Szkolenie
Warunki kontraktowe FIDIC w świetle polskich regulacji prawnych i praktyki budowlanej
O szkoleniu
Serdecznie zapraszamy do udziału w szkoleniu otwartym: Warunki kontraktowe FIDIC w świetle polskich regulacji prawnych i praktyki budowlanej - 2-dniowe warsztaty z analizą błędów i przyczyn niepowodzeń w projektach budowlanych. Szkolenie realizowane jest w formie interaktywnej w kameralnej grupie pozwalającej na indywidualne podejście wykładowcy do Uczestników zajęć.
Podstawowym celem szkolenia jest przekazanie wiedzy z zakresu możliwości stosowania warunków kontraktowych FIDIC w projektach inwestycyjnych realizowanych w oparciu o przepisy ustawy prawo zamówień publicznych, prawo budowlane, prawo cywilne i przepisy prawa wodnego oraz o ochronie środowiska.
Na każdym etapie szkolenia omawiane zasady i techniki procedury FIDIC, będą odnoszone do krajowych regulacji prawnych, w szczególności do prawa zamówień publicznych, prawa budowlanego i kodeksu cywilnego. Uczestnicy szkolenia otrzymają między innymi odpowiedź, popartą konkretnymi przykładami, jak dokonywać zmian w kontrakcie, zgłaszać roszczenia, dokonywać odbiorów, rozliczać poszczególne etapy realizacji, itp.
Jak przeprowadzić procedury zamówień dodatkowych i uzupełniających w kontraktach FIDIC?
Podczas prezentacji studiów przypadków, szczególnie dokładnie zostaną omówione zagadnienia związane z projektem w okresie zakończenia realizacji (implikacje dla Serwisu z okresu realizacji), przekazania do gwarancji, prowadzenia w okresie gwarancyjnym, zakończenia gwarancji i projektu (rozliczenia projektu), kwestie rękojmi. Będzie to miało ścisły związek z treścią istotnych dokumentów projektowych, oraz wskazaniem na praktyczne aspekty wdrażania zasad współpracy w czasie realizacji kontraktu.
Bardzo Istotnym celem tego szkolenia jest również przekazanie uczestnikom szkolenia informacji na temat roli, jaką pełnią oni w procesie inwestycyjnym oraz o ciążących na nich obowiązkach. Szkolenie pomoże im uniknąć częstych błędów popełnianych na etapie przygotowania, monitorowania, realizacji i rozliczenia końcowego inwestycji, jak również nauczy, lepiej egzekwować odpowiedzialność pozostałych stron procesu (w szczególności Inżyniera Kontraktu).
Omawiane podczas szkolenia studia przypadków, wskażą uczestnikom, jak działać w ramach ustalonych uwarunkowań organizacyjnych i finansowych oraz przy optymalnym wykorzystaniu potencjału inwestora i firmy realizującej zamówienie. Jak dobrze przygotować się do projektu? Jak zweryfikować zapisy studium wykonalności, pełniące w czasie realizacji inwestycji rolę dokumentu weryfikującego? Jak dobrać wykwalifikowaną kadrę, doświadczoną w realizacji tego typu przedsięwzięć? Dlaczego tak ważne jest możliwie jak najwcześniejsze przeanalizowanie materiałów służących do realizacji projektu, czyli projektów technicznych, programów funkcjonalno-użytkowych, uregulowanego stanu prawnego gruntów, decyzji i uchwał np. w zakresie zwolnienia wykonawcy z opłat za zajęcia pasów drogowych itp?
Wiedza, zdobyta podczas szkolenia pomoże uczestnikom, w lepszym monitorowaniu postępów w realizacji projektów, również tych, które są finansowane z funduszy strukturalnych.
Podstawowym celem szkolenia jest przekazanie wiedzy z zakresu możliwości stosowania warunków kontraktowych FIDIC w projektach inwestycyjnych realizowanych w oparciu o przepisy ustawy prawo zamówień publicznych, prawo budowlane, prawo cywilne i przepisy prawa wodnego oraz o ochronie środowiska.
Na każdym etapie szkolenia omawiane zasady i techniki procedury FIDIC, będą odnoszone do krajowych regulacji prawnych, w szczególności do prawa zamówień publicznych, prawa budowlanego i kodeksu cywilnego. Uczestnicy szkolenia otrzymają między innymi odpowiedź, popartą konkretnymi przykładami, jak dokonywać zmian w kontrakcie, zgłaszać roszczenia, dokonywać odbiorów, rozliczać poszczególne etapy realizacji, itp.
Jak przeprowadzić procedury zamówień dodatkowych i uzupełniających w kontraktach FIDIC?
Podczas prezentacji studiów przypadków, szczególnie dokładnie zostaną omówione zagadnienia związane z projektem w okresie zakończenia realizacji (implikacje dla Serwisu z okresu realizacji), przekazania do gwarancji, prowadzenia w okresie gwarancyjnym, zakończenia gwarancji i projektu (rozliczenia projektu), kwestie rękojmi. Będzie to miało ścisły związek z treścią istotnych dokumentów projektowych, oraz wskazaniem na praktyczne aspekty wdrażania zasad współpracy w czasie realizacji kontraktu.
Bardzo Istotnym celem tego szkolenia jest również przekazanie uczestnikom szkolenia informacji na temat roli, jaką pełnią oni w procesie inwestycyjnym oraz o ciążących na nich obowiązkach. Szkolenie pomoże im uniknąć częstych błędów popełnianych na etapie przygotowania, monitorowania, realizacji i rozliczenia końcowego inwestycji, jak również nauczy, lepiej egzekwować odpowiedzialność pozostałych stron procesu (w szczególności Inżyniera Kontraktu).
Omawiane podczas szkolenia studia przypadków, wskażą uczestnikom, jak działać w ramach ustalonych uwarunkowań organizacyjnych i finansowych oraz przy optymalnym wykorzystaniu potencjału inwestora i firmy realizującej zamówienie. Jak dobrze przygotować się do projektu? Jak zweryfikować zapisy studium wykonalności, pełniące w czasie realizacji inwestycji rolę dokumentu weryfikującego? Jak dobrać wykwalifikowaną kadrę, doświadczoną w realizacji tego typu przedsięwzięć? Dlaczego tak ważne jest możliwie jak najwcześniejsze przeanalizowanie materiałów służących do realizacji projektu, czyli projektów technicznych, programów funkcjonalno-użytkowych, uregulowanego stanu prawnego gruntów, decyzji i uchwał np. w zakresie zwolnienia wykonawcy z opłat za zajęcia pasów drogowych itp?
Wiedza, zdobyta podczas szkolenia pomoże uczestnikom, w lepszym monitorowaniu postępów w realizacji projektów, również tych, które są finansowane z funduszy strukturalnych.
Kto powinien wziąć udział?
Warsztaty skierowane są do wszystkich uczestników procesu inwestycyjnego: szkolenie zostało przygotowane z myślą o pracownikach urzędów administracji publicznej, pracownikach firm działających w branży budowlanej oraz wszystkich osobach, które uczestniczą w procesie budowlanym. Szkolenie pozwoli na rozszerzenie umiejętności i kompetencji w zakresie zastosowanie procedur i warunków FIDIC w praktyce.
Program szkolenia
Dzień I
1.Wprowadzenie – krótka historia i cel procedur FIDIC – narodziny FIDIC i jego ewolucja
2.Aktualne trendy w zakresie stosowania procedur budowlanych FIDIC.
3.Rodzaje kontraktów realizowanych według FIDIC,
4.Książki FIDIC – Czerwona, Żółta, Srebrna i Biała – różnice, zalety i wady oraz zasady zastosowania tych procedur przy realizacji projektów budowlanych.
5.Warunki Ogólne FIDIC - 20 Klauzul - od definicji do rozstrzygania sporów
6.Omówienie i dokładna analiza poszczególnych Klauzul.
7.„Czerwona książka”- studia przypadków
8.„Żółta książka” – przykład pilotażu „zaprojektuj i wybuduj”
9.„Srebrna książka”- czyli kiedy najważniejszy jest czas – przykład stadion Wrocław
10.Ćwiczenie w rozpoznawaniu klauzul
11.Warunki szczególne FIDIC
12.Podmioty kontraktu; pozycja w kontrakcie
13.Prawa i obowiązki Zamawiającego oraz Wykonawcy – stosowane modele rozwiązań ( wady i zalety, konflikt interesów) w realizacji projektu – studia przypadków.
14.Pozycja Zamawiającego w odniesieniu do Inżyniera Kontraktu
15.Zasady i metodyka współdziałania zamawiającego, Wykonawcy i Inżyniera w ramach Kontraktu.
16.Przebieg procesu inwestycyjnego w procedurze FIDIC od momentu składania oferty, przygotowywania koncepcji zadania, poprzez realizację zadania do momentu odbioru inwestycji.
17.Uwarunkowania stosowania procedur FIDIC w warunkach polskich uregulowań prawnych.
18.Szczegółowy przegląd obszarów potencjalnie konfliktowych:
19.Prawo budowlane - przykłady
20.Prawo cywilne – studia przypadków– obszary szczególnej „wrażliwości”
21.Prawo zamówień publicznych- przykłady
22.Ustawa Prawo wodne - przykłady
23.Akty wykonawcze i wytyczne, – czyli „diabeł tkwi w szczegółach” - przykłady.
Dzień II
1.FIDIC w umowie z Inżynier
2.Zakres i reguły stosowaniem Kontraktu
3.Zakres i reguły stosowania - przykłady
4.Praktyczne aspekty wykorzystania procedur w realizacji projektów.
5.Ćwiczenie: Umowa dla Inżyniera Kontraktu
6.Dalszy ciąg ćwiczenia: Umowa dla Inżyniera Kontraktu
7.Błędy, porażki – przyczyny i skutki
8.Typowe błędy w praktyce stosowania FIDIC w poszczególnych fazach;
9.Faza przygotowania projektu, Faza realizacji, i Faza rozliczania
10.Metodyka diagnozowania i naprawy błędów
11.Konflikty w procesie realizacji kontraktu i metodyka ich rozwiązywania
12.Zagadnienia gwarancji, rękojmi oraz zobowiązań serwisowych oraz zmiany w kontrakcie FIDIC
13.Zagadnienia związane z projektem w okresie zakończenia realizacji (implikacje dla Serwisu z okresu realizacji), przekazania do gwarancji, prowadzenia w okresie gwarancyjnym, zakończenia gwarancji i projektu (rozliczenia projektu), kwestie rękojmi
14.Procedura zmian w fazie realizacji projektu – relacje; FIDIC - PZP
15.Wykorzystanie metodyki i procedur zarządzania projektami – szczegółowe omówienie podstaw prawnych i metodyki postępowania.
16.Jak powinien się przygotować zamawiający podejmując negocjacje w sprawie zmian ze stronami Kontraktu?
17.Błędy, które popełniamy najczęściej - prezentacja
18.Końcowy test utrwalający wiedzę
19.Podsumowanie szkolenia.
20.Sesja informacji zwrotnej.
1.Wprowadzenie – krótka historia i cel procedur FIDIC – narodziny FIDIC i jego ewolucja
2.Aktualne trendy w zakresie stosowania procedur budowlanych FIDIC.
3.Rodzaje kontraktów realizowanych według FIDIC,
4.Książki FIDIC – Czerwona, Żółta, Srebrna i Biała – różnice, zalety i wady oraz zasady zastosowania tych procedur przy realizacji projektów budowlanych.
5.Warunki Ogólne FIDIC - 20 Klauzul - od definicji do rozstrzygania sporów
6.Omówienie i dokładna analiza poszczególnych Klauzul.
7.„Czerwona książka”- studia przypadków
8.„Żółta książka” – przykład pilotażu „zaprojektuj i wybuduj”
9.„Srebrna książka”- czyli kiedy najważniejszy jest czas – przykład stadion Wrocław
10.Ćwiczenie w rozpoznawaniu klauzul
11.Warunki szczególne FIDIC
12.Podmioty kontraktu; pozycja w kontrakcie
13.Prawa i obowiązki Zamawiającego oraz Wykonawcy – stosowane modele rozwiązań ( wady i zalety, konflikt interesów) w realizacji projektu – studia przypadków.
14.Pozycja Zamawiającego w odniesieniu do Inżyniera Kontraktu
15.Zasady i metodyka współdziałania zamawiającego, Wykonawcy i Inżyniera w ramach Kontraktu.
16.Przebieg procesu inwestycyjnego w procedurze FIDIC od momentu składania oferty, przygotowywania koncepcji zadania, poprzez realizację zadania do momentu odbioru inwestycji.
17.Uwarunkowania stosowania procedur FIDIC w warunkach polskich uregulowań prawnych.
18.Szczegółowy przegląd obszarów potencjalnie konfliktowych:
19.Prawo budowlane - przykłady
20.Prawo cywilne – studia przypadków– obszary szczególnej „wrażliwości”
21.Prawo zamówień publicznych- przykłady
22.Ustawa Prawo wodne - przykłady
23.Akty wykonawcze i wytyczne, – czyli „diabeł tkwi w szczegółach” - przykłady.
Dzień II
1.FIDIC w umowie z Inżynier
2.Zakres i reguły stosowaniem Kontraktu
3.Zakres i reguły stosowania - przykłady
4.Praktyczne aspekty wykorzystania procedur w realizacji projektów.
5.Ćwiczenie: Umowa dla Inżyniera Kontraktu
6.Dalszy ciąg ćwiczenia: Umowa dla Inżyniera Kontraktu
7.Błędy, porażki – przyczyny i skutki
8.Typowe błędy w praktyce stosowania FIDIC w poszczególnych fazach;
9.Faza przygotowania projektu, Faza realizacji, i Faza rozliczania
10.Metodyka diagnozowania i naprawy błędów
11.Konflikty w procesie realizacji kontraktu i metodyka ich rozwiązywania
12.Zagadnienia gwarancji, rękojmi oraz zobowiązań serwisowych oraz zmiany w kontrakcie FIDIC
13.Zagadnienia związane z projektem w okresie zakończenia realizacji (implikacje dla Serwisu z okresu realizacji), przekazania do gwarancji, prowadzenia w okresie gwarancyjnym, zakończenia gwarancji i projektu (rozliczenia projektu), kwestie rękojmi
14.Procedura zmian w fazie realizacji projektu – relacje; FIDIC - PZP
15.Wykorzystanie metodyki i procedur zarządzania projektami – szczegółowe omówienie podstaw prawnych i metodyki postępowania.
16.Jak powinien się przygotować zamawiający podejmując negocjacje w sprawie zmian ze stronami Kontraktu?
17.Błędy, które popełniamy najczęściej - prezentacja
18.Końcowy test utrwalający wiedzę
19.Podsumowanie szkolenia.
20.Sesja informacji zwrotnej.
Prelegenci


Włodzimierz Gawroński - Wybitny prawnik i ekonomista, długoletni trener biznesu, specjalizujący się w zagadnieniach kosztorysowania, prawa budowlanego, prawa europejskiego, analizy Due diligence oraz procedury FIDIC.
Brał aktywny udział w licznych przedsięwzięciach inwestycyjnych z branży budowlanej, zarówno jako konsultant jak tez w roli szkolącego trenera. Praktycznym rezultatem tych szkoleń było zrealizowanie projektów Tor 10 Banku Światowego ( między innymi: Centrum Szkolenia MSP, Inkubator Przedsiębiorczości). W latach 1998 -2001 jako Wiceprezydent Miasta odpowiedzialny za inwestycje i zamówienia publiczne nadzorował kilkanaście dużych przedsięwzięć inwestycyjnych (szczególnie te, które dotyczyły Specjalnej Strefy Ekonomicznej). W latach 2001 - 2007 jako ekspert Banku PKOBP odpowiedzialny za jednostki samorządowe i projekty europejskie dotyczące inwestycji budowlanych - szkolił wielokrotnie pracowników samorządowych i bankowych w zakresie kosztorysowania oraz prawa budowlanego w powiązaniu z Prawem Zamówień Publicznych. Stały członek i uczestnik paneli grupy „Euromoney”; Ekspert bankowy ds. UE. i Jednostek samorządowych w zakresie budowlanych przedsięwzięć inwestycyjnych. Ukończył między innymi; Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Wrocławskiego, Wydział Zarządzania i informatyki Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Magisterskie Studia Menedżerskie – typu MBA, Międzynarodowe Studia Doktoranckie – Zarządzanie Kapitałem. Z wykształcenia jest prawnikiem, finansistą i menedżerem. Specjalizuje się w praktyce i teorii realizacji projektów inwestycyjnych i zarządzania ryzykiem.
adw. Monika Kokosińska - Adwokat - właściciel kancelarii, praktyk w zakresie zamówień publicznych (zarówno po stronie zamawiających, jak i wykonawców) oraz szeroko pojętego prawa kontraktowego i sporów sądowych, w szczególności dot. obsługi procesu inwestycyjnego i warunków kontraktowych FIDIC. Doświadczenie w zakresie zamówień publicznych i procesu inwestycyjnego zdobyła m. in. podczas pracy w Wydziale Zamówień Publicznych Urzędu Miejskiego we Wrocławiu, następnie w biurze budowy Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu oraz w kancelariach adwokackich. Od ponad sześciu lat reprezentuje wykonawców z branży budowlanej w sporach sądowych dotyczących realizacji i rozliczenia procesów inwestycyjnych oraz przed Krajową Izbą Odwoławczą. Prowadzi szkolenia w zakresie ww. tematyki dla zamawiających, wykonawców oraz podmiotów kontrolujących udzielanie zamówień publicznych.
Brał aktywny udział w licznych przedsięwzięciach inwestycyjnych z branży budowlanej, zarówno jako konsultant jak tez w roli szkolącego trenera. Praktycznym rezultatem tych szkoleń było zrealizowanie projektów Tor 10 Banku Światowego ( między innymi: Centrum Szkolenia MSP, Inkubator Przedsiębiorczości). W latach 1998 -2001 jako Wiceprezydent Miasta odpowiedzialny za inwestycje i zamówienia publiczne nadzorował kilkanaście dużych przedsięwzięć inwestycyjnych (szczególnie te, które dotyczyły Specjalnej Strefy Ekonomicznej). W latach 2001 - 2007 jako ekspert Banku PKOBP odpowiedzialny za jednostki samorządowe i projekty europejskie dotyczące inwestycji budowlanych - szkolił wielokrotnie pracowników samorządowych i bankowych w zakresie kosztorysowania oraz prawa budowlanego w powiązaniu z Prawem Zamówień Publicznych. Stały członek i uczestnik paneli grupy „Euromoney”; Ekspert bankowy ds. UE. i Jednostek samorządowych w zakresie budowlanych przedsięwzięć inwestycyjnych. Ukończył między innymi; Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Wrocławskiego, Wydział Zarządzania i informatyki Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Magisterskie Studia Menedżerskie – typu MBA, Międzynarodowe Studia Doktoranckie – Zarządzanie Kapitałem. Z wykształcenia jest prawnikiem, finansistą i menedżerem. Specjalizuje się w praktyce i teorii realizacji projektów inwestycyjnych i zarządzania ryzykiem.
adw. Monika Kokosińska - Adwokat - właściciel kancelarii, praktyk w zakresie zamówień publicznych (zarówno po stronie zamawiających, jak i wykonawców) oraz szeroko pojętego prawa kontraktowego i sporów sądowych, w szczególności dot. obsługi procesu inwestycyjnego i warunków kontraktowych FIDIC. Doświadczenie w zakresie zamówień publicznych i procesu inwestycyjnego zdobyła m. in. podczas pracy w Wydziale Zamówień Publicznych Urzędu Miejskiego we Wrocławiu, następnie w biurze budowy Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu oraz w kancelariach adwokackich. Od ponad sześciu lat reprezentuje wykonawców z branży budowlanej w sporach sądowych dotyczących realizacji i rozliczenia procesów inwestycyjnych oraz przed Krajową Izbą Odwoławczą. Prowadzi szkolenia w zakresie ww. tematyki dla zamawiających, wykonawców oraz podmiotów kontrolujących udzielanie zamówień publicznych.
Weź udział
Cena 1
cena za 1 os.
1250
PLN
Cena zawiera:
- -uczestnictwo w szkoleniu, -materiały dydaktyczne [autorski podręcznik Uczestnika szkolenia, materiały dodatkowe wykorzystywane podczas warsztatów praktycznych] -materiały piśmiennicze [notatnik, długopis] -dyplom potwierdzający ukończenie szkolenia -konsultacje poszkoleniowe -każdy z Uczestników otrzyma indywidualną kartę rabatową upoważniającą do 10% zniżki na wszystkie kolejne szkolenia otwarte organizowane przez Centrum Organizacji Szkoleń i Konferencji SEMPER -oraz serwisy kawowe i obiadowe (nie obejmuje noclegu).
Weź udział
Wydarzenie nieaktualne. Wypełnij formularz, aby zapytać o nowe terminy.
Organizator

Centrum Organizacji Szkoleń i Konferencji SEMPER
61-706 Poznań
Libelta 1a/2
woj. wielkopolskie
Centrum Organizacji Szkoleń i Konferencji SEMPER to oddany, profesjonalny zespół fachowców dogłębnie analizujący Państwa potrzeby, działając z pełną odpowiedzialnością i zaangażowaniem.
To instytucja głównie specjalizująca się w realizacji projektów...
FAQ
Najczęściej zadawane pytania
Prosimy o przejście do sekcji
Weź udział, aby
wypełnić formularz zgłoszenia w wydarzeniu. Po jego wysłaniu organizator skontaktuje
się celem potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia i przekazania szczegółów organizacyjnych.
Szkolenie dostępne jest również w wariancie z zakwaterowaniem:
Cena szkolenia dla 1 osoby wraz zakwaterowaniem na 1 dobę w pokoju 1-osobowym ze śniadaniem i kolacją: 1610 zł netto (+23% Vat)
Zgłoszenie:
Aby zgłosić chęć uczestnictwa w szkoleniu prosimy o wypełnienie formularza zgłoszeniowego dostępnego powyżej. Po otrzymaniu przez nas zgłoszenia skontaktujemy się z Państwem maksymalnie w ciągu 2 dni roboczych w celu potwierdzenia rezerwacji.
Informacje organizacyjne:
Na kilka dni przed terminem wydarzenia skontaktujemy się z Państwem aby zapytać o Państwa oczekiwania, dotychczasowe doświadczenia i umiejętności, co pozwoli nam na częściowe dopasowanie programu szkolenia do Państwa potrzeb.
Inwestycja:
1250 zł netto (+23% VAT)
Dla jednostek budżetowych finansujących udział w szkoleniu w minimum 70% lub w całości ze środków publicznych stawka podatku VAT = zw.
Cena szkolenia dla 1 osoby wraz zakwaterowaniem na 1 dobę w pokoju 1-osobowym ze śniadaniem i kolacją: 1610 zł netto (+23% Vat)
Zgłoszenie:
Aby zgłosić chęć uczestnictwa w szkoleniu prosimy o wypełnienie formularza zgłoszeniowego dostępnego powyżej. Po otrzymaniu przez nas zgłoszenia skontaktujemy się z Państwem maksymalnie w ciągu 2 dni roboczych w celu potwierdzenia rezerwacji.
Informacje organizacyjne:
Na kilka dni przed terminem wydarzenia skontaktujemy się z Państwem aby zapytać o Państwa oczekiwania, dotychczasowe doświadczenia i umiejętności, co pozwoli nam na częściowe dopasowanie programu szkolenia do Państwa potrzeb.
Inwestycja:
1250 zł netto (+23% VAT)
Dla jednostek budżetowych finansujących udział w szkoleniu w minimum 70% lub w całości ze środków publicznych stawka podatku VAT = zw.
- Chcesz wiedzieć więcej? Napisz do nas! lub zadzwoń!
Kontakt
Masz pytania? Napisz do nas

Wypełnij formularz
Dane kontaktowe
Centrum Organizacji Szkoleń i Konferencji SEMPER
61-706 Poznań
Libelta 1a/2