O szkoleniu
Szkolenie dotyczy przepisów, które będą obowiązywały do 31.12.2023 r., za wyjątkiem pomocy regionalnej, która obowiązuje do końca 31.12.2021 r. Na szkoleniu zostaną omówione nowe Wytyczne w sprawie regionalnej pomocy Państwa, które opublikowała Komisja Europejska 19.04.2021 r. Zmienione wytyczne wejdą w życie z dniem 1 stycznia 2022 r.
Program szkolenia zawiera najnowsze informacje o pomocy publicznej w ramach kolejnych tarcz antykryzysowych uruchamianych począwszy od 1.04.2020.
Cel szkolenia to nabycie oraz podniesienie kompetencji związanych z oceną występowania, kwalifikowalnością oraz regułami udzielania pomocy publicznej (w szczególności pomocy regionalnej) i de minimis w perspektywie finansowej 2014-2020 oraz 2021-2027 oraz uzyskanie wiedzy na temat nowych instrumentów szybkiego reagowania w walce z epidemią COVID-19.
Na szkoleniu omówimy, przedstawimy i wyjaśnimy:
- podstawowe pojęcia związane z udzielaniem pomocy publicznej oraz de minimis,
- pomoc Państwa w celu wsparcia gospodarki w kontekście epidemii COVID-19,
- krajowe przepisy proceduralne odnoszące się do pomocy publicznej oraz de minimis,
- zakres stosowania uregulowań w zakresie pomocy publicznej oraz de minimis;
- obowiązki podmiotów udzielających pomocy i beneficjentów pomocy publicznej oraz de minimis;
- praktyczne przełożenie wspólnotowych przepisów dotyczących udzielania pomocy de minimis na instrumenty wsparcia przedsiębiorców.
Szkolenie skierowane jest do osób, których praca zawodowa związana jest z realizacją projektów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej, tj. Instytucji Zarządzających oraz Pośredniczących w Programach Operacyjnych, a także do pracowników jednostek samorządu terytorialnego oraz specjalnych stref ekonomicznych.
Program szkolenia
Test pomocy – przykłady wyłączeń występowania pomocy publicznej – interpretacje/orzeczenia TSUE oraz decyzje KE.
- Pojęcie działalności o charakterze gospodarczym w prawie wspólnotowym. W jaki sposób orzeczenia TSUE podważają Zawiadomienie Komisji w sprawie pojęcia pomocy państwa.
- Przesłanka angażowania zasobów państwa (środków publicznych).
- Przesłanka korzyści ekonomicznej (przysporzenia).
- Przesłanka selektywności wsparcia.
- Przesłanka zakłócenia konkurencji oraz wpływu na wymianę handlową.
- Brak wpływu na wymianę handlową – kiedy ma zastosowanie.
- Pomoc publiczna a pomoc de minimis – podstawowe różnice.
- Definicja mikro, małego oraz średniego przedsiębiorstwa.
Tryby pomocowe finansowania projektu.
- Wpływ wyroku Sądu z 24 marca 2011 r. w połączonych sprawach T-443/08 i T-445/08 Leipzig-Halle na realizację projektów infrastrukturalnych.
- Poziomy występowania pomocy państwa: dofinasowanie projektu, dysponowanie przez beneficjenta produktami projektu oraz wykorzystanie produktów projektu.
- Realizacja projektu z pomocą publiczną – omówienie pięciu trybów podstawowych oraz jednego szczegółowego.
- Realizacja projektu z wyłączeniem reguł pomocy publicznej – projekt generujący dochód oraz projekt niegenerujący dochodu.
- Pomoc publiczna w kontekście projektu hybrydowego.
- Pojęcie beneficjenta w kontekście rozporządzenia omnibus.
Przypadki występowania pomocy publicznej w programach finansowanych z Funduszy Strukturalnych oraz środków krajowych, w specyfice obszarów:
- Gospodarczego wykorzystania infrastruktury (np. Wyrok Sądu w sprawie T-128/89 Aéroports de Paris, Pomoc państwa SA.35388 (2013/C) (ex 2013/NN i ex 2012/N) – Utworzenie portu lotniczego Gdynia-Kosakowo, Wyrok TSUE z 14.01.2015 r. w sprawie C-518/13 Eventech Ltd., Decyzja KE z 24.05.2011 r. w sprawie SA.31492 (N 375/2010) Platforma multimodalna związana z lotniskiem Ronchi dei Legionari, Decyzja KE z 19.11.2009 r. w sprawie N 470/2008 – Pomoc na działania rewitalizacyjne w obszarach zdegradowanych w Polsce).
- Zakup oraz sprzedaż nieruchomości, w tym nieruchomości wytworzonych w ramach projektu.
- Rewitalizacji i mieszkalnictwa (np. decyzja Komisji z 27 marca 2014 r. w sprawie SA.36346 – Niemiecki program rewitalizacji terenów na cele działalności przemysłowej i handlowej lub decyzja Komisji z dnia 4 kwietnia 2006 r. w sprawie C 33/2005 dotyczącej planowanej pomocy Królestwa Niderlandów dla projektu „Marktpassageplan” w Haaksbergen).
- Ochrony zdrowia (np. decyzja Komisji z 29 kwietnia 2015 r. w sprawie SA.37432 – Finansowanie szpitali publicznych w Regionie Hradec Kralov lub decyzja Komisji z 29 kwietnia 2015 r. w sprawie SA.37904 – Rzekoma pomoc publiczna dla centrum medycznego w Durmersheim oraz decyzja Komisji z 29 kwietnia 2015 r. w sprawie SA.38035 – Rzekoma pomoc publiczna dla specjalistycznej kliniki rehabilitacyjnej w dziedzinie ortopedii oraz chirurgii urazowej).
- Systemu solidarności społecznej – wspierania opieki nad osobami starszymi (DPS, DDO) oraz niepełnosprawnymi (ZAZ, WTZ, CIS, KIS).
- Edukacji (np. decyzja Komisji z 8 listopada 2006 r. w sprawie Prerov Logistics College lub decyzja Komisji z 26 listopada 2 008 r. w sprawie N 343/2008 – Pomoc indywidualna dla College Nyireghaza na rozwój Centrum Wiedzy Partium).
- W odniesieniu do dziennej opieki nad dziećmi: Ustawa z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3; Decyzja nr 39/07/COL z dn. 27.02.2007 r. podtrzymana orzeczeniem Trybunału EFTA z dnia 21 lutego 2008 r. w sprawie E-5/07 Private Branehagers Landsforbund przeciwko Wysokiej Władzy EFTA dotycząca finansowania gminnych instytucji opieki nad dziećmi w Norwegii.
- Projektów miękkich finansowanych ze środków EFS.
- Instytucji otoczenia biznesu (np. decyzja Komisji z 229 kwietnia 2015 r. w sprawie SA.33149 - Städtische Projektgesellschaft „Wirtschaftsbüro Gaarden – Kiel” lub decyzja Komisji z 21 stycznia 2003 r. w sprawie N 486/2002 – Sala kongresowa w Visby).
- Badań i rozwoju.
- Usług w ogólnym interesie gospodarczym: stawki dostępu do infrastruktury, oczywisty błąd w zdefiniowaniu rzeczywistej usługi użyteczności publicznej, praktyczne przypadki z transportu, internetu szerokopasmowego, nadawania, zdrowia i sektora społecznego, sportu i kultury.
- Gospodarki wodno-ściekowej, gospodarki odpadami oraz transportu (w tym w formie rekompensaty za usługi w ogólnym interesie gospodarczym).
- Pomoc na ochronę środowiska, w tym na infrastrukturę energetyczną.
- Turystyki i kultury (np. decyzja Komisji z 20 listopada 2012 r. w sprawie SA.34891 – Pomoc dla Związku Gmin Fortecznych Twierdzy Przemyśl lub decyzja Komisji z 14 grudnia 2010 r. w sprawie NN 67/2010 – Pomoc na zachowanie dziedzictwa kulturowego Kopalni Soli „Bochnia”).
Tymczasowe ramy środków pomocy państwa w celu wsparcia gospodarki w kontekście trwającej epidemii COVID-19:
- Podstawa prawna interwencji na rynku w celu przeciwdziałaniu zaburzeniom w gospodarce oraz maksymalny okres wsparcia.
- Omówienie przeznaczeń pomocy antykryzysowej wraz z różnicami wynikającymi z kolejnych sekcji Tymczasowych ram.
- Limity oraz maksymalne intensywności pomocy w kontekście kolejnych sekcji Tymczasowych ram.
- Kumulacja pomocy w kontekście kolejnych sekcji Tymczasowych ram.
- Dostępne formy udzielania pomocy oraz jej przeznaczenie.
- Podmioty oraz sektory uprawnione do uzyskania pomocy.
- Wymogi proceduralne – formularz informacji z dnia 27 lipca 2020 r. oraz praktyczne wykorzystanie systemu SUDOP/SHRiMP.
- Omówienie zmian w zasadach udzielania pomocy wprowadzane w trybie ciągłym przez Komisję.
Regionalna pomoc inwestycyjna przewidziana w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r.
- Sektory wykluczone z możliwości wsparcia: energetyka oraz infrastruktura transportowa.
- Mapa pomocy regionalnej określająca intensywność pomocy.
- Efekt zachęty – analiza wariantów realizowanego projektu.
- Pojęcie inwestycji początkowej.
- Katalog kosztów kwalifikowanych.
- Obowiązek utrzymania inwestycji w regionie.
- Pojęcie jednostkowego projektu inwestycyjnego.
- Planowane zmiany w zasadach udzielania pomocy regionalnej będące przedmiotem konsultacji ogłoszonych przez Komisję.
Pomoc de minimis w ramach rozporządzenia Komisji (UE) nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r.
- Przeznaczenie pomocy de minimis.
- Koszty kwalifikowane.
- Limity pomocy de minimis.
- Pojęcie jednego przedsiębiorstwa oraz konsekwencje z tym związane.
- Konieczność uwzględnienia jednorazowych odpisów amortyzacyjnych w oświadczeniu o wielkości pomocy de minimis, którą podmiot ubiegający się o otrzymanie pomocy de minimis otrzymał w roku, w którym ubiega się o pomoc, oraz konieczność pomniejszenia wartości w ciągu dwóch poprzedzających go lat; środka trwałego o wartość otrzymanego dofinansowania dla celów obliczenia odpisów amortyzacyjnych.
- Planowane zmiany zasady de minimis anonsowane przez służby Komisji Europjeksiej.
Tryby udzielania pomocy państwa.
- Pojęcie programu pomocowego oraz pomocy indywidualnej.
- Konsekwencje związane z udzielaniem pomocy państwa poza programem pomocowym.
- Przypadki notyfikacji pomocy do Komisji Europejskiej – procedura zgłoszenia zamiaru udzielenia pomocy oraz akceptacji; postępowanie przed Prezesem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Komisją Europejską.
- Udzielanie pomocy bez zgody Komisji Europejskiej lub niezgodnie z decyzją podjętą przez Komisję Europejską – zwrot pomocy (por. decyzja Komisji nr SA.35388 dotycząca utworzenia portu lotniczego Gdynia-Kosakowo); pomoc bezprawna lub wykorzystana niegodnie z przeznaczenia,
- Skargi w sprawie pomocy państwa.
Przegląd przepisów UE odnoszących się do pomocy publicznej.
- Art. 107 ust. 1 TFUE oraz Art. 108 TFUE (pomoc regionalna, pomoc horyzontalna, pomoc sektorowa, pomoc de minimis).
- Rozporządzenie Rady (UE) 2015/1589 z dnia 13 lipca 2015 r. ustanawiające szczegółowe zasady stosowania art. 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.
- Rozporządzenie Komisji (WE) Nr 794/2004 z dnia 21 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999 ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania art. 93 Traktatu WE (z uwzględnieniem zmian z 27 listopada 2015r.).
- Zawiadomienie Komisji w sprawie uproszczonej procedury rozpatrywania niektórych rodzajów pomocy państwa.
- Zawiadomienie Komisji w sprawie zapewnienia skutecznego wykonania decyzji Komisji nakazujących państwom członkowskim odzyskanie pomocy przyznanej bezprawnie i niezgodnej ze wspólnym rynkiem.
- Zawiadomienie Komisji w sprawie pojęcia pomocy państwa w rozumieniu art. 107 ust. 1 TFUE.
- Kodeks najlepszych praktyk dotyczących przebiegu postępowania w zakresie kontroli pomocy państwa.
- Siatki analityczne przygotowane przez Komisję Europejską – dot. m.in. infrastruktury transportowej, związanej z kulturą czy gospodarką wodną.
Ćwiczenia i warsztaty – w trakcie zajęć.
- Identyfikacja działalności o charakterze gospodarczym gospodarczej w projekcie (wspólnotowa definicja przedsiębiorstwa).
- Pojedynczy organizm gospodarczy, w tym w kontekście MŚP – ocena statusu przedsiębiorstwa, ze szczególnym zwróceniem uwagi na powiązania osobowe i kapitałowe.
- Ocena inwestycji początkowej oraz efektu zachęty.
- Przekształcenia własnościowe i ich wpływ na limit pomocy de minimis – przekształcenie spółek osobowych w kapitałowe, łączenie i dzielenie spółek, zmiana wspólników spółek cywilnych, itp.
- Badanie zgodności z zasadami pomocy de minimis – badanie dopuszczalnej wielkości pomocy ze względu na sektor działalności, ocena formularza informacyjnego, wydawanie zaświadczeń i sprawozdawczość z udzielonej pomocy.
- Pomoc antykryzysowa – podstawy prawne oraz notyfikowane do Komisji Europejskiej polskie programy pomocowe.
Czas trwania
piątek 9.00-15.00
Prelegenci

Praktyk w zakresie pomocy publicznej z doświadczeniem nabytym w takich instytucjach jak: Ministerstwo Gospodarki, Grupa Doradcza Sienna czy Agencja Rozwoju Pomorza S.A.
Posiada doświadczenie w zakresie praktycznego przygotowywania programów pomocy w ramach wyłączeń grupowych, jest specjalistą zakresie pomocy horyzontalnej (działalność badawczo-rozwojowa, kapitał podwyższonego ryzyka, zatrudnienie, szkolenia) oraz regionalnej pomocy inwestycyjnej i pomocy de minimis (doświadczenie praktyczne związane realizacją OP Przedsiębiorczość).
W ramach obowiązków zawodowych uczestniczył w procedurze notyfikacji pomocy publicznej w komisji europejskiej oraz w trybie oceny wykonalności wniosków o dofinansowanie przedsiębiorców oraz iob. Doradca MRR w zakresie pomocy publicznej w PO Kapitał Ludzki oraz Innowacyjna Gospodarka.
Od klilku lat prowadzi szkolenia z zakresu pomocy publicznej w kontekście RPO dla pracowników urzędów marszałkowskich (także dla instytucji pośredniczących), PO KL - dla pracowników urzędów marszałkowskich oraz wojewódzkich urzędów pracy, ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy - dla pracowników Powiatowych Urzędów Pracy. Jest również wykładowcą na kilku kierunkach studiów podyplomowych.
Autor artykułów do ogólnopolskich dzienników oraz współautor specjalistycznych publikacji i opracowań z zakresu pomocy publicznej.
Terminy i miejsca
To szkolenie nie ma aktualnych terminów. Wyślij zapytanie o nowe terminy bądź zapisz na powiadomienia o nowych terminach.
Warszawa
woj. mazowieckie
Rejestracja
- udział w zajęciach
- materiały szkoleniowo-konferencyjne
- certyfikat uczestnictwa (zobacz wzór)
- serwis obiadowy
- przerwy kawowe
Wydarzenie nieaktualne. Wypełnij formularz, aby zapytać o nowe terminy.
- udział w zajęciach
- materiały szkoleniowo-konferencyjne
- certyfikat uczestnictwa (zobacz wzór)
Wydarzenie nieaktualne. Wypełnij formularz, aby zapytać o nowe terminy.
Organizator

Najczęściej zadawane pytania
Prosimy o wypełnienie formularza zgłoszenia dostępnego na górze strony. Po jego otrzymaniu skontaktujemy się, aby potwierdzić zgłoszenie i przekazać wszystkie informacje organizacyjne.
- Chcesz wiedzieć więcej? Napisz do nas! lub zadzwoń!
Masz pytania? Napisz do nas
