Niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy IT - co zrobić aby uniknąć sporu i jak się zachować w sytuacjach kolizyjnych pomiędzy Wykonawcą i Zamawiającym?

O szkoleniu

Projekty informatyczne zalicza się do najbardziej ryzykownych, jeśli chodzi o ich realizację zgodnie z umową. Jest to wynikiem szeregu różnych czynników. Po pierwsze, instytucje prawa cywilnego i prawa autorskiego dotyczące zamawiania dzieł (utworów) nie do końca odpowiadają specyfice tworzenia, wdrażania i eksploatacji programów komputerowych. Szczególnie uwidacznia się to na etapie odbiorów jakościowych, rękojmi za wady czy świadczeń gwarancyjnych. Po drugie, realizacja projektu IT wymaga ścisłego współdziałania Zamawiającego i Wykonawcy, a co za tym idzie precyzyjnego określenia w umowie szeregu zagadnień związanych z tego rodzaju projektem, a jak wykazuje praktyka, strony nie zawsze odpowiednio ustalają te kwestie w kontrakcie.
Szereg ryzyk związanych z realizacją projektów IT da się ograniczyć lub wyeliminować poprzez odpowiednie zapisy umowy, które zostaną przedstawione w ramach I części warsztatu. W pewnych jednak przypadkach, pomiędzy stronami dochodzi do eskalacji w związku z nienależytym wykonaniem zobowiązań. Wykonawcy i Zamawiający powinni wówczas zdecydować czy nadal są zainteresowani dążeniem do realnego wykonania Umowy, czy też chcą jej rozwiązania. Przy określaniu strategii działania kluczowa jest znajomość poszczególnych roszczeń przysługujących Wykonawcom i Zamawiającym, jak i skutków prawnych związanych z ich kierowaniem do drugiej strony. Zostaną one szczegółowo przedstawione w trakcie II i III części warsztatu.
W pewnej części spraw, działania „eskalacyjne” prowadzą do sporu przedsądowego. Warto w związku z tym rozważyć możliwość wypracowania ugody w drodze postępowania mediacyjnego. W ramach IV części warsztatu zostaną również przedstawione korzyści i ryzyka związane z wyborem drogi dochodzenia swoich praw w postępowaniu arbitrażowym lub przed sądem powszechnym. Omówione zostanie również najnowsze orzecznictwo w najczęstszych sprawach „kolizyjnych” pomiędzy Wykonawcą i Zamawiającym
W sprawach spornych zakresu IT szczególnego znaczenia rola ekspertów - informatyków, to ich bowiem opinie przeważnie decydują o ocenie czy świadczenia Wykonawcy i Zamawiającego zostały wykonane prawidłowo. Warto w związku z tym poznać rolę, jaką powinny pełnić osoby posiadające „wiadomości specjalne” z zakresu IT, jakimi kryteriami kierują się biegli przy ocenie, czy świadczenie Wykonawcy zostało prawidłowo wykonane i jak – zgodnie z przepisami prawa – powinien zostać prawidłowo określony przedmiot i zakres opinii biegłego w sprawach cywilnych o niewykonanie umowy IT. W tym kontekście istotne znaczenie mają również dowody elektroniczne, a także wiedza o zabezpieczeniu śladów dowodowych.

Kto powinien wziąć udział?

Szkolenie jest adresowane przede wszystkim do osób, które zajmują się weryfikacją wykonania umów IT, osób, które zawierają umowy oraz wszystkich zainteresowanych, co zrobić aby uniknąć sporu i jak się zachować w sytuacjach kolizyjnych pomiędzy Wykonawcą i Zamawiającym.

Program szkolenia

Wdrożenie i serwis IT – jak uniknąć rozbieżności pomiędzy Wykonawcą i Zamawiającym:

  • cel i przedmiot umowy – przykłady postanowień ograniczających ryzyko różnic pomiędzy Wykonawcą i Zamawiającym,
  • oświadczenia stron i ich znaczenie prawne w przypadku sporów IT,
  • umowa na wdrożenie systemu informatycznego – dzieło czy usługa?
  • ewidencjonowanie i dokumentowanie prac – znaczenie dowodowe,
  • struktura organizacyjna wdrożenia IT – przykłady dobrych praktyk,
  • zarządzanie zmianą – kiedy koszty powinien ponieść Wykonawca, a kiedy Zamawiający,
  • kryteria odbiorów ilościowych i jakościowych – czy tylko treść umowy decyduje o należytym wykonaniu zobowiązania IT,
  • sukcesywne odbiory a odbiór końcowy wdrożenia IT,
  • stosowanie mechanizmów wczesnego reagowania – kiedy i jak występować z wezwaniami dotyczącymi należytego wykonania umowy,
  • wada w rozumieniu informatycznym i prawnym,
  • rękojmia za wady fizyczne i prawne,
  • gwarancja i serwis – przykłady wzajemnie uzupełniających się klauzul.

Orzecznictwo sądów powszechnych dotyczące sporów IT:

  • przykłady i analiza rozstrzygnięć wydawanych w najczęstszych sprawach „kolizyjnych” pomiędzy Wykonawcą i Zamawiającym na gruncie spraw IT.

Warianty postępowania zmierzające do realnego wykonania zobowiązania (umowy) – jakie Roszczenia:

  • niewykonanie lub nienależyte wykonanie „zasadniczych” i „ubocznych” zobowiązań z umowy IT,
  • możliwe działania Wykonawcy nakierowane do skłonienia Zamawiającego do współdziałania,
  • możliwe działania Zamawiającego zmierzające do należytego wykonywania umowy przez Wykonawcę,
  • opóźnienia w realizacji umów IT – jako główny element nienależytego wykonywania umowy – problemy z liczeniem terminów,
  • rola planów naprawczych, harmonogramów roboczych i innych narzędzi wspomagających realne wykonanie umowy,
  • możliwość zmiany realizacji umowy bez jej formalnego aneksowania,
  • zastępcze wykonanie umowy w praktyce kontraktów IT,
  • kary umowne w kontraktach IT – najczęstsze problemy z ich naliczaniem oraz spory z tym związane,
  • zmiana umowy i harmonogramu bazowego a możliwość dochodzenia kar umownych,
  • roszczenia odszkodowawcze za nienależyte wykonanie umowy – realne szkody i utracone korzyści – co to w praktyce oznacza?

Warianty postępowania zmierzające do rozwiązania umowy – kiedy i na jakich zasadach od umowy może odstąpić Wykonawca i Zamawiający:

  • kiedy wypowiedzenie a kiedy odstąpienie do umowy?
  • wezwanie do należytego wykonania umowy – czy zawsze konieczne przed odstąpieniem od umowy?
  • możliwe do podjęcia działania zmniejszające ryzyko sporu po odstąpieniu do umowy,
  • odstąpienie umowne a odstąpienie ustawowe w umowach IT – praktyczne różnice - które kiedy oraz jak stosować?
  • odstąpienie i częściowe odstąpienie od umowy IT – skutki prawne dla Wykonawcy i Zamawiającego,
  • odstąpienie od umowy a możliwość dochodzenia kar umownych – praktyka orzecznicza,
  • korzystanie z elementów systemów i kontynuacja wdrożenia z innym dostawcą po odstąpieniu częściowym od umowy – główne ryzyka,
  • roszczenia z umów IT – terminy przedawnień roszczeń,
  • roszczenia odszkodowawcze po odstąpieniu od umowy – czego i kiedy można dochodzić.

Proceduralne sposoby rozwiązywania sporów dotyczących wdrożenia i serwisu IT:

  • mediacja – kiedy i na jakich zasadach jest dopuszczalna, przykłady ugód zawieranych w sprawach IT,
  • arbitraż czy postępowanie przed sądami powszechnymi – korzyści i zagrożenia wyboru jednego ze sposobów dochodzenia praw w sporach IT,
  • pojęcie „wiadomości specjalnych” w odniesieniu do zagadnień związanych z IT,
  • przedmiot i zakres opinii biegłego informatyka w sprawach cywilnych,
  • znaczenie stosowanie standardów i dobrych praktyk dla konkluzji opinii biegłego informatyka w sprawach o niewykonanie umów,
  • pojęcie dowodu elektronicznego i podstawowe zasady jego zabezpieczania.

Czas trwania

9:30-14:30

Prelegenci

Piotr Nepelski

Radca prawny specjalizuje się w prawie zamówień publicznych oraz prawie umów handlowych, ze szczególnym uwzględnieniem umów IT. W Kancelarii uczestniczy w pracach praktyki TMT w ramach zespołu IT-Tech i Zamówień Publicznych. Posiada ponad dziesięcioletnie doświadczenie zawodowe w zakresie obsługi prawnej największych zamawiających oraz wiodących dostawców rozwiązań IT. Zapewnia wsparcie prawne w zakresie rozwiązywania sporów. Konsultant przy Polskiej Izbie Informatyki i Telekomunikacji w zakresie prawa zamówień publicznych. Wielokrotnie brał udział jako prelegent na ogólnopolskich konferencjach branżowych i szkoleniach dla przedstawicieli firm IT i podmiotów biorących udział w przetargach. Autor licznych publikacji z zakresu zamówień publicznych oraz umów IT. Wykładowca na studiach podyplomowych prowadzonych przez Polską Akademię Nauk na kierunku Prawo Zamówień Publicznych. Absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie oraz Center for American Law Studies przy Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego. Ukończył kursu prawa angielskiego przy British Law Centre. Członek Okręgowej Izby Radców Prawnych w Warszawie. Uzyskał certyfikat AgilePM Foundation w zakresie zarządzania projektami w metodykach zwinnych.

Terminy i miejsca

Zapoznaj się z aktualnymi terminami tego szkolenia bądź zapisz na powiadomienia o nowych terminach.

Wymagany komputer z dostępem do internetu.

Rejestracja

Cena promocyjna
zgłoszenie min. 2 tygodnie przed terminem
863
+23% VAT
Cena zawiera:
  • zniżkę 3% przy zgłoszeniu za pośrednictwem Eventis.pl (cena standardowa 890 zł)
  • udział w zajęciach
  • materiały szkoleniowe
  • certyfikat uczestnictwa (zobacz wzór )
Zapisz się
Cena standardowa
za osobę po okresie promocji
960
+23% VAT
Cena zawiera:
  • zniżkę 3% przy zgłoszeniu za pośrednictwem Eventis.pl (cena standardowa 990 zł)
  • udział w zajęciach
  • materiały szkoleniowe
  • certyfikat uczestnictwa (zobacz wzór )
Zapisz się
FAQ

Najczęściej zadawane pytania

Prosimy o przejście do sekcji Zapisz się, aby wypełnić formularz zgłoszenia w wydarzeniu. Po jego wysłaniu organizator skontaktuje się celem potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia i przekazania szczegółów organizacyjnych.

  1. Warunkiem udziału w szkoleniu jest wypełnienie i przesłanie formularza zgłoszenia, którego potwierdzenie przyjęcia przez Organizatora stanowi zawarcie umowy uczestnictwa w szkoleniu.
  2. Zgłaszając udział w szkoleniu zgłaszający zobowiązuje się do uiszczenia umówionej opłaty za szkolenie.
  3. Opłata realizowana jest przelewem na konto Organizatora na podstawie potwierdzenia udziału oraz faktury pro forma, a płatność wymagana jest przed szkoleniem, chyba że strony uzgodnią inne warunki.
  4. Odwołanie zgłoszenia możliwe jest bezkosztowo na nie mniej niż 7 dni przed terminem rozpoczęcia szkolenia, pod warunkiem poinformowania Organizatora na piśmie (w tym z użyciem poczty elektronicznej). Odwołanie po wskazanym terminie skutkuje naliczeniem pełnej opłaty.
  5. Brak udziału w szkoleniu nie może być rozumiany jako odstąpienie od umowy i nie zwalnia z obowiązku zapłaty ceny szkolenia.
  6. Zgłaszający ma możliwość jednorazowego przeniesienia terminu szkolenia na inny termin (o ile dostępne są wolne miejsca) bądź wykorzystania wpłaconej kwoty na inne szkolenie Organizatora pod warunkiem wyrównania różnicy w cenie. Wpłata nie podlega zwrotowi, ani w części, ani w całości.
  7. Organizator zastrzega prawo zmiany terminu i miejsca szkolenia, a także odwołania szkolenia z powodów niezawinionych przez Organizatora (np. siła wyższa, choroba prowadzącego, nie zebranie wystarczającej grupy uczestników). W takiej sytuacji zawiadamia Zgłaszającego o odwołaniu szkolenia na piśmie lub za pośrednictwem poczty elektronicznej oraz zwraca wpłacone kwoty w terminie 7 dni bądź za zgodą Zgłaszającego proponuje inny termin/miejsce realizacji szkolenia.

Podczas wypełniania formularza rejestracji zaznacz opcję "Oświadczam, że udział będzie finansowany ze środków publicznych, proszę o wystawienie faktury z zerową stawką VAT."

Jeśli potrzebujesz zarejestrować organizatora w wewnętrznym systemie zamówień możesz zrobić to na dwa sposoby. W trakcie wypełniania zgłoszenia w polu Uwagi przekaż tą informację - opiekun szkolenia skontaktuje się w celu dopełnienia formalności. Możesz to również zrobić samodzielnie z użyciem poniższych danych:
  • Nazwa firmy: Centrum Promocji Informatyki sp. z o.o.
  • Ulica i nr: Ficowskiego 15
  • Kod pocztowy: 01-747
  • Miejscowość: Warszawa
  • Numer NIP: 5260209840

Najszybszym sposobem kontaktu z organizatorem i uzyskania dodatkowych informacji jest wypełnienie formularza kontaktowego. Możesz też zadzwonić do organizatora.
Kontakt

Masz pytania? Napisz do nas

Wypełnij formularz

Uzupełnij pole
Uzupełnij pole
Wybierz termin wydarzenia
Uzupełnij pole
Uzupełnij pole
Uzupełnij wiadomość
Potwierdź, że nie jesteś botem.
Musisz zaakceptować regulamin.

Dane kontaktowe

Centrum Promocji Informatyki sp. z o.o.
01-747 Warszawa, Polska Ficowskiego 15

Organizator

Centrum Promocji Informatyki sp. z o.o.
01-747 Warszawa, Polska
Ficowskiego 15
woj. mazowieckie
Centrum Promocji Informatyki (CPI) to firma edukacyjna działająca na rynku szkoleniowym od 1992 roku. CPI specjalizuje się w organizowaniu szkoleń otwartych, kursów i konferencji oraz projektów zamkniętych organizowanych na zlecenia firm i organizacj...
Powiadomienia o nowych terminach

Zapisz się, aby otrzymywać powiadomienia o nowych terminach tego wydarzenia!