Firma, która się nie rozwija, naraża się na ogromne ryzyko. Konkurencja nie śpi, a aby z nią wygrać, trzeba zyskać jak największą przewagę. Pomoże ją zdobyć zbudowanie kompetentnego zespołu pracowników – takich, którzy dysponują aktualną wiedzą oraz szerokim zakresem kompetencji. W ociągnięciu tego celu może pomóc przemyślana polityka szkoleniowa oraz sprawne zarządzanie szkoleniami. Dowiedz się czym jest polityka szkoleniowa, na czym polega zarządzanie szkoleniami i ewaluacja szkoleń?
Spis treści:
- Polityka szkoleniowa
- Zarządzanie szkoleniami
- Polityka szkoleniowa: od czego zacząć jej tworzenie?
- Ewaluacja szkoleń
- Kursy: zarządzanie szkoleniami, polityka szkoleniowa, ewaluacja szkoleń
Polityka szkoleniowa
Co to jest polityka szkoleniowa? Wysyłanie pracowników na szkolenia nie jest niczym nowym – zarówno wewnętrzne, jak i zewnętrzne wykłady czy warsztaty są częścią „krajobrazu biznesowego” od wielu dekad. Trzeba jednak pamiętać, że edukacja zespołu firmy ma przynieść nie tylko krótkoterminowe, a długofalowe zyski, jak też wspierać strategizny rozwój organizacji. Ma zatem służyć nie tylko jednorazowemu przekazaniu informacji, np. na temat nowych produktów oferowanych przez przedsiębiorstwo, a stopniowemu poszerzaniu i utrwalaniu niezbędnych umiejętności oraz wiedzy, które są niezbędne do odniesienia sukcesu na rynku. Właśnie dlatego tak ważna jest spójna, przemyślana i rozsądna polityka szkoleniowa. W skrócie polityka szkoleniowa to usystematyzowany plan, według którego są prowadzone szkolenia w długiej perspektywie czasowej, tak aby wspierały osiąganie celów organizacji.
Dowiedz się więcej czym jest polityka szkoleniowa?
Zarządzanie szkoleniami
Co to jest zarządzanie szkoleniami? Umiejętne zarządzanie szkoleniami to jedno z kluczowych narzędzi dla rozwoju firmy i wzmocnienia stabilności jej działania. Dlaczego? Ponieważ dobra polityka szkoleniowa i zarządzanie szkoleniami przekładają się na między innymi jasne wytyczenie ścieżek rozwoju zawodowego pracowników. Szkolony pracownik otrzymuje jasną informację o tym, w jakim kierunku może się potoczyć jego kariera w danym miejscu pracy, a co za tym idzie – uzyskuje określone cele do osiągnięcia. To przekłada się na wyższą motywację do działania. Zarządzanie szkoleniami pomaga również osiągnąć efektywny wzrost zasobów wiedzy w organizacji. Dobrze przemyślana inwestycja w szkolenia oznacza równomierny rozwój i sprawne zarządzanie zespołem, a w efekcie stopniowe zwiększanie jego potencjału, produktywności i efektywności realizacji zadań. Polityka szkoleniowa i zarządzanie szkoleniami to również wzmocnienie employer branding. Regularne, sensownie rozplanowane szkolenia budują większe zaufanie do pracodawcy i poprawiają opinię o nim wśród zespołu. Warto pamiętać, że działania z obszaru wewnętrznego PR-u przekładają się na wzrost potencjału pozyskania nowych, wartościowych pracowników – pojawią się, zachęceni informacjami o dobrych warunkach zatrudnienia. Przemyślana polityka szkoleniowa i zarządzanie szkoleniami to również dosonała metoda na optymalizację kosztów szkoleń. Rozsądny plan działania oznacza, że firma nie wydaje środków na przypadkowe warsztaty i wykłady, a inwestuje je tak, aby zaspokoić realne potrzeby organizacji.
Polityka szkoleniowa: od czego zacząć jej tworzenie?
Skoro zarządzanie szkoleniami do działanie realizowane w długofalowej perspektywie, zanim rozpocznie się jakiekolwiek prace, trzeba się dobrze przygotować. Rozsądna polityka szkoleniowa nie powstanie w jeden dzień. Jej podstawa to dogłębne zbadanie potrzeb szkoleniowych organizacji i wytyczenie celów prowadzonych działań. Jak zatem przejść od teorii do praktyki?
- Wykonaj analizę SWOT, aby określić pozycję swojej firmy na rynku. Przyjrzyj się dobrze przede wszystkim zagrożeniom i słabym stronom. Szkolenia pomogą je zniwelować.
- Określ kierunek rozwoju swojej organizacji w perspektywie kolejnego roku, dwóch lat, a także 5 i 10 lat. Zastanów się, gdzie chcesz dotrzeć i jakie zasoby są ku temu potrzebne.
- Wspólnie z zespołem menadżerskim wstępnie określ potrzeby szkoleniowe, jakie ma obecnie organizacja.
- Zapytaj o zdanie pracowników – np. wykorzystując ankiety.
- Przygotuj dość precyzyjnie zarysowane ścieżki kariery zawodowej pracowników na poszczególnych stanowiskach. Wskaż, jakie umiejętności będą im potrzebne, aby zdobywali kolejne szczeble na drabinie awansu.
- Przełóż uzyskane w ten sposób informacje na język szkoleń – określ precyzyjnie, jakie warsztaty, wykłady i zajęcia powinien przejść pracownik, aby rozwinął się w pożądanym kierunku.
Pamiętaj, nowoczesna polityka szkoleniowa opiera się nie tylko na szkoleniach twardych – tj. tych związanych z konkretną wiedzą i umiejętnościami, np. obsługi danego oprogramowania czy rozliczania podatków. Równie istotne są tzw. szkolenia miękkie, związane z budowaniem kompetencji interpersonalnych, kluczowych na niemal każdym stanowisku.
Mając na względzie zarządzanie szkoleniami, warto również pomyśleć o wykorzystaniu możliwości, jakie daje rynek e-szkoleń. Pracownicy mogą np. uczestniczyć zdalnie w webinarach, jak również korzystać z platform e-learningowych – tak, aby proces poszerzania wiedzy oraz umiejętności stał się korzystnym nawykiem. Jeśli masz wątpliwości, jak powinna wyglądać Twoja polityka szkoleniowa, warto skorzystać z konsultacji z ekspertami. Przeprowadzą oni obiektywny audyt i pomogą opracować plan, który sprosta potrzebom organizacji, a także jej możliwościom finansowym.
Ewaluacja szkoleń
Organizujesz szkolenia dla swoich pracowników, ponieważ wiesz, jak ważna jest inwestycja w kapitał ludzki. Pytanie jednak: jak sprawdzić, czy kolejne spotkania z trenerami i ekspertami przekładają się na realne wzmocnienie potencjału firmy i w jakim stopniu? Czy prowadzona polityka szkoleniowa jest skuteczna? Temu celowi służy ewaluacja szkoleń.
Czym jest ewaluacja szkoleń?
Ocena szkoleń ma na celu sprawdzenie, w jakim stopniu przeprowadzone dla pracowników kursy czy warsztaty przełożyły się na osiąganie celów założonych przez pracodawcę. Mówiąc dokładniej, ewaluacja szkoleń ma zweryfikować:
- poziom satysfakcji ich uczestników z tego, jak zajęcia zostały przeprowadzone,
- realne przełożenie uczestnictwa w warsztatach na podniesienie poziomu wiedzy lub zdobycie nowych kwalifikacji zawodowych,
- wpływ odbytych szkoleń na efektywność działania organizacji.
Dlaczego ocena szkoleń jest tak ważna?
Ewaluacja – bez względu na to, czy chodzi o szkolenia otwarte, czy o szkolenia zamknięte – niesie za sobą bardzo wiele korzyści. Odpowiedź na pytania o efektywność programu podnoszenia kwalifikacji w organizacji pozwala:
- potwierdzić, czy obrana polityka szkoleniowa jest zasadna i czy należy ją kontynuować (zarówno w zakresie tematyki kursów i warsztatów, jak i kontynuacji korzystania z usług firmy szkoleniowej, z którą podjęto współpracę),
- ocenić, czy programy szkoleniowe przynoszą pożądane efekty, czy należy je zmienić,
- wytyczyć dalsze kierunki rozwoju kompetencji pracowników.
Dlatego efektem prowadzonej regularnie ewaluacji jest optymalizacja procesu szkoleniowego – zarówno pod względem jego skuteczności, jak i kosztów.
Jak w praktyce wygląda ewaluacja szkoleń?
Przede wszystkim warto pamiętać o tym, że oceną szkoleń nie powinny się zajmować osoby, które były odpowiedzialne za ich przeprowadzenie. Mogą to zrobić np. pracownicy działu HR lub niezależni eksperci. Wówczas zyskuje się pewność, że wnioski z ewaluacji zostały wyciągnięte obiektywnie.
Narzędziami, które stosuje się w tym procesie, są:
- ankiety skierowane do pracowników – pyta się w nich przede wszystkim o zadowolenie ze szkolenia w różnych jego aspektach (np. atrakcyjności zaproponowanych zajęć, adekwatności ich poziomu trudności, przydatności, logistyki itp.),
- testy wiedzy – weryfikujące, czy uczestnicy rzeczywiście nauczyli się czegoś nowego na szkoleniu,
- ocena nabytych umiejętności – mogą one zostać zweryfikowane np. przez kierowników poszczególnych działów w ramach assessment centre lub podczas obserwacji codziennego wykonywania zadań przez pracowników,
- analiza ROI – a więc przyjrzenie się temu, jak w dłuższej perspektywie czasu polityka szkoleniowa przekłada się na wzrost efektywności działania firmy.
Jak zatem widać, korzyści z prowadzenia ewaluacji szkoleń otwartych oraz szkoleń zamkniętych jest wiele i nie należy z niej rezygnować.
Kursy: zarządzanie szkoleniami, polityka szkoleniowa, ewaluacja szkoleń
Bazę szkoleń, kursów i warsztatów poświęconych polityce szkoleniowej, zarządzaniu szkoleniami i ewaluacji szkoleń można znaleźć na górze strony. W ofertcie znajdziemy terminy szkoleń, kursów i warsztatów organizowanych online oraz stacjonarnie w największych miastach w Polsce: Warszawa, Wrocław, Kraków, Poznań, Łódź, Katowice, Bydgoszcz, Gdańsk, Lublin, Szczecin, Rzeszów. Baza umożliwia szybkie odnalezienie szkoleń z polityki szkoleniowej i prowadzenia ewaluacji szkoleń, zapoznanie się z programem zajęć oraz porównanie cen. Rejestracji na wybrane szkolenie lub kurs można dokonać z użyciem formularza rejestracji online.