Zawieranie umów zakupu

O szkoleniu

Przedsiębiorcy dokonujący zakupów zarówno na rynku krajowym, jak i zagranicznym, spotykają się obecnie z zagrożeniami, których jeszcze niedawno nie uwzględniali w swoich strategiach zaopatrzenia. Koniecznym stało się właściwe zabezpieczenie swoich interesów w umowach handlowych, z uwzględnieniem zmieniających się warunków, zarówno prawnych, jak i rynkowych.

Nie można tu polegać na doświadczeniu, bo zmieniają się nie tylko uwarunkowania prawne (nowe Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady, zmiany Prawa cywilnego, itp.), procedury (nowe dokumenty, sposoby płatności, zmiany w Konwencjach przewozowych, itp.), ale także zwyczaje i uzanse w tym zakresie (Incoterms, UCP, URDG, itp.).

Aktualne uregulowania prawne wkraczają w coraz to nowe obszary umów, które do niedawna zapewniały swobodę negocjacji, a obecnie stwarzają jedynie niewielki margines do podejmowanej decyzji. Przykładem może być przyjęta ustawa o terminach zapłaty, ingerująca zarówno w ustalanie płatności w umowach krajowych, jak i zagranicznych, w tym w ustalanie maksymalnego terminu zapłaty.

Naszym celem jest zapewnienie handlowcom niezbędnej, podstawowej wiedzy w tzw. „pigułce”, odnośnie uwarunkowań, w których muszą na co dzień zawierać i realizować ważne dla przedsiębiorstwa umowy. Działanie „rutynowe” może doprowadzić niejednokrotnie do pominięcia niezbędnych zabezpieczeń w umowach, popadnięcia w konflikt prawny i powstania niepotrzebnych kosztów. Bezpieczeństwo bieżące i ograniczenie kosztownej odpowiedzialności w przyszłości są argumentami, za traktowaniem naszego szkolenia jako niezbędnej inwestycji.
Dlaczego warto wziąć udział?

Dzięki udziale w szkoleniu uczestnicy

  • uporządkują swoją wiedzę na temat uwarunkowań prawno-zwyczajowych, organizacji procesu zakupu oraz zasad jej wykorzystania w bieżącej pracy,
  • zdobędą wiedzę na temat doboru dostawców oraz skutecznego zawierania umów w sferze zakupów,
  • zdobędą wiedzę odnośnie zasad prowadzenia reklamacji w zakupach,
  • zdobędą praktyczne umiejętności posługiwania się procedurami w zakupach, w tym procedurami ocen dostawców i doboru strategii zakupowych,
  • nabędą umiejętności radzenia sobie z różnymi problemami przy zawieraniu umów zakupu,
  • zdobędą praktyczne umiejętności formułowania warunków umowy, występując w roli kupującego
  • nabędą kompetencji odnośnie samokształcenia się oraz zdobywania niezbędnej wiedzy o rynku zakupowym, przepisach i ich aktualizacjach,
  • zdobędą kompetencje w zakresie fachowego porozumiewania się z uczestnikami rynku zakupowego, będącego w sferze zainteresowań określonego przedsiębiorstwa,
  • zdobędą kompetencje rozstrzygania sporów wynikających z działania w sferze zakupów.
Kto powinien wziąć udział?

Szkolenie kierujemy do pracowników działów:

  • zakupów,
  • zaopatrzenia,
  • importu, logistyki
  • oraz każdego, kto negocjuje i zawiera umowy handlowe, w tym kadry menedżerskiej i handlowców.

Program szkolenia

1. STRATEGIA ZAKUPOWA JAKO UWARUNKOWANIE UMOWY Z DOSTAWCĄ.

  • Jak negocjować i zawierać umowy z dostawcą, z uwzględnieniem przyjętej wobec niego strategii zakupowej?
  • Jak wykorzystać segmentację i ocenę dostawców przy formułowaniu warunków umowy?
  • W jaki sposób ocenić ryzyka kupującego, związane z zawieraną umową i przyjąć koncepcje ich ograniczania?
  • Jak różnicować warunki ogólne wobec różnych segmentów dostawców?
  • Jakie przyjąć założenia negocjacyjne wobec grup dostawców, wyodrębnionych z punktu widzenia skali współpracy, perspektyw zamówień i ryzyka współpracy?

2. UWARUNKOWANIA PRAWNE I ZWYCZAJOWE UMÓW ZAKUPU I ICH OSTATNIE ZMIANY.

  • Jakie rozwiązania prawne i zwyczajowe kupujący musi uwzględnić w zawieranej umowie zakupu?
  • Jakie rozwiązania prawne i zwyczajowe kupujący może wykorzystać w celu polepszenia swojej pozycji przy zawierania umów z dostawcą?
  • Które rozwiązania stosuje się do zakupów dokonywanych poprzez zamówienie (wg. prawa - w formie oferty) i na co powinien uważać kupujący?
  • Gdzie znaleźć najnowsze zmiany prawa czy zwyczajów, mające zastosowanie do umów zakupu?
  • Jaka jest hierarchia ważności poszczególnych uregulowań i co można zmienić w umowie?

3. ZAWIERANIE UMÓW ZAKUPU Z WYKORZYSTANIEM ZAMÓWIENIA (W FORMIE OFERTY).

  • Jak zawierać tzw. umowy wielodokumentowe i kiedy dochodzi do zawarcia umowy poprzez wymianę dokumentów?
  • Jak posługiwać się zapytaniem ofertowym, żeby na tym etapie wyrobić sobie dobrą pozycję negocjacyjną?
  • Jakie są sprawdzone sposoby analizy ofert dostawców?
  • Dlaczego w niektórych przypadkach trzeba koniecznie odpowiedzieć na ofertę, nawet w celu jej odrzucenia?
  • Które warunki oferty należy uznać za kluczowe i jak je porównać w różnych ofertach?
  • Jak posługiwać się zamówieniem w sytuacji braku takiego terminu w Kodeksie cywilnym?
  • Czy zamówienie może być skutecznie złożone mailem w świetle ostatnich zmian w zakresie formy oświadczenia woli?
  • Czyje ogólne warunki będą miały zastosowanie w sytuacji, gdy oferta zawiera OWS a zamówienie OWZ?
  • Czy skuteczne jest wykorzystanie milczącej akceptacji po wysłaniu zamówienia z warunkami dodatkowymi do oferowanych?

4. NEGOCJOWANIE BAZY DOSTAWY I SPOSOBU PŁATNOŚCI PRZEZ KUPUJĄCEGO.

  • Jak powinien negocjować kupujący bazę dostawy, w tym gestię transportową i ubezpieczeniową, w sytuacji likwidacji 4 najkorzystniejszych dla niego reguł w Incoterms?
  • Na które propozycje ofertowe dostawcy w zakresie bazy dostawy kupujący nie powinien się godzić?
  • Dlaczego najnowsze uregulowania, dotyczące formułowania zasad płatności w umowach handlowych z partnerami krajowymi i w ramach dostaw wewnątrzwspólnotowych, są kluczowe dla kupujących?
  • Jak uregulowania te ograniczają możliwości negocjacyjne kupującego i dlaczego są dla niego niebezpieczne?
  • Dlaczego kupujący musi uważać na negocjowanie długich terminów płatności?
  • Jaki maksymalny termin zapłaty może przyjąć kupujący w umowach krajowych i z partnerami z UE?
  • Jak kupujący powinien negocjować akredytywę i inne sposoby płatności?

5. USTALANIE PRZEZ KUPUJĄCEGO OGÓLNYCH WARUNKÓW ZAKUPU I WŁĄCZANIE ICH DO UMOWY.

  • Jakie klauzule w umowie (czy OWZ) kupujący musi uwzględnić, żeby właściwie zabezpieczyć swoje interesy?
  • W jaki sposób zabezpieczać możliwość odstąpienia od umowy przez kupującego?
  • Czy zawsze należy dążyć do kary umownej?
  • Jak zabezpieczać potencjalne reklamacje przy niezgodności świadczenia z umową?
  • Jak kupujący powinien wprowadzić do umowy nowe zapisy, zgodnie z brzmieniem ustawy?
  • W jaki sposób zawierać umowy ramowe w zaopatrzeniu?
  • Które elementy umowy ramowej są niezbędne i jak należy operować zamówieniami (wywoływać dostawy) w ramach takich umów?
  • Jak zapewnić aktualizację (rewizję) cenników w ramach umów ramowych?
  • Jakie są możliwości przeniesienia na dostawcę odpowiedzialności z tytułu szkód wywołanych przez produkt wadliwy, w tym wadliwie wykonaną usługę?
  • Kiedy zostały włączone do umowy Ogólne Warunki Zakupu, pomimo nie przesłania ich dostawcy?
  • Jakie formy OWZ (załącznik, część formularza, element książki dostawcy, plik na stronie www…), są najskuteczniejsze i jaka jest ich moc prawna?

6. PROBLEMY ZWIĄZANE Z REALIZACJĄ UMÓW ZAKUPU A WYNEGOCJOWANE ZAPISY.

  • Jak…, kiedy…, dlaczego – inne ważne problemy i odpowiedzi na pytania uczestników.

Czas trwania

2 dni, 10.00-16.00

Prelegenci

Dr Wojciech Budzyński

Jest uznanym specjalistą w zakresie transportu, spedycji oraz umów handlowych i reklamacji z partnerem krajowym i zagranicznym. Wiedzę praktyczną zdobywał od ponad 30 lat jako handlowiec, dyrektor firmy handlowej, kolejno szef jej dwóch oddziałów za granicą, doradca ministra, starszy ekspert Banku Światowego. Jest długoletnim doradcą wielu firm polskich i międzynarodowych korporacji w Polsce, w tym dużych firm transportowych i spedycyjnych. Przeszkolił kilkadziesiąt tysięcy menedżerów i handlowców. Autor wielu pozycji książkowych poświęconych tematyce transportowej i handlowej, m.in.: „Transport w przedsiębiorstwie. Logistyka, spedycja i reklamacje.”, „Negocjowanie i zawieranie umów handlowych.” (wydanie elektroniczne EBOOK 2015), „Umowy w handlu krajowym i zagranicznym. Nowe bazy dostawy, pułapki, zabezpieczenia.” (2015), „Negocjowanie i zawieranie umów handlowych. Analiza uwarunkowań, ryzyk, pułapek i zabezpieczeń.”, Biblioteka Nowoczesnego Menedżera (2014), „Handel zagraniczny dla menedżerów.”, „Prawo międzynarodowe. Transakcje międzynarodowe.” Podręcznik na Studia MBA, „Międzynarodowe reguły realizacji kontraktu. Incoterms. Combiterms. Amerykańskie Definicje Handlowe RAFTD.”, „Leksykon handlu zagranicznego. Rozliczenia finansowe.” „Poradnik eksportera komponentów.”, „Słownik dokumentów handlu zagranicznego. Opis i wzory dokumentów.”, „Eksport – import według Incoterms.” „Realizacja kontraktu importowego i eksportowego.”, „Realizacja transakcji importowej.”, „Wykładnia terminów handlowych Incoterms.”

Gdzie i kiedy

Online 10-11 maj 2022

Gdzie i kiedy

Katowice 26-27 październik 2020
Hotel Vienna House Easy

40-086 Katowice

Sokolska 24

woj. śląskie

Gdzie i kiedy

Poznań 22-23 październik 2020
Hotel Mercure Poznań Centrum

68-829 Poznań

Roosevelta 20

woj. wielkopolskie

Gdzie i kiedy

Warszawa 19-20 październik 2020
Hotel Ibis Stare Miasto

00-209 Warszawa

Muranowska 2

woj. mazowieckie

Gdzie i kiedy

Online 1-2 październik 2020

Rejestracja

Szkolenie online - promocja
za zgłoszenie min. 8 dni przed terminem
1 230
+23% VAT
Cena zawiera:
  • udział w zajęciach
  • materiały szkoleniowo-konferencyjne
  • certyfikat uczestnictwa
Zapisz się
Szkolenie online
za osobę po okresie promocji
1 330
+23% VAT
Cena zawiera:
  • udział w zajęciach
  • materiały szkoleniowo-konferencyjne
  • certyfikat uczestnictwa
Zapisz się

Organizator

ATL Achievement Through Learning Sp. z o.o.
02-743 Warszawa
ul. Jana Sebastiana Bacha 2
woj. mazowieckie
ATL „Achievement Through Learning” Sp. z o. o. jest polską firmą szkoleniowo-doradczą, która od 2000 roku prowadzi w całym kraju profesjonalne warsztaty, treningi i seminaria wspierające wysiłki przedsiębiorstw w osiąganiu wysokiej pozycj...
FAQ

Najczęściej zadawane pytania

Prosimy o przejście do sekcji Zapisz się, aby wypełnić formularz zgłoszenia w wydarzeniu. Po jego wysłaniu organizator skontaktuje się celem potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia i przekazania szczegółów organizacyjnych.

WIRTUALNA SALA ATL
Szkolenie odbywa się w czasie rzeczywistym na platformie on-line.
Wymagany jest komputer z dostępem do internetu

Kontakt

Masz pytania? Napisz do nas

Wypełnij formularz

Uzupełnij pole
Wybierz termin wydarzenia
Uzupełnij pole
Uzupełnij pole
Uzupełnij wiadomość
Potwierdź, że nie jesteś botem.
Musisz zaakceptować regulamin.

Dane kontaktowe

ATL Achievement Through Learning Sp. z o.o.
02-743 Warszawa ul. Jana Sebastiana Bacha 2
Powiadomienia o nowych terminach

Zapisz się, aby otrzymywać powiadomienia o nowych terminach tego wydarzenia!