Rozważni przedsiębiorcy wiedzą, że inwestycja w kompetencje pracowników się opłaca. Między innymi dlatego rynek szkoleń rozwija się w tak szybkim tempie. W celu zapewnienia zespołowi umiejętności prezentowania projektów i prowadzenia wystąpień publicznych, a także przekonywania, komunikacji czy wizerunku, warto zdecydować się na coraz popularniejsze szkolenia medialne. Podpowiadamy, jak wybrać odpowiedni typ i program takiego szkolenia.
Czym są szkolenia medialne?
Szkolenie medialne najprościej można opisać jako przygotowanie do kontaktów z mediami. Tym sposobem można uniknąć niepożądanych wypowiedzi i zachowań oraz wpadek, a także nauczyć się profesjonalnie radzić sobie w sytuacjach kryzysowych. Jednocześnie dzięki odpowiedniemu przygotowaniu można zbudować pozytywne relacje z przedstawicielami mediów, co pozwala na budowanie korzystnego wizerunku całej firmy. Jest to jednak bardzo szeroki temat, dlatego szkolenia medialne przyjmują wiele form – od podstawowego treningu związanego z wypowiedziami publicznymi i zachowaniem w stresującej sytuacji po zaawansowane techniki wywierania wpływu oraz szczegółowe informacje dotyczące wizerunku, etykiety czy dress code’u.Dlaczego warto zainteresować się szkoleniami medialnymi?
Nowoczesny biznes wymaga od firm stałej kontroli i pracy nad wizerunkiem. W dobie mediów społecznościowych każda drobna wpadka może być rozdmuchana do skali skandalu, poważnie nadszarpując reputację firmy. Dlatego tym bardziej warto się przygotować do kontaktów z mediami, które, niestety, bywają bezlitosne w wykorzystywaniu słabości przedstawianych podmiotów. Większe firmy mogą sobie pozwolić na tworzenie całych działów PR odpowiadających za kontakty z mediami, jednak nie zawsze jest to możliwe. Dlatego warto zainwestować w szkolenia dla pracowników, a także dla siebie.Korzyści z wzięcia udziału w profesjonalnym treningu to:
- zapoznanie się z mechanizmami, według których operują media,
- nauka konstruowania krótkich, przekonujących i treściwych wypowiedzi,
- poprawa umiejętności związanych z wystąpieniami publicznymi i autoprezentacją,
- ograniczenie stresu związanego z pierwszą rozmową z dziennikarzem lub wystąpieniem przed kamerą,
- przygotowanie do kontaktu z mediami w sytuacji kryzysowej,
- nauka technik komunikacji,
- uświadomienie sobie, jak ważną rolę w promocji firmy odgrywa umiejętne wykorzystanie potęgi mediów i przekazanie strategii marketingowej.
Kto powinien wziąć udział w szkoleniu mediowym?
Dla kogo są szkolenia mediowe? Przede wszystkim dla osób, które reprezentują firmę na zewnątrz. Na pewno więc odpowiednią wiedzę i umiejętności powinni zdobyć członkowie zarządu. Warto objąć również podobnym treningiem kierowników poszczególnych działów lub innych kluczowych pracowników. Odpowiednio przeprowadzone szkolenie da im możliwość lepszego przekazywania swoich myśli nie tylko w kontaktach z mediami, ale również podczas bezpośrednich rozmów z klientami, inwestorami itd. Tego rodzaju przygotowanie pomoże też zredukować stres związany z reprezentowaniem organizacji, a przez to korzystniej się zaprezentować.Szkolenia medialne mogą być jednak przydatne dla każdego, w szczególności zaś osób, które mają bezpośrednią styczność z odbiorcami produktów lub usług firmy (np. z działu obsługi klienta). Tego rodzaju trening przyda się też każdemu, kto jest częścią ściśle współpracującego ze sobą zespołu – szkolenie medialne pomoże w efektywniejszej prezentacji swoich pomysłów, przedstawianiu argumentów i prowadzeniu dyskusji. Wyszkoleni w tym kierunku pracownicy mogą zaś wykonywać swoje obowiązki znacznie efektywniej, co stanowi niepodważalną korzyść dla przedsiębiorstwa.
Jakie szkolenie medialne wybrać?
Rynek szkoleń mediowych jest bogaty i wciąż się rozwija. Firmy coraz częściej dostrzegają bowiem potrzebę tego typu treningu. Co więc wybrać? Warto wiedzieć, że w tej grupie można wyróżnić kilka kategorii produktów:- szkolenia stricte medialne – dotyczące wystąpień przed kamerą i w tzw. nowych mediach, a także np. wywiadów w radiu, prasie;
- szkolenia wizerunkowe – obejmujące sztukę przemawiania i wystąpień publicznych, techniki perswazji, a także wizaż czy dress code;
- szkolenia Public Relations – obejmujące skuteczną komunikację z otoczeniem i prezentację działalności firm czy instytucji;
- szkolenia sprzedażowe, menedżerskie – dotyczące wykorzystania najnowocześniejszych technik w walce o klienta, ale również w celu wpływania na efektywność zespołu.
