Wolontariat pracowniczy i CSR - narzędzie rozwoju pracowników i firmy

O szkoleniu

Zdaniem ekspertów działania z zakresu CSR powinny w pierwszej kolejności obejmować pracowników. Dobrze zaprojektowana strategia CSR i wolontariatu pozwala nie tylko realizować oczekiwania i potrzeby pracowników i beneficjentów działań, ale daje też szanse na zwiększenie innowacyjności firmy. Szkolenie uczy jak zainicjować i wdrożyć program wolontariatu pracowniczego, by był on odpowiedni dla konkretnej firmy i przynosił wymierne korzyści wszystkim zaangażowanym stronom. Celem szkolenia jest wskazanie najskuteczniejszych narzędzi i rozwiązań, które są możliwe do zaimplementowania w konkretnej firmie. Szkolenie będzie miało w dużej mierze charakter praktyczny, każdy z modułów zawiera ćwiczenia warsztatowe. Szkolenie składa się z pięciu części. W pierwszej na konkretnych przykładach omówione zostaną podstawowe założenia CSR, wpisane w takie obszary, jak innowacyjność firmy, budowanie kapitału społecznego i przewagi konkurencyjnej, tworzenie wspólnych wartości oraz zrównoważony rozwój. Przedstawione zostaną także korzyści z wdrożenia wolontariatu pracowniczego firmy. W drugiej uczestnicy poznają możliwości, jakie organizacje tworzą swoim pracownikom w ramach wolontariatu. Kolejna część poświęcona zostanie budowaniu partnerstw międzysektorowych, korzyściom i wyzwaniom wynikającym z takich partnerstw a także konkretnym wskazówkom, jak dobierać partnerów do działań CSR. Następnie uczestnicy stworzą własny projekt zmotywowania i zaangażowania pracowników w oparciu o specyficzne dla ich organizacji i branży potrzeby społeczne oraz oczekiwania i możliwości samych pracowników. Ostatni moduł jest poświęcony komunikacji działań CSR - zarówno wewnątrz firmy, jak i komunikacji zewnętrznej - media i social media relations oraz tworzenie pozafinansowych raportów.
Kto powinien wziąć udział?

Pracownikow działów HR i CSR

Program szkolenia

CSR

  • Na czym polega Społeczna Odpowiedzialność Biznesu (CSR) i dlaczego organizacje chcą być odpowiedzialne
  • Od unikania odpowiedzialności prawnej po zaawansowany CSR - poziomy zaawansowania wpływu biznesu na społeczeństwo
  • Obszary CSR
  • CSR a zrównoważony rozwój - minimalizacja niekorzystnego wpływu organizacji na otoczenie zewnętrzne
  • CSR jako kompleksowa strategia obejmująca wszystkie aspekty funkcjonowania organizacji
  • CSR a kapitał społeczny
  • CSR a innowacyjność firmy
  • Najczęściej podejmowane działania CSR w organizacjach - przykłady, dobre praktyki
  • Korzyści z wdrażania działań CSR

Wolontariat pracowniczy

  • Wolontariat pracowniczy i jego miejsce pośród działań CSR firmy (przykłady)
  • Co daje wolontariat pracowniczy firmie?
  • Współpraca międzysektorowa (biznes, administracja i NGO) jako rozwiązanie dla skutecznego działania CSR, opartego na wspólnych wartościach (Creating Shared Value)
  • Korzyści z wolontariatu pracowniczego dla firmy
  • Czynniki ryzyka w wolontariacie
  • Jak zminimalizować ryzyko

Moduł 1

Rodzaje wolontariatu (w oparciu o konkretne przykłady) - korzyści dla pracownika, dla HR i dla firmy

  • Rodzaje wolontariatu - przykłady
  • Sposoby zaangażowania pracowników:
  • Tworzenie własnych programów społecznych
  • Włączanie się w istniejące programy
  • Włączanie pracowników w projekty firmy, niemające pierwotnie charakteru wolontariatu
  • Wewnętrzny CSR - wolontariat pracowniczy obejmujący działania wewnątrz organizacji
  • Współpraca międzysektorowa i partnerstwa
  • Projekty z inicjatywy pracowników
  • Wolontariat kompetencyjny
  • Filantropia (pay - roll itd.)

Moduł 2

Wolontariat a partnerstwa międzysektorowe (biznes, administracja, NGO, środowiska akademickie i naukowe - model poczwórnej helisy)

  • Dlaczego współpraca jest ułatwieniem dla organizacji?
  • Jak znaleźć odpowiedniego partnera?
  • Jak wypracować model współpracy i określić zakres odpowiedzialności?
  • Korzyści z partnerstw (model win-win)
  • Wyzwania wynikające z tworzenia partnerstw
  •  

Moduł 3

Jak wdrażać wolontariat w firmie

  • Misja i wartości firmy a zakres i obszar działania CSR
  • Cele firmy w obszarze wolontariatu pracowniczego
  • Cele programowe i priorytety wolontariatu pracowniczego oraz spodziewane rezultaty
  • Zasoby i potrzeby firmy
  • W jakie działania  możemy się zaangażować? Identyfikacja grup interesariuszy i potrzeb partnerów społecznych
  • Z kim wejść w partnerstwo i w jaki sposób?
  • Stworzenie zaplecza organizacyjnego
  • Dobór pracowników (ambasadorów wolontariatu)
  • Dobór narzędzi wsparcia wolontariatu - co firma może zaoferować (wsparcie rzeczowe, osobowe, finansowe, wsparcie mentorskie, organizacyjne czy promocyjne)?
  • Wybór formy wolontariatu
  • Budowanie strategii działań (harmonogram, koordynatorzy, budżet itd.)
  • Czynniki warunkujące udane wdrożenie wolontariatu pracowniczego w firmie

Moduł 4

Jak zaangażować pracowników do wolontariatu?

  • Edukacja na temat wolontariatu pracowniczego i wskazanie możliwości zaangażowania
  • Zaangażowanie poprzez nakłonienie do podjęcia inicjatywy (np konkurs na innowacyjny projekt działań CSR opartych na wolontariacie)
  • Wolontariat jako forma pozafinansowej motywacji pracownika
  • Wolontariat jako narzędzie do zmiany ścieżki zawodowej
  • Wolontariat pracowniczy a świadomość wpływu działań pracowników na społeczność (social impact)

Moduł 5

Jak "sprzedać" wolontariat otoczeniu zewnętrznemu (np partnerom, mediom)

  • CSR jako PR - dobór kanałów komunikacji i dostosowanie przekazu do odbiorcy
  • Konkursy na najlepsze działania CSR
  • Raportowanie pozafinansowe - jak pisać raporty społeczne, by ktoś je czytał

Czas trwania

2 dni

Prelegenci

Oliwia Tarasewicz - Gryt

Trenerka z doświadczeniem w obszarze CSR, współpracy międzysektorowej, kompetencji międzykulturowej, komunikacji, zarządzania różnorodnością, zarządzania pokoleniami oraz prezentacji i autoprezentacji. Doświadczenie zdobywa, pełniąc od 2012 roku funkcję wiceprezesa Fundacji WrOpenUp, realizującej międzysektorowy projekt Społecznej Odpowiedzialności Biznesu, oparty na wolontariacie kompetencyjnym międzynarodowego zespołu pracowników globalnych korporacji (IBM, Google, UBS, Nokia, HP, Volvo, Credit Suisse itp.). Projekt obejmuje działania edukacyjne: warsztaty dla uczniów, nauczycieli, pracowników korporacji oraz dziennikarzy z zakresu kompetencji międzykulturowej i komunikacyjnej oraz konkurs dla szkół a także wyprawy edukacyjne połączone z warsztatami z zakresu m.in. przywództwa i kompetencji międzykulturowej.  Współorganizatorka i panelistka Konferencji Laboratorium Odpowiedzialnego Biznesu. Autorka i trenerka programu szkoleń "ABC Polish Culture", przeznaczonego dla obcokrajowców zamieszkałych w Polsce, prowadzonego we współpracy z Wrocławskim Centrum Rozwoju Społecznego.

Terminy i miejsca

To szkolenie nie ma aktualnych terminów. Wyślij zapytanie o nowe terminy bądź zapisz na powiadomienia o nowych terminach.

brak danych

Warszawa

woj. mazowieckie

brak danych

Warszawa

woj. mazowieckie

Rejestracja

Cena 1
zł + 23% VAT za osobę
1 600
Cena zawiera:
  • udział w szkoleniu, materiały szkoleniowe, przerwy kawowe, certyfikat
Zapisz się

Organizator

Gamma Sp. z o.o. Sp.k.
01-612 Warszawa
Mysłowicka 15
woj. mazowieckie
W firmie szkoleniowej Gamma dbamy, aby wszystkie realizowane przez nas projekty szkoleniowe przyczyniały się do podnoszenia efektywności osobistej ich uczestników, a także zespołów i całych przedsiębiorstw. Staramy się wspierać naszych klientów w dos...
FAQ

Najczęściej zadawane pytania

Prosimy o przejście do sekcji Zapisz się, aby wypełnić formularz zgłoszenia w wydarzeniu. Po jego wysłaniu organizator skontaktuje się celem potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia i przekazania szczegółów organizacyjnych.

Prosimy o wypełnienie formularza zgłoszenia dostępnego w portalu. Po jego otrzymaniu skontaktujemy się, aby potwierdzić zgłoszenie i przekazać wszystkie informacje organizacyjne związane z udziałem w szkoleniu.

Najszybszym sposobem kontaktu z organizatorem i uzyskania dodatkowych informacji jest wypełnienie formularza kontaktowego. Możesz też zadzwonić do organizatora.
Kontakt

Masz pytania? Napisz do nas

Wypełnij formularz

Uzupełnij pole
Uzupełnij pole
Wybierz termin wydarzenia
Uzupełnij pole
Uzupełnij pole
Uzupełnij wiadomość
Potwierdź, że nie jesteś botem.
Musisz zaakceptować regulamin.

Dane kontaktowe

Gamma Sp. z o.o. Sp.k.
01-612 Warszawa Mysłowicka 15
Powiadomienia o nowych terminach

Zapisz się, aby otrzymywać powiadomienia o nowych terminach tego wydarzenia!