Organizujesz szkolenia dla swoich pracowników, ponieważ wiesz, jak ważna jest inwestycja w kapitał ludzki. Pytanie jednak: jak sprawdzić, czy kolejne spotkania z trenerami i ekspertami przekładają się na realne wzmocnienie potencjału firmy i w jakim stopniu? Czy prowadzona polityka szkoleniowa jest skuteczna? Temu celowi służy ewaluacja szkoleń. Zobacz, na czym polega i dlaczego jest ważna, jak efektywnie wdrażać politykę szkoleniową i ewaluację szkoleń?
Czym jest ewaluacja szkoleń?
Ocena szkoleń ma na celu sprawdzenie, w jakim stopniu przeprowadzone dla pracowników kursy czy warsztaty przełożyły się na osiąganie celów założonych przez pracodawcę. Mówiąc dokładniej, ewaluacja szkoleń ma zweryfikować:
- poziom satysfakcji ich uczestników z tego, jak zajęcia zostały przeprowadzone,
- realne przełożenie uczestnictwa w warsztatach na podniesienie poziomu wiedzy lub zdobycie nowych kwalifikacji zawodowych,
- wpływ odbytych szkoleń na efektywność działania organizacji.
Po co jest potrzebna ocena szkoleń?
Ewaluacja – bez względu na to, czy chodzi o szkolenia otwarte, czy o szkolenia zamknięte – niesie za sobą bardzo wiele korzyści. Odpowiedź na pytania o efektywność programu podnoszenia kwalifikacji w organizacji pozwala:
- potwierdzić, czy obrana polityka szkoleniowa jest zasadna i czy należy ją kontynuować (zarówno w zakresie tematyki kursów i warsztatów, jak i kontynuacji korzystania z usług firmy szkoleniowej, z którą podjęto współpracę),
- ocenić, czy programy szkoleniowe przynoszą pożądane efekty, czy należy je zmienić,
- wytyczyć dalsze kierunki rozwoju kompetencji pracowników.
Dlatego efektem prowadzonej regularnie ewaluacji jest optymalizacja procesu szkoleniowego – zarówno pod względem jego skuteczności, jak i kosztów.
Jak wygląda ewaluacja szkoleń?
Przede wszystkim warto pamiętać o tym, że oceną szkoleń nie powinny się zajmować osoby, które były odpowiedzialne za ich przeprowadzenie. Mogą to zrobić np. pracownicy działu HR lub niezależni eksperci. Wówczas zyskuje się pewność, że wnioski z ewaluacji zostały wyciągnięte obiektywnie.
Narzędziami, które stosuje się w tym procesie, są:
- ankiety skierowane do pracowników – pyta się w nich przede wszystkim o zadowolenie ze szkolenia w różnych jego aspektach (np. atrakcyjności zaproponowanych zajęć, adekwatności ich poziomu trudności, przydatności, logistyki itp.),
- testy wiedzy – weryfikujące, czy uczestnicy rzeczywiście nauczyli się czegoś nowego na szkoleniu,
- ocena nabytych umiejętności – mogą one zostać zweryfikowane np. przez kierowników poszczególnych działów w ramach assessment centre lub podczas obserwacji codziennego wykonywania zadań przez pracowników,
- analiza ROI – a więc przyjrzenie się temu, jak w dłuższej perspektywie czasu polityka szkoleniowa przekłada się na wzrost efektywności działania firmy.
Jak zatem widać, korzyści z prowadzenia ewaluacji szkoleń otwartych oraz szkoleń zamkniętych jest wiele i nie należy z niej rezygnować.
Gdzie szukać szkoleń: polityka szkoleniowa, ewaluacja szkoleń?
Bazę szkoleń, kursów i warsztatów poświęconych polityce szkoleniowej i ewaluzacji szkoleń można znaleźć na górze strony. W ofertcie znajdziemy terminy szkoleń, kursów i warsztatów organizowanych online oraz stacjonarnie w największych miastach w Polsce: Warszawa, Wrocław, Kraków, Poznań, Łódź, Katowice, Bydgoszcz, Gdańsk, Lublin, Szczecin, Rzeszów. Baza umożliwia szybkie odnalezienie szkoleń z polityki szkoleniowej i prowadzenia ewaluacji szkoleń, zapoznanie się z programem zajęć oraz porównanie cen. Rejestracji na wybrane szkolenie lub kurs można dokonać z użyciem formularza rejestracji online.
