko powołali do życia Fundację, która miała czuwać nad odradzającą się samorządnością te...
Powiadomienia o nowych terminach

Zapisz się, aby otrzymywać powiadomienia o nowych terminach tego wydarzenia!