O szkoleniu
Warsztat ma na celu zapoznanie uczestników z różnorodnymi technikami, które pomagają w skutecznym identyfikowaniu przyczyn problemów oraz w tworzeniu efektywnych rozwiązań. Uczestnicy nauczą się, jak wykorzystać narzędzia takie jak burza mózgów, diagram Ishikawa, wykres Pareto, czy cykl PDCA (Koło Deminga), aby skutecznie analizować i rozwiązywać problemy w swojej pracy.
Uczestnicy poprzez ćwiczenia i studia przypadków uczą się i wyciągają wnioski, samodzielnie poszukują rozwiązań i budują własny zbiór narzędzi i dobrych praktyk, które będą przydatne podczas codziennej pracy.
- pracujemy w oparciu o case study, które pokazują realne problemy i rozwiązania,
- prowadzimy ćwiczenia zespołowe i indywidualne, po ich realizacji uczestnicy otrzymają informacje zwrotne, wnioski zapisujemy na flipcharcie, a następnie przekazujemy uczestnikom w formie prezentacji,
- przygotowujemy i zachęcamy do udziału w ćwiczeniach symulacyjnych,
- zachęcamy uczestników do dzielenia się własnym doświadczeniem i moderujemy dyskusje grupowe,
- prowadzimy krótkie, interaktywne wykłady.
- Kierownicy i liderzy zespołów, którzy odpowiadają za jakość pracy, efektywność oraz rozwiązywanie codziennych wyzwań w zespole.
- Członkowie zespołów projektowych, którzy chcą usprawnić wspólne podejmowanie decyzji i eliminowanie przeszkód.
- Osoby odpowiedzialne za wdrażanie zmian i usprawnień – np. w działach ciągłego doskonalenia, zarządzania jakością, czy optymalizacji.
- Każdy pracownik, który chce zdobyć konkretne umiejętności w rozwiązywaniu problemów – niezależnie od branży.
Program szkolenia
MODUŁ I
Wprowadzenie do rozwiązywania problemów
- Cele rozwiązywania problemów w organizacji
- Etapy procesu rozwiązywania problemów
- Znaczenie efektywności i skuteczności w podejmowaniu decyzji
MODUŁ II
Style kierowania – dopasowanie stylu kierowania do zespołu i sytuacji
- Interakcyjny model kierowania pracownikami oraz zespołem
(styl kierowania – zespół – zadanie), - Charakterystyka stylów kierowania (styl nakazowy, konsultacyjny, partycypacyjny, delegujący),
- Korzyści oraz zagrożenia wynikające z adaptacji poszczególnych stylów,
- Kluczowe umiejętności w każdym ze stylów,
Kwestionariusz: diagnoza własnych preferencji co do określonego stylu kierowania.
MODUŁ III
Rozwiązywanie problemu za pomocą „diagramu ryby” (Ishikawa)
- Wprowadzenie do diagramu przyczynowo-skutkowego (Ishikawy)
- Analiza przyczyn problemów i ich skutków
- Grupy przyczyn: ludzie, procesy, materiały, maszyny, środowisko
- Kroki tworzenia diagramu
- Określenie problemu (główna "głowa ryby")
- Określenie kategorii przyczyn (np. maszyny, ludzie, metody)
- Zbieranie danych i umieszczanie ich na diagramie
Przykład praktyczny – Stworzenie diagramu ryby na temat problemu zgłoszonego przez uczestników warsztatu.
MODUŁ IV
Cykl PDCA (Plan-Do-Check-Act) lub P-D-S-A (Plan-Do-Study-Act)
- Wprowadzenie do cyklu PDCA (Koło Deminga)
- Fazy cyklu: Planowanie, Realizacja, Sprawdzanie, Działanie
- Korzyści z cyklicznego podejścia do rozwiązywania problemów
- Różnice między PDCA a P-D-S-A
- PDCA – typowo w zarządzaniu jakością
- P-D-S-A – bardziej zaawansowane podejście, skupiające się na badaniach i analizach
Przykład praktyczny – Przeprowadzenie analizy i rozwiązywania problemu za pomocą cyklu PDCA
MODUŁ V
Burza mózgów (Brainstorming)
- Definicja i zasady burzy mózgów
- Otwarta komunikacja
- Brak krytyki podczas generowania pomysłów
- Dążenie do ilości, a nie jakości pomysłów
- Kombinowanie i udoskonalanie pomysłów
- Zastosowanie burzy mózgów w grupach
Przykład praktyczny – Warsztat: Burza mózgów na temat rozwiązania konkretnego problemu (np. poprawa efektywności procesów w firmie)
MODUŁ VI
„Kruszenie obiektu” (Object Breakdown)
- Zasada kruszenia obiektu
- Podziel problem na mniejsze, łatwiejsze do rozwiązania części
- Kroki procesu „kruszenia”
- Rozbicie problemu na podproblemy
- Ustalenie powiązań między elementami
Przykład praktyczny – Rozbicie złożonego problemu (np. poprawa jakości produkcji) na mniejsze części do analizy i rozwiązania
MODUŁ VII
Kontrolne listy pytań (Checklists)
- Rola kontrolnych list pytań w rozwiązywaniu problemów
- Zapewnienie systematyczności
- Pomoc w unikaniu pomijania ważnych kwestii
- Tworzenie i użycie list pytań
- Jakie pytania należy zadać, aby lepiej zrozumieć problem?
- Jak pytania mogą pomóc w szukaniu przyczyn i rozwiązań?
Przykład praktyczny – Tworzenie kontrolnej listy pytań na potrzeby analizy konkretnego problemu (np. poprawa bezpieczeństwa w miejscu pracy)
MODUŁ VIII
Wykres Pareto (Zasada 80/20)
- Wprowadzenie do zasady Pareto
- 80% problemów pochodzi od 20% przyczyn
- Jak zidentyfikować kluczowe czynniki
- Tworzenie wykresu Pareto
- Jak zbierać dane, aby opracować wykres
- Analiza wyników wykresu
Przykład praktyczny – Opracowanie wykresu Pareto na podstawie zebranych danych.
MODUŁ IX
Narady dotyczące efektywności (Efficiency Meetings)
- Znaczenie regularnych narad o efektywności
- Wspólna analiza wyników
- Propozycje usprawnień i rozwiązań
- Techniki przeprowadzania efektywnych narad
- Określanie celów spotkania
- Skupienie na problemach i rozwiązaniach
Przykład praktyczny – Symulacja narady dotyczącej poprawy efektywności procesów produkcyjnych
Czas trwania
Czas trwania szkolenia to 1 dzień szkoleniowy - 7 h zegarowych (8 h dydaktycznych + przerwy).
Forma zajęć
Prelegenci
Projektuje i realizuje działania rozwojowe dla menedżerów, trenerów wewnętrznych, mentorów i talentów. Jest ekspertem w dziedzinie audytu i wdrażania wartości organizacyjnych. Wspiera firmy przy budowaniu i implementacji systemów kompetencyjnych. Prowadzi coaching i konsultacje indywidualne dla kadry zarządzającej różnego szczebla. Jako asesor z kilkunastoletnim doświadczeniem projektuje i realizuje badania Assessment i Development Center. Projektuje i realizuje również badania satysfakcji pracowników oraz badania oceny pracownika metodą 270/360 stopni. Projektuje i prowadzi działania usprawniające komunikację międzydziałową oraz współpracę w zespole. Ma doświadczenie jako mediator w sytuacji konfliktu.
Posiada certyfikaty: TA 101 w zakresie Analizy Transakcyjnej (wydany przez European Association for Transactional Analysis), certyfikat European Association for Psychotherapy oraz DiSC Certification. Jest aktywnym członkiem zespołu poznańskiego Ośrodka Psychoterapii i Treningów Psychologicznych AION. Prowadzi również zajęcia w ramach podyplomowych studiów MBA na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
W pracy trenerskiej specjalizuje się w realizacji szkoleń z zakresu:
- rozwijania kompetencji menedżerskich,
- komunikacji i współpracy,
- obsługi klienta,
- organizacji czasu pracy,
- radzenia sobie ze stresem i wypaleniem zawodowym,
- mentoringu,
- train the trainers.
Terminy i miejsca
Zapoznaj się z aktualnymi terminami tego szkolenia bądź zapisz na powiadomienia o nowych terminach.
Rejestracja
- udział w zajęciach
- materiały szkoleniowe w wersji elektronicznej i papierowej
- certyfikat uczestnictwa (zobacz wzór )
- bezpłatne anulowanie zgłoszenia do 7 dni przed terminem
- konsultacje indywidualne
Brak miejsc. Wypełnij formularz, aby zapytać o nowe terminy.
Termin nieaktualny. Wybierz inny termin powyżej, bądź wypełnij formularz, aby zapytać o planowane nowe terminy.
Najczęściej zadawane pytania
Program, terminy oraz czas trwania podane w tej karcie usługi są przykładowe, a wycena zależy od liczby uczestników i miejsca realizacji.
Szkolenie jest przewidziane do realizacji w formie zamkniętej – dedykowanej dla pracowników jednej firmy, oznacza to, że program i warunki organizacyjne (termin, miejsce, liczbę uczestników, formę realizacji: stacjonarna/ zdalna) ustalamy wspólne z Klientem.
Zapraszamy do kontaktu, w celu ustalenia formy szkolenia i sposobu pracy:
tel. 881 036 989, julita.gotkowicz@open-szkolenia.pl, www.open-szkolenia.pl.
- Nazwa firmy: OPEN Konsultacje & Szkolenia
- Ulica i nr: ul. Serbska 6a/1
- Kod pocztowy: 61-696
- Miejscowość: Poznań
- Numer NIP: 7792263350
Masz pytania? Napisz do nas

Wypełnij formularz
Dane kontaktowe
Organizator
