Opłaty za korzystanie ze środowiska, rejestr BDO – przepisy i praktyka z uwzględnieniem najnowszych zmian prawa

O szkoleniu

Na szkoleniu omówione zostaną podstawowe obowiązki przedsiębiorców jako podmiotów korzystających ze środowiska w zakresie: emisji do powietrza, składowania odpadów oraz prowadzenia rejestru BDO.

Dlaczego warto wziąć udział?

Efektem udziału w szkoleniu będzie zdobycie bądź rozszerzenie wiedzy dotyczącej obowiązujących norm prawnych w zakresie opłat za korzystanie ze środowiska oraz umiejętności ich stosowania w praktyce, a w szczególności wypełniania wykazów opłatowych i wyliczenia opłaty dla różnych typów źródeł emisji oraz zasad prowadzenia rejestru BDO. Przyswojenie tej wiedzy pozwoli na kompleksowe przygotowanie się do ewentualnej kontroli WIOŚ, a także na uniknięcie sankcji i kar finansowych związanych z naruszeniem przepisów. Uczestnicy poznają mechanizm funkcjonowania opłat za korzystanie ze środowiska, w tym sposób ich obliczania i zasady składania deklaracji. Liczne przykłady prezentowane podczas szkolenia umożliwią samodzielne wypełnianie obowiązków sprawozdawczych wobec urzędów przez osoby zajmujące się tematyką ochrony środowiska w organizacji.

Kto powinien wziąć udział?

Szkolenie kierujemy do pracowników odpowiedzialnych za nadzór nad przestrzeganiem przepisów w zakresie ochrony środowiska oraz zajmujących się naliczaniem opłat za korzystanie ze środowiska w przedsiębiorstwie. Na szkolenie zapraszamy także przedstawicieli organów kontrolujących poprawność wnoszonych opłat.

Program szkolenia

  1. Zapowiadane zmiany w przepisach dotyczących sprawozdawczości w ramach propozycji deregulacyjnej

  2.  Ogólne zasady naliczania opłat za wprowadzanie gazów i pyłów do powietrza przez podmioty zobowiązane do ich uiszczania:
    • terminy wnoszenia opłat,
    • rodzaje działalności podlegające opłatom i sprawozdawczości,
    • porównanie obowiązku sprawozdawczego w zakresie klimatyzacji, w systemach: CRO, BDS, CEEB
    • obowiązujące wzory wykazów i stawki opłat za 2025 r.
    • sankcje i kary za niezłożenie sprawozdania i niewniesienie właściwej opłaty,
    • sporządzanie korekty sprawozdania
    • zwolnienia z obowiązku przesyłania wykazów,
    • decyzje administracyjne wymierzające wysokość opłat za korzystanie ze środowiska,
    • opłata podwyższona z tytułu braku pozwolenia,
    • rodzaje korzystania ze środowiska wymagające pozwolenia i zgłoszenia,
    • systemy informatyczne ułatwiające przygotowanie sprawozdania,
    • przedawnienie obowiązku opłatowego; jak długo należy przechowywać dokumentację.

  3. Wykazy opłatowe sporządzane na podstawie raportu do Krajowej Bazy:
    • spójność danych w Krajowej bazie z danymi opłatowymi – powiązanie listy substancji raportowanych do Krajowej bazy z listą gazów lub pyłów w wykazie opłatowym,
    • moduł opłatowy w Karowej bazie,
    • poradniki w Krajowej bazie – wykorzystanie do opłat,
    • opłata za handel emisjami,
    • emisja z eksploatacji instalacji,
    • emisja z procesów prowadzonych poza instalacją,
    • emisja z eksploatacji urządzeń, samochody, wózki widłowe, agregaty,
    • uzupełnianie wykazu opłatowego o wyliczenie opłaty podwyższonej,
    • uzupełnianie wykazu opłatowego na temat handlu emisjami,
    • przyporządkowanie substancji do odpowiednich grup opłatowych,
    • generowanie wykazu w formie edytowalnej.

  4. Opłaty za wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza – rodzaje źródeł podlegających opłatom:
    • klasyfikacja źródeł,
    • źródła niewymagające pozwolenia, w tym: kotły małej mocy, środki transportu, urządzenia klimatyzacyjne, malowanie, środki do dezynfekcji – praktyczne przykłady przedstawione na wzorach formularzy,
    • sposoby obliczania opłaty za źródeł niewymagających pozwolenia:
        – stawki opłat dla ryczałtu,
        – wskaźniki KOBIZE,
        – dane literaturowe,
        – praktyczne przykłady przedstawione na wzorach formularzy,
    • metodyka naliczania opłat dla instalacji wymagających pozwolenia na podstawie:
        – przeprowadzanych pomiarów emisji,
        – danych dostępnych z pozwolenia,
        – wskaźników ministerialnych,
        – praktyczne przykłady przedstawione na wzorach formularzy,
    • rodzaje substancji powstających w procesach spalania i obowiązek ich ewidencjonowania,
    • rozliczanie źródeł w instalacji i poza instalacją:
        – prowadzenie ewidencji w zakresie posiadanych urządzeń klimatyzacyjnych,
        – rozliczanie emisji z procesów spawania – dostępne metodyki wyliczania opłat w tym przykłady wskaźników literaturowych.
    • źródła energetyczne i technologiczne wymagające pozwolenia, w tym: źródła spalania – praktyczne przykłady wyliczania opłaty na podstawie metod wskaźnikowych, pomiarowych, danych literaturowych przedstawione na wzorach formularzy.

  5. Opłaty za składowanie i magazynowanie odpadów:
    • opłaty podwyższone za składowanie odpadów w miejscu na ten cel nieprzeznaczonym, 
    • okresy magazynowania odpadów,
    • obowiązek posiadania stosownego zezwolenia,
    • opłaty podwyższone za magazynowanie odpadów w miejscu na ten cel nieprzeznaczonym,
    • współczynniki podwyższające opłatę, czas magazynowania i składowania odpadów,
    • przykłady wyliczenia opłaty za składowanie odpadów i opłaty podwyższonej za brak stosownego zezwolenia w zakresie gospodarki odpadami.

  6. Baza danych o produktach i opakowaniach oraz gospodarce odpadami (BDO) – Rejestr:
    • podmioty zobowiązane do uzyskania numeru rejestrowego,
    • zwolnienie z obowiązku uzyskania wpisu,
    • rozporządzenie w sprawie rodzajów odpadów i ilości odpadów, dla których nie ma obowiązku prowadzenie ewidencji,
    • opłaty za wpis do rejestru: opłata roczna i rejestrowa,
    • wniosek rejestrowy i aktualizacyjny oraz wniosek o wykreślenie – prawidłowy sposób wypełnienia poprzez bazę BDO,
    • posługiwanie się numerem rejestrowym na dokumentach,
    • sankcje i kary za brak numeru rejestrowego.

  7. Analiza przykładów z praktyki uczestników szkolenia

  8. Konsultacje, dyskusja

  9. Ocena efektywności szkolenia

Czas trwania

Zajęcia w godzinach: 9:00 – 15:00.

Prelegenci

Kierownik Referatu ds. Sprawozdawczości środowiskowej w Departamencie Opłat Środowiskowych Urzędu Marszałkowskiego, wykładowca z wieloletnim doświadczeniem w zakresie prowadzenia szkoleń dotyczących obowiązków sprawozdawczych wobec urzędów marszałkowskich.

Terminy i miejsca

Zapoznaj się z aktualnymi terminami tego szkolenia bądź zapisz na powiadomienia o nowych terminach.

Szkolenia online organizujemy z wykorzystaniem platformy szkoleniowej ClickMeeting.

Do udziału w szkoleniu wystarczy dostęp do urządzenia podłączonego do internetu, mikrofon, słuchawki/głośniki, ewentualnie kamera internetowa. Prosimy o korzystanie z najaktualniejszych wersji przeglądarek Google Chrome (zalecana) lub Mozilla Firefox.

Uczestnicy w czasie rzeczywistym widzą i słyszą wykładowcę, mogą również widzieć i słyszeć siebie wzajemnie – zapewniamy możliwość skorzystania z panelu dyskusyjnego dla wszystkich uczestników (obraz + dźwięk) w trakcie szkolenia oraz wsparcie techniczne realizowane telefonicznie lub w formie czatu podczas i przed szkoleniem.

Przed rozpoczęciem szkolenia każda zgłoszona osoba otrzyma e-maila z linkiem do wirtualnego pokoju wraz z instrukcją połączenia się z platformą szkoleniową.

Rejestracja

Cena szkolenia
700
+23% VAT
Cena zawiera:
  • udział w zajęciach
  • materiały szkoleniowe w wersji elektronicznej
  • certyfikat uczestnictwa
  • bezpłatne anulowanie zgłoszenia do 7 dni przed terminem
  • wsparcie poszkoleniowe
  • Szkolenie finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych jest zwolnione od podatku VAT.
  • Rozwiń
Zniżki grupowe:
  • 7.14% przy zgłoszeniu min. 2 osób
  • 7.14% przy zgłoszeniu min. 3 osób
Zapisz się
FAQ

Najczęściej zadawane pytania

Prosimy o przejście do sekcji Zapisz się, aby wypełnić formularz zgłoszenia w wydarzeniu. Po jego wysłaniu organizator skontaktuje się celem potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia i przekazania szczegółów organizacyjnych.

I. CZĘŚĆ OGÓLNA

  1.  Regulamin Świadczenia Usług Szkoleniowych określa zasady udziału w szkoleniach organizowanych przez firmę AMG Szkolenia s.c. z siedzibą w Lublinie, przy ul. Bursztynowej 8/44, zwaną dalej Organizatorem, która jest wpisana do Rejestru Instytucji Szkoleniowych przez Wojewódzki Urząd Pracy w Lublinie.
  2. Oferty organizowanych przez nas szkoleń (stacjonarnych i online) są dostępne na naszej stronie www.amgszkolenia.pl i obejmują zakresy tematyczne, informacje dotyczące wykładowców oraz informacje organizacyjne. Wszystkie organizowane przez nas szkolenia zostały zaprojektowane w taki sposób, by jak najbardziej przystępnie przekazywać wiedzę, by były interesujące oraz możliwie jak najbardziej angażujące dla uczestników. Dbamy również o zaplecze techniczne, bezstresowy przebieg i atrakcyjną oprawę szkoleń.
  3. Udział w szkoleniach możliwy jest jedynie po akceptacji postanowień niniejszego regulaminu.
  4. Przesłanie do AMG Szkolenia formularza zgłoszeniowego stanowi prawnie wiążącą umowę pomiędzy podmiotem zgłaszającym a AMG Szkolenia i jest zobowiązaniem do zapłaty za szkolenie oraz podstawą do wystawienia faktury VAT bez podpisu odbiorcy.

II. WARUNKI UCZESTNICTWA I PŁATNOŚĆ ZA SZKOLENIE

  1. Warunkiem udziału w szkoleniu jest przesłanie do AMG Szkolenia (Organizatora) na adres biuro@amgszkolenia.pl prawidłowo wypełnionego formularza zgłoszeniowego lub zgłoszenie uczestnictwa poprzez wypełnienie formularza online. Formularze dostępne są na stronie www.amgszkolenia.pl. Organizator potwierdzi otrzymanie formularza zgłoszeniowego wysyłając e-mail na wskazany adres. W przypadku braku informacji potwierdzającej w czasie 24 godzin – należy skontaktować się z Organizatorem.
  2. Korespondencja dotycząca organizacji szkolenia (potwierdzenie, odwołanie, zmiana terminu, wykładowcy itp.) odbywa się wyłącznie w formie elektronicznej. W formularzu zgłoszeniowym musi zostać podany przynajmniej jeden adres e-mail, na który będą wysyłane informacje organizacyjne.
  3. Płatność za szkolenie powinna być przekazana w formie przedpłaty w terminie do 5 dni roboczych przed rozpoczęciem szkolenia na n/w nr konta. Dokument proforma wystawiamy na życzenie. Po uzyskaniu zgody Organizatora istnieje możliwość zapłaty po szkoleniu. W takim przypadku opłata za szkolenia uiszczana jest na podstawie faktury wystawionej po zakończeniu szkolenia. Termin płatności wynosi od 7 dni do 14 dni od daty wystawienia faktury.
    Nr konta: PL 37 1020 3176 0000 5602 0283 5627
  4. Przysługujące zniżki należy zaznaczyć na formularzu zgłoszeniowym. Brak wpisanej informacji o rabacie lub promocji spowoduje, że nie zostaną one uwzględnione.
  5. Brak dokonania płatności przed terminem szkolenia nie oznacza rezygnacji z udziału w szkoleniu. Rezygnacja z udziału w szkoleniu odbywa się wyłącznie w formie pisemnej i musi wpłynąć do Organizatora najpóźniej na 7 dni przed datą rozpoczęcia szkolenia online lub najpóźniej na 14 dni przed datą rozpoczęcia szkolenia stacjonarnego. Organizator musi pisemnie potwierdzić  otrzymanie informacji o rezygnacji z udziału w szkoleniu. Rezygnacja w późniejszym terminie lub nieobecność na szkoleniu nie zwalnia od dokonania pełnej opłaty.
  6. Organizator potwierdzi realizację szkolenia w zaplanowanym terminie: w formie online nie później niż 3 dni a w formie stacjonarnej nie później niż 7 dni przed datą jego rozpoczęcia.
  7. Organizator zastrzega sobie prawo zmiany miejsca szkolenia stacjonarnego lub terminu szkolenia z przyczyn organizacyjnych (szkolenie w formie online nie później niż 3 dni a w formie stacjonarnej nie później niż 7 dni przed datą jego rozpoczęcia), a także do wyznaczenia równoważnego zastępstwa w przypadku, gdy wykładowca nie będzie mógł prowadzić zajęć z ważnych przyczyn losowych. Zmiany te wymagają pisemnej akceptacji. Brak akceptacji Organizator traktuje jako bezkosztową rezygnację ze szkolenia.
  8. Organizator zastrzega sobie prawo do odwołania szkolenia z przyczyn od siebie niezależnych i odstąpienia od umowy (szkolenie w formie online nie później niż 3 dni a w formie stacjonarnej nie później niż 7 dni przed datą jego rozpoczęcia). W takim przypadku zwrot ewentualnej przedpłaty będzie dokonany w terminie do 7 dni od daty odwołania. Organizator nie ponosi odpowiedzialności za szkody powstałe z powodu odwołania szkolenia.
  9. W przypadku braku realizacji szkolenia z przyczyn niezależnych od Organizatora i bez wymaganego zgodnie z Regulaminem wcześniejszego powiadomienia, podmiot zgłaszający nie ponosi kosztów szkolenia, z wyjątkiem sytuacji, gdy strony postanowią inaczej.
  10. Wsparcie poszkoleniowe: w ciągu 7 dni od daty zakończenia szkolenia uczestnikom szkolenia umożliwiamy kontakt z wykładowcą w celu uzyskania pomocy w rozwiązywaniu problemów dotyczących zakresu tematycznego szkolenia.
  11. Uczestnik szkolenia może złożyć reklamację w ciągu 7 dni od daty zakończenia szkolenia. Reklamację w formie pisemnej należy wysłać na adres biuro@amgszkolenia.pl Organizator ma 14 dni na rozpatrzenie reklamacji i w tym czasie może zwrócić się do składającego reklamację o dodatkowe pisemne wyjaśnienia. Organizator zastrzega sobie prawo braku odpowiedzi na złożoną reklamację w przypadku, gdy będzie niezrozumiała lub będzie sprzeczna z innymi zapisami Regulaminu. Organizator udzieli odpowiedzi na reklamację w formie pisemnej drogą elektroniczną i w przypadku uznania zasadności reklamacji zaproponuje wybraną formę rekompensaty. 
    Formy rekompensaty: 10%, 20% lub 50% zniżki na udział w szkoleniu zaproponowanym przez Organizatora i zaakceptowanym przez składającego reklamację.
  12. Treści szkolenia i materiały szkoleniowe objęte są prawami autorskimi. Na jakąkolwiek formę ich utrwalania, kopiowania, dalszej odsprzedaży, rozpowszechniania i udostępniania oraz nagrywania przebiegu szkolenia AMG Szkolenia nie wyraża zgody.

III. RODO

  1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych są wspólnicy spółki cywilnej AMG Szkolenia Agnieszka Ochmańska i Grzegorz Ochmański, z siedzibą w Lublinie, przy ul. Bursztynowej 8/44, kod pocztowy 20-576, www.amgszkolenia.pl, e-mail:  biuro@amgszkolenia.pl, tel. 789 172 032. Przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych odbywać się będzie wyłącznie w celu zawarcia umowy (formularz zgłoszeniowy) i realizacji szkolenia. Dane będą przechowywane przez okres niezbędny do realizacji umowy. Ma Pani/Pan prawo do: dostępu, sprostowania, ograniczenia przetwarzania i usunięcia podanych danych.
  2. Pozostałe informacje dostępne są na stronie www.amgszkolenia.pl w zakładkach Polityka prywatności i Bezpieczeństwo.

O dofinansowanie w ramach Krajowego Funduszu Szkoleniowego ( KFS ) można ubiegać się we właściwym dla siedziby organizacji Urzędzie Pracy.

Podczas wypełniania formularza rejestracji zaznacz opcję "Oświadczam, że udział będzie finansowany ze środków publicznych, proszę o wystawienie faktury z zerową stawką VAT."

Jeśli potrzebujesz zarejestrować organizatora w wewnętrznym systemie zamówień możesz zrobić to na dwa sposoby. W trakcie wypełniania zgłoszenia w polu Uwagi przekaż tą informację - opiekun szkolenia skontaktuje się w celu dopełnienia formalności. Możesz to również zrobić samodzielnie z użyciem poniższych danych:
  • Nazwa firmy: AMG Szkolenia
  • Ulica i nr: Bursztynowa 8/44
  • Kod pocztowy: 20-576
  • Miejscowość: Lublin
  • Numer NIP: 7123419993

Najszybszym sposobem kontaktu z organizatorem i uzyskania dodatkowych informacji jest wypełnienie formularza kontaktowego. Możesz też zadzwonić do organizatora.
Kontakt

Masz pytania? Napisz do nas

Wypełnij formularz

Uzupełnij pole
Uzupełnij pole
Wybierz termin wydarzenia
Uzupełnij pole
Uzupełnij pole
Uzupełnij wiadomość
Przeciągnij plik tutaj lub kliknij, żeby dodać.
Potwierdź, że nie jesteś botem.
Musisz zaakceptować regulamin.

Dane kontaktowe

AMG Szkolenia
20-576 Lublin, Polska Bursztynowa 8/44

Organizator

AMG Szkolenia
20-576 Lublin, Polska
Bursztynowa 8/44
woj. lubelskie
AMG Szkolenia zajmuje się organizacją szkoleń stacjonarnych i online z szeroko rozumianej ochrony środowiska. Rozbudowując swoją bazę szkoleń dokładamy starań by sięgać po aktualne tematy, mogące sprostać realnym potrzebom branży oraz rynku pracy. Na...
Powiadomienia o nowych terminach

Zapisz się, aby otrzymywać powiadomienia o nowych terminach tego wydarzenia!